Adverteren op Social Media

Adverteren op social media is één van de meest doeltreffende vormen van digitale marketing. ‘Social media marketing’ is dé term van de eeuw en slimme ondernemers maken er gebruik van.

Wil je naamsbekendheid opbouwen, meer bezoekers naar je website krijgen of de omzet van je webshop de lucht in laten schieten? Alles is mogelijk op sociale media! De experten van Varamedia vertellen je in dit artikel alles over social advertising en hoe je er zelf aan kan beginnen.

Waarom adverteren op sociale media?

Social advertising heeft heel wat voordelen voor iedere ondernemer. We zetten ze graag voor jou op een rijtje: 

  • Veel platformen zoals Facebook en Instagram geven voorrang aan betaalde posts. Jouw advertenties zullen dus een groter bereik hebben in vergelijking met jouw organisch bereik. 
  • De resultaten van online advertenties zijn veel beter te meten.
  • Je kan het gebruiken over je volledige marketing funnel. Zo kan je je doelgroep meerdere keren bereiken. 
  • Het is veel kostenefficiënter.

Vooraleer je gaat adverteren…

Vooraleer je aan de slag gaat met adverteren, is het best om goed na te denken over je social media advertising strategie. Stel jezelf daarbij volgende vijf vragen.

1. Welke doelstelling wil ik bereiken?

Een social media campagne kan als doel hebben om meer naamsbekendheid of brand awareness te creëren, het aantal volgers te vergroten, engagement en betrokkenheid te verhogen, leads en conversies te realiseren en een relevanter bereik te krijgen. 

Adverteren op social media

2. Wat is mijn doelgroep?

Bij social media advertising is het heel belangrijk om inzicht te hebben in de doelgroep die je wilt bereiken. Vooraleer je begint, denk je dus best goed na over wie jouw doelgroep is en breng je die bepaalde doelgroep in kaart. 

3. Onder welke vorm bied ik mijn content aan?

De vorm van jouw content zal een grote rol spelen in hoe je adverteert, waar je adverteert en welk kosttype je kiest voor jouw social ad campagne (zie later). Een video op Youtube is bijvoorbeeld iets totaal anders dan een artikel op LinkedIn

4. Wat is mijn budget?

Verschillende doelstellingen en/of vormen zullen zorgen voor een ander prijskaartje. Denk dus goed na over welk kosttype je best kiest:

  1. Cost-per-click (CPC): dit type is geschikt voor content die je doelgroep naar je website brengt. Meer info over CPC.
  2. Cost-per-mille (CPM): ook wel cost-per-thousand genoemd. Dit type is geschikt voor content waarmee je veel zichtbaarheid wil krijgen. Meer info over CPM.
  3. Cost-per-view (CPV): dit type is geschikt voor videocontent. 
  4. Cost-per-action (CPA): ook wel bekend als cost-per-sale en cost-per-lead. De ‘action’ of ‘acquisition’ betekent hier dat er een belangrijke actie gebeurt op de website: een aankoop of een offerte-aanvraag bijvoorbeeld. Dit type is geschikt wanneer je op zoek bent naar nieuwe potentiële klanten, abonnees, .... Meer info over CPA.

Naast het kosttype zijn er nog een paar andere zaken die de prijs van jouw advertentie beïnvloeden:

  1. Periode: seizoensgebondenheid kunnen je kosten verlagen of verhogen. Rond een themadag, zoals valentijn of kerstmis, zullen er meer concurrenten zijn en zullen de advertenties duurder zijn.
  2. Tijdstip: de prijs zal toenemen wanneer je op bepaalde piekmomenten wil adverteren. De grootste piekmomenten zijn om 12u, 18u en op woensdagen. 
  3. Concurrentie: wanneer er veel concurrentie is voor jouw doelgroep, zal het ook meer kosten om te adverteren. 
  4. Doelgroep: hoe groter de doelgroep die je wil bereiken is, hoe meer budget je nodig zal hebben om iedereen te bereiken. 

5. Welke social media kanalen wil ik gebruiken?

Er zijn veel verschillende kanalen met elk hun eigen content en doelgroep. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn bijvoorbeeld allemaal social media kanalen, maar toch heel verschillend. Op Twitter moet je namelijk binnen de 140 tekens per post blijven. Op Facebook blijf je best binnen de 250 tekens en ga je inzetten op jouw merkpersoonlijkheid. Op LinkedIn ga je dan weer juist vooral focussen op professionaliteit. 

