Conversie optimalisatie: wat is dat?
Misschien heb je al een heel aantrekkelijke en stijlvolle website waar heel wat websitebezoekers hun weg naar vinden. Wanneer hetzelfde aantal bezoekers geen actie onderneemt om iets bij jou te kopen, werkt iets niet helemaal zoals het hoort. Dat kan je echter verhelpen met conversieoptimalisatie.
Het ultieme doel van een CRO expert is om zo veel mogelijk websitebezoekers te converteren naar klanten en dit via allerlei bewezen technieken. Varamedia zal eerst een data-analyse van jouw website uitvoeren, om daarna alles te optimaliseren. We implementeren alle nodige verbeteringen (we zijn experts in webdesign) terwijl we trouw blijven aan jouw doelstellingen en stijl van communicatie.
Een websitebezoeker kan heel wat verschillende acties uitvoeren op jouw site. Denk maar aan zich in te schrijven voor een webinar of nieuwsbrief, één van jouw producten kopen, een offerte aanvragen, een contactformulier invullen, reageren op een blogpost en nog veel meer. Ons doel is om meer bezoekers te laten interageren met jouw website, waardoor het conversiepercentage omhoog gaat.
Hoe verloopt conversion rate optimization?
CRO omvat een aantal verschillende stappen. Jouw CRO specialist wil vooral het aantal conversies op jouw site verbeteren. Hoe we dat bij Varamedia precies aanpakken? We leggen je hier graag de verschillende stappen van onze dienstverlening uit.
Om te beginnen is het erg belangrijk om de ‘pijnpunten’ van jouw website te analyseren. Waarom is de conversieratio nu zo laag? Aan de hand van tools zoals Microsoft Clarity onderzoeken wij het gedrag van de websitebezoeker op jouw website. Vooral het klik- en scrollgedrag van de bezoeker is daarbij interessant. Dat kunnen we zien dankzij heatmaps en recordings.
We proberen erachter te komen welke landingspagina populair is, hoe de gebruiker door de website navigeert en wat het doel van de klantreis precies is. In essentie leren we vooral de doelgroep kennen, wat jouw website ten goede komt.
Eenmaal we de sterktes en zwaktes van een webpagina kunnen opnoemen zullen we ook de pijnpunten kunnen aanduiden. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een stukje tekst over jouw product waar bezoekers niet op kunnen klikken. Na die grondige analyse kunnen we beginnen met het aanpassen van je website.
Als we de behoeften van de bezoekers te weten zijn gekomen, kunnen we daarop beginnen inspelen. Zo kunnen we een website ontwerpen die meer bezoekers doet converteren en jou meer omzet oplevert.
Eerst zullen we gaan kijken naar dé grootste conversiekiller: afleiding. De keuzes op alle pagina’s worden beperkt, waardoor de focus van de bezoeker op één concrete actie komt te liggen. De belangrijkste informatie komt ‘above the fold’ te staan, eenvoudig gesteld: op de bovenkant van de pagina. De bezoeker moet zo niet door de pagina scrollen om de informatie te vinden.
Als CRO specialist nemen wij de bezoeker bij de hand en begeleiden we hem naar de call-to-actions. We maken de site mobile first, aangezien steeds meer teksten gelezen worden via de smartphone. Ook zorgen we ervoor dat de call-to-actions goed opvallen. Dankzij een contrasterende kleur verhogen we de kans dat iemand op de knop drukt.
Bovendien zullen we ook de tekstuele content gaan optimaliseren. Deze optimalisaties worden uitgevoerd door ons team van sterke copywriters. Zij zorgen voor pakkende titels, trekken de aandacht van lezers door bijvoorbeeld met bulletpoints te werken en maken de teksten leuk én persoonlijk. Ook zorgen ze ervoor dat jouw website uitpakt met cijfers, unique selling propositions, testimonials en goede foto’s en video’s. Zo toon je autoriteit aan én krijg je meer klanten. Dat kunnen we allemaal in-house maken.
Tenslotte zullen we als CRO specialist nog verschillende opties moeten uittesten. We noemen dit ook wel A/B-testen omdat er twee versies van een pagina getest moeten worden.
Zo kunnen we op de A-pagina bijvoorbeeld gebruik hebben gemaakt van meer segmenten dan op de B-pagina. We proberen beide pagina’s uit en zien welke pagina de meeste bezoekers converteert. Wat werkt voor de concurrentie, werkt niet per se voor jou. Vervolgens zullen we die testen blijven uitvoeren om zo de beste resultaten te realiseren.
Wil jij ook meer klanten lokken via jouw website? Neem contact op met CRO specialist Varamedia.
CRO specialist inhuren? Vertrouw op Varamedia!
Om de campagnes op jouw website beter te doen verlopen is het een goed idee om te vertrouwen op een expert in het vakgebied van online marketing. Een samenwerking met Varamedia is daarom een geweldig idee.
De medewerkers van Varamedia beschikken over meerdere jaren ervaring met het optimaliseren van CRO. Daardoor weten ze precies wat werkt en wat niet. Elke website wordt op maat aangepakt samen met onze webdesigners. Zo kan jij zeker genieten van alle voordelen van een hogere conversieratio.
Wij weten bovendien ook hoe we gebruik moeten maken van Search Engine Marketing en SEO. Dankzij onze aanpassingen krijg je binnen de zes maanden zo’n 40% meer leads, wat zorgt voor kwalitatieve conversies.
In al onze projecten zorgen we ervoor dat we met jou bespreken wat er moet gebeuren. Het gaat natuurlijk over jouw site en jouw bedrijf, dus moet elke aanpassing ook binnen jouw visie passen.
Daarom werken we intensief samen met jou. Wil je al graag een eerste kennismakingsgesprek om meer te leren over onze werkwijze? Contacteer ons!
Wij focussen ons niet alleen op conversieoptimalisatie, maar ook op heel wat andere manieren om jouw website succesvol te maken. Zo kan je bij Varamedia bijvoorbeeld ook een website laten maken, inclusief mooi webdesign en krachtige copy, of investeren we tijd in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een CRO specialist houdt hier ook rekening mee als hij jouw website naar een hoger niveau tilt!
CRO expert voor jouw bedrijf? Contacteer ons!
Wil jij ook een geoptimaliseerde website, gebouwd door een CRO Specialist? Neem dan snel contact op met Varamedia. Wij helpen je met plezier verder!