Conversie optimalisatie bij Varamedia

Krijg je veel websitebezoekers, maar valt het aantal conversies toch wat tegen? Waarschijnlijk brengt jouw website momenteel slechts 1/5e op van wat het zou kunnen opbrengen. Wil je jouw conversieratio met 50 tot 100 procent verhogen, zonder nog één cent uit te geven? Hét kan! Samen met het conversie optimalisatie bureau, Varamedia, zijn we jouw concurrenten te slim af!

Wat is een conversie?

Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie zal meestal een aankoop zijn bij een e-commerce, maar dit kan net zo goed het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement zijn. 

Conversies zijn bepaalde actiepunten die een gebruiker moet maken. Die acties zijn belangrijk voor het online succes van jouw bedrijf, zoals:

Conversie optimalisatie
  • het doorklikken naar een volgende pagina op je website.
  • het klikken op een telefoonnummer om te bellen (op mobiele apparaten).
  • het aanmelden voor een nieuwsbrief.
  • het aanvragen van een offerte.
  • het downloaden van een whitepaper.
  • het toevoegen van een product aan je winkelmandje.
  • het afrekenen van je winkelmandje.

Onderscheid mini en macro conversie

  • Micro conversies, ook wel zachte conversies genoemd, zijn acties die van een beperkte waarde zijn voor het succes van jouw campagne. Ze leveren eigenlijk niet echt iets op. Denk aan een paginabezoek of een product in een winkelmandje plaatsen. Meestal worden er meerdere zachte conversies gedaan voordat een bezoeker een macro conversie uitvoert.

  • Macro conversies, ook wel harde conversies genoemd, zijn conversies met een grotere waarde, die vaak écht iets opleveren. Een macro conversie is bijvoorbeeld een offerteaanvraag of een online transactie.

Conversie optimalisatie

Het is interessant om zowel de micro als macro conversies meetbaar te maken in een tool zoals Google Analytics. Het micro-conversiepercentage heeft namelijk invloed op het macro-conversiepercentage. Bij het opstellen van een online marketing strategie werk je met verschillende funnels. Elke funnel is een fase waarin een individu zich bevindt voor, tijdens en na de aankoop. 

Conversie optimalisatie bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Meer dan 55 bedrijven geholpen

Waarom conversie optimalisatie?

Een betere vraag is eigenlijk: waarom niet? Wie wil er nu niet meer conversies realiseren? Wie een bedrijf of website heeft, kan niet om conversie optimalisatie heen, want:

  • adverteren kost geld.
  • Google Ads wordt steeds slimmer. Zij kunnen zien dat bezoekers sneller converteren op jouw website. Hierdoor behaal je een hogere relevantiescore en een hogere positie in Google. 
  • je haalt meer conversies en ROI uit hetzelfde aantal bezoekers

In online marketing kan je gewoonweg niet zeggen: “Ik ga dit doen, omdat ik denk dat dit het beste zal werken.” Je denkt gelijk te hebben, maar de kans dat jouw hypothese in de praktijk klopt, is klein. Conversie optimaliseren, het is een vak apart!

Voordelen van conversion rate optimization (CRO)

#1 : Meer bestellingen of doelen

We starten met een voorbeeld om je duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van conversie optimalisatie is.

Als je 1000 bezoekers hebt, en 30 mensen kopen jouw product, dan is er een conversie percentage van 3%. Als van die 1000 bezoekers nu 60 mensen jouw product kopen, dan zitten we met een conversieratio van 6%.

Kortom: dubbel zoveel aankopen voor hetzelfde aantal bezoekers. 

Benieuwd hoe we dit voor elkaar krijgen? Bekijk hoe onze conversie optimalisatie specialist bij Varamedia jouw omzet kan boosten!

#2 : Laat jouw campagnes renderen

Het is mogelijk dat jouw betaalde campagnes tegenvallen qua resultaat. Dit betekent dat jouw website of webshop niet goed is in het genereren van leads of bestellingen. 

Bij conversie optimalisatie is het niet zo dat jouw kosten verdubbelen als je dubbel zoveel leads of omzet gaat genereren. Als gespecialiseerd leadgeneratie agency zorgen we ervoor dat de leads zullen binnenstromen. Waar wacht je nog op?

#3 : Kosten per conversie dalen

Bedrijven willen vaak zoveel mogelijk resultaten zien zonder veel geld uit te geven. Goed nieuws! Als jij jouw conversieratio verdubbeld, dan zullen de kosten per conversie halveren! Wat denk je daarvan? 

