Wat zijn frequency caps?
Frequency caps beperken het aantal keer dat een SEA-advertentie door een website bezoeker kan bekeken worden binnen een dag, week of maand. Zo kan je het aantal Google Ads of Display Ads op een app of pagina limiteren (frequency capping). Hierbij gebruikt een adverteerder meestal cookies om het aantal bezoeken bij te houden. De voordelen en hoe dat precies tewerk gaat lees je in dit artikel.

Frequency capping op Display Ads
Voor Display-advertenties hangt het er van af wat voor soort type campagne het is. Als het een remarketing campagne is, wil je die niet erg gaan beperken.
In feite is het niet echt een probleem om iemand te bereiken met te veel advertenties per dag, vooral niet als uw advertenties gevarieerd zijn. Als je veel verschillende advertenties hebt en het is een remarketing-campagne, zou je best de frequency cap extreem hoog instellen, bijvoorbeeld vijftig per dag.
De reden dat je een frequency cap zou willen instellen, is eigenlijk meer een kwestie van budget. Je wilt jouw advertentie niet vijftig keer per dag laten zien aan iemand die niet geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Hier gaat de frequency cap echt een rol spelen, want als iemand uw advertentie vijftig of honderd keer per dag ziet en geen interesse heeft in wat je verkoopt. Op dat moment verspil je gewoon geld.
Ontdek hier hoe je efficiënt trackt met conversie tracking.

Enkele van de redenen waarom je jouw advertentie een paar keer per dag naar je doelgroep moet weergeven: iemand heeft je advertentie de eerste paar keer niet opgemerkt of ze hebben het de eerste keer opgemerkt, maar ze zaten gewoon midden in iets anders en wilde er niet op klikken. Als ze het opnieuw zien, de vierde of vijfde keer, gaan ze misschien wel op uw advertentie klikken en kijken wat je adverteert.
Vijf advertenties per dag is een goed aantal om mee te starten. Als je goede resultaten behaalt met je campagne, kunt u hiermee ook doorgaan en jouw frequency cap verhogen tot meer dan vijf. Hierdoor worden uw advertenties vaker aan mensen weergegeven, ontvang je hopelijk meer clicks, meer conversies en besteed je meer van jouw budget.
Frequency caps zijn iets anders dan YouTube-advertenties. Je kunt een limiet instellen voor impressies, maar ook voor weergaven. Een impressie is gewoon iemand die uw advertentie ziet.
Dus als je het over een In-stream-advertentie heb, kan iemand jouw advertentie na vijf seconden overslaan, dat geldt nog steeds als een vertoning. Als ze de advertentie dertig seconden bekijken, telt dat als een weergave. En je kunt op één van beide of op beide een limiet zetten. Klik op de video om meer te leren over hoe je in Youtube een Frequency cap instelt.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Vijf impressies per dag en twee weergaven per dag is een goede manier om met YouTube-advertenties te beginnen. Als ze de advertentie twee keer hebben gezien, wil je hem niet echt nog een keer laten zien, toch niet op dezelfde dag. Je wilt de advertentie de volgende dag of de dag erna opnieuw aan ze laten zien, vooral als ze zich in mijn doelmarkt bevinden.
Ontdek hier hoe je op een correcte manier leads genereert via Google Ads.

Met YouTube, heb je zoals met display-advertenties, de mogelijkheid om je campagne aan te passen. Door uw frequency caps te verhogen, kunt u de limiet voor vertoningen verhogen en kunt u de limiet voor weergaven verhogen. Let op dat moment op of dat u daadwerkelijk helpt om meer van dezelfde resultaten te krijgen of dat het uw kosten gewoon doet stijgen. Als het uw kosten net begint op te drijven maar uw resultaten afnemen, ga dan terug naar beneden.
Conclusie Frequency capping
Voor een remarketing campagne zou je een zeer hoog aantal frequency caps gebruiken. Voor cold traffic-campagnes zullen ze lager zijn vanwege problemen met kostenbeheersing. Het kan geen kwaad om laag te beginnen en het indien nodig te verhogen, afhankelijk van uw budget.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!