Varamedia logo

Een succesvolle direct mailing campagne met e-mail

Wil je bouwen aan je klantenrelaties? Dan is direct mailing iets voor jou. Met direct mailing ga je een persoonlijke boodschap sturen naar je doelgroep. Dit kan met de post, maar ook via e-mail. Wij focussen ons op direct e-mailing.

Je bent hier:

Wat is direct mailing?

Direct mailing valt onder direct marketing. Hierbij staat persoonlijk contact centraal bij het opbouwen en onderhouden van relaties met bestaande of potentiële klanten. Met een direct mail stuur je een gepersonaliseerde boodschap naar je doelpubliek. 

Direct mailing wordt vooral gedaan per post of via e-mails. Met beide kanalen kan je een persoonlijke boodschap versturen. 

Varamedia is gespecialiseerd in e-mail marketing dus wij focussen ons op direct e-mailing.

Waarom aan direct e-mailing doen?

Wordt je dagelijks overspoelt met e-mails? Je ontvangers wellicht ook. Dat betekent dat ze je niet snel zullen zien of openen. Zeker niet wanneer ze het direct aanzien als algemene reclame. 

Met direct e-mailing stuur je gericht en persoonlijk naar je doelgroep. Omdat je relevante informatie geeft, gaan de ontvangers sneller te mail openen en doorklikken. Een goede relatie met je klanten betekent ook dat ze loyaal zullen worden aan je bedrijf.

Direct mailing-email marketing-varamedia

Velen denken dat e-mail marketing wat dood is. Maar dat is helemaal niet waar. Uit een nationaal e-mail onderzoek van Nederland in 2021 blijkt dat 76% van de mensen het afgelopen jaar minstens één keer iets kocht via e-mail. Voor meer interessante cijfers zond e-mailing bekijk zeker het artikel van Frankwatching.

Nog een voordeel is dat je via mail veel minder concurreert met andere bedrijven. Wanneer een mail geopend wordt, zien ze enkel jouw content. Op een zoekmachine resultaatpagina zien ze al je concurrenten.

E-mailmarketingbedrijf nodig? Contacteer Varamedia!

Een direct e-mail opstellen: 7 tips

Bij het opstellen van de mail zijn er een aantal zaken waaraan je zeker moet denken. Alle mails zijn contactmomenten, waarbij je steeds moet denken aan je doel. Namelijk een relatie opbouwen.

Een direct mail ga je niet naar zoveel mogelijk mensen sturen, maar naar de juiste personen. Je moet goed weten wie je doelgroep is en hoe je die kan aanspreken.

Om je ‘target audience’ te bepalen moet je eerst segmenteren. Dat wil zeggen dat je op basis van bepaalde factoren mensen gaat indelen. Daarna ga je bepalen op welke specifieke groep mensen je zal richten.

Het is dan ook belangrijk om een kwaliteitsvolle databank bij te houden. Zorg telkens dat het e-mailadres van nieuwe klanten  de database terecht komt. Maar gelukkig kan je dat allemaal automatiseren door marketing automation.

De gekozen doelgroep moet je persoonlijk benaderen. Zorg voor een persoonlijke toets door de ontvanger steeds aan te spreken op zijn of haar voornaam.

Ook is de personalisatie van de boodschap belangrijk. Mensen gaan veel sneller in op een specifieke boodschap die afgestemd is op hun behoefte. Wanneer er gewoon een algemene mail naar alle contacten wordt gestuurd, gaat er minder respons zijn.

Geef bijvoorbeeld aanbiedingen die specifiek voor je doelpubliek zijn.

Hieronder kan je een voorbeeld terugvinden van Pearle. Dit is een direct mail, gepersonaliseerd voor een verjaardag.

De onderwerpregel is het eerste dat de ontvanger leest. Het is uiterst belangrijk om hier goed de aandacht te trekken.

