Varamedia logo
20+

Conversietracking

Conversietracking ook wel conversion tracking genoemd is een zeer krachtig hulpmiddel waarmee u kunt nagaan hoe goed uw SEA-advertentie campagne is in het genereren van essentiële acties of gegevens voor uw bedrijf. Met de gegevens die door Google Ads conversion tracking worden geregistreerd, kunt u vaststellen welke onderdelen van uw campagne wel en niet werken, zodat u uw offertes, advertentietekst en zoekwoorden kunt optimaliseren. In dit artikel bespreken we hoe je conversietracking precies doet.

Je bent hier:
Conversietracking – Wat zijn de voordelen en hoe zet je het klaar?
conversion tracking-sea-varamedia

Voorbeelden van conversietracking

Afhankelijk van uw bedrijf, kan er een conversie worden geteld wanneer een klant een aankoop doet via uw website, zich inschrijft voor een nieuwsbrief, een online enquête of contactformulier invult, een app of whitepaper downloadt, een telefoonnummer belt vanaf een mobiele telefoon, enzovoort.

TIP: Ontdek hier hoe je leads genereert via Google Ads.

Vijf conversion tracking tools

U kunt ervoor kiezen om conversies bij te houden via Google Analytics door deze conversies te importeren vanuit Google Analytics, maar later zult u dan hoogstwaarschijnlijk ondervinden dat de telling van deze gegevens aan de lage kant is.

Die conversies in Google Analytics die verschijnen als doelen kunnen verloren gaan in het proces doordat ze die doelen terug importeren in Google Ads. Deze gemiste conversies worden dan meegeteld waardoor dit een vertekend beeld weergeeft.

Vraag hier een gratis Google Analytics Analyse aan.

 

Het principe om aan conversion tracking te doen via Google Tag Manager is dat je Google Ads codes neemt, en ze daarna installeert via GTM op bijvoorbeeld je Facebookpagina of website. Deze methode vind ik enkel nuttig wanneer je het account van een klant beheert, omdat het proces een beetje zinloos is naar mijn mening.

Veel gebruikers hebben het probleem dat hun codes gewoonweg niet werkten wanneer ze dit installeerden via GTM en dat het na enige tijd nog altijd niet werkte. Als je de code installeert via Tag Manager of rechtstreeks op de site, de resultaten blijven hetzelfde, dit is de reden waarom ik dit aanhaalde in de vorige alinea.

 

Deze methode voor het genereren van conversies is zeer eenvoudig, het enige wat je moet doen is je code kopiëren vanuit Facebook Pixel en daarna plakken op je site. Meer uitleg hieronder.

 

Deze methode voor het genereren van conversies is zeer eenvoudig, het enige wat je moet doen is je code kopiëren vanuit Google Ads en daarna plakken op je site. Je krijgt hier dus een code die je in de Header en Body van je website moet toevoegen.

Wil je weten hoe je met Google Ads mensen kan targetten voor een nieuw product?

conversion tracking-sea-varamedia

Conversies tracken in WordPress werkt ook op dezelfde manier als een normale website. Binnen in je WordPress dashboard moet je ook in je global header en body de code snippit toevoegen. Hoe je dat stap-per-stap doet ontdek je in de video hieronder. 

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie

De meest nauwkeurige en eenvoudige methode om conversies bij te houden is door het genereren van de code van Google Ads en deze te installeren op de website. Deze methode elimineert namelijk de Google Analytics en Google Tag Manager tussenpersoon, omdat je gewoon kunt kopiëren van Google Ads en daarna kunt plakken op je site.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

SEA

Youtube adverteren

Op Youtube Adverteren is makkelijker dan je denkt. Reclame op Youtube is niet enkel voor grote bedrijven met een groot SEA-advertentie budget. Geloof je ons niet? Blijf dan zeker lezen.

SEA

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... Niemand kent jouw (nieuwe) product en mensen gaan dus bijgevolg ook niet online op zoek waardoor je online niet direct kan verkopen. Hoe je toch voor awareness en voor SEA-advertenties zorgt bij potentiële klanten lees je in dit artikel.

SEA

Google Ads Factuur

Je Google Ads factuur nodig? Wij krijgen vaak de vraag van klanten hoe je jouw Google Ads facturen kan opvragen voor het afdrukken voor in je administratie. Lees verder in deze handige gids hoe je dat kan doen.

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij jouw online marketing? In dit artikel lees je wat dit precies is en hoe je leads via Google genereert voor jouw business of product met SEA.

We bekijken hier ook de fundamentele vragen en hoe je Google Advertenties gebruikt.

SEA

Is Google Ads ook nuttig voor kleine zaken?

Is het nuttig om Google Ads te gebruiken, ook al ben je een klein bedrijf? In dit artikel geven we meer informatie.

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit over Bing ads, met ook een persoonlijke strategie.

SEA

Wat zijn Google zoekwoorden?

Een Google Ads zoekwoord wordt ook wel eens keyword genoemd, dat zijn woord(en) waarop een adverteerder biedt. Wanneer iemand naar die keywords zoekt, dan verschijnen gerelateerde SEA-advertenties bovenaan je search engine.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?