Wat is Google Ads?

Google Ads, vroeger ook wel bekend als Google Adwords of Adwords, is een platform waar mensen en bedrijven hun SEA-advertenties kunnen publiceren op het internet. Dit kan op websites die eigendom zijn van Google (bijvoorbeeld Youtube), maar ook op websites die niet van hen zijn, maar wel toestaan dat Google hier advertenties op laat lopen.
Varamedia gebruikt AI voor Google Ads beheer
Het gespecialiseerd Google Ads team van Varamedia gebruikt alle moderne technologie voor succesvol advertentiebeheer.
Eén van onze favoriete tools is een PPC-management tool die hieronder wordt toegelicht in een video door onze zaakvoerder.
Met onze Google Ads tools creëren wij een groter rendement dan andere marketingbureaus.
Lees bijvoorbeeld onze testimonials als “Voor massaal veel leads moet je bij Varamedia zijn” of “Varamedia is mijn geheim” op onze casespagina.
Dankzij onze tools én onze expertise kunnen resultaten heel nauwkeurig gaan voorspellen. Wil jij succesvol zijn met Google Ads? Contacteer ons SEA-team.
Hoe werkt Google Ads?
Als je in Google naar iets zoekt, dan verschijnen er soms bovenaan een aantal advertenties. Hierbij betaalt de adverteerder een bepaald bedrag (een kost-per-klik) elke keer dat je op een advertentie klikt. Het grootste voordeel hiervan is dat je onmiddellijk bovenaan Google kunt staan in de zoekresultaten voor bepaalde zoekwoorden waarop je als adverteerder kan bieden, een beetje zoals een veiling.
Bekijk de video hieronder om te leren hoe je een Google Advertentie campagne maakt:
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Soorten zoekwoorden en Google Ads
Wanneer we praten over een Google Advertentie, bedoelen we vaak Google Search Advertenties, of Google-zoekadvertenties in het Nederlands. Vroeger noemde dit Google Adwords.
Hoe werkt Google Adwords?
Wanneer je googelt is de kans groot dat de eerste zoekresultaten advertenties zijn. Adverteerders betalen Google namelijk om hun advertenties te laten tonen op die posities.
Wat je ook kunt zien in deze zoekresultaten zijn Shopping Ads, deze zijn een beetje anders dan de gewone tekst ads. Hoe werkt Google Ads met shopping ads?
Zij tonen een product, met de prijs en eventuele andere informatie, zodat klanten kunnen beslissen of ze meer willen weten over dit product of niet. Zeer interessant als u wilt tonen hoe mooi uw witte schoenen wel niet zijn:
Google Search Partners of partner advertenties worden op dezelfde manier weergegeven als een normale Google-zoekadvertentie, wat betekent dat deze wordt weergegeven wanneer iemand naar iets zoekt. Het wordt echter niet weergegeven op Google, maar op een partner website.
Enkele voorbeelden hiervan zijn 2dehands.be en Ebay. Deze websites tonen dus een Google Advertentie wanneer iemand naar iets zoekt, meestal zijn de Ads wel onderaan de pagina aangezien ze willen dat je hun eigen producten koopt.
Display Ads of ook wel banner ads genoemd zijn advertenties op websites overal op internet. Vrijwel iedereen die een website heeft en er advertenties op wil plaatsen, heeft de mogelijkheid om wat code van Google op hun website te installeren. Met de code kan Google advertenties weergeven op die websites. Een Display Ad kan je herkennen door dit icoontje:
Binnenin Display Ads heb je ook het Display Network. Dat zijn banneradvertenties, soms grafische advertenties en soms tekst-advertenties die op websites overal op internet worden weergegeven.
Youtube is eigendom van Google, dus wanneer je daar advertenties op ziet, komen deze van Google Advertenties.
Ook Youtube Ads heeft verschillende soorten advertenties:
- In-stream ads, deze spelen doorheen een video. Dit kan een korte zijn die minder dan 15 seconden duurt en men niet kan overslaan. Maar vaak zijn het langere ads die men kan skippen na 5 seconden.
- Youtube discovery ads is een video die naast andere ‘voorgestelde video’s’ worden weergegeven. Deze worden ook weergegeven in de zoekresultaten. Deze video’s zijn video’s waarop u moet klikken om ze te bekijken, maar het zijn nog steeds advertenties.
Conclusie
Als we het over Google Ads hebben, bedoelen we meestal de Google-zoekadvertenties op Google. Maar vergeet niet: Google Advertenties is een platform dat op veel sites en op veel manieren wordt gebruikt. Technisch gezien valt alles waarover u zojuist heeft gelezen onder Google Advertenties:
- Zoekwoord-advertenties
- Shopping-advertenties
- Zoekpartneradvertenties
- Display Ads (Banner reclame)
- YouTube-advertenties
Voordelen van Google Ads
Google is voor veel mensen het startpunt waar hun zoektocht naar nieuwe producten of diensten start.
Google Ads is alleen duur als u het verkeerd instelt. Door rekening te houden met belangrijke parameters als Kwaliteitsscore, wordt Google Advertenties een bijzonder rendabel en goedkoop marketingkanaal.
Elke eurocent wordt gemeten. We weten tot in het kleinste detail wat rendeert en welke campagne extra aandacht kan gebruiken.De ROI stijgt parallel met alle campagne-optimalisaties.
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Het budget van Google Ads is afhankelijk van de snelheid waarmee u resultaten wilt behalen. U kan al beginnen met Google Ads vanaf €500 voor de eerste maand.
Wij streven steeds naar een optimaal rendement in Google Ads. Daarom gebruiken we ook Google Analytics en Google Tag Manager om duidelijk alle bedrijfsdoelstellingen te kunnen meten zoals leads of sales. We hechten ook een fictieve waarde aan elke lead om ook leadgeneratie via Google Ads perfect meetbaar te maken. Vanzelfsprekend is het de bedoeling om een hoog rendement te halen en in de regel lukt dit ook, echter niet altijd in de eerste maand. Om u gerust te stellen: nog geen enkele van onze klanten is gestopt met Google Ads. Na verloop van tijd is het rendement er dubbel en dik en wilt u dit marketingkanaal nooit meer stopzetten.
Het grootste minpunt van Google Ads is de hoge cost-per-click. Via dit kanaal betaalt u immers per klik op een advertentie, wat de kosten hoog kan doen oplopen als de ‘verkeerde’ kliks worden aangetrokken. Vandaar is het belang van een ervaren marketing agency voor Google Ads niet te onderschatten. Zij maken of kraken uw hele marketingambitie. Een marketing agency die Google Ads slechts oppervlakkig instelt (en zo zijn er genoeg) zal u vooral veel geld kosten en weinig rendement opleveren.
Wij kennen uiteraard uw sector (nog) niet. Maar als uw sector afhankelijk is van leadgeneratie en/of e-commerce om rendabel te zijn, is Google Ads zeker een piste die u niet links mag laten liggen.