Social advertising in 3 stappen

Stap 1: advertenties beheren

Maak via ‘Advertenties beheren’ een campagne aan met de juiste doelstelling en doelgroep. Kies je voor de doelstelling ‘conversies’, dan ga je best ook voor een pixel op je website. Lees hier wat een pixel is en hoe die je een sterke hand kan toesteken in jouw verkoopproces: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142

Stap 2: resultaten analyseren

Eenmaal je social ad campagne een tijdje online staat, is het belangrijk om je resultaten te analyseren. Zorg er hierbij voor dat je de meest relevante data bekijkt, zodat je een juist beeld krijgt van het succes van je advertentie. 

Conversion Tracking

Conversion tracking is hetzelfde als conversies meten. Conversies zijn acties die bezoekers hebben ondernomen op je website, bijvoorbeeld een product kopen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. 

Door die conversies te meten en te analyseren kan je bijhouden hoeveel bezoekers je nodig hebt voor een conversie of hoeveel mensen die op je link klikken ook de gewenste actie uitvoeren. 

Stap 3: indien nodig, advertenties aanpassen 

Ben je niet tevreden van de resultaten die je advertentie opleveren? Kijk allereerst eens na of je instellingen wel juist staan, je de richtlijnen van het gekozen platform respecteert en of je eventuele pixel juist geïnstalleerd is. 

Is dat allemaal in orde, dan kan je naar volgende zaken gaan kijken:

  • Je doelpubliek: om advertenties succesvoller te maken, kan je een publiek heel specifiek gaan ‘targeten’. Dat kan je doen op basis van interesses, accounts die men volgt, leeftijd, geslacht en tal van andere filters. Op die manier verspil je geen advertentiemogelijkheden aan een publiek dat niet geïnteresseerd is en kan je een specifieke doelgroep targeten die meer kans heeft om bereid te zijn tot het investeren van geld en/of tijd in jouw aangeboden producten of diensten. 
  • De advertentie zelf: het internet is een hele drukke plaats. Als je erin geslaagd bent om het juiste doelpubliek te bereiken en in hun nieuwsoverzicht te verschijnen, wil dat nog niet zeggen dat zij jouw bericht gaan opmerken. Om dit te verbeteren, moet je je bericht optimaliseren voor je doelgroep, hun taal spreken en jouw bericht zo aantrekkelijk mogelijk maken. 
  • De betrokkenheid die je vraagt: wanneer je onderneming nog niet bekend is bij je doelpubliek, zal het moeilijker zijn om conversies te verwachten die een grote betrokkenheid vragen. Mensen zullen pas hun tijd en geld ergens insteken wanneer ze iets kennen, leuk vinden en vertrouwen. Je bouwt dus best eerst naambekendheid met voorgaande advertenties. Daarna zal men sneller overgaan tot acties die jij van hen vraagt. 

Er wordt ook vaak aangeraden om te beginnen adverteren met verschillende doelgroepen en meerdere versies van één advertentie. Zo kan je vergelijken welke de beste resultaten oplevert en uiteindelijk die kiezen die goed werkt voor jouw bedrijf. 

Conclusie

Sociale media is niet meer weg te denken uit ons leven en adverteren op sociale media is om vele redenen een slimme zet. 

Vooraleer je gaat adverteren moet je heel goed nadenken over je social media advertising strategie en het is daarbij heel belangrijk om een goed inzicht te hebben in je doelgroep en doelstelling. 

Wanneer je je strategie hebt uitgewerkt, ben je klaar om te adverteren. Je begint best te experimenteren met verschillende vormen en advertenties. Na ongeveer drie dagen kan je je resultaten beginnen analyseren en ook de beste advertentie er uitkiezen. 

Wil je graag hulp bij het adverteren op sociale media? Contacteer ons team! Of heb je moeite met de resultaten van jouw social media campagnes te analyseren? Vraag dan een gratis Google Analytics analyse aan.

social media marketing bureau

Wanneer je je strategie hebt uitgewerkt, ben je klaar om te adverteren. Je begint best te experimenteren met verschillende vormen en advertentie. Na ongeveer drie dagen kan je je resultaten beginnen analyseren en ook de beste advertentie er uitkiezen. 

Wil je graag hulp bij het adverteren op sociale media? Contacteer ons team!

0 of 1000