#4 : Verdiep je in de concurrentie

Er is niets zo frustrerend als veel verkeer en bezoekers hebben op jouw website, maar geen conversies. Hoe verleiden jouw concurrenten de bezoekers om tot een bepaalde conversie over te gaan? Door goed te kijken naar hoe concurrenten het aanpakken, kan je heel veel leren voor jouw eigen bedrijf.

#5 : Customer journey analyseren

Weet jij precies wat jouw klant wil en nodig heeft? Wil je rendabel zijn? Dan moet je goed weten waar de behoeften van jouw doelgroep liggen. Een customer journey zorgt ervoor dat je de pijnpunten, behoeften en gevoelens van de bezoekers in kaart kan brengen.
Hoe meer antwoorden bezoekers krijgen op hun vragen, hoe groter de kans op conversie.

#6 : Varen op data

Data liegt nooit. Als jij weet dat bepaalde producten of diensten beter converteren dan een ander, dan kan je deze nuttige informatie gebruiken om een bepaalde actie op te voeren. Aan de hand van statistieken kunnen wij inspelen op waar het misloopt in jouw bedrijf.

“CRO is de enige activiteit in jouw bedrijf waar je jouw resultaten in veel gevallen met 2x-10x kunt verhogen, zonder geld uit te geven aan advertenties”

Geïnteresseerd?

Ben je geïnteresseerd in conversie optimalisatie voor je website en zoek je een bureau dat je verder kan helpen? Varamedia staat klaar om je website te ondersteunen. Neem nu contact op!

Verhoog je conversion rate met CRO

Wil je meer verkopen op jouw webshop? Of wil je de gebruiksvriendelijkheid van jouw website verhogen? Door conversie optimalisatie krijg je inzicht in de redenen dat jouw bezoekers afhaken. Met behulp van deze 5W-vragen kan je jouw conversieratio verhogen.

Conversie optimalisatie

Wat is het verschil met zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie gaan samen, maar ze betekenen niet hetzelfde. Het optimaliseren van jouw website zorgt ervoor dat Google jouw webpagina’s beter en sneller vindt, terwijl conversie optimalisatie jouw omzet stimuleert. 

Varamedia staat bekend om hun jarenlange ervaring in beide specialisaties. Samen met ons team van experten leren we jouw bedrijf vanbinnen en vanbuiten kennen en zoeken we naar de juiste oplossing voor jouw bedrijf.

CRO cyclus die we bij Varamedia hanteren

1. Analyseren

Meten is weten. Onze conversie optimalisatie specialisten duiken in jouw data om te kijken waar de pijnpunten van jouw bedrijf zitten. Op basis van deze resultaten kunnen we data-driven verbeteringen toevoegen. 

Zaken waarop je moet letten tijdens deze analyse zijn onder andere: 

  • de laadsnelheid van de website
  • de 404-pagina’s
  • de devices

Als je geen meetbare KPI’s gebruikt, kan je aan het einde ook nooit zien of jouw wijzigingen hun effect hebben gehad. 

TIP: Het gebruik van Google Tag Manager vergemakkelijkt het overzicht tijdens een analyse.
Conversie optimalisatie

2. Verzamelen

Een volgende stap in het proces is het verzamelen van de inzichten. Waar laten we kansen liggen om bezoekers over de streep te trekken? Met andere woorden: Wat kan er beter?

3. Categoriseren

Na het verzamelen van de inzichten is het belangrijk om concrete verbeterpunten te bepalen. Waar liggen de pijnpunten en hoe kunnen we deze verbeteren? Zijn het aanpassingen die je meteen kan doorvoeren? Dankzij de hands-on mentaliteit van Varamedia kan je deze knelpunten bespreken én aanpakken.

4. Prioriteren

Er is ongetwijfeld meer dan één verbeterpunt uit de analyse gekomen. Daarom is het van belang om prioriteiten te stellen. Je kunt namelijk niet alles tegelijkertijd doorvoeren.

5. Testen en evalueren

In deze fase ondernemen we eindelijk actie. We blijven jouw website testen en verzamelen ook steeds data om jouw website te blijven optimaliseren. De digitale ontwikkeling gaat tegenwoordig zodanig snel, waardoor er zich steeds nieuwe kansen voordoen waarop we kunnen inspelen. 

Is dit allemaal te ingewikkeld? Geen probleem! Onze CRO specialisten houden de ontwikkeling van jouw bedrijf nauwgezet mee in de gaten.

Wil je jouw website beter laten converteren? Neem contact met ons op en ontdek onze succesformule.

