Wat is marketing automation?
Marketing automation betekent dat je marketingprocessen en campagnes automatisch gaat beheren door middel van technologie en software. Het is een belangrijk onderdeel van online marketing en e-commerce. Alle herhalende taken die door mensen worden uitgevoerd, worden automatisch beheerd. Daardoor wordt het salesteam sterk ontlast, of gebeurt sales zelfs helemaal online, zonder dat een vertegenwoordiger tussenbeide komt.
Daarnaast is marketing automation ook cruciaal om leads te genereren zonder grote budgetten en met een groot success ratio.
Met marketing automation wordt het hele proces van prospect tot klant begeleid en ondersteund. Dit proces wordt ook wel de ‘customer journey’ genoemd. Hierbij wordt elk contactmoment binnen het proces van een nieuwe lead tot een klant geautomatiseerd. Op basis van alle activiteiten die worden geanalyseerd zal er automatisch gereageerd worden.

Ook uw leads vertienvoudigd met marketingautomatisering?
Wat doet marketing automation?
Marketing automation helpt je met heel wat zaken, zoals leadgeneratie en lead nurturing, e-mail marketing, segmenteren, klantbehoud, ROI etc. Dat komt omdat elke stap in de customer journey wordt opgevolgd. Dit geldt zowel voor business to consumer als voor business to business bedrijven.
Wanneer prospects of leads geen verdere acties nemen kan hierop worden ingespeeld. Als je op het juiste moment met de juiste boodschap een prospect of lead aanspreekt, kan deze overgaan tot de gewenste actie. Marketing automation gaat dus een call to action implementeren om gerichte informatie te sturen op een cruciaal punt in het koopproces.
Marketing automation software verzamelt alle data. Daarna wordt deze in een CRM of Customer Relationship Management database geanalyseerd. Bij een bepaald gedrag van potentiële klanten of leads wordt er gereageerd met e-mailmarketing of een ander soort bericht. De actie die wordt ondernomen heeft relevante content die overtuigt om een bepaalde actie te ondernemen. Door de centrale marketing database kan je bijvoorbeeld ook gepersonaliseerde berichten sturen. Dit is veel persoonlijker en mensen zullen ook sneller reageren.

Stel dat iemand iets in zijn of haar winkelmandje laat zitten van je online shop, dan kan deze persoon automatisch een mail krijgen ter herinnering en aangespoord worden om de bestelling af te ronden. Dit kan allemaal zonder dat je de e-mail handmatig moet versturen. Hieronder kan je een voorbeeld zien van Design By Humans. Iemand liet een trui zitten in zijn of haar mandje en kreeg daarop deze e-mail:

6 Marketing automation voordelen
Bij het toepassen van marketing automation kan je zeker rekenen op deze 6 voordelen:
1. Bespaar tijd
Tijdsbesparing is het belangrijkste voordeel. Stel dat je alle taken manueel moet uitvoeren, dan kost dat zeeën van tijd. Je moet alle activiteiten opvolgen en erop reageren met de gepaste content. Als je marketing automation inzet bespaar je dus heel wat tijd door de processen te automatiseren.

2. Plan vooruit
Alle taken worden ingepland in het marketing automation platform. Dat betekent dat je niet aanwezig moet zijn of zelf op de knop moet klikken wanneer er een actie moet gebeuren. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld e-mailcampagnes. Je plant een serie e-mails, sociale media posts en andere communicatie in op een bepaalde datum en tijdstip. Daarna worden deze automatisch verstuurd of geplaatst op het gekozen moment.

3. Gemakkelijk te gebruiken
Je digitale strategie wordt met enkele kliks uitgevoerd. Marketing automation tools maken het zeer eenvoudig om alle taken te beheren en opvolgen. Ook is het gebruiksvriendelijk dat alle campagnes en marketingstrategieën worden verzameld op één plek. Je kan makkelijk je belangrijkste doelen ingeven en de marketing automation tool. De tool zelf doet het werk om die te behalen.

4. Meten is weten
Alles wordt geanalyseerd en bijgehouden. Bij marketing automatisering worden alle acties gemeten. Wat wordt er dan exact gemeten?
Click-through rates, conversies en alle andere acties die een persoon kan uitvoeren op je website of je andere online kanalen.

5. Identificeer prospecten
Marketing automation analyseert anonieme mensen die je website of sociale media bezoeken. Op basis van de acties die de bezoekers uitvoeren, wordt er bepaald of ze een prospect zijn. Indien ze aan bepaalde criteria voldoen, worden deze mensen automatisch aangesproken en aangemoedigd om aan hun customer journey te beginnen bij jouw bedrijf. Door de prospects te activeren ga je leads genereren.

6. Optimaliseer leads en conversies
Doordat alles wordt gemeten is het ook mogelijk om je leadgeneratie te optimaliseren. Uit een onderzoek van marketingsherpa blijkt dat marketing automation voor kwalitatieve leads zorgt en een verhoogde conversieratio. Je bereikt zo dus makkelijker je doelstellingen.
Met marketing automation kan je lead scoring toepassen. Hierbij ga je een score geven aan nieuwe leads a.d.h.v. bepaalde criteria. Uit het onderzoek blijkt dat de conversieratio met 79% toeneemt als je lead scoring toepast. Wij zijn gespecialiseerd in leadgeneratie. Voor meer info over leadgeneratie klik hier.

Ook uw leads vertienvoudigd met marketingautomatisering?
Marketing automation voorbeelden
Bepaalde interacties van de (potentiële) klant kunnen ‘triggers’ weergeven waarop de marketing automation software zal reageren. Hieronder kan je enkele voorbeelden terugvinden:
- Wanneer een bezoeker een whitepaper downloadt, krijgt die een e-mail met meer relevante informatie.
- Het moment dat je lead een video over een product bekijkt, krijgt die een opvolgmail om hem te overtuigen tot aankoop over te gaan.
- Wanneer een klant een winkelwagentje verlaat, krijgt die een herinnering en/of relevante feedback over het product dat er nog in zit.
- Op basis van voorgaande aankopen worden bijpassende producten aangeboden.
- Na een aankoop kan je hen bedanken en inspiratie geven over wat ze met het product allemaal kunnen doen.
- Inactieve leden kunnen aangemoedigd worden door hen een actie te sturen.

Wat kost marketing automation?
Elke marketing automation strategie is volledig gepersonaliseerd op basis van je bedrijf en doelen. Elk project is daarom anders en uniek. De kosten zijn dan ook afhankelijk van wat er nodig is om het beste en meest efficiënte resultaat te leveren. Wil je graag meer informatie voor je specifiek project? Neem dan hier contact op met ons.
Het is belangrijk om te weten dat de marketing automation meer opbrengt dan dat je er aan betaalt. Dit kan door ons verzekerd worden omdat wij meten wat de return is.
Marketing automation specialisten
Het automatiseren van je marketing processen is dus zeer efficiënt en heeft veel voordelen. Maar marketing automation zelf opstellen is een tijdrovend proces en vraagt heel wat kennis. Onze experts staan klaar om je te helpen met het snel en effectief opstellen van je marketing automation.
Ook uw leads vertienvoudigd met marketingautomatisering?