Varamedia logo
20+

Adverteren op Social Media

Adverteren op social media is één van de meest doeltreffende vormen van digitale marketing. ‘Social media marketing’ is dé term van de eeuw en slimme ondernemers maken er gebruik van.

Wil je naamsbekendheid opbouwen, meer bezoekers naar je website krijgen of de omzet van je webshop de lucht in laten schieten? Alles is mogelijk op sociale media! De experten van Varamedia vertellen je in dit artikel alles over social advertising en hoe je er zelf aan kan beginnen.

Je bent hier:
Adverteren op Social Media

Waarom adverteren op sociale media?

Social advertising heeft heel wat voordelen voor iedere ondernemer. Wij zetten ze graag voor jou op een rijtje: 

  • Veel platformen zoals Facebook en Instagram geven voorrang aan betaalde posts. Jouw advertenties zullen dus een groter bereik hebben in vergelijking met jouw organisch bereik. 
  • De resultaten van online advertenties zijn veel beter te meten.
  • Je kan het gebruiken over je volledige marketing funnel. Zo kan je je doelgroep meerdere keren bereiken. 
  • Het is veel kostenefficiënter.

Schakel het gespecialiseerd social media marketing bureau van Varamedia in om het rendement van je social campagnes te garanderen!

Vooraleer je gaat adverteren…

Vooraleer je aan de slag gaat met adverteren, is het best om goed na te denken over je social media advertising strategie. Stel jezelf daarbij volgende vijf vragen.

Een social media campagne kan als doel hebben om meer naamsbekendheid of brand awareness te creëren, het aantal volgers te vergroten, engagement en betrokkenheid te verhogen, leads en conversies te realiseren en een relevanter bereik te krijgen.

Adverteren op Social Media-social media-varamedia

Bij social media advertising is het heel belangrijk om inzicht te hebben in de doelgroep die je wilt bereiken. Vooraleer je begint, denk je dus best goed na over wie jouw doelgroep is en breng je die bepaalde doelgroep in kaart. 

De vorm van jouw content zal een grote rol spelen in hoe je adverteert, waar je adverteert en welk kosttype je kiest voor jouw social ad campagne (zie later). Een video op Youtube is bijvoorbeeld iets totaal anders dan een artikel op LinkedIn. 

Verschillende doelstellingen en/of vormen zullen zorgen voor een ander prijskaartje. Denk dus goed na over welk kosttype je best kiest:

  1. Cost-per-click (CPC): dit type is geschikt voor content die je doelgroep naar je website brengt. Meer info over CPC.
  2. Cost-per-mille (CPM): ook wel cost-per-thousand genoemd. Dit type is geschikt voor content waarmee je veel zichtbaarheid wil krijgen. Meer info over CPM.
  3. Cost-per-view (CPV): dit type is geschikt voor videocontent.
  4. Cost-per-action (CPA): ook wel bekend als cost-per-sale en cost-per-lead. De ‘action’ of ‘acquisition’ betekent hier dat er een belangrijke actie gebeurt op de website: een aankoop of een offerte-aanvraag bijvoorbeeld. Dit type is geschikt wanneer je op zoek bent naar nieuwe potentiële klanten, abonnees, …. Meer info over CPA.

Naast het kosttype zijn er nog een paar andere zaken die de prijs van jouw advertentie beïnvloeden:

  1. Periode: seizoensgebondenheid kunnen je kosten verlagen of verhogen. Rond een themadag, zoals valentijn of kerstmis, zullen er meer concurrenten zijn en zullen de advertenties duurder zijn.
  2. Tijdstip: de prijs zal toenemen wanneer je op bepaalde piekmomenten wil adverteren. De grootste piekmomenten zijn om 12u, 18u en op woensdagen.
  3. Concurrentie: wanneer er veel concurrentie is voor jouw doelgroep, zal het ook meer kosten om te adverteren.
  4. Doelgroep: hoe groter de doelgroep die je wil bereiken is, hoe meer budget je nodig zal hebben om iedereen te bereiken.

Er zijn veel verschillende kanalen met elk hun eigen content en doelgroep. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn bijvoorbeeld allemaal social media kanalen, maar toch heel verschillend. Op Twitter moet je namelijk binnen de 140 tekens per post blijven. Op Facebook blijf je best binnen de 250 tekens en ga je inzetten op jouw merkpersoonlijkheid. Op LinkedIn ga je dan weer juist vooral focussen op professionaliteit.

Op zoek naar social media marketing met ongelofelijke impact?

Social advertising in 3 stappen

Stap 1: advertenties beheren

Maak via ‘Advertenties beheren’ een campagne aan met de juiste doelstelling en doelgroep. Kies je voor de doelstelling ‘conversies’, dan ga je best ook voor een pixel op je website. Lees hier wat een pixel is en hoe die je een sterke hand kan toesteken in jouw verkoopproces: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142. 

Stap 2: resultaten analyseren

Eenmaal je social ad campagne een tijdje online staat, is het belangrijk om je resultaten te analyseren. Zorg er hierbij voor dat je de meest relevante data bekijkt, zodat je een juist beeld krijgt van het succes van je advertentie. 

Conversion Tracking

Conversion tracking is hetzelfde als conversies meten. Conversies zijn acties die bezoekers hebben ondernomen op je website, bijvoorbeeld een product kopen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. 

Door die conversies te meten en te analyseren kan je bijhouden hoeveel bezoekers je nodig hebt voor een conversie of hoeveel mensen die op je link klikken ook de gewenste actie uitvoeren. 

Stap 3: indien nodig, advertenties aanpassen

Ben je niet tevreden van de resultaten die je advertentie opleveren? Kijk allereerst eens na of je instellingen wel juist staan, je de richtlijnen van het gekozen platform respecteert en of je eventuele pixel juist geïnstalleerd is. 

