Word succesvol door social media marketing zonder dat je geld verliest

Heb je als bedrijf geen idee meer hoe je moet vergroten aan klanten en volgers moet? Pomp je veel geld in advertenties op Facebook zonder resultaat? Social media marketing is helaas niet zo gemakkelijk als het lijkt. Een vlotte aanpak van je digitale marketing: dat is wat je nodig hebt! 

Maar hoe doe je dat nu precies? Onze social media experten van
Varamedia gaan in dit artikel dieper in op de beste marketingstrategieën en geven waardevolle waardevolle tips en tricks mee om als bedrijf succes te boeken op sociale platformen.

sociale media marketing

Social media marketing, what's in a name?

Social media marketing is een brede term. Het bedrijf van product te promoten, leads te creëren van de merkidentiteit van een organisatie te vergroten. Het kan gaan van posts op Linkedin tot advertenties op Facebook of InstagramZelfs Tiktok is voor jonge bedrijven tegenwoordig dé manier om een grote groep jongeren over de hele wereld te bereiken. Praktisch iedereen gebruikt sociale media op dagelijkse basis. Als je als bedrijf echt wil groeien, kan je dus niet meer om al die digitale platformen heen. Elke tweet, like, post, hashtag, facebook ad of instagram story kan het verschil maken! 

Toch is social media marketing vaak een onderdeel van een grotere marketingstrategieOm niet langer mogelijk voor te blijven, is ook zoekmachinemarketing, zoals SEO copywriting, een absolute must. Bij Varamedia zorgen we voor  en marketingplan op maat van het bedrijfWij zijn ervan overtuigd dat een goede, uitgebalanceerde marketingmix voor de meeste leads en het hoogste rendement zullen zorgen. 

Contact opnemen met expert
Gratis marketingaudit

Zoek je een ervaren marketingbureau dat de geheimen van online groei kent? Treed in contact met Varamedia en laat je begeleiden doorheen alle mogelijkheden in digitale marketing. Wij kijken maar naar één factor: rendementWil je marketing die niets mag 'kosten' aan het bedrijf en die goede opbrengsten genereert? Hoeveel meer leads en meer omzet had u graag gewild? 

Social media kanalen: welke kies je? 

Wees er maar zeker van: je doelpubliek zit op sociale media. Toch is niet elk social media kanaal geschikt voor elk bedrijf. Uit ervaring weten we dat FacebooInstagramTwitterYoutube en Linkedin de meest gebruikte social media platforms zijn. Toch kan ook de webapplicatie Pinterest van het videoplatform Tiktok voor kiezen een topkeuze zijn. Het DNA van een bedrijf moet echt matchen met het kanaal. 

Social media FB

Facebook-marketing

Facebook advertenties bieden interessante mogelijkheden om je doelgroep te bereiken, zeker als je een business-to-consumer (B2C) bedrijf hebt. Maar ook business-to-business (B2B) doeleinden kunnen op verschillende manieren nagestreefd worden op het platform.

Instagram

Instagram marketing

Het voordeel van adverteren via Instagram in vergelijking met bijvoorbeeld Google Ads, is dat je voor een relatief laag tarief veel mensen bereikt. Instagram heeft de hoogste betrokkenheid onder haar gebruikers vergeleken met andere social mediakanalen zoals Facebook en Twitter.

sociale media marketing

LinkedIn marketing

Zit je bedrijf met een B2B-doelgroep? In dat geval is LinkedIn als lead generatie kanaal het meest aangewezen. LinkedIn is namelijk een zakelijk netwerk en B2B ondernemers hebben zakelijke klanten. Hoewel LinkedIn Advertising erg goed werkt voor B2B bedrijven, zijn er veel ondernemers die zich hier (nog) niet mee bezig houden.

Voor B2B ondernemers is het interessant op LinkedIn te adverteren. Richt je bedrijf zich naar een B2C-doelgroep? Dan krijg je een ruimere keuze uit sociale kanalen en zijn Facebook, Instagram, Pinterest en nog vele andere platformen een mogelijke keuze. Opnieuw is dat hier afhankelijk van het type doelgroep: leeftijd, interesses, en natuurlijk ook van het type product (shopping goods, specialty goods, prijs, producten voor dagelijks gebruik, producten voor langdurig gebruik…)

Wij bij Varamedia weten door ervaring bij welk kanaal een specifiek bedrijf het meeste baat zal hebben. Enkel als die keuze helemaal snor zit, heb je als bedrijf kans om de gewenste marketingdoelstellingen ook effectief te bereiken. 

Lees in volgende studie van Coosto.com meer over de recentste cijfers en statistieken van social media kanalen in Vlaanderen: Sociale mediakanalen in Vlaanderen in 2021: alle cijfers en statistieken.

Hoe werkt marketing via sociale media? 

