Varamedia logo
22+

Social media en content strategie

Social media, we gebruiken het steeds meer. Je gebruikt het om je te informeren, te entertainen en sociaal contact te onderhouden. Een strategie voor je social media en content is een belangrijk onderdeel van social media marketing.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia en bij ons kan je terecht voor state-of-the-art content marketing

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Social media en content strategie

Waarom een social media en content strategie gebruiken?

Social media is een belangrijke manier om relaties op te bouwen met potentiële en bestaande klanten. Dit komt omdat je eigenlijk een community kan opbouwen. In een social media content strategie zijn doelen zoals relaties opbouwen en onderhouden, engagement en betrokkenheid van groot belang.

Interactie is dus zeer belangrijk bij social media. Het gaat niet enkel om het plaatsen van posts. Om een relatie op te bouwen, moet je op reacties van mensen reageren, zelf dingen liken, etc.

Content strategie

Een content strategie opstellen is bepalen waar, wanneer en welke info je deelt met je doelgroep om zo je vooropgestelde doel te bereiken. Het is belangrijk om in je social media content strategie een contentkalender te maken. Je maakt een overzicht van wat waar en wanneer geplaatst moet worden.

Een goede social media strategie betekent waardevolle content. Je content moet inhoudelijk interessant zijn, maar de manier waarop je het brengt is ook belangrijk. Op social media moet je een verhaal vertellen. Je moet dus aan storytelling doen. Je zorgt best voor een goede mix tussen storytelling en commerciële posts, deze twee versterken elkaar.

Geïnteresseerd in een eerste kennismakingsgesprek?

Hoe begin je aan een social media strategie?

Eerst moet je je doelstellingen vastleggen. Naast de doelstelling moet je ook op zoek gaan naar de doelgroep. Wie wil je bereiken en wat is de onderliggende behoefte van de doelgroep? Wanneer je weet waar je doelgroep actief is, kan je gericht communiceren.

Op sociale media zijn er twee manieren om mensen te bereiken:

Wil je meer weten over social media advertising, lees verder op deze pagina.

Welke social media kanalen gebruik je best?

Je moet je dus goed bewust zijn van wie je doelgroep is en op welke social media kanalen ze te vinden zijn. Wij geven je mee welke doelgroepen je kan vinden bij de verschillende kanalen en hoe je het best communiceert. De belangrijkste kanalen komen eerst aan bod: Facebook, Instagram en LinkedIn. Bij elk van deze kanalen bespreken we: 

Welke vorm van content past het best bij dit kanaal? Je kan je boodschap niet zomaar exact kopiëren en plakken van het ene platform naar het andere.

Welke doelgroep is er actief op het kanaal. Welke leeftijd hebben ze? Wat zijn hun behoeftes? Wat zijn hun interesses? 

Hoe spreek ik de doelgroep aan? Welke tone of voice gebruik ik? Hoe communiceer ik mijn boodschap, aangepast aan het kanaal en gericht naar mijn doelgroep.

Facebook

Facebook is het grootste social media platform met wereldwijd 2,562 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Daarvan zijn 6,40 miljoen Belgische Facebook gebruikers. Actief zijn op facebook is dus een must en het is ideaal om leads genereren. Je kan er specifiek gaan segmenteren en er is een duidelijk overzicht van alle data.

Facebook heeft een brede doelgroep, dat betekent ook een brede waaier aan content. Op Facebook kan je zo goed als met alle soorten content terecht. Dus Facebook past zeker in je social media strategie. Je moet natuurlijk wel opvallen en dat kan door relevante en interessante content te geven afgesteld op je specifieke doelgroep.

Op je Facebook tijdlijn kan je posts plaatsen en het is ideaal voor een combinatie van tekst en beeld. Je kan je post gaan ondersteunen met wat tekst, maar overdrijf ook niet, bij veel tekst wordt deze vaak niet gelezen.

