17

Conversietracking

Conversietracking ook wel conversion tracking genoemd is een zeer krachtig hulpmiddel waarmee u kunt nagaan hoe goed uw SEA-advertentie campagne is in het genereren van essentiële acties of gegevens voor uw bedrijf. Met de gegevens die door Google Ads conversion tracking worden geregistreerd, kunt u vaststellen welke onderdelen van uw campagne wel en niet werken, zodat u uw offertes, advertentietekst en zoekwoorden kunt optimaliseren. In dit artikel bespreken we hoe je conversietracking precies doet.

Je bent hier:
Conversietracking – Wat zijn de voordelen en hoe zet je het klaar?
conversion tracking-sea-varamedia

Voorbeelden van conversietracking

Afhankelijk van uw bedrijf, kan er een conversie worden geteld wanneer een klant een aankoop doet via uw website, zich inschrijft voor een nieuwsbrief, een online enquête of contactformulier invult, een app of whitepaper downloadt, een telefoonnummer belt vanaf een mobiele telefoon, enzovoort.

TIP: Ontdek hier hoe je leads genereert via Google Ads.

Vijf conversion tracking tools

U kunt ervoor kiezen om conversies bij te houden via Google Analytics door deze conversies te importeren vanuit Google Analytics, maar later zult u dan hoogstwaarschijnlijk ondervinden dat de telling van deze gegevens aan de lage kant is.

Die conversies in Google Analytics die verschijnen als doelen kunnen verloren gaan in het proces doordat ze die doelen terug importeren in Google Ads. Deze gemiste conversies worden dan meegeteld waardoor dit een vertekend beeld weergeeft.

Vraag hier een gratis Google Analytics Analyse aan.

 

Het principe om aan conversion tracking te doen via Google Tag Manager is dat je Google Ads codes neemt, en ze daarna installeert via GTM op bijvoorbeeld je Facebookpagina of website. Deze methode vind ik enkel nuttig wanneer je het account van een klant beheert, omdat het proces een beetje zinloos is naar mijn mening.

Veel gebruikers hebben het probleem dat hun codes gewoonweg niet werkten wanneer ze dit installeerden via GTM en dat het na enige tijd nog altijd niet werkte. Als je de code installeert via Tag Manager of rechtstreeks op de site, de resultaten blijven hetzelfde, dit is de reden waarom ik dit aanhaalde in de vorige alinea.

 

Deze methode voor het genereren van conversies is zeer eenvoudig, het enige wat je moet doen is je code kopiëren vanuit Facebook Pixel en daarna plakken op je site. Meer uitleg hieronder.

 

Deze methode voor het genereren van conversies is zeer eenvoudig, het enige wat je moet doen is je code kopiëren vanuit Google Ads en daarna plakken op je site. Je krijgt hier dus een code die je in de Header en Body van je website moet toevoegen.

Wil je weten hoe je met Google Ads mensen kan targetten voor een nieuw product?

conversion tracking-sea-varamedia

Conversies tracken in WordPress werkt ook op dezelfde manier als een normale website. Binnen in je WordPress dashboard moet je ook in je global header en body de code snippit toevoegen. Hoe je dat stap-per-stap doet ontdek je in de video hieronder. 

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie

De meest nauwkeurige en eenvoudige methode om conversies bij te houden is door het genereren van de code van Google Ads en deze te installeren op de website. Deze methode elimineert namelijk de Google Analytics en Google Tag Manager tussenpersoon, omdat je gewoon kunt kopiëren van Google Ads en daarna kunt plakken op je site.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Go...

SEA

Google Page Speed: zo krijg je een snelle website!

Wil je weten hoe het is gesteld met je websitesnelheid? Dan is er één adres: Google Pagespeed Ins...

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem ...

SEA

Hoe goed werkt Google Ads?

Om te kunnen weten hoe goed je Google Ads werkt, is het misschien beter dat we eerst een paar vra...

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de mensen die jouw SE...

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een du...

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... N...

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil ...

SEA

Google Ads 75 euro promo nodig?

Wil jij met Google Ads aan de slag? Zorg dan dat je mooie kortingen niet misloopt waarmee Google ...

SEA

Google Ads Factuur

Je Google Ads factuur nodig? Wij krijgen vaak de vraag van klanten hoe je jouw Google Ads facture...

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor remarketing?

Een Google Ads Remarketing strategie nodig? Bieden in SEA-advertenties moet je zien als een soort...

SEA

Google Ads 75 euro promo nodig?

Wil jij met Google Ads aan de slag? Zorg dan dat je mooie kortingen niet misloopt waarmee Google ...

SEA

Google Ads Specialist

Zoek je een Google Ads specialist met expertise in succesvolle SEA-advertenties via Google Ads en...

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

“Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven e...

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een ...

SEA

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen di...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen