Waarom zou je op Youtube Adverteren?
Met meer dan een miljard kijkers per dag is Youtube de 2de grootste Search Engine. Een video advertentie geeft mensen de kans om een groot publiek te bereiken. Net als bij Google Ads kan je bepaalde doelgroepen kiezen, bijvoorbeeld jonge studenten tussen de 18 en 26 jaar voor regio Gent.
Dit is een netwerk van verschillende pagina’s en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven.
Youtube is nog niet verzadigd als reclamekanaal. Met andere woorden is het makkelijker om potentiële klanten te bereiken en leads te genereren naar jouw website.
Een laatste reden waarom je via Youtube Ads zou adverteren is de aantrekkelijke kostprijs. In meeste gevallen betaal je pas als iemand je video advertentie heeft bekeken. Hoe dit tewerk gaat bespreken we verder in dit artikel.
Omdat Youtube onderdeel is van de Google wilt dat ook zeggen dat je mogelijkheid hebt om die conversietracking met Google Analytics te koppelen. Bekijk de video hieronder om te leren hoe je dat doet:

Hoeveel kost een Youtube Advertentie?
De Youtube Ads kosten heb je zelf onder controle door een maximale dagbudget in te stellen. Stel dat je start met een Video Ads-budget van 20 euro per dag.
Enkel wanneer kijkers uit jouw doelpubliek je video advertentie 30 seconden of helemaal bekijken hebben, betaal je. Regionale campagnes kosten gemiddeld 0,10 tot 0,30 euro voor één kijker. Dit wil zeggen dat je voor 20 euro 66 tot 200 mensen bereikt.
Je kan het budget altijd zelf aanpassen als het niet loopt zoals je wenst. De prijs is ook afhankelijk van de formule die je kiest voor Youtube Advertising, we bekijken dit hieronder.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Varamedia gebruikt AI voor Google Ads beheer
Het gespecialiseerd Google Ads team van Varamedia gebruikt alle moderne technologie voor succesvol advertentiebeheer.
Eén van onze favoriete tools is een PPC-management tool die hieronder wordt toegelicht in een video door onze zaakvoerder.
Met onze Google Ads tools creëren wij een groter rendement dan andere marketingbureaus.
Lees bijvoorbeeld onze testimonials als “Voor massaal veel leads moet je bij Varamedia zijn” of “Varamedia is mijn geheim” op onze casespagina.
Dankzij onze tools én onze expertise kunnen resultaten heel nauwkeurig gaan voorspellen. Wil jij succesvol zijn met Google Ads? Contacteer ons SEA-team.
3 manieren om te adverteren op Youtube
Youtube is eigendom van Google, dus wanneer je daar bepaalde advertenties op ziet, komen deze van Google Ads. Er zijn drie types Youtube Ads: In-Stream Ads, In-Search Ads en Display Ads

In-Stream Ads verschijnen een paar seconden vóór, tijdens of na een Youtube video. De kijker kan dan na een paar seconden de ad “skippen”. Als een advertentie geskipt wordt, dan kost dit de adverteerder niets. Je betaalt pas als een kijker minstens 30 seconden je video-ad laat spelen.
In-Search Ads zijn gekoppeld aan zoekwoorden die je intypt in Youtube. Je betaalt hier enkel als iemand op jouw reclame klikt en de video bekeken wordt. Dit herken je aan de gele Ad tag.
Display Ads verschijnen enkel bij gerelateerde video’s en zijn niet gelinkt aan zoekwoorden. Je krijgt ze vaak bij video-suggesties. Je betaalt hier pas als er iemand op de aanbevolen reclame klikt en de video bekijkt. Display Ads kunnen ook banners zijn.
Hoe adverteer je op Youtube?
- Maak een kort advertentie-filmpje.
- Upload het naar jouw YouTube-kanaal.
- Geef de url van je video in op Google Ads.
- Schrijf een pakkende titel en tekst.
- Stel een maximale dagbudget in.
- Selecteer jouw doelpubliek volgens regio, leeftijd, geslacht, interesses, …
- Start de Youtube-campagne.
Probeer het eens uit. Start via deze link met een videoadvertentie op YouTube.
Youtube Ads: Tips & Tricks
Welk soort Youtube Ad je ook kiest, video reclames kunnen voor kleine bedrijven ongetwijfeld heel veel voordelen opleveren. Hier zijn een aantal Tips & Tricks voor een succesvol Youtube marketing campagne:
- Call-To-Action – Veel mensen vergeten soms een CTA toe te voegen tijdens hun video’s. Kleine aanpassingen op je lay-out en mensen aanmoedigen om op een knop te drukken kunnen al heel wat nieuwe leads opleveren.
- Gebruik doelgroepen – Je geknipte doelgroep targetten kan al behoorlijk schelen op de kostprijs(leeftijd, interesses, geslacht,…) Zo zorg je voor een maximaal bereik met jouw ingestelde budget.
- Het persoonlijk aspect is belangrijk – wil je het vertrouwen winnen van de kijkers? Dan doe je dat best door een relatie op te bouwen met jouw publiek.
- Sterkste beelden voorop plaatsen – Omdat kijkers al na 5 seconden kunnen skippen is het belangrijk dat je in het begin jouw kernboodschap zo krachtig mogelijk overbrengt. Als je video ad toch wordt geskipt, dat heeft die kijker tenminste de essentie meegekregen en betaal je hiervoor niets.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!