Wat doet een content marketing bureau?
Tell don’t sell. Dat is in essentie de marketingstrategie achter een content marketing bureau. Verwar zo’n bureau niet met een copywriting bureau – er zijn overlappingen maar niet over de gehele lijn.
Content marketeers weten hoe ze de commerciële doeleinden van een bedrijf kunnen verpakken in behapbare, aangenaam verteerbare content. De content kan geschreven zijn in bijvoorbeeld SEO-teksten, maar evengoed kan het videocontent of mediacontent zijn. Content marketeers zijn storytellers in alle media.
Verhalen, en hoogwaardige content in het algemeen, blijven namelijk veel langer bij de mens hangen dan clichématige slogans en te commercieel geladen boodschappen. Via tekst én beeld probeert men het doelpubliek te inspireren en in beweging te brengen.

Team contentspecialisten
Om echte premium content te maken is er meer nodig dan enkel een goede tekstschrijver die weet hoe hij wervende teksten moet schrijven.
Bij Varamedia werken verschillende mensen, elk gespecialiseerd in een bepaalde niche, nauw samen. Zo is er een content team die de juiste concepten bedenkt, een copywriter (of meerdere copywriters) die het concept omzet in een tekst van hoogwaardige kwaliteit en een grafisch team dat er de juiste beelden en designs bij ontwerpt.
Vervolgens moet die content ook zijn doelpubliek nog bereiken. Onze experts in SEO en digitale marketing weten hoe ze die content het best en het meest efficiënt kunnen verspreiden, bijvoorbeeld via sociale media of zoekmachines, zodat al het geschreven materiaal ook echt door mensen wordt opgemerkt.
Varamedia is content marketing bureau met tonnen ervaring
Copywriting bureau nodig voor straffe content? Look no further!
Bij Varamedia vindt u de beste copywriter, gespecialiseerd in uw niche
Benieuwd naar onze content marketing formules?
Doel 1: Publiek activeren
Goede content marketeers weten hoe ze via een subtiele omweg de juiste doelgroep kunnen bereiken en kunnen aansporen om ook actie te ondernemen. Die omweg is: kwalitatieve content maken. Content marketeers geven advies en informatie en bouwen op die manier een relatie op met de klant. Zo proberen ze op een spontane manier het publiek te activeren en leads te genereren.
Doel 2: Inbound marketing
Wist je dat 80% van kopers van online producten of services eerst op zoek gaat naar informatie op het internet? Lees er meer over in dit artikel van CSO.
Inbound (content) marketing is dan ook een sterke en duurzame strategie om jouw doelpubliek te bereiken.
Bij inbound marketing kiest men ervoor om te investeren in waardevolle informatie en content. De bedoeling is dat potentiële klanten zo zelf de weg naar jouw website vinden in plaats van dat jij actief naar hen op zoek gaat (zoals bijvoorbeeld bij cold calling of advertenties).
De voordelen van inbound marketing zijn gigantisch. Het aantal klanten zal stijgen, je verwerft veel meer naamsbekendheid en het levert veel meer conversies op dan een oppervlakkige advertentie die meteen zijn waarde verliest wanneer je er geen geld meer in stopt.
Wat houdt content marketing dan precies in?
Bij de content marketing afdeling van Varamedia gaan wij steeds op zoek naar de meest rendabele marketingstrategie om jouw bedrijf, diensten en producten te promoten. En dat doen we op verschillende manieren:
Elke bedrijf wil het allerliefst helemaal op nummer 1 staan in Google. Maar hoe doe je dat zonder bakken geld uit te geven aan kortstondige advertentiecampagnes? Een van de beste en duurzaamste manieren is om te investeren in een digitaal marketing bureau die een professioneel team SEO-copywriters in huis heeft.
Bij Varamedia weten we inmiddels door onze jarenlange ervaring perfect hoe we het maximale uit je content kunnen halen, maar ook hoe we teksten moeten schrijven die het doelpubliek oprecht zal smaken. Er is creativiteit, gevoel voor taal en, vooral, sterke content marketing strategieën voor nodig om van de mooie Google-droom echt werkelijkheid te maken.
E-mailmarketing, een vorm van ‘direct marketing’, is een enorm populair kanaal om op een renderende manier aan content marketing te doen. Het kost namelijk niet veel geld en heeft bovendien een hoge Return On Investment (ROI). Uit de laatste cijfers van Litmus heeft e-mailmarketing een ratio van 1:42. Dat wil zeggen dat voor elke euro die je aan e-mailmarketing besteedt, je er tweeënveertig terugkrijgt.
Een groot voordeel is ook dat het goed te meten valt. Via Google Analytics kan je het gedrag van de ontvanger bijhouden op de website nadat ze hebben doorgeklikt. Zo heeft men ook meteen inzicht of de kliks effectief voor conversies zorgen. Daarnaast kan je heel erg doelgericht te werk gaan. Je kan bijvoorbeeld verschillende e-mails maken voor verschillende kleinere groepen om zo op de meest effectieve en persoonlijke manier je doelpubliek te bereiken.
In een mum van tijd kan je met korte posts en leuke foto’s op Instagram, Facebook, Linkedin, Pinterest,.. of via bepaalde social media ads een heel groot publiek bereiken. Als die content echt op punt staat, zullen mensen automatisch de weg vinden naar je website.
Het volstaat tegenwoordig vaak niet meer om enkel maar aandacht te besteden aan je website. Om meer bereik te krijgen, is sociale media dan ook een heel handig hulpmiddel.
- SEA advertising campagne (Google Adwords)
- contentmarketing
- Storytelling
- lead generation
- whitepaper, polls, blogs, e-books…
- SEO copywriting
- video
- audio/podcasting
- presentaties
- wiki’s
- infographics
- user generated content
- magazines
- datavisualisatie
- apps
- webinar
- evenementen
- virtual reality
- augmented reality
- interactieve content
- ….
Waarom een content marketing bureau inschakelen?
We moeten er niet al te veel doekjes om winden; het ultieme doel van elke commerciële onderneming is groeien en winst maximaliseren. Desalniettemin zijn er verschillende manieren (de ene al beter dan de andere) om dat doel te bereiken. Bij content marketing is er geen sprake van schaamteloze zelfpromotie, maar wordt de route van de ‘informatie’ gevolgd. Goede content marketeers kunnen de beste antwoorden bieden voor problemen die mensen hebben en helpen zo hun doelpubliek zoveel mogelijk vooruit. Op het einde van de rit zal dat niet alleen voordelig zijn voor het doelpubliek, maar ook voor je bedrijf. Lees hieronder wat de drie absolute topdoelen zijn die men met content marketing kan bereiken.
Goede content zorgt voor rendement
Niemand doet graag zaken met een verkoper die geheimzinnig blijft over zijn product of service. Net hetzelfde principe geldt op het web. Mensen willen uitgebreide informatie, nieuwsbrieven, brochures of reviews lezen vooraleer ze een beslissing maken. Wanneer je die informatie tot hun beschikking stelt, zal je daar dan ook alleen maar baat bij hebben. Er ontstaat een vertrouwensband tussen klant en bedrijf, want je helpt ze op weg bij het maken van de juiste keuze. Contentmarketing bouwt zo aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je bedrijf. En hoe meer autoriteit je verwerft, hoe meer klanten voorkeur zullen geven aan jouw merk. Contentmarketing is dus de way to go als je meer leads wil genereren en een omzetstijging wil zien.

Hoog scoren op Google
Wil je met je website graag hoog ranken in zoekmachines? Dan heb je een content marketing bedrijf nodig met slimme SEO-copywriters in huis. Via keyword researches en de toepassing van andere SEO-strategieën proberen onze copywriters van Varamedia het maximale uit je content te halen. Zij zijn niet alleen goed met taal, maar weten ook perfect hoe ze webteksten op pagina één van Google kunnen krijgen. Het gevolg? Meer klanten aantrekken en meer leads genereren.
Contacteer Varamedia voor je ultieme content strategie
De fases in een sterke content marketing strategie
Om de beste content te creëren, hebben wij bij Varamedia een plan uitgewerkt met een aantal duidelijke, opeenvolgende fases:
Arjun Basu: “Without strategy content is just stuff, and the world has enough stuff”
De eerste stap is het leren kennen van jouw bedrijf. Samen zitten we aan tafel en overlopen we wat jouw verwachtingen en doelstellingen zijn. Ook proberen we al meteen de verbal identity van jouw bedrijf scherp te stellen. Zo gaan we op zoek naar de kernwaarden van je business en proberen we te bepalen welke tone-of-voice de copywriters bij het schrijven van de teksten moeten hanteren. Daarna gaan wij voor jou aan de slag en stellen wij een keyword research op. Content hoort namelijk te ranken op zoekwoorden. Per zoekwoord kunnen er dan door de tekstschrijvers artikelen of blogs rond geschreven worden.
De brainstorm is achter de rug en de tone-of-voice is bepaald. Nu is het tijd om een contentkalender vast te leggen. Die zorgt ervoor dat we een overzicht hebben over alle artikels, maar eventueel ook nieuwsbrieven of posts op sociale media die in de komende maanden geschreven en gepubliceerd moeten worden.
1. Geschreven content:
- tekst
- ebooks
- whitepapers
- wiki’s
- nieuwsbericht
- verslag
- opiniestuk
- reportage
- recensie
- checklist
- column
- stappenplan
2. Videocontent:
- videofragment
- reportage
3. Beeldcontent:
- afbeeldingen
- infographics
- datavisualisatie
- portret/profiel
- tijdlijn
4. Audiocontent:
- audiofragment
- podcast
5. Of een combinatie:
- interview
- online spelletjes
- presentatie
- magazines
- apps
- webinar
- evenementen
- virtual reality
- interactieve content
- aankondiging
- curatie
- q&a
- …
In deze stap gaan onze SEO-copywriters echt aan de slag. Bij ons heeft elke copywriter zijn eigen niche waarin hij of zij gespecialiseerd is, maar we werken ook samen met experts. Zo ben je altijd verzekerd van hoogwaardige content die ook commercieel zijn slag thuis haalt. Onze copywriters hebben twee grote doelen voor ogen: hoog ranken op Google én het doelpubliek overtuigen en aanzetten tot actie. Alleen echte professionele copywriters met jaren ervaring zijn in staat om die doelen ook echt te bereiken.
Content specialist nodig?
De customer journey, de totale reis die een klant online maakt, zal hier een belangrijke houvast zijn. Steeds moet er rekening worden gehouden met de fase waarin de klant zich bevindt. Bepaalde teksten zullen eerder geschreven zijn voor potentiële klanten die in de ‘awareness fase’ zitten, terwijl er ook content zal gemaakt moeten worden gericht op de latere fases waar de koopintentie vele malen groter is.

Hoeveel kost content marketing?
Op 09/06/2021 verscheen Varamedia in het Pulse+ Magazine van De Tijd samen met twee experts van KIXX en lnspira. Hier bespraken we de kostprijs van content marketing en hoe je een marketingbudget kan bepalen.
Wij bundelen onze krachten om jouw marketingbudget optimaal in te zetten..
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Contacteer ons via het contactformulier en binnen de dag plannen we een eerste kennismaking in.