Varamedia logo

Wat is CPM - Cost Per Mille?

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
CPM – Cost Per Mille

Wanneer gebruik je best CPM impressies?

Een impressie is een weergave van een advertentie. Maar een weergave is nog geen klik.
Een CPM biedingen gebruik je wanneer je jouw naambekendheid wilt verhogen. Het doel van je marketing-campagne is je advertentie zo veel mogelijk aan mensen tonen. Je betaalt in dit geval per duizend weergaves, ongeacht het aantal keren dat er iemand op je ad klikt.

Je kunt zelfs weergaven genereren zonder echt gezien te zijn: dit fenomeen noemt men Banner Blindness.  Je kan echter wel Awareness-campagnes activeren via sociale media waarin je als biedstrategie instelt dat je zoveel mogelijk impressies (weergaven) wilt verkrijgen. 

CPM is enkel nuttig als het niet je doelstelling is om traffic naar je website te trekken. Bijvoorbeeld bij het adverteren van een gratis evenement. Zoek je naar een manier om zoveel mogelijk inschrijvingen te hebben. Kies dan voor de CPM-strategie.

Afhankelijk van jouw marketingstrategie is het slim om een aantal andere technieken te gebruiken. zoals CPLCPA of CPC.

Hoeveel kost een CPM?

De CPM die je betaalt is simpel te berekenen. Je neemt het totaal aantal impressies, dit deel je door 1000 maal het afgesproken tarief. Heb je bijvoorbeeld een Google Display Ad 500.000 keren laten verschijnen op een site waar je €10 CPM voor betaalt dan is dit de formule:

  • 500.000 / 1.000 weergaves = 500
  • 500 x €10 = €5000 voor een CPM-campagne

De prijs per weergave of impressie bereken je door de Kost-per-duizend te delen door 1000. De kostprijs van €10 komt dan neer op €0,01 per impressie.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Hoeveel moet je budget zijn op Google Ads?

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie CPC-specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Is Google Ads ook nuttig voor kleine zaken?

Is het nuttig om Google Ads te gebruiken, ook al ben je een klein bedrijf? In dit artikel geven w...

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze ti...

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google same...

SEA

Het Google Tag Manager pixel installeren op je website

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Go...

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de v...

SEA

SEA Marketing Agency

Varamedia is een gespecialiseerd SEA Marketing Agency met expertise in SEA traffic acquisition en...

SEA

Concurrenten targetten op Google Ads?

De naam van je concurrenten targetten, waarom zou je dat niet doen? Is het slim en mag het wel? D...

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij je online marketing? In dit artikel lees je wat dit pre...

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een du...

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem ...

SEA

Bing Ads Specialist

Een Bing Ads Specialist nodig in België of Nederland? Zoek dan niet verder! Met een Freelance Bin...

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een du...

SEA

Wat is Google Ads met Artificiële Intelligentie?

Gaat artificiële intelligentie de jobs overnemen van manuele SEA-campagnes? In dit artikel bekijk...

SEA

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties ...

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer in op bepaalde belangrijke zoekopdracht...

SEA

Het Google Tag Manager pixel installeren op je website

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Go...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen