E-mailmarketing: hoe het werkt en hoe Varamedia je daarbij kan helpen

E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfecte manier om met je klanten te communiceren en hen om te zetten in terugkerende klanten.

We geven jou een uitgebreide intro in e-mailmarketing en leggen uit waarom het een goed idee is om een bureau in te schakelen die gespecialiseerd is in het vak. 

Wat is e-mailmarketing? 

Vooraleer we dieper ingaan op de werking en voordelen van e-mailmarketing moet je natuurlijk weten wat het precies inhoudt. Spotler geeft ons een duidelijke definitie: bij e-mail marketing zet je  e-mail in om de relatie met je klant te onderhouden. Het is een vorm van direct marketing waarbij een boodschap direct naar de ontvanger wordt gestuurd. 

Bijvoorbeeld een brief of brochure die je per post opstuurt naar je doelgroep, een telefonische ondersteuning aan een klant die problemen heeft met zijn product of zelfs een face-to-face gesprek met een klant die de winkel komt binnengewandeld. Met e-mailmarketing speel je enkel in op het kanaal e-mail.

Je kan allerlei soorten content gebruiken voor e-mailmarketing campagnes. Denk bijvoorbeeld aan nieuws, aanbiedingen, klantreviews, aankoop bevestigingen, enz. De populairste vorm van e-mailmarketing is de nieuwsbrief waarin je als bedrijf de laatste nieuwsfeiten en aanbiedingen verstuurt naar abonnees. 

email marketing bureau

E-mailmarketing vs. e-mailmarketing automation 

Een ander punt om aan te halen, is het verschil tussen e-mailmarketing en e-mail marketing automation. Dit zijn termen die vaak door elkaar gehaald worden. 

e-mail marketing bureau 2

E-mailmarketing automation is een gevorderde methode van e-mailmarketing. Hierbij worden automatisch e-mails verstuurd naar klanten als individu. Deze e-mails zijn heel relevant en persoonlijk. Denk aan een persoonlijk berichtje voor je verjaardag, een reminder dat er nog producten in je winkelmandje staan of een abonnement dat verlengd moet worden.

In tegenstelling tot e-mailnieuwsbrieven, waarbij dezelfde e-mail wordt verstuurd naar duizenden ontvangers, wordt er bij e-mail marketing automation een persoonlijke boodschap verstuurd op het juiste moment naar de juiste persoon. 

Je e-mailmarketing laten beheren door Varamedia? Goed idee!

Meer dan 55 bedrijven geholpen

Hoe werkt e-mailmarketing?

E-mailmarketing is vrij makkelijk en geautomatiseerd, dus het vraagt niet te veel werk en tijd. Met de juiste instrumenten zorg je voor de beste e-mailcampagnes. Hieronder geven we je de 3 beste e-mailmarketing tools, die je daarmee kunnen helpen: 

ActiveCampaign

Onze persoonlijke favoriet: ActiveCampaign. Deze e-mailmarketing tool is ideaal voor marketing automatisering, sales software en CRM (customer relationship management).

Het voordeel aan ActiveCampaign is dat je makkelijk het gedrag van jouw klanten kan volgen zodat je aangepaste campagnes kan maken op basis van hun voorkeuren en behoeftes.

Het nadeel aan ActiveCampaign is dat het snel duurder wordt wanneer er meer en meer contacten bijkomen. 

Mailchimp

Mailchimp is één van de beste tools voor startende bedrijven die zich nog niet helemaal thuis voelen in de wereld van e-mailmarketing. Het biedt gebruiksvriendelijke basisfuncties aan waarmee je makkelijk professionele e-mails kan opstellen.

Het voordeel aan Mailchimp is dat je een gratis ‘standard plan’ krijgt die maximaal 2000 contacten toelaat. Daarnaast geeft deze tool je duidelijke rapporten die helpen om toekomstige campagnes te optimaliseren.

Het nadeel aan Mailchimp is dat het maar beperkte functies heeft als we spreken over e-mail marketing automation. 

Sendinblue

Sendinblue is een gebruiksvriendelijke e-mailmarketing tool die gratis sjablonen biedt voor jouw e-mail content, zodat je niet helemaal vanaf nul moet beginnen.

Het voordeel aan Sendinblue is de handige sms-tool en volledige e-mail automatisering. Sms is bovendien ook een succesvolle manier van direct marketing. Mensen checken vaak hun telefoon voor nieuwe berichten. Een perfecte kans om hen te bereiken dus! 

11 Voordelen van e-mailmarketing

Je zal waarschijnlijk denken “Werkt e-mailmarketing wel? Is het in deze tijd niet veel belangrijker om marketing op social media in te zetten?”. Het is inderdaad waar dat social media een belangrijke rol heeft gekregen in marketing, maar dat betekent niet dat we geen aandacht moeten besteden aan een e-mail marketing strategie. 

We sommen graag een aantal voordelen op met behulp van onze eigen ervaring en die van Newsletter2go

1. Je e-maillijst kan je niet kwijtspelen

Wanneer je enkel inzet op social media, heb je het risico dat je veel kan kwijtspelen. Think about it: jouw social media account kan zomaar uit het niets geblokkeerd of gehackt worden. Dan ben je al jouw volgers kwijt en moet je helemaal terug opnieuw starten.

Via e-mailmarketing heb je dat risico niet omdat jouw e-maillijst van jou is en niemand deze kan afpakken. Je hebt steeds toegang tot je lijst zonder de angst hem te verliezen. 

2. Het is goedkoop

Een account maken op professionele tools voor e-mailmarketing is meestal goedkoop of zelfs gratis en als er dan bepaalde functies aan gekoppeld worden, zijn die nooit heel erg duur. Daarnaast bieden de meeste softwares een gratis proefperiode aan en gratis sjablonen waarmee je makkelijk e-mails in elkaar kan steken. Een perfecte marketingtool dus wanneer je beschikt over een beperkt budget. 

3. Het is eenvoudig en toegankelijk

Je hebt geen breed scala aan ervaring en kennis nodig om e-mailcampagnes te starten. De softwares die we hierboven hebben vernoemd zijn zeer gebruiksvriendelijk en toegankelijk. Newsletter2go bijvoorbeeld heeft een handige drag-and-drop functie waarmee je snel een e-mailnieuwsbrief kan samenstellen. 

4. Je hebt geen reminders nodig

Met e-mailmarketing moet je niet steeds reminders instellen om e-mails te versturen. Je kan makkelijk het verzenden van je e-mail content inplannen en verschillende verzendtijden voor verschillende doelgroepen kiezen. 

5. Het is een perfecte manier om je merk te laten uitblinken

Je kan in jouw e-mail campagnes verwijderen en toevoegen wat je maar wil. Zo kan je jouw merk laten opvallen door elementen van je bedrijfsidentiteit toe te voegen zoals een logo en merk kleuren. Door deze elementen toe te voegen kan jouw publiek je merk onderscheiden van andere e-mails die ze binnenkrijgen van andere bedrijven. 

6. Je leert je publiek beter kennen dan op een ander marketingkanaal

Geen enkel marketingkanaal is beter om je doelgroep te leren kennen dan e-mail. Je leert niet enkel demografische kenmerken, maar duikt ook dieper in het gedrag van jouw klant. E-mail openratio’s, doorklikratio’s, voorkeuren voor een bepaalde inhoud of ontwerp: dit zijn allemaal gegevens die beter inzicht geven in wat jouw klanten leuk vinden of niet.

Een van de beste tools om deze te meten is A/B testing. Met A/B testing stuur je twee e-mails met dezelfde inhoud maar een andere layout en kleur. Zo kan je ondervinden welke e-mail meer leads genereert. 

7. Het is een persoonlijkere en relevantere manier van communicatie

Met een professionele e-mail tool kan je e-mails sturen die aan de behoeften voldoet van jouw klanten. Dit komt omdat je elke ontvanger kan koppelen aan bepaalde criteria zoals naam, e-mailadres, leeftijd, interesses en voorkeuren. Met deze informatie kan je dan een e-mail opstellen om persoonlijke op maat gemaakte berichten te sturen bv. specifieke informatie over producten of interessegebieden.

8. Je bereikt je klanten wanneer dit het best uitkomt voor hen

In tegenstelling tot chaotische communicatie via sociale media of telefoongesprekken die vaak onderbroken worden, is e-mail veel minder onordelijk. De lezer kan namelijk zelf kiezen wanneer hij of zij hun e-mail opent en tijd heeft om deze te lezen.

9. Je kan gebruik maken van bewegende beelden

Het gebruik van GIF’s of andere bewegende beelden in nieuwsbrieven worden steeds populairder. Dit zorgt voor een leuke interactieve touch aan je e-mail dat humor uitstraalt.

10. E-mailcampagnes zijn beter voor de planeet

Folders en brochures sturen via post vraagt veel papier dat meestal na een paar dagen in de vuilbak belandt. Zeer vervuilend voor de natuur dus. Door e-mail marketing, laat je aan je potentiële klanten zien dat je groen te werk gaat.

11. Het groeit voortdurend

E-mailmarketing tools verbeteren continue hun software en spelen in op de behoeften van de markt. Ze bieden steeds geavanceerde automatiseringsfuncties aan die de beste oplossingen aanbieden waardoor e-mailmarketing nog gebruiksvriendelijker en effectiever wordt.