Facebook is vrij gebruiksvriendelijk over de afmetingen van je beelden. Ze zullen steeds je formaat aanpassen aan de grootte van je scherm. Het maakt dus niet veel uit of je een vierkant beeld hebt, verticaal of horizontaal. Maar plaats geen super smalle of net heel lange beelden, dat is niet handig voor de gebruikers

Doordat het een zeer groot platform is, is er een zeer brede doelgroep actief op Facebook. Uit cijfers van Dataportal blijkt dat de meeste gebruikers tussen de 25 en 34 jaar zijn, dit is

 30,9% van alle gebruikers. Mensen van middelbare leeftijd en ouderen zijn zeer actief op Facebook, tegenover alle Facebook gebruikers is het percentage wat kleiner. Maar het ligt wel hoger dan bij andere kanalen.

 

tabel

Ondanks dat Facebook wel een populairder medium is bij mensen met een middelbare tot oudere leeftijd, bereik je toch vooral een vrij jong publiek.

De tone of voice mag dus niet te stijf zijn, je moet voor een persoonlijkere interactie zorgen. Zorg dat je niet direct commercieel overkomt, want dan haken veel mensen af. Kom dus met content die leuk of informatief is en die mensen entertainen.

Instagram

Instagram is nog volop aan het groeien, maar heeft nu al 1,478 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Instagram is super visueel, alles draait om het in beeld brengen van je verhaal. Laat dus zeker je creativiteit los en zorg voor eye candy. Is dit niet je grootste sterkte? Instagram heeft veel interessante influencers waarmee je kan samenwerken, doe zeker wat research om iemand te vinden die relevant is om je product of dienst te promoten.

Jouw social media moet dus visueel zijn. Dit mag zeker met een wat tekst gecombineerd worden, maar beeld is prioriteit. Je verhaal moet dus visueel afgebeeld worden.

Bij Instagram is het zeer belangrijk om je beelden op de juiste manier aan te passen. Je hebt een breed scala aan vormen en maten bv. posts, verhalen, reels, IGTV, etc. Elke soort heeft een ander formaat. Je posts zijn best vierkant, maar je verhaal of reels zijn beter een verticale video of foto.

Instagram heeft een jonger publiek, maar steeds meer mensen die wat ouder zijn, beginnen het medium te gebruiken. 31,5% van de Instagram gebruikers zijn tussen de 25 en 34 jaar. De gebruikers tussen de 18 en 24 jaar maken 30,1% uit van de gebruikers. Opvallend is dat de oudere leeftijdsgroepen een stuk lager liggen. Mensen tussen de 55 en 64 maken 3,6% uit en mensen boven de 65, maar 2%. Deze cijfers zijn van 2022 en komen van Datareportal.

Je hebt een iets wat meer jonge doelgroep, zorg er dus voor dat je inspeelt op de interesses van deze leeftijdcategorie. Bv. rond die leeftijd zijn er veel die een carrière beginnen, een gezin starten, een huis kopen etc. Zorg dat je verhaal steeds in beeld wordt gebracht in alle formaten voor de verschillende Instagram vormen.

LinkedIn

LinkedIn is hét professioneel social media platform. Hier maak en onderhoud je je netwerk in de zakelijke wereld. LinkedIn heeft 808,4 miljoen gebruikers volgens de cijfers van januari 2022.

Bij LinkedIn moet je inzetten op zakelijke content. De content moet relevant zijn voor de carrière of branche waarin je werkt. Foto’s van familie vakanties plaats je dus beter op Facebook. De contentvorm is hier ook een combinatie van tekst en beeld.

Net zoals Facebook wordt het formaat van je beeld aangepast aan de grootte van het scherm van de gebruiker. Je kan dus alle formaten gebruiken. Maar als je een zeer brede video hebt en je kijkt die op mobiel, moet de video al worden aangeklikt en het scherm gedraaid. Dit kost moeite, zorg er dus voor dat alles duidelijk genoeg is om snel te bekijken.

Uit cijfers van Dataportal blijkt dat de grootste groep gebruikers van LinkedIn tussen de 25 en 34 jaar zijn. Deze groep maakt 59,1% uit van alle gebruikers, dus meer dan de helft. Dit is vrij logisch aangezien de meeste gebruikers aan het begin van hun carrière zijn en het belangrijk is om een goed netwerk op te bouwen.

