Google Ads met Artificiële intelligentie of liever met mensen?
Zullen jobs voor manuele SEA-campagne optimalisatie binnenkort verdwijnen? In dit artikel bekijken we of Artificiële Intelligentie de menselijke elementen zullen overnemen in Google Ads campagnes.
We zullen als eerst bekijken waarom er momenteel een menselijk element aanwezig is en waarom we dit gebruiken in combinatie met artificiële intelligentie. Daarna zullen we kritisch bespreken of dit in de toekomst nog zo zal blijven.
Ontdek hier hoe je op een correcte manier leads genereert via Google Ads.

Momenteel stellen we meestal onze campagnes handmatig in. Dit heeft zijn voordelen en nadelen, afhankelijk van wie dit instelt. Wordt dit gedaan door iemand die zijn vak zeer goed kent en een zeer goede campagnes kan schrijven, dan is dit een voordeel. Als een persoon een slechte campagne schrijft en deze richt op de verkeerde manier is die contraproductief. Deze campagnes zal niet met succes beëindigt worden. In dit laatste geval zou het beter zijn om een Smart Bidding campagne te voeren en Google de instellingen te laten bepalen.
Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking.
Google Ads met Artificiële intelligentie
Op dit momenteel verbeteren computers zichzelf steeds meer met machine learning. Dit gebeurt niet in een tijdsspanne van maanden, maar binnen enkele minuten of zelfs sneller. Kijkend naar het voorbeeld van het tornooi met de Go-speler en de computer, kan de computer slimmere beslissingen nemen dan de mens.
Als een computer slimmer is dan de mens, is het dus beter om de computers de campagnes te laten bepalen. Maar wat als we 2 computers het tegen elkaar laten opnemen? Je kan niet twee de beste campagnes laten lopen, er zal 1 daarvan de beste moeten zijn. Er is dus een menselijke tussenkomst nodig voor aanpassingen die de computer niet zelf kan doen. Deze menselijke tussenkomst zorgt voor het concurrentievoordeel en dus succes.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Concurrentie-voordeel
Een concurrentievoordeel zal enkel aanwezig zijn als de mens enkele dingen onder controle kan hebben en deze zelf handmatig kan instellen. Dit is onder andere het instellen van de verschillende soorten targettingen en uitsluitingen, ook het schrijven van verschillende advertenties en als laatste het sturen van het verkeer naar verschillende soorten bestemmingspagina’s.
Als Google deze elementen wegneemt en deze zelf zal doen, komt de job van campagnemaker in gevaar. Bij de app-campagne heeft Google dit al reeds gedaan. Je kan niets zelf veranderen aan de campagne. De beslissingen die je zelf kan nemen zijn op welke app je wil adverteren en hoeveel het budget hiervoor is. Het wegnemen van deze elementen zoals bij de app-campagne, zal Google niet snel doen bij andere campagnes. Doordat er een menselijke tussenkomst is zal de campagne meer succes hebben waardoor er steeds meer geld zal geïnvesteerd worden in Google Ads.

Conclusie
Of Machine Learning de jobs van mensen binnenkort zullen vervangen lijkt misschien nog wat toekomstmuziek maar een synthese van Google Ads met Artificiële intelligentie plus het menselijk aspect is niet ondenkbaar. We zien de opkomst van AI al in verschillende industrieën (een AI die postbode koeriers instructies geeft over de meest efficiënte route). Hierbij werken mensen vaak samen mét AI, het is dus een tool en niet jouw concurrent.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!