Varamedia logo
22+

Copywriter tarieven

Elk bedrijf heeft nood aan sterke content marketing. Een goede copywriter is dan ook een onmisbare investering in je marketing strategie. Maar hoeveel kost een copywriter of copywriting bureau nu precies? En welke kies je het best? Wij vertellen je in dit artikel alles over de gangbare copywriter tarieven om teksten voor je bedrijf te laten schrijven.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia en bij ons kan je terecht voor state-of-the-art content marketing

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Copywriter tarieven

Copywriter tarieven

De vraag naar het tarief is vaak het eerste wat copywriters te horen krijgen. Helaas is er niet één standaard prijs die voor alle copywriters geldt.  Tekstschrijvers hebben doorgaans verschillende manieren om de prijs voor hun werk te bepalen. 

Zowel een uurprijs, woordprijs, dagprijs of projectprijs zijn mogelijke opties:

Positief aan dit systeem is dat de prijs al op voorhand vastligt. Zo spreek je in de overeenkomst met het copywriting bureau of de freelance copywriter op voorhand af wat het aantal woorden is dat de tekst(en) ongeveer moet bevatten. 

Op die manier wordt er je nooit meer aangerekend wanneer een copywriter er langer over doet en heb je altijd een goed beeld van het totale kostenplaatje. Een nadeel is dan weer dat dit systeem vooral lange teksten beloont, hoewel er soms ook kortere, commerciële teksten nodig zijn. 

Om een indicatie te geven, vermeldt freelance copywriter Bianca Walraven op haar site dat een ervaren schrijver een tarief hanteert tussen €0,07 en €0,25. Erg grote verschillen die vaak te maken hebben met een verschil in ervaring van de copywriter. 

Nog een voorbeeld: het platform Textbroker maakt ook ook gebruik van een prijs per woord. Echter heeft een woordprijs geen garantie op kwaliteit, hierdoor heeft Textbroker de reputatie gekregen van een platform waar je grote teksten krijgt, die inhoudelijk van magere kwaliteit zijn.

Bij Varamedia maken wij daarom bewust geen gebruik van een woordprijs of tekenprijs, maar een totaalprijs

Een uurprijs is altijd een beetje tricky. Een ervaren tekstschrijver zal misschien een hoger tarief van 95 euro per uur vragen, maar dubbel zo snel werken dan een beginner die 30 euro per uur vraagt. 

Een uurtarief zegt daarom maar weinig. Laat je dus niet te veel vangen door de prijs. Ook vraagt een uurprijs veel vertrouwen aan de kant van de opdrachtgevers. Je bent namelijk nooit 100% zeker hoe lang de copywriter er echt aan gewerkt heeft. 

Om die reden werken wij bij Varamedia met forfaitaire uurprijzen. Op die manier is het vooraf zeer duidelijk hoe groot of klein het budget voor een project zal zijn. 

Als opdrachtgever krijg je zo de ultieme garantie op een vaste, betaalbare prijs. 

Volgens copywriter Frank Ceulemans vraagt een gemiddelde freelance copywriter zo’n 50 euro per uur. Al zullen er hier wellicht ook grote verschillen zijn. Zo zijn er die wel 100 euro vragen terwijl anderen voor nog geen peulenschil hun copywriting diensten aanbieden.

Kijk daarom niet enkel naar de uurprijs maar ook naar de snelheid van de copywriter. Je hebt liever een dure copywriter die uitblinkt in snelheid (en kwaliteit) dan eentje die goedkoop is maar wel drie keer trager werkt. 

Een ander gangbaar prijsmodel is een dagprijs. Zoals de naam zegt: je bepaalt per dag. Dit komt vaker voor bij langdurige samenwerkingen waarbij een copywriter elke maand een vaste dag of meerdere dagen voor je bedrijf werkt.

Een prima idee dus wanneer je langer met een copywriter in zee wil gaan. 

Voor grotere opdrachten is ook een projectprijs mogelijk. Op voorhand spreek je een all-in prijs af voor het hele project. Ook hier weet je dan exact hoeveel het je in het totaal zal kosten.

Wat is bepalend voor jouw offerte?

Het tarief van een tekst wordt bepaald aan de hand van 5 factoren:

Wil je het Varamedia copywriting team leren kennen?

Opvolging en evaluatie

Niet alleen de afgeleverde teksten bepalen de totale prijs. Ook de hoeveelheid persoonlijke communicatie tussen de tekstschrijver en het bedrijf zal meetellen. Denk bijvoorbeeld aan mails met input van het bedrijf, briefings over de contentplanning, interview over de tone of voice, en nog veel meer.