De communicatie moet dus ook professioneel gebeuren. Deel relevante content waarmee je je netwerk informeert. Weet dat het grootste deel ook volop bezig is met het zoeken naar opportuniteiten en het creëren van netwerken. Speel daarop in.

Social media en content bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Andere kanalen

Naast deze 3 toppers geven we je de belangrijkste kenmerken mee van deze volgende verschillende platformen:

TikTok

TikTok is een vrij nieuw social media kanaal en heeft een zeer jong doelpubliek. Maar het platform is enorm aan het groeien en heeft momenteel 1 miljard maandelijkse gebruikers volgens de statistieken van Datereportal. De contentvorm hier zijn korte verticale video’s. Zorg dus dat je in de eerste seconden al interessant of relevant bent, of je video wordt voorbij gescrolled. Wat uniek is aan TikTok is het algoritme. Hierdoor kan je helemaal viraal gaan, ook al heb je weinig of geen volgers.

Twitter

Twitter heeft ruw weg 436 miljoen gebruikers. De content gaat vooral over actualiteit, politiek en journalistiek. Als nieuws een belangrijk item is voor je bedrijf of merk, dan moet je zeker aanwezig zijn op Twitter. Bij Twitter gaat het vooral om de tekst, maar je kan er ook beelden aan toevoegen.

Of het nu gaat om Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), social media marketing of e-mail marketing: de copywriters van Varamedia komen steeds voor de dag met bruisende, activerende content, die gegarandeerd tot conversie leidt! We passen onze content steeds aan naargelang medium (sociale media posts, e-mail, blog posts…), doelgroep en koopintentie voor de beste resultaten!

YouTube

Als je YouTube hoort, denk je direct video. Youtube komt op een 2e plaats na Facebook, met 2,562 miljard gebruikers. In België zijn er 9,52 miljoen Youtube gebruikers. Bij Youtube is het engagement zeer belangrijk met abonnees. Gooi niet zomaar wat video’s online, zorg ervoor dat je het doelpubliek aanspreekt.

Snapchat

Snapchat heeft ook een zeer jonge doelgroep. Dit is een plaats voor speelse content. Snapchat heeft een bereik van 557 miljoen gebruikers. De content is zeer visueel en creativiteit staat centraal.

Pinterest

Pinterest heeft een niche publiek. Als je bedrijf actief is in interieur, design of fotografie, dan is Pinteres zeker the place to be. Aangezien Pinterest een niche publiek heeft, is het logisch dat het medium wat minder gebruikers heeft. Pinterest heeft 444 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Op Pinterest is beeld ook zeer belangrijk. Gebruikers kunnen makkelijk moodboards maken met verschillende pin’s die ze leuk vinden.

Let op: veel gemaakte fouten op sociale media

Een social media content strategie klinkt simpel, maar er zijn een aantal fouten die regelmatig gemaakt worden.

Velen proberen dezelfde content op alle media te delen, maar dat werkt niet. De content moet voor elk kanaal aangepast worden. Een emotioneel verhaal die iemand mee maakte, krijgt veel engagement op Facebook. Een post met een lange tekst op Instagram wordt minder gelezen door de gebruikers, omdat mensen op dit kanaal vooral visueel scrollen door de beelden in hun feed. Pas de content aan, haal de belangrijkste punten er uit en gebruik beelden. Zo vertel je hetzelfde verhaal maar in een andere contentvorm.

Het gaat vaak niet om het aantal volgers of likes. Wanneer je heel veel volgers en likes hebt, maar die hebben geen verdere intentie om de gewenste actie uit te voeren, dan zijn deze niet veel waard. Je moet vooral relevante engagement verkrijgen en daarop gaan inzetten.

Wil je meer weten over social media marketing, ga dan naar deze pagina.  Wil je je social media strategie uitbesteden aan onze experten? Neem hier contact op met ons.

Social media marketing uitbesteden? Varamedia doet het voor jou!

content marketing

Zoek je een topexpert op gebied van content marketing?

