Varamedia logo
33+

Ultieme 2024 SEO checklist voor copywriting

Als je denkt aan een SEO Checklist voor copywriting, denk je misschien aan ellenlange SEO lijsten met optimalisaties die je kan doen op websites. In dit artikel kiezen we bewust om enkel te focussen op de belangrijkste SEO checklist items die je nodig hebt om:

  • Krachtige teksten te schrijven voor zoekmachines.
  • Teksten te bouwen die ook de lezers sterk bekoren.

In de SEO checklist zal je twee zaken naar voren zien komen: optimalisaties die belangrijk zijn voor zoekmachines (technische SEO) en optimalisaties die belangrijk zijn voor mensen: de websitebezoekers en lezers van je content dus (content SEO).

Varamedia heeft ruime ervaring met zoekmachine optimalisatie en helpt je graag verder met het hoger krijgen van je website in Google.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
SEO Checklist voor Copywriting

Dé checklist die pagina 1 in Google garandeert

Onze SEO checklist is een stappenplan die je onmiddellijk helpt om actie te ondernemen en je website sneller doet stijgen in de Google-ranking. Download gratis onze uitgebreide SEO-gids die je nodig hebt om je website op pagina #1 van Google te krijgen. Pagina #1 in Google betekent meer bezoekers en meer klanten. 

De Varamedia SEO Checklist

WE BEHANDELEN ALLE SEO ASPECTEN IN DUIDELIJKE DEZE CHECKLIST

Om een stevig huis te bouwen, moet je beginnen met de fundering. SEO is juist hetzelfde.

  • Hoe Google Analytics in stellen voor SEO
  • Beginnen met het bijhouden van je zoekwoorden (positietracking)
  • Belangrijke statistieken bijhouden in Google Search Console

Google hecht belang aan de ervaring die een bezoeker op jouw website. Hier leer je hoe jij dat ook moet doen.

  • Hoe je kan controleren of jouw website snel laadt en mobielvriendelijk is
  • Zorg ervoor dat je korte en gemakkelijk leesbare URL’s hebt
  • Bekijk hoe je jouw site kan verbeteren door te kijken hoe mensen deze gebruiken

Wanneer je geweldige inhoud maakt, zullen mensen deze delen, kwaliteitssites zullen ernaar linken en Google zal er dol op zijn.

  • Leer hoe je Google kunt gebruiken om ideeën voor SEO te krijgen
  • Bekijk hoe je snel en effectief zoekwoordenonderzoek doet
  • Identificeer en los inhoudsproblemen op die je ranking schaden

Leer hoe je ervoor kunt zorgen dat je website werkt als een krachtige motor. 

  • Verfijn je website voor SEO-verbetering van de prestaties
  • Leer afbeeldingen optimaliseren om de websitesnelheid te verhogen
  • Hoe je je web hosting kiest en er het meeste uit haalt

Het is essentieel dat je elke pagina op je website gemakkelijk toegankelijk maakt voor zoekmachines. Deze ‘crawlen’ je website (= indexeren) waarna je website in de zoekindex van bv. Google of Bing verschijnt. 

  • Google zal zoekwoorden enkel tonen als ze door de zoekmachine werden opgemerkt en gewaardeerd
  • Omgaan met afbeeldingen zodat Google ze kan begrijpen en opnemen
  • Krijg meer klikken in de SERPs met betere paginatitels en metabeschrijvingen

Mensen moeten je website kennen voordat je ze tot klant kunt converteren. Off-page SEO helpt bij het creëren van bekendheid van je website en het opbouwen van autoriteit in Google.

Maak je website klaar voor succes en vermijd de veelvoorkomende SEO-technische valkuilen die je SEO-inspanningen kunnen schaden.

  • Begeleid Google naar je meest waardevolle webpagina’s met interne linking
  • Leer hoe je Google met meer waarderende blik naar je webpagina’s laat kijken. 
  • Structureer je website volgens de regels van de SEO-kunst.
  • Maak een goede sitemap en dien deze in bij Google.

