Varamedia logo
20+

Wat is CPM - Cost Per Mille?

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
CPM – Cost Per Mille

Wanneer gebruik je best CPM impressies?

Een impressie is een weergave van een advertentie. Maar een weergave is nog geen klik.
Een CPM biedingen gebruik je wanneer je jouw naambekendheid wilt verhogen. Het doel van je marketing-campagne is je advertentie zo veel mogelijk aan mensen tonen. Je betaalt in dit geval per duizend weergaves, ongeacht het aantal keren dat er iemand op je ad klikt.

Je kunt zelfs weergaven genereren zonder echt gezien te zijn: dit fenomeen noemt men Banner Blindness.  Je kan echter wel Awareness-campagnes activeren via sociale media waarin je als biedstrategie instelt dat je zoveel mogelijk impressies (weergaven) wilt verkrijgen. 

CPM is enkel nuttig als het niet je doelstelling is om traffic naar je website te trekken. Bijvoorbeeld bij het adverteren van een gratis evenement. Zoek je naar een manier om zoveel mogelijk inschrijvingen te hebben. Kies dan voor de CPM-strategie.

Afhankelijk van jouw marketingstrategie is het slim om een aantal andere technieken te gebruiken. zoals CPLCPA of CPC.

Hoeveel kost een CPM?

De CPM die je betaalt is simpel te berekenen. Je neemt het totaal aantal impressies, dit deel je door 1000 maal het afgesproken tarief. Heb je bijvoorbeeld een Google Display Ad 500.000 keren laten verschijnen op een site waar je €10 CPM voor betaalt dan is dit de formule:

  • 500.000 / 1.000 weergaves = 500
  • 500 x €10 = €5000 voor een CPM-campagne

De prijs per weergave of impressie bereken je door de Kost-per-duizend te delen door 1000. De kostprijs van €10 komt dan neer op €0,01 per impressie.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Hoeveel moet je budget zijn op Google Ads?

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie CPC-specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Wat is Google Ads met Artificiële Intelligentie?

Gaat artificiële intelligentie de jobs overnemen van manuele SEA-campagnes? In dit artikel bekijken we of AI de menselijke elementen kunnen overnemen in Google Ads campagnes.

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer op bepaalde belangrijke zoekopdrachten voor je niche. Er zijn verschillende redenen waarom Google Ads heel doeltreffend is als lead generator of als motor van e-commerce.

SEA

Google Ads Specialist

Zoek je een Google Ads specialist met expertise in succesvolle SEA-advertenties via Google Ads en/of Bing Ads? Varamedia heeft een deskundig Google-team en gespecialiseerd Bing-team voor je klaarstaan. Wij specialiseren ons in:

  • Google Ads technisch opzetten / beheren / monitoren
  • Succesvolle landingspagina's creëren en bijsturen
  • KPI's opvolgen: rendement en conversies monitoren

 

Met de Google Ads specialisten van Varamedia wordt jouw Google verhaal een pak aangenamer: je krijgt meer zekerheid van succes.

SEA

Is Google Ads ook nuttig voor kleine zaken?

Is het nuttig om Google Ads te gebruiken, ook al ben je een klein bedrijf? In dit artikel geven we meer informatie.

SEA

Google Ads Agency / SEA Marketing Agency

Met Varamedia zijn wij dagelijks bezig met search marketing. Google Ads is één van de biotopen waarmee we opstaan en gaan slapen. Maar onze diensten omvatten meer dan enkel het correct draaien van Google Ads campagnes: wij kijken vooral naar rendement.

SEA

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil je beginnen met een succesvolle Google SEA-advertentie campagne?
In dit artikel lees je hoe Google Ads Bidding werkt en welke fouten je best vermijdt!

SEA

Waarom je best Google Ads bodaanpassingen gebruikt

Bodaanpassingen zijn cruciaal bij het opstellen van SEA-advertenties binnen in het platform van Google Ads. Met bodaanpassingen kan je meer of minder advertenties weergeven. Welke voordelen dit heeft voor je advertentie campagne, lees je in dit artikel.

SEA

SEA Marketing Agency

Varamedia is een gespecialiseerd SEA Marketing Agency met expertise in SEA traffic acquisition en CRO conversie-optimalisatie.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?