Copywriter tarieven
De vraag naar het tarief is vaak het eerste wat copywriters te horen krijgen. Helaas is er niet één standaard prijs die voor alle copywriters geldt. Tekstschrijvers hebben doorgaans verschillende manieren om de prijs voor hun werk te bepalen.
Zowel een uurprijs, woordprijs, dagprijs of projectprijs zijn mogelijke opties:
Positief aan dit systeem is dat de prijs al op voorhand vastligt. Zo spreek je in de overeenkomst met het copywriting bureau of de freelancer op voorhand af wat het aantal woorden is dat de tekst(en) ongeveer moet bevatten.
Op die manier wordt er je nooit meer aangerekend wanneer een copywriter er langer over doet en heb je altijd een goed beeld van het totale kostenplaatje. Een nadeel is dan weer dat dit systeem vooral lange teksten beloont, hoewel er soms ook kortere, commerciële teksten nodig zijn.
Om een indicatie te geven, vermeldt freelance copywriter Bianca Walraven op haar site dat een ervaren schrijver een tarief hanteert tussen €0,07 en €0,25. Erg grote verschillen die vaak te maken hebben met een verschil in ervaring van de copywriter.
Nog een voorbeeld: het platform Textbroker maakt ook ook gebruik van een prijs per woord. Echter heeft een woordprijs geen garantie op kwaliteit, hierdoor heeft Textbroker de reputatie gekregen van een platform waar je grote teksten krijgt, die inhoudelijk van magere kwaliteit zijn.
Bij Varamedia maken wij daarom bewust geen gebruik van een woordprijs of tekenprijs.
Een uurprijs is altijd een beetje tricky. Een ervaren tekstschrijver zal misschien een hoger tarief van 95 euro per uur vragen, maar dubbel zo snel werken dan een beginner die 30 euro per uur vraagt.
Een uurtarief zegt daarom maar weinig. Laat je dus niet te veel vangen door de prijs. Ook vraagt een uurprijs veel vertrouwen aan de kant van de opdrachtgevers. Je bent namelijk nooit 100% zeker hoe lang de copywriter er echt aan gewerkt heeft.
Om die reden werken wij bij Varamedia met forfaitaire uurprijzen. Op die manier is het vooraf zeer duidelijk hoe groot of klein het budget voor een project zal zijn.
Als opdrachtgever krijg je zo de ultieme garantie op een vaste, betaalbare prijs.
Volgens copywriter Frank Ceulemans vraagt een gemiddelde freelance copywriter zo’n 50 euro per uur. Al zullen er hier wellicht ook grote verschillen zijn. Zo zijn er die wel 100 euro vragen terwijl anderen voor nog geen peulenschil hun copywriting diensten aanbieden.
Kijk daarom niet enkel naar de uurprijs maar ook naar de snelheid van de copywriter. Je hebt liever een dure copywriter die uitblinkt in snelheid (en kwaliteit) dan eentje die goedkoop is maar wel drie keer trager werkt.
Een ander gangbaar prijsmodel is een dagprijs. Dit komt vaker voor bij langdurige samenwerkingen waarbij een copywriter elke maand een vaste dag of meerdere dagen voor je bedrijf werkt.
Een prima idee dus wanneer je langer met een copywriter in zee wil gaan.
Voor grotere opdrachten is ook een projectprijs mogelijk. Op voorhand spreek je een all-in prijs af voor het hele project. Ook hier weet je dan exact hoeveel het je in het totaal zal kosten.
Wat is bepalend voor jouw offerte?
Het tarief van een tekst wordt bepaald aan de hand van 5 factoren:
- Moeilijkheidsgraad: Voor teksten met een hoge moeilijkheidsgraad moet er veel meer research verricht worden dan voor copy’s met een eenvoudiger onderwerp. Dat zal dan ook een invloed hebben op de uiteindelijke prijs.
- Lengte: Veel copywriting bureau’s, zoals Doyoucopy, vragen een ander tarief voor korte (300-500 woorden), middelgrote (500-700 woorden) en lange teksten (700-900 woorden).