E-mail marketing bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Wil je jouw e-mail marketing uitbesteden en ben je op zoek naar een e-mail marketing bureau? Bij Varamedia ben je op de juiste plek! Contacteer ons snel.

Waarom een e-mail marketing bedrijf inschakelen? 

Zoals je al kan merken heeft e-mail talloze voordelen. E-mailmarketing tools bieden je interessante functies voor het versturen en opstellen van mails, maar de inhoud en layout moet je nog steeds zelf beslissen. Dit is waar een e-mail marketing bureau je perfect mee kan helpen. Het is belangrijk dat de e-mail campagnes juist worden opgesteld en dat de content relevant blijft. 

Hoe kies je de juiste tussen honderden e-mailmarketing bedrijven?

E-mailmarketing is in staat relaties te onderhouden met klanten en kwalitatieve leads te ontwikkelen. Het is dus een goed idee om een ervaren bureau in te schakelen zodat niets fout kan lopen. Maar hoe kies je nu de juiste tussen al die e-mail marketing bureaus? Met deze 6 tips van WebFx kan je aan de slag met jouw zoektocht. 

1. Zoek naar een portfolio

Een portfolio geeft je inzicht over het werk en de kwaliteit van een bureau. Je wil natuurlijk voorbeelden en bewijs hebben van hun succesvolle e-mailcampagnes vooraleer je een beslissing maakt.

Daarnaast kan je ook best zoeken naar klantreviews. Getuigenissen en testimonials van klanten helpen je in deze zoektocht. Mensen vertrouwen op de mening van anderen of iets geschikt is voor hen of niet. Je wil weten hoe anderen de samenwerking met het bedrijf hebben ervaren, zodat je kan bepalen of het bureau een goede match is of niet. 

2. What’s in the price?

Eén van de belangrijkste onderdelen van je campagne is het budget. Daarom is het verstandig om op zoek te gaan naar een prijzenpagina of een offerte op te vragen. Je wil natuurlijk een bureau die binnen je budget past. 

3. Vraag naar welke e-mailmarketing tools ze gebruiken

Doe research naar welke e-mailmarketing tools ze gebruiken. Wanneer je samenwerkt met een bureau moet je weten hoe ze tewerk gaan. Sommige bureaus werken met externe tools en sommige hebben een eigen software.

Wanneer ze gebruikmaken van een externe tool, zorg dan dat dit professionele platformen zijn. De lijst die we eerder vernoemden zijn professionele e-mail tools die succesvolle e-mailcampagnes garanderen waar je je geen zorgen om moet maken.

4. Stel zoveel mogelijk belangrijke vragen

Het is belangrijk om steeds genoeg vragen te stellen om inzicht te krijgen in het bedrijf, hun proces en hun diensten. Vraag bijvoorbeeld naar hun manier van werken of welke diensten ze aanbieden. Goede bureaus kunnen hier meteen eerlijk en transparant op antwoorden.

Daarnaast is het ook van belang om vragen te stellen over jouw campagne zelf. Stel dat je wil weten hoe het bedrijf jouw product of dienst gaat promoten in hun e-mail. Het e-mail marketing bureau moet in staat zijn om een aantal basisgegevens over de structuur te delen. 

5. Check hun bedrijfswaarden

Bedrijfswaarden zijn een belangrijke factor. Je wil natuurlijk een bureau waarmee je perfect kan samenwerken. Het is een langdurig proces waarmee je veel tijd samen gaat doorbrengen. Om de perfecte e-mail campagne op te stellen is het noodzakelijk dat jullie dezelfde waarden delen. 

6. Kijk of ze extra diensten aanbieden

Het is altijd interessant om eens te kijken of bureaus nog meer diensten aanbieden dan enkel e-mailmarketing. Wanneer je jouw campagne wil uitbreiden naar een grotere digitale marketing campagne heb je al een bureau die jouw bedrijf perfect kent en sneller aan de slag kan gaan met bijvoorbeeld social media campagnes.

Varamedia: jouw e-mailmarketing bedrijf 

Varamedia stelt voor jou een op maat gemaakte e-mailmarketing strategie op en zorgt voor conversie optimalisatie in e-mails. Wij zijn gebeten door leadgeneratie en kunnen niet wachten om jouw e-mails om te zetten in kwalitatieve leads en tevreden klanten.  

Daarnaast zijn wij een digitaal marketing bureau die meer diensten aanbiedt dan e-mailmarketing zoals SEO, SEA, social media, enzovoort. 

team_varamedia

Geïnteresseerd in e-mail marketing?

Ben je geïnteresseerd in e-mail marketing voor jouw bedrijf? Aarzel niet langer en neem contact met ons op via onderstaande knop!