Varamedia logo
33+

Google Tag Manager Pixel

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Google Tag Manager je beste vriend wat betreft het meten van websiteperformance.

We gebruiken GTM voor het implementeren van al onze marketingpixels van grote platformen als Facebook / Instagram, LinkedIn, Google Ads (SEA) of Google Analytics. Daarnaast bewaar je via Google Tag Manager een prima overzicht over al je Doelen en Gebeurtenissen uit Google Analytics, ‘Goals’ en ‘Events’ in het Engels.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia en zijn gebeten door Search Engine Advertising. Wil je meer rendement halen uit je lopende Google Ads campagnes en wil je weten hoe je de advertenties nog beter kunt maken? Laat dan je campagnes beheren en optimaliseren door Varamedia. Ons Google Ads agency heeft Google Ads-gecertificeerde professionals in huis die ervoor zorgen dat je meer leads, omzet én klanten krijgt. Van een Google Ads audit tot campagne management. Varamedia zorgt ervoor dat elk aspect van jouw Google Ads tiptop in orde is.

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Het Google Tag Manager pixel installeren op je website
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

In dit artikel installeer ik het Google Tag Manager pixel stap voor stap en ga ik nadien aan de slag met het installeren van een aantal marketingpixels en remarketingpixels. Zoals je gaat zien, gebruik ik al deze online marketing tools in hun Engelstalig origineel. Dat doe ik omdat dit het gemakkelijker maakt om online research te doen; het Engelstalig aanbod aan literatuur rond bijvoorbeeld GTM (en bij uitbreiding alle andere marketing platformen) is namelijk veel groter, wat het makkelijker maakt om snel resultaten te vinden.

Laten we beginnen met het begin: het plaatsen van de GTM-code. Maar eerst een korte intro over Google Tag Manager zelf.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Google Tag Manager in een notendop

Opnieuw: het voordeel van GTM is dat je één pixel moet plaatsen op je website en nadien zoveel nieuwe pixels kunt toevoegen als je wilt zonder dat de HTML van je website onoverzichtelijk wordt. Tag manager werkt met verschillende variabelen (Variables) die je kunt inzetten in een Trigger
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Een Trigger is een definitie van wanneer een Tag (die je in een volgende stap pas instelt) moet aangeroepen worden. Je kan triggers aanmaken die op elke pagina actief worden of triggers die enkel afvuren op bepaalde, voorgedefinieerde pagina’s.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Daarna kun je een ‘tag’ gaan instellen waarbij je – letterlijk – een marketingtag gaat installeren. Je bepaalt aan de hand van een trigger wanneer de tag precies moet aangeroepen worden. Wil je dat de tag op elke pagina actief is, zoals het globale Google Analytics pixel? Of enkel gebeurtenisspecifieke triggers zoals bijvoorbeeld een druk op de knop van het leadformulier, of het afrekenen in het winkelmandje?

Hier komen we later nog op terug maar met gebeurtenisspecifieke tags en triggers kun je later in Google Analytics perfect de performance van je website gaan meten.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Zo installeer je het Google Tag Manager pixel op je website

In principe is het installatieproces relatief eenvoudig. Er komt een klein beetje HTML bij kijken maar het voordeel is dat je dit maar één maal moet installeren. Nadien kun je gewoon je nieuwe tags en pixels gaan toevoegen zonder dat je ooit nog met HTML in aanraking komt.

Surf naar https://tagmanager.google.com en log eerst in met je Gmail account. Dan opent zich een leeg Tag Manager account en kun je klikken op ‘Account maken’.

Hier moet je eerst een aantal zaken invullen zoals je land en je accountnaam (de naam van je website).

In een volgende stap vraagt GTM je om je container in te stellen. Hier vul je gewoon de URL van je website in en kies je voor ‘internet’, ‘iOS’, ‘Android’ of ‘AMP’. De meeste mensen kiezen voor ‘Internet’ als voornaamste doelterrein van hun container / website.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Vervolgens moet je het Google Tag Manager script gaan installeren op je website. Het script bestaat uit twee delen: een dat je bovenaan het <head> gedeelte van je website moet plaatsen en eentje dat je bovenaan in het <body> gedeelte plaatst.

Elke website, welk CMS je ook gebruikt, is opgebouwd uit HTML. Het verschilt van CMS tot CMS hoe je de HTML kunt bewerken. Hiervoor zoek je best even in Google als je het niet weet. Wij geven WordPress als voorbeeld omdat dit het meest gebruikte CMS is, zeker voor kleinere ondernemingen.

Via WordPress kun je gemakkelijk aan de HTML-bron via het ‘Editor’ gedeelte (Weergave –> Editor). Je kunt ook gebruik maken van FTP via de gratis FTP-client Filezilla. Je kunt je FTP gegevens opvragen bij je host.

Belangrijk: het is meer dan raadzaam om eerst een backup te nemen van je website. Dat kan gemakkelijk met de plugin All In One WP Migration.

Concreet moet je op zoek gaan naar de header.php file. Deze vind je in de theme files van je WordPress thema. Vind je de header.php niet meteen? Dan kan het zijn dat je in het ‘child theme’ van je thema aan het zoeken bent. Hier ga je de header.php niet vinden ; het is belangrijk dat je in de bestanden van je hoofdthema zoekt.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Nu het GTM-pixel is geïnstalleerd, ben je helemaal klaar voor het installeren van je marketing pixels zoals die van Facebook, het Google retargeting pixel, het LinkedIn pixel, en nog veel meer!

Jeroen Van Raemdonck

Jeroen Van Raemdonck

Marketingondernemer met 15+ jaar ervaring

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Google Ads expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun nieuwe converterende website:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer op bepaalde belangrijke zoekopdrachten voor je niche. Er zijn verschillende redenen waarom Google Ads heel doeltreffend is als lead generator of als motor van e-commerce.

SEA

Is Google Ads ook nuttig voor kleine zaken?

Is het nuttig om Google Ads te gebruiken, ook al ben je een klein bedrijf? In dit artikel geven we meer informatie.

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven. Je kunt clicks kopen van Google Ads via het netwerk van zoekpartners, waarna je advertenties worden weergegeven op deze pagina's die deel uitmaken van het netwerk. Of het loont om in zo'n netwerk te zitten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Google kan halen, zelfs als je niet het grootste marketingbudget hebt!

SEA

Hoe goed werkt Google Ads?

Om te kunnen weten hoe goed je Google Ads werkt, is het misschien beter dat we eerst een paar vragen beantwoorden. Vragen zoals, werken SEA-advertenties even goed voor het ene andere product/bedrijf als voor een andere? Waarom werken Google-Ads en wat is het budget van een advertentiecampagne? Dat bespreken we in het artikel hieronder.

SEA

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

SEA

Wat zijn Google zoekwoorden?

Een Google Ads zoekwoord wordt ook wel eens keyword genoemd, dat zijn woord(en) waarop een adverteerder biedt. Wanneer iemand naar die keywords zoekt, dan verschijnen gerelateerde SEA-advertenties bovenaan je search engine.

SEA

Wat zijn Display Ads?

In de wereld van online marketing in Google spelen Display Ads een flinke rol voor bedrijven die willen excelleren met remarketing. Met kleurrijke banners kan je met display ads de ultieme marketingmix maken. Maar laten we even terugspoelen: wat zijn Display Ads nou eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk voor bedrijven die willen opvallen online?

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij jouw online marketing? In dit artikel lees je wat dit precies is en hoe je leads via Google genereert voor jouw business of product met SEA.

We bekijken hier ook de fundamentele vragen en hoe je Google Advertenties gebruikt.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?