E-mailmarketing: hoe het werkt en hoe Varamedia je daarbij kan helpen
E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfecte manier om met je klanten te communiceren en hen om te zetten in terugkerende klanten.
We geven jou een uitgebreide intro in e-mailmarketing en leggen uit waarom het een goed idee is om een bureau in te schakelen die gespecialiseerd is in het vak.
Wat is e-mailmarketing?
Bijvoorbeeld een brief of brochure die je per post opstuurt naar je doelgroep, een telefonische ondersteuning aan een klant die problemen heeft met zijn product of zelfs een face-to-face gesprek met een klant die de winkel komt binnengewandeld. Met e-mailmarketing speel je enkel in op het kanaal e-mail.
Je kan allerlei soorten content gebruiken voor e-mailmarketing campagnes. Denk bijvoorbeeld aan nieuws, aanbiedingen, klantreviews, aankoop bevestigingen, enz. De populairste vorm van e-mailmarketing is de nieuwsbrief waarin je als bedrijf de laatste nieuwsfeiten en aanbiedingen verstuurt naar abonnees.

E-mailmarketing vs. e-mailmarketing automation
Een ander punt om aan te halen, is het verschil tussen e-mailmarketing en e-mail marketing automation. Dit zijn termen die vaak door elkaar gehaald worden.

E-mailmarketing automation is een gevorderde methode van e-mailmarketing. Hierbij worden automatisch e-mails verstuurd naar klanten als individu. Deze e-mails zijn heel relevant en persoonlijk. Denk aan een persoonlijk berichtje voor je verjaardag, een reminder dat er nog producten in je winkelmandje staan of een abonnement dat verlengd moet worden.
In tegenstelling tot e-mailnieuwsbrieven, waarbij dezelfde e-mail wordt verstuurd naar duizenden ontvangers, wordt er bij e-mail marketing automation een persoonlijke boodschap verstuurd op het juiste moment naar de juiste persoon.
Je e-mailmarketing laten beheren door Varamedia? Goed idee!
Meer dan 55 bedrijven geholpen
Hoe werkt e-mailmarketing?
Onze persoonlijke favoriet: ActiveCampaign. Deze e-mailmarketing tool is ideaal voor marketing automatisering, sales software en CRM (customer relationship management).
Het voordeel aan ActiveCampaign is dat je makkelijk het gedrag van jouw klanten kan volgen zodat je aangepaste campagnes kan maken op basis van hun voorkeuren en behoeftes.
Het nadeel aan ActiveCampaign is dat het snel duurder wordt wanneer er meer en meer contacten bijkomen.
Mailchimp is één van de beste tools voor startende bedrijven die zich nog niet helemaal thuis voelen in de wereld van e-mailmarketing. Het biedt gebruiksvriendelijke basisfuncties aan waarmee je makkelijk professionele e-mails kan opstellen.
Het voordeel aan Mailchimp is dat je een gratis ‘standard plan’ krijgt die maximaal 2000 contacten toelaat. Daarnaast geeft deze tool je duidelijke rapporten die helpen om toekomstige campagnes te optimaliseren.
Het nadeel aan Mailchimp is dat het maar beperkte functies heeft als we spreken over e-mail marketing automation.
Sendinblue is een gebruiksvriendelijke e-mailmarketing tool die gratis sjablonen biedt voor jouw e-mail content, zodat je niet helemaal vanaf nul moet beginnen.
Het voordeel aan Sendinblue is de handige sms-tool en volledige e-mail automatisering. Sms is bovendien ook een succesvolle manier van direct marketing. Mensen checken vaak hun telefoon voor nieuwe berichten. Een perfecte kans om hen te bereiken dus!
11 Voordelen van e-mailmarketing
Je zal waarschijnlijk denken “Werkt e-mailmarketing wel? Is het in deze tijd niet veel belangrijker om marketing op social media in te zetten?”. Het is inderdaad waar dat social media een belangrijke rol heeft gekregen in marketing, maar dat betekent niet dat we geen aandacht moeten besteden aan een e-mail marketing strategie.