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Content marketing experts inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun viral content marketing:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

Content marketing

Tekstschrijver

Content marketing is een belangrijk onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Misschien heb je wel al een prachtige website uitgebouwd die je bedrijf goed in de kijker zet, maar krijg je toch niet de respons waarop je had gehoopt. Websites die niet de juiste keywords en constructies gebruiken, blijven dan ook onzichtbaar voor Google.

Het is een kwestie van eerst Google in verleiding te brengen, en daarna je potentiële klanten. En wij weten precies hoe dat moet!

Content marketing

Copywriter Oostende

Is je bedrijf op zoek naar een copywritingbureau of copywriter in Oostende? Dan ben je bij ons op het juiste adres, want bij Varamedia hebben wij een heel team SEO-copywriters die staan te trappelen om te schrijven aan de toekomst van jouw bedrijf.

Ons digitaal marketing bureau is werkzaam in de hele regio rond Oostende.

Content marketing

Copywriter Mechelen

Zoek je een copywriter in Mechelen voor je bedrijf? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want ons digitaal marketing bureau is sterk actief in jouw regio! Wij zijn werkzaam in elke provincie en grote gemeente, zoals AntwerpenBrussel, Gent, Mechelen, Leuven ....

Content marketing

Copywriter tarieven

Elk bedrijf heeft nood aan sterke content marketing. Een goede copywriter is dan ook een onmisbare investering in je marketing strategie. Maar hoeveel kost een copywriter of copywriting bureau nu precies? En welke kies je het best? Wij vertellen je in dit artikel alles over de gangbare copywriter tarieven om teksten voor je bedrijf te laten schrijven.

Content marketing

Op zoek naar een copywriter in Lokeren? Varamedia helpt!

Is jouw bedrijf in regio Lokeren gevestigd? Zoek je een copywriter of copywriting bureau dat werkzaam is in jouw buurt? Bij Varamedia zit je sowieso goed! Wij hebben een heel team copywriters dat enthousiast is om voor jouw bedrijf in hun pen te kruipen.

Content marketing

Content marketing

De vraag of een bedrijf content marketing nodig heeft, wordt vandaag zelfs niet meer gesteld. Content is namelijk dé motor geworden van de moderne marketing.

Zoals marketinggoeroe Seth Godin al in 2008 verkondigde: ‘content marketing is the only marketing left’. Zonder kan je het in een sterk gedigitaliseerde wereld onmogelijk redden. Bedrijven moeten verhalen vertellen en informatie verspreiden om online gevonden te kunnen worden en klanten te werven. Maar hoe werkt content marketing precies? Welke mogelijkheden zijn er? En wat is de beste strategie? In dit artikel laten we geen enkele vraag over content marketing onbeantwoord.

Content marketing

Copywriter Gent

Zoek je een copywriter in Gent voor je bedrijf? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want ons digitaal marketing bureau bevindt zich in Beernem, op amper een boogscheut verwijderd van regio Gent.

Niet van de regio Gent? Niet getreurd. Wij zijn werkzaam in elke provincie en grote gemeente, zoals AntwerpenBrussel, Oostende, Kortrijk, Leuven ....

Content marketing

Verbal Branding En Verbal Identity

Verbal branding is, kort samengevat, de linguïstische component van een bedrijf. Net zoals een herkenbaar logo en een professioneel ontworpen website belangrijk zijn bij de opbouw van een identiteit, is het ook nodig om een merk verbaal goed vorm te geven. Want: “In een alsmaar visuelere wereld, zal het verbale het verschil maken” (Bavo Van Landeghem).

Wie zegt: ‘dreams,’ ‘creativity,’ ‘fantasy,’ ‘smiles,’ ‘magic,’ and ‘generation’, zegt automatisch... Disneyland! En dat hebben ze te danken aan hun decennialange opbouw van een sterk merk, waar content marketing en dus ook de verbal identity een cruciaal deel van uitmaakt.

Content marketing

Copywriter

Een freelance copywriter of copywriting bureau gezocht die de teksten voor jouw bedrijf eens grondig onder (schrijvers)handen neemt? Wil je copywriters die met kennis van marketing jouw website hoog kunnen laten ranken op Google?

De SEO-copywriters bij Varamedia weten daar wel raad mee.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?