“Vallen en opstaan. Geduld hebben. Dat is de sleutel voor conversie optimalisatie”

Conversie optimalisatie

5 Conversie optimalisatie tips

1. Testen, testen en nog eens testen

Een A/B-test is een vorm van onderzoek met controlegroep waarbij twee (of meer) varianten van een website met elkaar kunnen worden vergeleken. Gebruikers worden ingedeeld in verschillende groepen, waarbij elke groep een andere variant van de website krijgt voorgeschoteld.

Aan de hand van deze analyse kan je een bepaalde pagina kiezen. De pagina die echt in de smaak valt bij jouw doelgroep. Bij Varamedia werken we niet vanuit buikgevoel, maar zorgen we voor onderbouwde resultaten. 

Conversie optimalisatie

2. Het moet niet enkel mooi zijn. Het moet werken! 

Een website is een middel, geen doel op zich. Het is een verbeteringsproces waar we continu aan moeten werken. Iets wat jij mooi vindt, is niet persé zo voor jouw bezoekers. 

Laat het analyseren over aan onze conversie optimalisatie specialisten. Wij beloven niet alleen een esthetisch aangename website, maar ook een website die écht rendeert.

3. Zorg voor high quality SEO content 

Het is belangrijk dat er enkel relevante content op jouw website komt. Logischerwijze ken je jouw doelgroep door en door. Op basis van die kennis kan je al goede content schrijven, maar niet de perfecte content. Bij conversie optimalisatie moet je nog een stap verdergaan. Je moet je eigenlijk in de schoenen plaatsen van de consument. Bij CRO staat vooral online verleiding centraal, waarbij je goed weet waarom de ene klant toehapt en waarom de andere niet. 

Tijdens het schrijven van goede content dien je rekening te houden met SEO, maar ook on-page kan je optimaliseren voor conversie optimalisatie. On-site optimalisatie doe je door:

  • titels te optimaliseren om te converteren.
  • de tekststructuur overzichtelijk te maken door te werken met bullets.
  • productvoordelen duidelijk te beschrijven.
  • relevante zoekwoorden te gebruiken voor jouw producten en/of diensten.
  • een duidelijke call-to-action op jouw pagina te plaatsen.

Heb je geen copywriters ter beschikking die zorgen voor verleidelijke content op jouw website? Geen paniek! Ook hier zijn we bij Varamedia in gespecialiseerd. Dankzij onze SEO copywriters zorgen we ervoor dat jouw verkoop zal boomen!

4. Kies de juiste doelgroepen

Idealiter bereik je de volledige doelgroep met jouw boodschap, maar wie is jouw ideale doelgroep? Door middel van segmentatie zorg je ervoor dat je de verschillende groepen optimaal bereikt. Op deze manier komt jouw boodschap beter aan bij elke aparte doelgroep.

Onze experten leggen je uit hoe je met het segmenteren van jouw doelgroep de communicatie naar je klanten verbetert én je het contact persoonlijker maakt.

5. Zet in op marketing automation

Door jouw marketingkanalen aan elkaar te koppelen, kan je op basis van verschillende data opnieuw jouw doelgroep beter targeten, waardoor je via verschillende kanalen deze groepen kan bereiken met een persoonlijke boodschap. 

Onze e-mailmarketing expert bij Varamedia neemt je mee in de wereld van marketing automation. Ben jij klaar om jouw rendement te boosten op een goedkope manier? Contacteer ons nu en wij zorgen voor de e-mailmarketing op maat van jouw bedrijf!

Geavanceerde conversie optimalisatie tools die garant staan voor de beste resultaten

Tools helpen niet alleen om de conversie te verhogen, maar ze zorgen ook voor een betere ROI (Return On Investment). We geven enkele voorbeelden van interessante tools voor conversie optimalisatie. 

  • Conversie testing tools: Visual website optimizer, Google Ads A/B testing
  • Heatmap tools: Crazy Egg, Hotjar
  • Realtime bezoekstatistieken: Google Analytics

Boek resultaat met Varamedia

Varamedia focust op waardevolle leads genereren en deze omzetten in conversies voor jouw bedrijf. Onze specialiteiten situeren zich in tal van sectoren waaronder immobiliën, bouw, B2B diensten, woning renovatie, projectontwikkeling, interieur, auto’s en carrosserie, accountancy en de financiële sector.

Als conversie optimalisatie specialist weten wij precies welke combinatie van technieken en tools leiden tot de meest waardevolle inzichten en de beste resultaten. 

Voordat we jouw marketing laten ontwikkelen, starten we met een gratis marketing audit. Hier analyseren we de SEO, SEA en concurrenten van A tot Z.

Geïnteresseerd in conversie optimalisatie?

Ben je geïnteresseerd in conversie optimalisatie voor jouw website? Aarzel niet langer en neem contact met ons op via onderstaande knop!