Is dat allemaal in orde, dan kan je naar volgende zaken gaan kijken:

  • Je doelpubliek: om advertenties succesvoller te maken, kan je een publiek heel specifiek gaan ‘targeten’. Dat kan je doen op basis van interesses, accounts die men volgt, leeftijd, geslacht en tal van andere filters. Op die manier verspil je geen advertentiemogelijkheden aan een publiek dat niet geïnteresseerd is en kan je een specifieke doelgroep targeten die meer kans heeft om bereid te zijn tot het investeren van geld en/of tijd in jouw aangeboden producten of diensten. 
  • De advertentie zelf: het internet is een hele drukke plaats. Als je erin geslaagd bent om het juiste doelpubliek te bereiken en in hun nieuwsoverzicht te verschijnen, wil dat nog niet zeggen dat zij jouw bericht gaan opmerken. Om dit te verbeteren, moet je je bericht optimaliseren voor je doelgroep, hun taal spreken en jouw bericht zo aantrekkelijk mogelijk maken. 
  • De betrokkenheid die je vraagt: wanneer je onderneming nog niet bekend is bij je doelpubliek, zal het moeilijker zijn om conversies te verwachten die een grote betrokkenheid vragen. Mensen zullen pas hun tijd en geld ergens insteken wanneer ze iets kennen, leuk vinden en vertrouwen. Je bouwt dus best eerst naambekendheid met voorgaande advertenties. Daarna zal men sneller overgaan tot acties die jij van hen vraagt. 

Er wordt ook vaak aangeraden om te beginnen adverteren met verschillende doelgroepen en meerdere versies van één advertentie. Zo kan je vergelijken welke de beste resultaten oplevert en uiteindelijk die kiezen die goed werkt voor jouw bedrijf. 

Adverteer succesvol op social media met Varamedia

Conclusie

Sociale media is niet meer weg te denken uit ons leven en adverteren op sociale media is om vele redenen een slimme zet. 

Vooraleer je gaat adverteren moet je heel goed nadenken over je social media advertising strategie en het is daarbij heel belangrijk om een goed inzicht te hebben in je doelgroep en doelstelling. 

Wanneer je je strategie hebt uitgewerkt, ben je klaar om te adverteren. Je begint best te experimenteren met verschillende vormen en advertenties. Na ongeveer drie dagen kan je je resultaten beginnen analyseren en ook de beste advertentie er uitkiezen. 

Wil je graag hulp bij het adverteren op sociale media? Contacteer ons team!

Adverteren op Social Media-social media-varamedia

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Social media

Social Media Marketing

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Social media

Social media marketing bureau

Vandaag de dag gebruikt iedereen social media kanalen om in contact te blijven met de buitenwereld. Het is dus de perfecte plaats om potentiële klanten te bereiken. Zelf met sociale media bezig zijn, neemt echter wel wat tijd in. Je vertrouwt daarom je social media marketing best toe aan het beste social media marketing bureau: Varamedia!

In dit artikel ontdek je alles over hoe de werking van een social media marketing bureau in elkaar zit.

Social media

Instagram Ads Specialist

Social media marketing en Instagram ads zijn niet meer weg te denken uit je huidige marketing en advertising strategie. Daarom specialiseert het team van Varamedia zich als Instagram ads specialist: met onze kennis maken wij campagnes heel rendabel en viraal op Instagram.

De online wereld is groot en overweldigend, dus om geen tijd te verliezen en meteen doeltreffende advertenties te lanceren, is het geen slecht idee om experts van een erkend social media marketing bureau op dit vlak in te schakelen.

Een Instagram Ads specialist optimaliseert je instagram marketing en schiet zo je account de lucht in. Benieuwd naar meer? Lees dan verder!

Social media

Instagram Ads

Instagram ads, je komt ze wel eens tegen tijdens het scrollen door je Instagram feed, stories of reels. Een zeer interessante tool als je vooral een jonge doelgroep wil bereiken met je content. 

Maar wat zijn Instagram ads? Waarom zou je ze gebruiken? Hoe pas je deze toe in je marketing campagne? En wat zijn de trends? Hieronder geven we je een korte introductie, een handig “how to” stappenplan en de belangrijkste trends bij Instagram voor social media marketing.   

Social media

Instagram marketing

Als bedrijf wil je dicht bij je huidige klanten staan, maar tegelijkertijd ook nieuwe klanten aanwerven. In de snelle en onderling verbonden wereld van vandaag is een sterke online aanwezigheid essentieel voor elk bedrijf dat effectief zijn doelgroep wil bereiken.

Bij Varamedia begrijpen we de kracht van social media marketing (al dan niet via Instagram posts) en zetten we ons in om bedrijven te helpen gedijen in deze dynamische digitale speeltuin.

Social media

LinkedIn Marketing Expert

Onder social media marketing behoort ook LinkedIn marketing. Voor advertising en personal branding is LinkedIn een belangrijk platform. Een LinkedIn marketing expert kan jou en je bedrijf helpen om optimaal gebruik te maken van dit grote professionele platform. Lees hier meer over hoe LinkedIn marketing bij Varamedia werkt.

Social

Social media bureau

Het is tegenwoordig onmogelijk om een succesvol bedrijf te runnen zonder goede social media marketing. Daarom heb je er absoluut voordeel aan om een social media bureau onder de arm te nemen. Social media kanalen onderhouden is immers minder makkelijk dan velen denken - je moet regelmatig kwalitatieve posts online zetten, maar ook denken aan advertenties en het juiste doelpubliek voor ogen houden.

Je social media uitbesteden aan een social media bureau zoals Varamedia is dus een goed idee! 

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?