Varamedia logo
20+

Google Tag Manager Pixel

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Google Tag Manager je beste vriend wat betreft het meten van websiteperformance.

We gebruiken GTM voor het implementeren van al onze marketingpixels van grote platformen als Facebook / Instagram, LinkedIn, Google Ads (SEA) of Google Analytics. Daarnaast bewaar je via Google Tag Manager een prima overzicht over al je Doelen en Gebeurtenissen uit Google Analytics, ‘Goals’ en ‘Events’ in het Engels.

Je bent hier:
Het Google Tag Manager pixel installeren op je website
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

In dit artikel installeer ik het Google Tag Manager pixel stap voor stap en ga ik nadien aan de slag met het installeren van een aantal marketingpixels en remarketingpixels. Zoals je gaat zien, gebruik ik al deze online marketing tools in hun Engelstalig origineel. Dat doe ik omdat dit het gemakkelijker maakt om online research te doen; het Engelstalig aanbod aan literatuur rond bijvoorbeeld GTM (en bij uitbreiding alle andere marketing platformen) is namelijk veel groter, wat het makkelijker maakt om snel resultaten te vinden.

Laten we beginnen met het begin: het plaatsen van de GTM-code. Maar eerst een korte intro over Google Tag Manager zelf.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Google Tag Manager in een notendop

Opnieuw: het voordeel van GTM is dat je één pixel moet plaatsen op je website en nadien zoveel nieuwe pixels kunt toevoegen als je wilt zonder dat de HTML van je website onoverzichtelijk wordt. Tag manager werkt met verschillende variabelen (Variables) die je kunt inzetten in een Trigger
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Een Trigger is een definitie van wanneer een Tag (die je in een volgende stap pas instelt) moet aangeroepen worden. Je kan triggers aanmaken die op elke pagina actief worden of triggers die enkel afvuren op bepaalde, voorgedefinieerde pagina’s.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Daarna kun je een ‘tag’ gaan instellen waarbij je – letterlijk – een marketingtag gaat installeren. Je bepaalt aan de hand van een trigger wanneer de tag precies moet aangeroepen worden. Wil je dat de tag op elke pagina actief is, zoals het globale Google Analytics pixel? Of enkel gebeurtenisspecifieke triggers zoals bijvoorbeeld een druk op de knop van het leadformulier, of het afrekenen in het winkelmandje?

Hier komen we later nog op terug maar met gebeurtenisspecifieke tags en triggers kun je later in Google Analytics perfect de performance van je website gaan meten.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Zo installeer je het Google Tag Manager pixel op je website

In principe is het installatieproces relatief eenvoudig. Er komt een klein beetje HTML bij kijken maar het voordeel is dat je dit maar één maal moet installeren. Nadien kun je gewoon je nieuwe tags en pixels gaan toevoegen zonder dat je ooit nog met HTML in aanraking komt.

Surf naar https://tagmanager.google.com en log eerst in met je Gmail account. Dan opent zich een leeg Tag Manager account en kun je klikken op ‘Account maken’.

Hier moet je eerst een aantal zaken invullen zoals je land en je accountnaam (de naam van je website).

In een volgende stap vraagt GTM je om je container in te stellen. Hier vul je gewoon de URL van je website in en kies je voor ‘internet’, ‘iOS’, ‘Android’ of ‘AMP’. De meeste mensen kiezen voor ‘Internet’ als voornaamste doelterrein van hun container / website.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Vervolgens moet je het Google Tag Manager script gaan installeren op je website. Het script bestaat uit twee delen: een dat je bovenaan het <head> gedeelte van je website moet plaatsen en eentje dat je bovenaan in het <body> gedeelte plaatst.

Elke website, welk CMS je ook gebruikt, is opgebouwd uit HTML. Het verschilt van CMS tot CMS hoe je de HTML kunt bewerken. Hiervoor zoek je best even in Google als je het niet weet. Wij geven WordPress als voorbeeld omdat dit het meest gebruikte CMS is, zeker voor kleinere ondernemingen.

Via WordPress kun je gemakkelijk aan de HTML-bron via het ‘Editor’ gedeelte (Weergave –> Editor). Je kunt ook gebruik maken van FTP via de gratis FTP-client Filezilla. Je kunt je FTP gegevens opvragen bij je host.

Belangrijk: het is meer dan raadzaam om eerst een backup te nemen van je website. Dat kan gemakkelijk met de plugin All In One WP Migration.

Concreet moet je op zoek gaan naar de header.php file. Deze vind je in de theme files van je WordPress thema. Vind je de header.php niet meteen? Dan kan het zijn dat je in het ‘child theme’ van je thema aan het zoeken bent. Hier ga je de header.php niet vinden ; het is belangrijk dat je in de bestanden van je hoofdthema zoekt.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Nu het GTM-pixel is geïnstalleerd, ben je helemaal klaar voor het installeren van je marketing pixels zoals die van Facebook, het Google retargeting pixel, het LinkedIn pixel, en nog veel meer!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

SEA

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de voor en -nadelen van beiden.

SEA

Wat is Google Ads met Artificiële Intelligentie?

Gaat artificiële intelligentie de jobs overnemen van manuele SEA-campagnes? In dit artikel bekijken we of AI de menselijke elementen kunnen overnemen in Google Ads campagnes.

SEA

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

SEA

Youtube adverteren

Op Youtube Adverteren is makkelijker dan je denkt. Reclame op Youtube is niet enkel voor grote bedrijven met een groot SEA-advertentie budget. Geloof je ons niet? Blijf dan zeker lezen.

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een duidelijke uitleg en conclusie.

SEA

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven en personen zich vaak stellen. Maar is dit wel een logische vraag?

Het doel zou niet op de bovenste positie staan mogen zijn. Het is best mogelijk dat je het meest winstgevend bent als je op de bovenste positie staat, maar het is vaak niet zo. De beste plek is meestal niet de bovenste. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?