Wat is e-mail marketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een bericht direct naar een bepaalde doelgroep gestuurd kan worden. E-mail marketing wordt gebruikt om producten of diensten te promoten en tegelijkertijd een community rond je merk te bouwen.
E-mail marketing speelt dus een cruciale rol in de marketing funnel. Het is de meest betrouwbare strategie om leads te beïnvloeden in elke fase van de customer journey en aan conversie-optimalisatie te doen. Je maakt van een eenmalige bezoeker een terugkerende klant en een fan van jouw merk.
Je e-mailmarketing moet dan wel goed afgesteld zijn. Als bedrijf mag je niet zomaar dezelfde mail naar iedereen op 1 enkele e-maillijst versturen. Niet elke klant wil dezelfde e-mails krijgen. Denk dus altijd goed na over je e-mailmarketing voordat je e-mail campagnes gaat opzetten.
Wat is lead nurturing?
Eén van de doelstellingen van e-mail marketing is lead nurturing. Op basis van het gedrag van een lead wordt er tijdige en gerichte informatie gestuurd om de lead door het koopproces te helpen. Je gaat dus met andere woorden potentiële klanten voeden met informatie zodat ze uiteindelijk klant worden.
Lead nurturing is cruciaal, want consumenten willen zich gewaardeerd voelen. Ze moeten weten dat zij als individu belangrijk zijn voor je merk. Online marketing gaat namelijk over meer dan constante nieuwe leads aantrekken.
Een lead die weer weggaat, is weinig waard voor jouw bedrijf. Tevreden klanten daarentegen zijn onbetaalbaar voor het groeien van jouw bedrijf.
Wat is e-mail marketing automation?
Door middel van e-mail marketing automation bereik je de juiste persoon op het juiste moment. Automatische e-mailcampagnes worden eenmalig opgezet en naar een bepaalde persoon gestuurd wanneer die een bepaald gedrag vertoont (bv. een klik op een specifieke link). Zo bespaar je heel wat tijd, want de e-mail wordt verzonden zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen!
Enkele voorbeelden van e-mail marketing automation zijn:
- nieuwe klanten verwelkomen
- klanten een gelukkige verjaardag wensen
- de klant herinneren aan een verlaten winkelkarretje
- aankopen opvolgen
- bestaande klanten bedanken
De automatische campagnes worden ook afgesteld op basis van een “opt in”-methode waarbij de klant zelf kan kiezen in welke e-mails ze geïnteresseerd zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan een seintje willen krijgen wanneer je favoriete product weer in stock is of enkel de promoties zien voor de dingen waar jij in geïnteresseerd bent.
Automatische campagnes zijn dus zeker geen automatische spam! Bang dat je e-mailmarketing toch in de “ongewenste mail” belandt? Campaign Monitor legt voor jou uit hoe je zo’n campagne optimaal kan instellen zodat je uit die spambox blijft.

De voordelen van e-mailmarketing
Eén ding is duidelijk: e-mail marketing maakt deel uit van een goede online marketing strategie. Het is namelijk dé manier om je leads op te volgen en doorheen de marketing funnel te leiden.
E-mailmarketing is onmisbaar in een goede online marketingmix die gericht is op een goede band met de klant. Dankzij e-mail marketing kan je relaties opbouwen met leads en bestaande klanten. In combinatie met de juiste boodschap kan e-mail een van je meest invloedrijke marketingkanalen worden.
Volgens een studie van de Helsinki School of Economics heeft e-mailmarketing een merkbaar effect op brand loyalty. Interessante e-mailcampagnes kunnen de klant wezenlijk activeren om een product te kopen of je bedrijf aan vrienden aan te raden. Wil je dus je naamsbekendheid vergroten? Dan kun je ook e-mail marketing inzetten.