Er is niet één juiste strategie om aan social media marketing te doen. De aanpak en de methodes die er worden gebruikt, hangen grotendeels af van het budget en welke specifieke doelstellingen het bedrijf voor ogen heeft. Hiervoor is heel specifieke kennis en strategisch inzicht nodig, want het risico bij adverteren op social media is geldverspilling door niet-geoptimaliseerde advertenties. Om die reden wordt marketing vaak uitbesteedt aan ons of aan andere marketingbureau’s.

Social media

Kies je strategie

Wie vooral zijn merkreputatie wil verbeteren, zal anders te werk moeten gaan dan een bedrijf dat eerder het aantal conversies wil verhogen. Om een idee te krijgen wat er nu allemaal precies mogelijk is in de wereld van de social media marketing, lichten we hier de twee meest gebruikte en succesvolste social media strategieën toe:

1. Organische campagnes

Een eerste doeltreffende social media strategie is het opzetten van een campagne. Anders dan bij social advertising gaat het hier om een vorm van inbound marketing. Minder ‘in to your face’ en evenveel, of zelfs meer, succes als de klassieke outbound marketing. Een social media actie met impact uitrollen is, om heel eerlijk te zijn, niet op een middagje geklaard. Mensen krijgen elke dag een overload aan (waardevolle) informatie en reclame op socials te zien. Het is dan ook aan jouw merk om er tussenuit te springen en daar kruipt wel wat denkwerk in. 

2. Betaalde campagnes (adverteren)

Een compleet andere, maar ook slimme strategie is adverteren op sociale media. Soms zullen je social media posts misschien wel wat likes of shares opleveren, maar verder weinig effect hebben. Advertenties kunnen dan de oplossing zijn. 

Het grootste voordeel van deze methode is dat je heel gericht een bepaalde doelgroep kan targeten of retargeten. Zo kan je ook via social media ads rechtstreeks mikken op mensen die al eens in het verleden een product op je website hebben bekeken. Op die manier bereik je bijna alleen mensen die ook effectief tot je potentiële klanten behoren. Het kost weliswaar geld, maar ook met een beperkt budget kan je al aan winstgevende social advertising doen. 

Meer weergeven

Sommige bedrijven hebben dat goed begrepen en zijn ondertussen echte meesters in het bedenken van social media campagnes. Denk bijvoorbeeld aan Apple die met een simpele hashtag ‘#ShotonIphone’ de hele Instagram community in beweging kon zetten. 

Apple filmde zijn marketingvideo’s op de nieuwste iphone om in de aandacht te brengen wat het toestel nu écht kan. Bekende artiesten, zoals Selena Gomez, deden vlijtig mee aan de campagne, maar ook veel gewone volgers gebruikten de hashtag. Op Instagram alleen waren er maar liefst 15 miljoen posts! Over een succesvolle UGC (User-Generated Content) marketingactie gesproken… 

Niet enkel joekels van bedrijven, maar ook kleine merken kunnen absoluut scoren op sociale platformen. Denk ‘out of the box’, kies leuke visuals, ga na welk kanaal het best past bij je doelgroep en creëer interactie met je volgers. Met een sterke marketingcampagne zal niet alleen je merk aan bekendheid winnen, maar zal ook je webverkeer drastisch vermeerderen.

Nog benieuwd naar andere krachtige mediacampagnes op sociale platformen? Lees dan zeker dit artikel: 7 Epic Social Media Campaign Examples You Need to Learn From

Meer weergeven

Een combinatie van social media campagnes en social media advertising zorgt meestal voor de meeste impact.

Naast deze twee voornaamste vormen van social media marketing is ook influencer marketing en community management erg in opmars.

Social media marketing

Marketingbudget

Wil je weten welk marketingbudget je nodig hebt? Lees dan het interview met Varamedia in De Tijd: “Het is online zijn of niet

Social media marketing voor bedrijven: een absolute must

Wat is nu de impact van social media marketing op het succes van een bedrijf? Wij sommen de grootste voordelen op:

  • Interactie met klanten: Social media laten toe om makkelijk te communiceren met je relevante doelgroep. Je kan gepersonaliseerde boodschappen versturen, reageren op hun comments, berichten beantwoorden,... en dat zal de band tussen merk en publiek veel hechter maken!
  • Meetbare resultaten: Hoe weet je nu of al die campagnes echt de moeite waard zijn geweest? Door analyse tools ben je in staat om alles te meten. Op die manier kan men ook steeds bijsturen of optimaliseren waar nodig. 
  • Conversies genereren: Marketing op sociale media zorgt op vrij korte tijd voor nieuwe klanten of leads (vaak in samenwerking met bv. Google Ads leadgeneratie). Bovendien zullen die extra bezoekers op de website ook door Google opgemerkt worden. Een goede post op bv. LinkedIn of Facebook heeft dus, weliswaar via een omweg, ook een positief effect op de ranking in zoekmachines
  • Merkbekendheid: Wie zich als brand op de kaart wil zetten, heeft social media nodig. Alleen zo kan je heel snel opgepikt worden door een nieuwe groep potentiële klanten.