Met 46% van de online zoekers die op zoek zijn naar lokale informatie (via Google Maps), is er een goudmijn aan verkeer beschikbaar als je klanten bij jou in de buurt zijn.

  • Optimaliseer lokale vermeldingen in zoekmachines en belangrijke directory’s
  • Maximaliseer uw blootstelling aan prospects die lokaal wonen
  • Verzamel klantrecensies en gebruik ze om SEO een boost te geven

Elk belangrijk aspect van SEO wordt behandeld, zodat je bedrijf snel in Google stijgt tot bovenaan op de eerste pagina!

  • In plaats van je overweldigd te voelen, boek je gestaag vooruitgang in de richting van je doel van pagina #1 in Google
  • In plaats van verwarring over welke actie je moet ondernemen, weet je met een simpele blik op je checklist wat er moet gebeuren.
  • In plaats van eindeloos op internet te zoeken hoe je iets moet doen, volg je een gedetailleerd, stapsgewijs document.

BELANGRIJK

Dit is geen online opleiding. Dit is een actieplan waarmee je stapsgewijs je positie verhoogt in Google

De SEO Checklist gaat over ACTIE ondernemen. Het is voor doeners, niet voor cursusverzamelaars. Gebruik het een paar minuten om je volgende actiestap te voltooien. Of gebruik het elke dag als je belangrijkste SEO-proceduredocument.

Hoe je het ook gebruikt, je gebruik het om vooruitgang te boeken.

Hieronder geven we alvast een aantal basics mee

Deze basics zijn essentieel… maar zo belangrijk!

De SEO checklist (zie hieroven) bevat ongeveer 100 actie-items maar hieronder geven we een aantal enorm belangrijke.

1. Optimaliseer je (hoofd)titels voor je hoofdzoekwoord

Het Google algoritme bepaalt het hoofdonderwerp van je webpagina op basis van de H1-titeltag die de crawler kan ontdekken. De H-tags zijn standaard in HTML-editors zoals alle CMS-systemen (WordPress, Drupal, Wix, enzovoort) aanbieden.

Zorg er dus voor dat de hoofdtitel van je pagina een H1-titeltag heeft.

Is deze H1-titeltag veel te groot naar je smaak? Je kan de grootte van je H-tags wijzigen in de instellingen van je Content Management System (CMS). De instellingen verschillen van CMS tot CMS.

Gebruik hiervoor Google en zoek bijvoorbeeld: “Change size H1 title tag in [Naam CMS]. Voor Wix krijg je dan dit resultaat, om een voorbeeld te geven: Customizing an Existing H1 Tag.

Verder is het belangrijk dat je hoofdzoekwoord in je H1-tag te vinden is. Dat hoofdzoekwoord staat liefst zo dicht mogelijk tegen het begin van je titel.

Kijk als voorbeeld naar de titel van deze pagina: SEO Checklist voor Copywriting. Het hoofdonderwerp van deze pagina, de SEO Checklists, staat helemaal vooraan in de H1-titel.

2. Optimaliseer je (H2-)tussentitels

H2-tussentitels zorgen voor een meer leesbare tekst maar dienen ook een SEO-functie: het wordt aanbevolen om minimum in één tussentitel ook het SEO-zoekwoord te laten voorkomen. 

Niet alle tussentitels zijn H2

Je tussentitels moeten ook een H-tag hebben. In de praktijk zijn tussentitels van subonderwerpen vaak H2.

De titel van deze tweede SEO-checklist tip (“2. Optimaliseer je (H2-)tussentitels”) is echter in H3 omdat de H2 verder daarboven heet: “Hieronder geven we alvast een aantal basics mee”.

Het titeltje van deze paragraaf is dan weer een H4 omdat dit een subsubonderwerp is.