- Soort tekst: De ene tekst is de andere niet. Een blogpost vergt bijvoorbeeld een compleet andere aanpak dan een nieuwsbrief, brochure of een persbericht. Het type tekst zal ook mee de prijs bepalen.
- Bronmateriaal: Je mag niet zomaar alles op het web plaatsen. Bij sommige thema’s moet de informatie goed geverifieerd worden. Dat neemt natuurlijk extra tijd in beslag
- SEO: Copywriting en een goede tekst kunnen schrijven is één ding, maar zeker bij webteksten is ook SEO (zoekmachine optimalisatie) een absolute must. Voor search engine optimization heb je als copywriter de nodige SEO tools en expertise nodig, wat uiteindelijk het tarief zal beïnvloeden.
Neem contact met ons op voor meer informatie
Opvolging en evaluatie
Niet alleen de afgeleverde teksten bepalen de totale prijs. Ook de hoeveelheid persoonlijke communicatie tussen de tekstschrijver en het bedrijf zal meetellen. Denk bijvoorbeeld aan mails met input van het bedrijf, briefings over de contentplanning, interview over de tone of voice, en nog veel meer.
Zeker bij SEO is opvolging broodnodig. Zo kunnen er via verschillende tools, zoals Google Analytics, nagegaan worden wat de positie is van de webteksten in de zoekresultaten van Google, wat de bouncerate is van de artikels, hoeveel leads een tekst heeft opgebracht, …
Bij Varamedia vinden we transparantie erg belangrijk:
Aan het einde van elke maand delen we de cijfers mee die voor je bedrijf echt van tel zijn. De copywriters bij Varamedia hebben namelijk steeds één doel voor ogen: leads en conversies genereren. En dat met aantrekkelijke copy’s zowel voor de potentiële klant als de algoritmes van Google.
Een goedkope of duurdere copywriter kiezen
Het tarief van een beginnende tekstschrijver zal ongetwijfeld een pak lager liggen dan bij een doorgewinterde copywriter. Nu, dat wil niet per se zeggen dat die oude rot in het vak ook echt veel betere teksten schrijft dan de beginner. De kwaliteit van de teksten hangt namelijk af van drie factoren: talent, ervaring én engagement.
Schrijven kan je op zekere hoogte leren, maar een portie talent blijft toch nog steeds belangrijk om echt tot de top te kunnen behoren. Daarnaast is het altijd goed als een copywriter op zijn of haar eigen website een mooi portfolio aan teksten kan voorleggen.

Het is dan ook geen slecht idee om eens naar voorgaand werk van de copywriter te gaan kijken. Als laatste moet de copywriter enthousiasme tonen voor je bedrijf. Een professionele copywriter die beslist om jouw opdracht aan te nemen, zal er vaak veel meer energie in stoppen dan iemand die copywriting houdt als bijberoep of hobby.
De uitspraak you get what you pay for klopt dus wel voor een groot deel. Wie zo min mogelijk geld wil uitgeven aan zijn teksten, kan niet verwachten om daar ook pareltjes van teksten voor terug te krijgen.
Goedkope teksten, geschreven door startende copywriters, zijn misschien goed genoeg om je website mee te vullen, maar zullen niet snel hoog scoren op Google. En bijgevolg dus ook niet renderen.
Freelance copywriter of copywriting bureau?
Op zoek naar de flexibiliteit van een freelance copywriter? Of wil je liever een full-service copywriting agency? Je hoeft niet te kiezen. Combineer beide en kies voor Varamedia. Bij ons heb je zowel de wendbaarheid van een freelancer als de zekerheid en jarenlange expertise van een gevestigde agency.
Daarbij hebben wij als digitaal marketing bureau zowel digitale marketingexperts als SEO-copywriters in ons team. Bij ons kan je zo niet alleen terecht voor kwalitatieve content, maar ook voor advies over marketing, het opzetten van een website, grafische vormgeving én leadgeneratie.
Welkom bij Varamedia: een wervelend copywriting bureau
Wil je echte resultaten boeken? Interesse in een copywriting bureau dat jouw website naar positie 1 op Google brengt? Voor elk marketing project kan je rekenen op Varamedia.
Contacteer ons en vraag een vrijblijvende offerte aan voor jouw project.
Neem contact met ons op voor meer informatie