Enkele tips and tricks

Platformen als Facebook of Instagram werken volgens een specifiek algoritme dat bepaalde berichten hogerop de feed plaatst. Hierbij geven we een paar tips die je helpen om meer bereik en meer resultaten te krijgen. Deze algoritmes krijgen regelmatig updates dus uiteraard kan je deze tips nu wel inzetten maar is er over twee jaar misschien een nieuwe juiste manier om maximale reach te krijgen.  

Bekijk de tips

  • Zorg dat de timing van je posts goed zit: hoe recenter een bericht is, hoe hoger het komt in de feeds. Laat daarom je berichten posten op een verwacht piekmoment (bv. 17 uur ‘s avonds), niet om 3 uur ‘s nachts, of je laat kansen liggen.
  • Ook de frequentie is belangrijk. Bij te veel posts zullen je volgers hoogstwaarschijnlijk afhaken, maar als het er te weinig zijn, zal je niet voldoende opgemerkt worden. Dit artikel van Coosto legt in detail uit wat nu het ideale aantal posts per week is.
  • Ga genoeg in interactie met je volgers: hoe meer reacties en likes je berichten oogsten, hoe hoger de sociale media engines je zullen plaatsen in de feeds. Bij héél veel reacties en likes kan je zelfs viral gaan! 
  • Spring als eerste op de kar wanneer een nieuw social media platform aan populariteit wint. Zo blijf je de concurrentie steeds een stapje voor!
  • Wees consistent met je tone of voice en bouw de beste merkidentiteit op. 
  • Maak een contentkalender. Op die manier houd je een overzicht over alles dat nog op het ‘to-do’ lijstje staat en verlies je niets uit het oog. De Top Topical Kalender van I Like Media is één van de bekendste content kalenders van België! Een contentkalender helpt je om de juiste boodschap te kiezen op het juiste moment.
  • Verspreid je content altijd over verschillende social media kanalen. Gebruik eventueel social media planning tools zoals HootsuiteBuffer of Smarterqueue
  • Probeer content te creëren die leidt tot een hoge betrokkenheid (reacties, likes, acties van delen). Een beetje lef en creativiteit is hier wel vereist om mensen te stimuleren. 
  • Sta op voorhand altijd stil bij wie je doelpubliek is en welke boodschap je wil brengen.
  • Community management is key: Content verspreiden via social media is één ding, maar de community levendig houden is een ander paar mouwen.

Wil je je hierin verder verdiepen en onderzoeken of er een echte social project manager in jou schuilt? Overweeg dan een opleiding over sociale media strategie en campagnevoering. Syntra of NHA bieden dit bijvoorbeeld aan, maar er zijn tientallen partijen die opleidingen aanbieden.

Wanneer je even wat opzoekt via Google, vind je onmiddellijk tal van mogelijkheden om meer te leren over organisch en betaald adverteren op sociale kanalen.

Social media uitbesteden aan een bureau?

Social media marketing kan fantastische resultaten opleveren. Althans met de juiste online marketing strategie. Denk maar aan lead generation, groeiende sales op de webshop of het bereiken van duizenden nieuwe klanten. Helaas is het als bedrijf vaak moeilijk om boven al het andere werk ook nog eens full-time met sociale communicatie bezig te zijn. Als bedrijfsleider heb je wellicht andere zaken aan je hoofd dan een nieuwe bedrijfsupdate in de aandacht brengen via Facebook.

Daarom is het beter om marketing via Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter enzovoort uit te besteden aan marketing experts met een specialisatie in social advertising. Zij zijn steeds op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Bovendien weten ze exact welke targeting instellingen goed zullen scoren.

Varamedia heeft als digitaal marketing bureau een team dat over de nodige expertise en ervaring beschikt om jouw sociale media campagnes volledig op punt te zetten. Zo gaan wij te werk:

1

Content strategie

Welke digitale content kanalen zijn best voor uw niche? Zit u in B2B of B2C? Wat doen uw concurrenten? Waar liggen de beste kansen? Als content marketing bureau kunnen wij u hier bij helpen.

2

Digitale content executie

Nu we weten waar de focuspunten liggen, gaat ons digitale marketing bureau de strategie in de praktijk omzetten. We zorgen dat conversies keurig gemeten worden en schakelen de marketingkanalen in. Laat die resultaten maar komen! 

3

Optimalisatie

Ons marketingkantoor analyseert de resultaten en schaaft bij. Onze experts hebben minimaal 5 jaar ervaring.Toch laat dat zich niet voelen in de kostprijs van onze marketingservices. 

Honger naar de beste resultaten?

Contacteer ons team social media experts. Het eerste consultatiegesprek is steeds vrijblijvend, gratis en heel inzichtrijk!

Neem contact met ons op via onderstaand formulier! 

0 of 1000