We sommen graag een aantal voordelen op met behulp van onze eigen ervaring en die van Newsletter2go.
Wanneer je enkel inzet op social media, heb je het risico dat je veel kan kwijtspelen. Think about it: jouw social media account kan zomaar uit het niets geblokkeerd of gehackt worden. Dan ben je al jouw volgers kwijt en moet je helemaal terug opnieuw starten.
Via e-mailmarketing heb je dat risico niet omdat jouw e-maillijst van jou is en niemand deze kan afpakken. Je hebt steeds toegang tot je lijst zonder de angst hem te verliezen.
Geen enkel marketingkanaal is beter om je doelgroep te leren kennen dan e-mail. Je leert niet enkel demografische kenmerken, maar duikt ook dieper in het gedrag van jouw klant. E-mail openratio’s, doorklikratio’s, voorkeuren voor een bepaalde inhoud of ontwerp: dit zijn allemaal gegevens die beter inzicht geven in wat jouw klanten leuk vinden of niet.
Een van de beste tools om deze te meten is A/B testing. Met A/B testing stuur je twee e-mails met dezelfde inhoud maar een andere layout en kleur. Zo kan je ondervinden welke e-mail meer leads genereert.
Waarom een e-mail marketing bedrijf inschakelen?
Hoe kies je de juiste tussen honderden e-mailmarketing bedrijven?
E-mailmarketing is in staat relaties te onderhouden met klanten en kwalitatieve leads te ontwikkelen. Het is dus een goed idee om een ervaren bureau in te schakelen zodat niets fout kan lopen. Maar hoe kies je nu de juiste tussen al die e-mail marketing bureaus? Met deze 6 tips van WebFx kan je aan de slag met jouw zoektocht.
Een portfolio geeft je inzicht over het werk en de kwaliteit van een bureau. Je wil natuurlijk voorbeelden en bewijs hebben van hun succesvolle e-mailcampagnes vooraleer je een beslissing maakt.
Daarnaast kan je ook best zoeken naar klantreviews. Getuigenissen en testimonials van klanten helpen je in deze zoektocht. Mensen vertrouwen op de mening van anderen of iets geschikt is voor hen of niet. Je wil weten hoe anderen de samenwerking met het bedrijf hebben ervaren, zodat je kan bepalen of het bureau een goede match is of niet.
Doe research naar welke e-mailmarketing tools ze gebruiken. Wanneer je samenwerkt met een bureau moet je weten hoe ze tewerk gaan. Sommige bureaus werken met externe tools en sommige hebben een eigen software.
Wanneer ze gebruikmaken van een externe tool, zorg dan dat dit professionele platformen zijn. De lijst die we eerder vernoemden zijn professionele e-mail tools die succesvolle e-mailcampagnes garanderen waar je je geen zorgen om moet maken.
Het is belangrijk om steeds genoeg vragen te stellen om inzicht te krijgen in het bedrijf, hun proces en hun diensten. Vraag bijvoorbeeld naar hun manier van werken of welke diensten ze aanbieden. Goede bureaus kunnen hier meteen eerlijk en transparant op antwoorden.
Daarnaast is het ook van belang om vragen te stellen over jouw campagne zelf. Stel dat je wil weten hoe het bedrijf jouw product of dienst gaat promoten in hun e-mail. Het e-mail marketing bureau moet in staat zijn om een aantal basisgegevens over de structuur te delen.
Varamedia: jouw e-mailmarketing bedrijf
Varamedia stelt voor jou een op maat gemaakte e-mailmarketing strategie op en zorgt voor conversie optimalisatie in e-mails. Wij zijn gebeten door leadgeneratie en kunnen niet wachten om jouw e-mails om te zetten in kwalitatieve leads en tevreden klanten.
Daarnaast zijn wij een digitaal marketing bureau die meer diensten aanbiedt dan e-mailmarketing zoals SEO, SEA, social media, enzovoort.