Zeker bij SEO is opvolging broodnodig. Zo kunnen er via verschillende tools, zoals Google Analytics, nagegaan worden wat de positie is van de webteksten in de zoekresultaten van Google, wat de bouncerate is van de artikels, hoeveel leads een tekst heeft opgebracht, … 

Bij Varamedia vinden we transparantie erg belangrijk. Aan het einde van elke maand delen we de cijfers mee die voor je bedrijf echt van tel zijn. De copywriters bij Varamedia hebben namelijk steeds één doel voor ogen: leads generen en conversies stimuleren. En dat met aantrekkelijke copy zowel voor de potentiële klant als de algoritmes van Google. 

Een goedkope of duurdere copywriter kiezen

Het tarief van een beginnende tekstschrijver zal ongetwijfeld een pak lager liggen dan bij een doorgewinterd copywriter. Nu, dat wil niet per se zeggen dat die oude rot in het vak ook echt veel betere teksten schrijft dan de beginner. De kwaliteit van de teksten hangt namelijk af van drie factoren: talent, ervaring én engagement.

Schrijven kan je op zekere hoogte leren, maar een portie talent blijft toch nog steeds belangrijk om echt tot de top te kunnen behoren. Daarnaast is het altijd goed als een copywriter op zijn of haar eigen website een mooi portfolio aan teksten kan voorleggen.

webdesign en website laten maken

Het is dan ook geen slecht idee om eens naar voorgaand werk van de copywriter te gaan kijken. Als laatste moet de copywriter enthousiasme tonen voor je bedrijf. Een professionele copywriter die beslist om jouw opdracht aan te nemen, zal er vaak veel meer energie in stoppen dan iemand die copywriter is in bijberoep of als hobby.

De uitspraak ‘you get what you pay for’ klopt dus wel voor een groot deel. Wie zo min mogelijk geld wil uitgeven aan zijn teksten, kan niet verwachten om daar ook pareltjes van teksten voor terug te krijgen.

Goedkope teksten, geschreven door startende copywriters, zijn misschien goed genoeg om je website mee te vullen, maar zullen niet snel hoog scoren op Google. En bijgevolg dus ook niet renderen.

Freelance copywriter of copywriting bureau?

Op zoek naar de flexibiliteit van een freelance copywriter? Of wil je liever een full-service copywriting agency? Je hoeft niet te kiezen. Combineer beide en kies voor Varamedia. Bij ons heb je zowel de wendbaarheid van een freelancer als de zekerheid en jarenlange expertise van een gevestigde agency.

Daarbij hebben wij als digitaal marketing bureau zowel digitale marketingexperts als SEO-copywriters in ons team. Bij ons kan je zo niet alleen terecht voor kwalitatieve content, maar ook voor advies over marketing, het opzetten van een website, grafische vormgeving én leadgeneratie.

Welkom bij Varamedia: een wervelend copywriting bureau

Wil je echte resultaten boeken? Interesse in een copywriting bureau dat jouw website naar positie 1 op Google brengt? Voor elk marketing project kan je rekenen op Varamedia. 

Wij hanteren een unieke workflow waarbij we in een speciaal 8-stappenplan komen tot de perfecte teksten:

  1. Voorafgaande online concurrentie-onderzoek (waarbij we opnemen hoe de concurrentie het nu doet, hoeveel woorden zij hebben, welke insteek zij gebruiken, …)
  2. Vervolgens gaan wij aan de slag met het creëren van een betere tekst dan de online concurrentie. 
  3. Foutloze, leuk geschreven teksten met een goede insteek en verhaal
  4. In de tone-of-voice van je bedrijf
  5. Inhoudelijk accuraat (zelfs voor moeilijke onderwerpen)
  6. Met niet minder dan 3 double quality checks door minstens 3 verschillende partijen
  7. En dit alles in gemiddeld 4 uur per volledig afgewerkte tekst (gemiddeld 1000 à 1500 woorden)
  8. Wil je hem ook meteen laten publiceren (op je website). Dat voegt gemiddeld 45 minuten toe aan de workflow. 
  9. Een afgewerkte tekst van A tot Z, inclusief publicatie, kan dus gemiddeld aan 5 uur per tekst. 

Dat is uniek in het online copywriting landschap. Contacteer ons en vraag een vrijblijvende offerte aan voor jouw project. 

Luister naar tevreden klanten

Play Video

Mr. Franklin

Play Video

Sojka

Play Video

Tervia's

Play Video

Dinac

Play Video

Vroman

Play Video

ExStra

Play Video

Buildinc

Play Video

Meer inspiratie

Contacteer ons om je copywriting succes te starten

content marketing

Zoek je een topexpert op gebied van content marketing?

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Content marketing experts inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun viral content marketing:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

Content marketing

Copywriter bureau

Als succesvol ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk het is te investeren in de online aanwezigheid van je bedrijf d.m.v. content. Mensen doen tegenwoordig voor al hun vragen en noden beroep op Google, en het is aan jou om daarop in te spelen met copywriting.

Investeren in een copywriter bureau dat zorgt voor de SEO-optimalisatie van jouw website en het converteren van potentiële klanten, is een eerste goede stap in de richting van het succes van jouw bedrijf!

Content marketing

Copywriter Leuven

Zoek je een copywriter in Leuven voor je bedrijf? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want ons digitaal marketing bureau bevindt zich in Beernem, op amper een boogscheut verwijderd van de mooie stad Brugge.

Niet van de regio Leuven? Niet getreurd. Wij zijn werkzaam in elke provincie en grote gemeente, zoals AntwerpenBrusselGent, Mechelen, Leuven ....

Content marketing

Copywriter Brussel

Ligt jouw bedrijf in de regio Brussel en wil je dan ook graag een copywriter of copywritingbureau dicht in de buurt? Dan ben je op de juiste pagina beland, want bij Varamedia hebben wij een heel team SEO-copywriters die staan te trappelen om te schrijven aan de toekomst van jouw bedrijf.

Ons digitaal marketing bureau is werkzaam in de hele regio rond Brussel. Zo ook in de steden Anderlecht, Sint-Gillis, Koekelberg, Ukkel, Vorst, Elsene, ...

Content marketing

Copywriter

Een freelance copywriter of copywriting bureau gezocht die de teksten voor jouw bedrijf eens grondig onder (schrijvers)handen neemt? Wil je copywriters die met kennis van marketing jouw website hoog kunnen laten ranken op Google?

De SEO-copywriters bij Varamedia weten daar wel raad mee.

Content marketing

Copywriting bureau

Als gespecialiseerd copywriting bureau weten wij met onze 15 copywriters als geen ander wat de impact is van goede content marketing en (SEO) copywriting op een bedrijf. Tegenwoordig is digitale aanwezigheid in Google en op sociale media een een absolute must. Hierbij heb je een uitgekiende content marketingstrategie nodig, naast een mooie website. Doe je dat niet, dan blijft jouw bedrijf een volledig onzichtbare speler in de online wereld.

Content is een belangrijk onderdeel van online marketing. Of je nu je website wil uitbreiden met nieuwe, kwalitatieve artikelen, nieuwsbrieven wil laten opstellen of je sociale media onder handen wil laten nemen; onze in-house SEO-copywriters bij Varamedia kunnen in een handomdraai de perfecte (en natuurlijk: taalkundig correcte) tekst op papier zetten. Zij staan op met copywriting en gaan er weer mee slapen. Zij kruipen met veel plezier in hun pen en schrijven vlot mee aan de toekomst van jouw bedrijf.

Content marketing

Op zoek naar een copywriter in Lokeren? Varamedia helpt!

Is jouw bedrijf in regio Lokeren gevestigd? Zoek je een copywriter of copywriting bureau dat werkzaam is in jouw buurt? Bij Varamedia zit je sowieso goed! Wij hebben een heel team copywriters dat enthousiast is om voor jouw bedrijf in hun pen te kruipen.

Content marketing

Storytelling

.

Content marketing

Freelance copywriter

Geschreven content, zowel online als offline, is een belangrijk onderdeel van de marketing van een bedrijf. Teksten moeten daarbij niet alleen goed geschreven zijn, maar moeten er ook voor zorgen dat jouw pagina hoog scoort op Google. Helaas heeft niet elk bedrijf een schrijver met een vlotte pen én een sterke SEO-kennis in huis en en dat is net waar copywriters of content marketing bureaus te hulp kunnen schieten. Met hun dubbele expertise en jarenlange ervaring in de sector schrijven ze vlot mee aan de toekomst van je bedrijf.

Content marketing

Social media en content strategie

Social media, we gebruiken het steeds meer. Je gebruikt het om je te informeren, te entertainen en sociaal contact te onderhouden. Een strategie voor je social media en content is een belangrijk onderdeel van social media marketing.

Samenwerken met de meest overtuigende copywriters?

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?