Welke kop?

Je kan ontdekken welke H-tag een titel heeft door op een webpagina de muis over de titel te bewegen en vervolgens via de rechtermuisknop op ‘Inspecteren‘ te klikken.

Daarna kan je de onderliggende HTML-structuur van deze titel zien waar je duidelijk zal zien welke H-tag de bewuste titel al dan niet heeft. Hieronder zie je een korte samenvatting van hoe deze stappen eruit zien.

SEO Checklist voor Copywriting-SEO-Varamedia

3. Schrijf langere (en betere) SEO-teksten dan wat al bestaat (Pillar Page Techniek)

Wie de langste artikels heeft, zal vaak ook bovenaan in Google staan als “meest relevant zoekresultaat“.

Maar denk hierbij niet dat je zomaar wat tekst mag samen gooien en hiermee de race zult winnen. De kwaliteit van je (lange) artikel is minstens even belangrijk als de lengte ervan.

Je kan hiervoor een specifieke SEO-techniek gebruiken: de Pillar Page Techniek.

En ja, de lengte van je artikel telt ook mee. Als je echt als meest relevant zoekresultaat wilt gevonden worden, zal je artikel meer volume moeten hebben dan wat al bestaat. Dit type pagina’s wordt soms ook wel Skyscraper Pages genoemd.

Lees hier meer over op dit artikel van Ahrefs: How to Execute the Skyscraper Technique (and Get Results)

SEO-tip: doe een Google-zoekopdracht op het zoekwoord waarop je wilt ranken met een artikel. Neem het eerste organische zoekresultaat waarmee je in concurrentie staat en kopieer de URL. Plak deze URL in deze veelgebruikte Word Count Tool en ontdek onmiddellijk het resultaat. De tool geeft je het precieze aantal woorden dat jij op z’n minst moet evenaren of liefst zelfs overtreffen.

Wil je een versnelling hoger schakelen en nog sneller resultaten halen? Besteed je SEO dan uit aan onze SEO specialisten die in no-time een groot rendement halen. Wij werken altijd met SEO-conversietracking waarbij we dus zwart op wit het rendement opvolgen. Geen blackbox!

User experience

Tot slot nog even toevoegen: Google kijkt namelijk ook naar andere parameters zoals: blijven de mensen lang in een Sessie op de webpagina om het artikel te lezen? Scrollen ze diep naar beneden? Klikken ze door in items op de webpagina of klikken ze nergens op?

Bovenstaande vragen stelt Google zichzelf voortdurend bij het evalueren van de SEO-kwaliteit van een artikel. 

4. Schrijf unieke content

Zorg dat wat je opschrijft nog niet eerder is gepubliceerd online. Natuurlijk mag je wel parafraseren, maar kopieer en plak liefst geen gehele delen van artikels of online bronnen. 

Gebruik de tool CopyScape om een pagina op je website te analyseren op Duplicate Content exact zoals een zoekmachine als Google dit ook doet. 

5. Gebruik afbeeldingen... maar niet zomaar (!)

Een tekst wordt meer leesbaar door de teksten af te wisselen met aantrekkelijke afbeeldingen.

Geef deze afbeeldingen bij voorkeur ook de titel van je SEO-titel alvorens ze in je CMS in te laden.

Kies voor afbeeldingen die echt goed passen bij je onderwerp en laat indien mogelijk zelfs een fotoshoot doen van je bedrijf/product/dienst zodat het echt authentiek aanvoelt. 

Alt text

Dit is een echte SEO basic optimalisatie maar we noemen hem toch maar even… 

Voeg een alt-text of alternatieve tekst toe bij elke afbeelding. In elk CMS is hiervoor normaal gezien een tekstveld gereserveerd, zoals je hieronder ziet op de screenshot van de backend van een WordPress-afbeelding. 

Zowel de titel van je afbeelding (op basis waarvan de afbeelding-url wordt gemaakt) als de alternatieve tekst geven Google extra contextuele signalen over het onderwerp van je pagina. Hoe meer dergelijke signalen je Google geeft, hoe beter.

Download hier gratis de SEO checklist

SEO Consultant nodig?

Stel je vraag over SEO rechtstreeks aan onze SEO Consultant. Zou je ook graag een eerste, vrijblijvende SEO Audit willen ontvangen? Laat dit dan even weten bij je vraag in het contactformulier. 

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

Website bovenaan in Google

In de snel evoluerende wereld van digitale marketing is het een hele uitdaging om op te vallen. Als ondernemer is het essentieel om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Een van de meest effectieve manieren om dit te realiseren, is door je website bovenaan in Google te krijgen. Deze techniek wordt ook SEO genoemd en is bijzonder rendabel! Bij het Varamedia SEO Agency is zoekmachineoptimalisatie één van onze hoofdspecialiteiten.

Lees ook: Wil je bovenaan in Google komen? Volg dit overzichtelijk stappenplan!

SEO

Hoe verschilt Google SEO van Bing SEO?

Heb je je ooit afgevraagd waarom je hoger (bv. Pagina 1) rankt in Google en veel lager rankt (bv. Pagina 4) in Bing? Slechts een kwart van de zoekresultaten op de eerste pagina van Bing en Google zijn hetzelfde. De redenen hierachter zijn voor vele nog een mysterie. Daarom belichten we bij Varamedia in dit artikel het volgende: Verschil Google en Bing in SEO.

SEO

SEO Tools

Veel mensen denken dat om een zoekmachine optimalisatie te doen, veel SEO-tools nodig zijn. Maar dit is niet waar, met ongeveer 3 tools kom je al rond voor succesvolle SEO! We bespreken hier de 10 beste SEO marketingtools die gebruikt kunnen worden.

SEO

SEO agency

In het huidige digitale tijdperk is het voor bedrijven belangrijk om in Google zichtbaar te zijn voor (potentiële) klanten. Daar kan een ervaren SEO Agency bij helpen: één van de manieren waarop je op zoekmachines zoals Google of Bing zichtbaar wordt, is goede search engine optimization (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. 

Succesvolle SEO zorgt voor een hoge visibiliteit in Google en zo ook meer organisch verkeer. Veel websites hebben echter een slechte SEO-score, dus schakelen de websitebeheerders soms een SEO agentschap in. Bij Varamedia zijn we gespecialiseerd in SEO en alles wat erbij komt kijken. 

SEO

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity geeft je meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. In dit artikel bespreken we wat het is, hoe het werkt en wat je ermee kan.

SEO

Bing Webmaster Tools

Bing Webmaster Tools is een gratis SEO-tool van Bing. Google heeft hier ook een soortgelijke variant: Google Search Console. Hierbij gebruik je deze tool om je aanwezigheid van je website in de Microsoft Bing zoekresultaten te controleren.

SEO

SEO: zo vind je de shortcuts naar de top!

Iedereen met een eigen website droomt er uiteraard van om bovenaan de Google Search resultaten te verschijnen. Maar hoe doe je dat precies? Met SEO ben je in staat om je website hoger te laten ranken in zoekmachines en zo meer organisch verkeer te genereren. In dit artikel legt Varamedia je uit hoe je je website toekomst-proof voor Google maakt met behulp van SEO!

SEO

Technische SEO

Met technische SEO scoort jouw website hoger in de organische zoekresultaten. Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren op vlak van SEO? Het Varamedia SEO-bureau heeft jarenlange ervaring met zelfs de meest ingewikkelde technische SEO-ingrepen.

SEO

SEO teksten laten schrijven

Wil je zoveel mogelijk bezoekers aantrekken? Dan ben je bij Varamedia op het goede adres. SEO teksten laten schrijven door ons SEO-bureau gaat je website de boost geven die het nodig heeft!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?