Varamedia logo

Google Tag Manager Pixel

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Google Tag Manager je beste vriend wat betreft het meten van websiteperformance.

We gebruiken GTM voor het implementeren van al onze marketingpixels van grote platformen als Facebook / Instagram, LinkedIn, Google Ads (SEA) of Google Analytics. Daarnaast bewaar je via Google Tag Manager een prima overzicht over al je Doelen en Gebeurtenissen uit Google Analytics, ‘Goals’ en ‘Events’ in het Engels.

Je bent hier:
Het Google Tag Manager pixel installeren op je website
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

In dit artikel installeer ik het Google Tag Manager pixel stap voor stap en ga ik nadien aan de slag met het installeren van een aantal marketingpixels en remarketingpixels. Zoals je gaat zien, gebruik ik al deze online marketing tools in hun Engelstalig origineel. Dat doe ik omdat dit het gemakkelijker maakt om online research te doen; het Engelstalig aanbod aan literatuur rond bijvoorbeeld GTM (en bij uitbreiding alle andere marketing platformen) is namelijk veel groter, wat het makkelijker maakt om snel resultaten te vinden.

Laten we beginnen met het begin: het plaatsen van de GTM-code. Maar eerst een korte intro over Google Tag Manager zelf.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Google Tag Manager in een notendop

Opnieuw: het voordeel van GTM is dat je één pixel moet plaatsen op je website en nadien zoveel nieuwe pixels kunt toevoegen als je wilt zonder dat de HTML van je website onoverzichtelijk wordt. Tag manager werkt met verschillende variabelen (Variables) die je kunt inzetten in een Trigger
Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Een Trigger is een definitie van wanneer een Tag (die je in een volgende stap pas instelt) moet aangeroepen worden. Je kan triggers aanmaken die op elke pagina actief worden of triggers die enkel afvuren op bepaalde, voorgedefinieerde pagina’s.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Daarna kun je een ‘tag’ gaan instellen waarbij je – letterlijk – een marketingtag gaat installeren. Je bepaalt aan de hand van een trigger wanneer de tag precies moet aangeroepen worden. Wil je dat de tag op elke pagina actief is, zoals het globale Google Analytics pixel? Of enkel gebeurtenisspecifieke triggers zoals bijvoorbeeld een druk op de knop van het leadformulier, of het afrekenen in het winkelmandje?

Hier komen we later nog op terug maar met gebeurtenisspecifieke tags en triggers kun je later in Google Analytics perfect de performance van je website gaan meten.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Zo installeer je het Google Tag Manager pixel op je website

In principe is het installatieproces relatief eenvoudig. Er komt een klein beetje HTML bij kijken maar het voordeel is dat je dit maar één maal moet installeren. Nadien kun je gewoon je nieuwe tags en pixels gaan toevoegen zonder dat je ooit nog met HTML in aanraking komt.

Surf naar https://tagmanager.google.com en log eerst in met je Gmail account. Dan opent zich een leeg Tag Manager account en kun je klikken op ‘Account maken’.

Hier moet je eerst een aantal zaken invullen zoals je land en je accountnaam (de naam van je website).

In een volgende stap vraagt GTM je om je container in te stellen. Hier vul je gewoon de URL van je website in en kies je voor ‘internet’, ‘iOS’, ‘Android’ of ‘AMP’. De meeste mensen kiezen voor ‘Internet’ als voornaamste doelterrein van hun container / website.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Vervolgens moet je het Google Tag Manager script gaan installeren op je website. Het script bestaat uit twee delen: een dat je bovenaan het <head> gedeelte van je website moet plaatsen en eentje dat je bovenaan in het <body> gedeelte plaatst.

Elke website, welk CMS je ook gebruikt, is opgebouwd uit HTML. Het verschilt van CMS tot CMS hoe je de HTML kunt bewerken. Hiervoor zoek je best even in Google als je het niet weet. Wij geven WordPress als voorbeeld omdat dit het meest gebruikte CMS is, zeker voor kleinere ondernemingen.

Via WordPress kun je gemakkelijk aan de HTML-bron via het ‘Editor’ gedeelte (Weergave –> Editor). Je kunt ook gebruik maken van FTP via de gratis FTP-client Filezilla. Je kunt je FTP gegevens opvragen bij je host.

Belangrijk: het is meer dan raadzaam om eerst een backup te nemen van je website. Dat kan gemakkelijk met de plugin All In One WP Migration.

Concreet moet je op zoek gaan naar de header.php file. Deze vind je in de theme files van je WordPress thema. Vind je de header.php niet meteen? Dan kan het zijn dat je in het ‘child theme’ van je thema aan het zoeken bent. Hier ga je de header.php niet vinden ; het is belangrijk dat je in de bestanden van je hoofdthema zoekt.

Google-Tag-Manager-Pixel-Installeren-sea-varamedia

Nu het GTM-pixel is geïnstalleerd, ben je helemaal klaar voor het installeren van je marketing pixels zoals die van Facebook, het Google retargeting pixel, het LinkedIn pixel, en nog veel meer!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Wat is Google Ads met Artificiële Intelligentie?

Gaat artificiële intelligentie de jobs overnemen van manuele SEA-campagnes? In dit artikel bekijk...

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... N...

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit ...

SEA

Google Page Speed: zo krijg je een snelle website!

Wil je weten hoe het is gesteld met je websitesnelheid? Dan is er één adres: Google Pagespeed Ins...

SEA

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties...

SEA

Google Ads Factuur

Je Google Ads factuur nodig? Wij krijgen vaak de vraag van klanten hoe je jouw Google Ads facture...

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de mensen die jouw SE...

SEA

Bing Ads Specialist

Een Bing Ads Specialist nodig in België of Nederland? Zoek dan niet verder! Met een Freelance Bin...

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil ...

SEA

Hoe goed werkt Google Ads?

Om te kunnen weten hoe goed je Google Ads werkt, is het misschien beter dat we eerst een paar vra...

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke fac...

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem ...

SEA

Google Ads 75 euro promo nodig?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties ...

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke fac...

SEA

Wat zijn Display Ads?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties ...

SEA

Google Ads Agency / SEA Marketing Agency

Met Varamedia zijn wij dagelijks bezig met search marketing: Google Ads is één van de biotopen wa...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen