Dé checklist die pagina 1 in Google garandeert
Onze SEO checklist is een stappenplan die je onmiddellijk helpt om actie te ondernemen en je website sneller doet stijgen in de Google-ranking. Download gratis onze uitgebreide SEO-gids die je nodig hebt om je website op pagina #1 van Google te krijgen. Pagina #1 in Google betekent meer bezoekers en meer klanten.

WE BEHANDELEN ALLE SEO ASPECTEN IN DUIDELIJKE DEZE CHECKLIST
Om een stevig huis te bouwen, moet je beginnen met de fundering. SEO is juist hetzelfde.
- Hoe Google Analytics in stellen voor SEO
- Beginnen met het bijhouden van je zoekwoorden (positietracking)
- Belangrijke statistieken bijhouden in Google Search Console
Google hecht belang aan de ervaring die een bezoeker op jouw website. Hier leer je hoe jij dat ook moet doen.
- Hoe je kan controleren of jouw website snel laadt en mobielvriendelijk is
- Zorg ervoor dat je korte en gemakkelijk leesbare URL’s hebt
- Bekijk hoe je jouw site kan verbeteren door te kijken hoe mensen deze gebruiken
Wanneer je geweldige inhoud maakt, zullen mensen deze delen, kwaliteitssites zullen ernaar linken en Google zal er dol op zijn.
- Leer hoe je Google kunt gebruiken om ideeën voor SEO te krijgen
- Bekijk hoe je snel en effectief zoekwoordenonderzoek doet
- Identificeer en los inhoudsproblemen op die je ranking schaden
Leer hoe je ervoor kunt zorgen dat je website werkt als een krachtige motor.
- Verfijn je website voor SEO-verbetering van de prestaties
- Leer afbeeldingen optimaliseren om de websitesnelheid te verhogen
- Hoe je je web hosting kiest en er het meeste uit haalt
Het is essentieel dat je elke pagina op je website gemakkelijk toegankelijk maakt voor zoekmachines. Deze ‘crawlen’ je website (= indexeren) waarna je website in de zoekindex van bv. Google of Bing verschijnt.
- Google zal zoekwoorden enkel tonen als ze door de zoekmachine werden opgemerkt en gewaardeerd
- Omgaan met afbeeldingen zodat Google ze kan begrijpen en opnemen
- Krijg meer klikken in de SERPs met betere paginatitels en metabeschrijvingen
Mensen moeten je website kennen voordat je ze tot klant kunt converteren. Off-page SEO helpt bij het creëren van bekendheid van je website en het opbouwen van autoriteit in Google.
- Hoe je de meest waardevolle backlinks voor je site kunt vinden en verkrijgen
- Leer effectieve linkbuilding en outreach strategie voor het verwerven van backlinks
- Sociale media gebruiken om in de Google-ranglijst te beklimmen
Maak je website klaar voor succes en vermijd de veelvoorkomende SEO-technische valkuilen die je SEO-inspanningen kunnen schaden.
- Begeleid Google naar je meest waardevolle webpagina’s met interne linking.
- Leer hoe je Google met meer waarderende blik naar je webpagina’s laat kijken.
- Structureer je website volgens de regels van de SEO-kunst.
- Maak een goede sitemap en dien deze in bij Google.
Met 46% van de online zoekers die op zoek zijn naar lokale informatie (via Google Maps), is er een goudmijn aan verkeer beschikbaar als je klanten bij jou in de buurt zijn.
- Optimaliseer lokale vermeldingen in zoekmachines en belangrijke directory’s
- Maximaliseer uw blootstelling aan prospects die lokaal wonen
- Verzamel klantrecensies en gebruik ze om SEO een boost te geven
Elk belangrijk aspect van SEO wordt behandeld, zodat je bedrijf snel in Google stijgt tot bovenaan op de eerste pagina!
- In plaats van je overweldigd te voelen, boek je gestaag vooruitgang in de richting van je doel van pagina #1 in Google
- In plaats van verwarring over welke actie je moet ondernemen, weet je met een simpele blik op je checklist wat er moet gebeuren.
- In plaats van eindeloos op internet te zoeken hoe je iets moet doen, volg je een gedetailleerd, stapsgewijs document.
BELANGRIJK
De SEO Checklist gaat over ACTIE ondernemen. Het is voor doeners, niet voor cursusverzamelaars. Gebruik het een paar minuten om je volgende actiestap te voltooien. Of gebruik het elke dag als je belangrijkste SEO-proceduredocument.
Hoe je het ook gebruikt, je gebruik het om vooruitgang te boeken.
Hieronder geven we alvast een aantal basics mee
Deze basics zijn essentieel… maar zo belangrijk!
De SEO checklist (zie hieroven) bevat ongeveer 100 actie-items maar hieronder geven we een aantal enorm belangrijke.
1. Optimaliseer je (hoofd)titels voor je hoofdzoekwoord
Het Google algoritme bepaalt het hoofdonderwerp van je webpagina op basis van de H1-titeltag die de crawler kan ontdekken. De H-tags zijn standaard in HTML-editors zoals alle CMS-systemen (WordPress, Drupal, Wix, enzovoort) aanbieden.
Zorg er dus voor dat de hoofdtitel van je pagina een H1-titeltag heeft.
Is deze H1-titeltag veel te groot naar je smaak? Je kan de grootte van je H-tags wijzigen in de instellingen van je Content Management System (CMS). De instellingen verschillen van CMS tot CMS.
Gebruik hiervoor Google en zoek bijvoorbeeld: “Change size H1 title tag in [Naam CMS]. Voor Wix krijg je dan dit resultaat, om een voorbeeld te geven: Customizing an Existing H1 Tag.
Verder is het belangrijk dat je hoofdzoekwoord in je H1-tag te vinden is. Dat hoofdzoekwoord staat liefst zo dicht mogelijk tegen het begin van je titel.
Kijk als voorbeeld naar de titel van deze pagina: SEO Checklist voor Copywriting. Het hoofdonderwerp van deze pagina, de SEO Checklists, staat helemaal vooraan in de H1-titel.
2. Optimaliseer je (H2-)tussentitels
H2-tussentitels zorgen voor een meer leesbare tekst maar dienen ook een SEO-functie: het wordt aanbevolen om minimum in één tussentitel ook het SEO-zoekwoord te laten voorkomen.
Niet alle tussentitels zijn H2
Je tussentitels moeten ook een H-tag hebben. In de praktijk zijn tussentitels van subonderwerpen vaak H2.
De titel van deze tweede SEO-checklist tip (“2. Optimaliseer je (H2-)tussentitels”) is echter in H3 omdat de H2 verder daarboven heet: “Hieronder geven we alvast een aantal basics mee”.
Het titeltje van deze paragraaf is dan weer een H4 omdat dit een subsubonderwerp is.
Welke kop?
Je kan ontdekken welke H-tag een titel heeft door op een webpagina de muis over de titel te bewegen en vervolgens via de rechtermuisknop op ‘Inspecteren‘ te klikken.
Daarna kan je de onderliggende HTML-structuur van deze titel zien waar je duidelijk zal zien welke H-tag de bewuste titel al dan niet heeft. Hieronder zie je een korte samenvatting van hoe deze stappen eruit zien.

3. Schrijf langere (en betere) SEO-teksten dan wat al bestaat (Pillar Page Techniek)
Wie de langste artikels heeft, zal vaak ook bovenaan in Google staan als “meest relevant zoekresultaat“.
Maar denk hierbij niet dat je zomaar wat tekst mag samen gooien en hiermee de race zult winnen. De kwaliteit van je (lange) artikel is minstens even belangrijk als de lengte ervan.
Je kan hiervoor een specifieke SEO-techniek gebruiken: de Pillar Page Techniek.
En ja, de lengte van je artikel telt ook mee. Als je echt als meest relevant zoekresultaat wilt gevonden worden, zal je artikel meer volume moeten hebben dan wat al bestaat. Dit type pagina’s wordt soms ook wel Skyscraper Pages genoemd.
Lees hier meer over op dit artikel van Ahrefs: How to Execute the Skyscraper Technique (and Get Results)
SEO-tip: doe een Google-zoekopdracht op het zoekwoord waarop je wilt ranken met een artikel. Neem het eerste organische zoekresultaat waarmee je in concurrentie staat en kopieer de URL. Plak deze URL in deze veelgebruikte Word Count Tool en ontdek onmiddellijk het resultaat. De tool geeft je het precieze aantal woorden dat jij op z’n minst moet evenaren of liefst zelfs overtreffen.
Wil je een versnelling hoger schakelen en nog sneller resultaten halen? Besteed je SEO dan uit aan onze SEO specialisten die in no-time een groot rendement halen. Wij werken altijd met SEO-conversietracking waarbij we dus zwart op wit het rendement opvolgen. Geen blackbox!
User experience
Tot slot nog even toevoegen: Google kijkt namelijk ook naar andere parameters zoals: blijven de mensen lang in een Sessie op de webpagina om het artikel te lezen? Scrollen ze diep naar beneden? Klikken ze door in items op de webpagina of klikken ze nergens op?
Bovenstaande vragen stelt Google zichzelf voortdurend bij het evalueren van de SEO-kwaliteit van een artikel.
4. Schrijf unieke content
Zorg dat wat je opschrijft nog niet eerder is gepubliceerd online. Natuurlijk mag je wel parafraseren, maar kopieer en plak liefst geen gehele delen van artikels of online bronnen.
Gebruik de tool CopyScape om een pagina op je website te analyseren op Duplicate Content exact zoals een zoekmachine als Google dit ook doet.
5. Gebruik afbeeldingen... maar niet zomaar (!)
Een tekst wordt meer leesbaar door de teksten af te wisselen met aantrekkelijke afbeeldingen.
Geef deze afbeeldingen bij voorkeur ook de titel van je SEO-titel alvorens ze in je CMS in te laden.
Kies voor afbeeldingen die echt goed passen bij je onderwerp en laat indien mogelijk zelfs een fotoshoot doen van je bedrijf/product/dienst zodat het echt authentiek aanvoelt.
Alt text
Dit is een echte SEO basic optimalisatie maar we noemen hem toch maar even…
Voeg een alt-text of alternatieve tekst toe bij elke afbeelding. In elk CMS is hiervoor normaal gezien een tekstveld gereserveerd, zoals je hieronder ziet op de screenshot van de backend van een WordPress-afbeelding.
Zowel de titel van je afbeelding (op basis waarvan de afbeelding-url wordt gemaakt) als de alternatieve tekst geven Google extra contextuele signalen over het onderwerp van je pagina. Hoe meer dergelijke signalen je Google geeft, hoe beter.
Download hier gratis de SEO checklist
SEO Consultant nodig?
Stel je vraag over SEO rechtstreeks aan onze SEO expert. Het eerste advies is altijd gratis.
Zou je ook graag een eerste, vrijblijvende SEO Audit willen ontvangen? Laat dit dan even weten bij je vraag in het contactformulier.