E-mailmarketing is ook belangrijk om je klanten goed en direct te bereiken. Zo is e-mail een snel en veelgebruikt kanaal, maar ook een open kanaal. In tegenstelling tot sociale media, ben je hier niet afhankelijk van ‘zichtbaarheid’ en kan je gemakkelijk je hele contactenlijst bereiken.
Bij sociale media hang je soms nogal vast aan een zeer korte aandachtsspanne. Je moet meteen je ding gezegd hebben in een paar zinnen en een goed beeld. E-mails zijn hier vaak heel wat vrijer in, waardoor je de content goed kunt aanpassen aan de boodschap van je mail.
Het blijft natuurlijk belangrijk om op te vallen in de mailbox van je klant. Je kan meer informatie in je e-mails zetten en diverse links incorporeren, maar zonder een mooi visueel plaatje gaat dit geen effect hebben. Als je zelf eens kijkt in je mailbox, merk je al snel welke mails je aandacht trekken en welke niet.
Misschien is je bedrijf al goed in het schrijven van engagerende mails, maar minder goed in e-mailadressen verzamelen. Dit is echter ook een belangrijk element van e-mailmarketing. Een marketingexpert zal daarom ook kijken hoe je e-mailmarketing op je website zelf werkt.
Als je nieuwsbrief of promotiemails op een aantrekkelijke manier gepresenteerd worden op je website, zal je ineens heel wat meer nieuwe inschrijvingen krijgen! Frankwatching geeft je 10 tips om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te krijgen.
E-mail marketing tools
Om aan e-mail marketing te kunnen doen, wordt gebruikgemaakt van e-mail marketing software en tools. Dat zijn gespecialiseerde programma’s die het proces van een e-mailmarketing campagne enorm versimpelen.
Je kan ze gebruiken voor het ontwerp en de opbouw van de e-mails. Daarnaast is de user engagement met je mails ook goed meetbaar via dergelijke software. Zo zie je meteen hoe je ontvanger op de boodschap reageert en of ze daadwerkelijk actie ondernemen.
Enkele voorbeelden van e-mail marketing software zijn de volgende programma’s:
ActiveCampaign is een eersteklas e-mail marketing tool. Het is een platform voor e-mail marketing, automation, sales software en CRM (customer relationship management).
ActiveCampaign maakt het mogelijk om het gedrag van klanten te volgen zodat je aangepaste campagnes voor elke doelgroep kunt creëren. Hoewel ActiveCampaign veel functies biedt, worden abonnementen snel duurder naarmate je meer contacten hebt.
Mailchimp helpt ondernemers bij het maken van prachtige campagnes en e-mails die er professioneel uitzien. Het gratis abonnement van Mailchimp staat maximaal 2000 contacten toe en geeft je toegang tot alle basisfuncties, maar het is beperkt als het gaat om e-mail marketing automation.
Voor een beginnende onderneming zijn ze uiterst geschikt. Je kan gemakkelijk alle e-mailadressen beheren en snel een e-mail sturen naar een specifieke groep in je mailbestand.
Sendinblue is een eenvoudig platform met geavanceerde mogelijkheden voor een succesvolle e-mail marketing strategie. Je moet niet vanaf nul beginnen met je design, maar kan gebruikmaken van een van hun vele sjablonen.
Bovendien biedt Sendinblue ook een sms-tool en volledige e-mailautomatisering. Je beheert eenvoudig al je e-mailcampagnes via één dashboard. Sendinblue biedt verschillende abonnementen aan die passen bij zowel kleine als middelgrote bedrijven.
Mailjet helpt bedrijven krachtige campagnes te creëren. Het voordeel van hun gratis abonnement is dat je een onbeperkt aantal abonnees kan hebben, maar het aantal e-mails is beperkt tot 200 per dag. Er zijn ook geen mogelijkheden voor doelgroepsegmentatie of e-mail marketing automation.
Nieuwsgierig naar nog meer marketing tools? Lees dan het artikel van Sendinblue!
Je e-mail marketing uitbesteden aan een bureau