Wat goed werkt is de naam van de persoon in de regel gebruiken. “Hey Rick, een korting speciaal voor jou” spreekt veel meer aan dan “Nieuwe kortingen, bekijk ze nu”

Let op voor spam triggers!!!!!!!!!!!!!

Wanneer er veel uitroeptekens in je onderwerpregel staan, zal je mail waarschijnlijk in de spambox toekomen. Maar niet enkel uitroeptekens zijn een spam trigger.

Andere spam triggers zijn woorden die volledig in drukletters staan of bepaalde woorden zoals “gratis”, “euro”, “korting”, etc. Er  bestaan heel wat lijsten met spam trigger woorden.

Je mail moet relevant zijn. Dat wil zeggen dat je boodschap van nut moet zijn voor je doelpubliek zodat ze tot actie zouden overgaan. Mensen reageren slechts als het voor hen een voordeel biedt.

Een goede e-mail marketing heeft dus een duidelijke doelgroep met een relevante boodschap die hen aanzet tot aankoop.

Creativiteit is van groot belang bij direct mailings. Een saaie mail zonder kleur met enkel blokken tekst, zal niet worden gelezen. 

Het grafisch design moet aanspreken. Zorg dus voor een leuke mail met kleur en foto’s. Er zijn handige tools om snel en eenvoudig mails op te maken zoals mailchimp.

Zorg er ook steeds voor dat de mail mobielvriendelijk is. Zodat de mail aangepast is aan het scherm van een laptop, maar even goed aan het scherm van een smartphone.

Gebruik zeker een follow up. Dit is een mailtje die volgt op een eerdere klantcommunicatie. Je zorgt voor heel wat meer betrokkenheid als je hen bedankt, iets helpt herinneren of andere nutte informatie geeft.

Vooral bij inactieve klanten of mensen die een aankoop gestart zijn, maar niet hebben afgerond, verstuur je best een follow up. Mensen die hun online winkelmandje verlaten en een reminder krijgen, klikt 29,9% door om de aankoop af te ronden. Dat blijkt uit een studie van SaleCycle.

Hieronder kan je een voorbeeld terugvinden van een e-mail als reactie op een verlaten winkelkarretje van Ralph Lauren.

Direct marketing uitbesteden?

Een direct mailing campagne opstellen vraagt dus wel wat tijd en kennis. We helpen je graag om je e-mail marketing op maat uit te werken. Neem hier contact met ons op.

neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

E-mail marketing

E-mail automations

Handmatig e-mailcampagnes uitvoeren is tijdrovend, inefficiënt en niet meer van deze tijd. Met e-...

E-mail marketing

Marketing automation

In een digitale wereld waar concurrentie steeds op de loer ligt, is het belangrijk om in te zette...

E-mail marketing

E-mail marketing bedrijven

E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfec...

E-mail marketing

E-mail marketing bureau

Op zoek naar het beste e-mail marketing bureau? Loop je vaak vast bij het schrijven van gepersona...

E-mail marketing

E-mail Marketing

E-mail marketing is een van de meest winstgevende marketingkanalen en is een belangrijk onderdeel...

E-mail marketing

Marketing automation

In een digitale wereld waar concurrentie steeds op de loer ligt, is het belangrijk om in te zette...

E-mail marketing

E-mail automations

Handmatig e-mailcampagnes uitvoeren is tijdrovend, inefficiënt en niet meer van deze tijd. Met e-...

E-mail marketing

E-mail marketing bureau

Op zoek naar het beste e-mail marketing bureau? Loop je vaak vast bij het schrijven van gepersona...

E-mail marketing

E-mail marketing bedrijven

E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfec...

E-mail marketing

E-mail automations

Handmatig e-mailcampagnes uitvoeren is tijdrovend, inefficiënt en niet meer van deze tijd. Met e-...

E-mail marketing

E-mail marketing bedrijven

E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfec...

E-mail marketing

E-mail Marketing

E-mail marketing is een van de meest winstgevende marketingkanalen en is een belangrijk onderdeel...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen