De geschiedenis van LinkedIn
LinkedIn is een professioneel online netwerk dat al sinds 2003 bestaat. Met meer dan 774 miljoen leden wereldwijd vormt LinkedIn het grootste professionele netwerk. Op dit sociale media platform geen foto’s van kittens, maar professionelen en bedrijven die hun werk en vaardigheden online delen.
Net zoals bij andere sociale media zoals Twitter gebruiken veel mensen LinkedIn om connecties te leggen en bereikbaar te blijven in het zakelijke leven. Waar je vroeger enkel connecties kon leggen op networking events als BNI Vlaanderen, kan je nu wereldwijd connecties leggen met een simpele klik. Dat is niet enkel handig voor je eigen netwerk, maar ook voor het vergroten van de zichtbaarheid van je bedrijf. En natuurlijk ook voor het genereren van leads.

Zoek je een ervaren marketing agency dat de geheimen van sociale media marketing en online groei kent? Treed in contact met Varamedia en laat je begeleiden doorheen alle mogelijkheden in digitale marketing. Wij kijken steeds maar naar één factor: rendement. Want goede marketing mag niets ‘kosten’ aan het bedrijf, het moet mooi rendement opleveren. Hoeveel meer leads en meer omzet had u graag gewild?
Voordelen van LinkedIn
Heb je een LinkedIn-profiel, maar weet je eigenlijk niet wat je ermee kunt doen? Via LinkedIn kan je gemakkelijk je netwerk uitbreiden met professionele contacten, maar dat voordeel is slechts het topje van de ijsberg.
Hier geven we even een paar andere belangrijke voordelen van LinkedIn.
Personal branding is het bewust tonen van jezelf en je bedrijf op een goede manier. Het is een positieve overtuigingstechniek dat een persoonlijk verhaal vertelt. Je zegt niet enkel dat je de beste bent, je bewijst het.
Het is helemaal geen nieuw begrip. Marketing expert Tom Peters kwam al in 1997 met het concept van “personal branding”. Op zijn website legt hij uit wat een personal brand is:
“A PERSONAL BRAND IS YOUR PROMISE TO THE MARKETPLACE AND THE WORLD”
– Tom Peters
LinkedIn is een geschikt kanaal voor personal branding omdat je altijd een overzicht hebt van je professioneel netwerk en iedereen jou gemakkelijk kan vinden.
Volgens So Buzzy is je LinkedIn het online equivalent van een visitekaart, maar dan met nog veel meer mogelijkheden. Nieuwe werkgevers zullen vaak eerst je LinkedIn vinden en hieruit al conclusies trekken over je professionele capaciteiten. Dan is het een goed idee om een aantrekkelijk profiel te creëren.
LinkedIn is niet enkel een plaats waar je een digitale CV gaat maken. Het is nog steeds een vorm van sociale media waar je kan interageren, nieuwe dingen ontdekken en ook veel kunt bijleren met kwalitatieve online cursussen.
Zo is er nu bijvoorbeeld het platform LinkedIn Learning waar je tal van cursussen kunt vinden voor je persoonlijke ontwikkeling. Deze gaan van levensadvies, naar tips & tricks voor Excel en zelfs stretchoefeningen voor die lange dagen achter je bureau.
Met LinkedIn kan je met andere woorden trainingen zoeken en zo aan kwalitatieve zelfontwikkeling gaan doen. LinkedIn Learning is hier uiterst geschikt voor. Je leert nieuwe dingen én toont aan de buitenwereld dat je constant bezig bent met jezelf te ontwikkelen.
Er zijn nog veel andere leerplatforms met online opleidingen zoals Udemy, maar geen enkele is zo uitgebreid (en goedkoop) als LinkedIn Learning. Lees op deze blog van Vocal nog 5 andere voordelen van leren via LinkedIn Learning.
Met andere woorden: geen eindeloos doomscrolling op LinkedIn! Professionele LinkedIn marketing experts wereldwijd zoeken constant via LinkedIn naar nieuwe mogelijkheden en connecties. Het is dus heel logisch dat je dit platform kan inzetten voor marketing. Sterker, het is essentieel in jouw marketing plan.
Geïnteresseerde B2B leads genereren via LinkedIn?
Enkele vormen van marketing via LinkedIn zijn de volgende:
Stuur een mail naar jouw B2B-doelgroep en land rechtstreeks in hun inbox. Ook al heb je hun e-mailadres niet.
Adverteer met LinkedIn-advertenties in de zijbalk of in de feed. Mik enkel op jouw doelgroep, zelfs al is het een kleine niche.
Rekruteer via LinkedIn met doeltreffende job advertenties, e-mails aan interessante kandidaten of uitgelichte vacatures.
Automatiseer je LinkedIn-outreach met verschillende tools en bereik meer resultaten in minder tijd. Laat je LinkedIn voor jou werken als leadgenerator, zelfs als je met andere dingen bezig bent.

Belangrijk: als je adverteert op LinkedIn heb je ook landingspagina’s op maat nodig op je website. Stel bijvoorbeeld dat je rekruteert via LinkedIn-automatisaties, zorg er dan ook voor dat je een aantrekkelijke jobsite hebt waar je mensen naar kunt doorverwijzen. Deze jobsite doet vervolgens zijn werk om de sollicitanten verder warm te maken om te solliciteren.
Een combinatie van advertentiestrategie én visueel aantrekkelijke landingspagina’s is cruciaal voor advertentiesucces in LinkedIn. Raadpleeg de LinkedIn Marketing Experts van Varamedia voor een gratis eerste consultatiegesprek.
Waarom heeft jouw bedrijf LinkedIn nodig?
Veel mensen denken dat LinkedIn net zoals andere sociale media bijna enkel op persoonlijke profielen gericht is. Niets is minder waar: je bedrijf is op LinkedIn niet enkel een pagina, het is dé plaats voor professionele personal branding. Je werknemers kunnen zich aan jouw bedrijf linken, waardoor de zichtbaarheid van je bedrijf vergroot. Je kan tonen waar je bedrijf echt mee bezig is. Hiermee kan je snel leads genereren die ook kwalitatief zijn.
Nood aan meer B2B Leads?

In tegenstelling tot brands die op twitter “hip” proberen te zijn, ga je bij LinkedIn inzetten op het professionele imago van je bedrijf. LinkedIn vult hier een gat in de verschillende sociale media, die eerder voor casual contact zorgen. Want zeg nu zelf, jezelf professioneel promoten in een Facebook-advertentie die vlak na de taart van je grootmoeder komt, is niet zo handig. Je professionele prestaties tonen tussen andere professionele experts zal altijd een veel betere impact hebben.
Van de LinkedIn pagina van je bedrijf kan je een echte marketing machine maken. Het is niet enkel goed voor het genereren van leads, maar ook voor de bredere marketing van jouw bedrijf. Het is de perfecte plaats om te delen wat je missie is, welke content je maakt en wat er allemaal omgaat in jouw bedrijf.
Via deze Sophisticated Marketer’s guide leer je hoe jij LinkedIn Marketing kan inzetten voor jouw bedrijf.

Hoe leer je meer over LinkedIn?
Nu je weet hoe belangrijk LinkedIn is voor de marketing van jou en jouw bedrijf, wil je natuurlijk meer weten over hoe optimaal gebruik te maken van dit professionele netwerk.
1. Online opleidingen over LinkedIn
Je kan proberen zelfstandig zoveel mogelijk bij te leren over LinkedIn. Er zijn online genoeg leerplatformen die cursussen aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld via Udemy of via het eigen platform van LinkedIn. Daarnaast biedt LinkedIn ook verschillende hulpmiddelen aan zoals ebooks, blogs en webcasts.
Kijk ook zeker eens bij de profielen van andere LinkedIn marketing experts. Zij bieden vaak zelf ook tips en tricks aan of zeggen wanneer ze deelnemen aan een opleiding of livestream. Zo krijg je geen onpersoonlijke informatie uit een boek, maar kan je direct in conversatie treden met experts. Je kan zelf gemakkelijk veel bijleren over hoe LinkedIn marketing werkt en dit direct toepassen op je eigen profiel of het profiel van je bedrijf.
Enkele voorbeelden van bekende LinkedIn trainers zijn Mic Adam, Mark White en Bert Verdonck.
2. Een expert in dienst nemen
Zelf bijleren over LinkedIn marketing kan interessant zijn om te weten hoe het promoten van jouw bedrijf werkt. Of je nu CEO, sales expert of administratief medewerker bent, iedereen werkt mee aan het imago van je bedrijf.
In een recente livestream via LinkedIn van Flow SEO vertelde marketing expert Hanne Vervaeck dat het belangrijk is dat heel je team weet hoe de marketing van het bedrijf in elkaar zit.
Niemand kan natuurlijk alles uit zichzelf weten. Hierbij kan een LinkedIn marketing expert helpen. De aanwezigheid van een expert op de werkvloer zorgt ervoor dat iedereen in jouw team weet hoe het bedrijf gepromoot wordt, online en offline. Een expert kan een beetje als coach optreden voor het gehele bedrijf.
Een LinkedIn marketing expert doet namelijk meer dan enkel wat posts op LinkedIn maken. Een specialist heeft de juiste kennis om je hele bedrijf op een goede manier zichtbaar te maken op LinkedIn. Je personal brand is des te authentieker als je hele bedrijf er aan kan meewerken via LinkedIn. Een expert weet precies hoe dit in elkaar zit en hoe dit over te brengen aan je hele bedrijf.
We bespreken leadgeneratie methodes voor B2C en B2C niches op maat.
Veel bedrijven willen hun leadgeneratie uitbesteden en zeker zijn van leads. Da’s wat Varamedia doet.
Als ondernemer heeft u nood aan een vindbare website die uw agenda vult met warme leads.
Varamedia zorgt voor jouw LinkedIn succes
Veelgemaakte fouten in LinkedIn advertising
Met zo’n groot platform komen er natuurlijk ook veel fouten. Niet iedereen gaat even slim om met de mogelijkheden van LinkedIn. Als je al eens via LinkedIn recruitment berichten hebt gekregen, zal je misschien ook al de volgende situatie hebben meegemaakt:

De zender is in dit voorbeeld vergeten een aantal velden daadwerkelijk in te vullen in het bericht. Dit toont meteen dat er te veel automation gebruikt wordt en dat er niet altijd gekeken wordt dat alles goed verloopt. En uiteraard zal deze marketeer weinig leads hebben gegenereerd met deze methode.
We overlopen hier even de meest voorkomende fouten bij LinkedIn marketing en advertising:
Het lijkt misschien handig om alles te copy-pasten en snel aan te passen waar nodig, maar de ontvanger van je bericht heeft dit heel snel door. Het toont dat je te algemeen aan het zoeken bent naar leads of mensen om te recruiten.
Neem de tijd om elk bericht persoonlijk genoeg te maken. Op LinkedIn kan je elk profiel volledig zien en weet je dus waar die persoon mee bezig is. Hier tijd in steken zal ook beter zijn voor jou, want dan weet jij al veel sneller of die persoon goed is voor een bepaalde functie of een kwalitatieve lead zou kunnen zijn. Networking gaat niet over zoveel mogelijk berichten sturen, maar over zoveel mogelijk relaties opbouwen.
Beginnende ondernemers zijn misschien nog niet helemaal overtuigd van het potentieel van LinkedIn. Ze halen niet alles uit LinkedIn dat er uit te halen valt. Een leeg profiel zal er niet voor zorgen dat mensen geïnteresseerd zijn. Mensen zullen eerder wegklikken en voor een ander bedrijf kiezen.
Het gaat hier niet enkel om posts, maar om professionele profielfoto’s, aantrekkelijke bio’s en voldoende uitleg over waar jij als werknemer of je bedrijf mee bezig is. Geen enkel platform is hier zo effectief voor als LinkedIn. Steek dus zeker genoeg tijd in het afwerken van je profiel(en).
Op LinkedIn heb je te maken met een professioneel netwerk. Te veel inzetten op veel content zal ervoor zorgen dat je direct door de mand valt. Een werknemer die te veel online zit, is een werknemer die weinig werk gedaan krijgt.
Focus op een natuurlijke activiteit op je pagina zodat mensen weten waar je mee bezig bent, maar ook daadwerkelijk genoeg tijd spendeert in je werk. Mensen kunnen ook maar zoveel lezen. Je zet beter in op een paar kwalitatieve posts dan blogposts die te snel zijn geschreven.
Het lijkt simpel om gewoon wat blogposts online te gooien, maar het zal niet meteen zorgen voor meer opportuniteiten. Als je mogelijkheden wilt genereren voor jou en jouw bedrijf om te groeien, zal je een content strategie moeten hebben.
Hierbij kan een LinkedIn marketing expert zeker van pas komen. Zij hebben ervaring in het opstellen van een dergelijk model en weten welke strategieën écht werken voor jouw bedrijf. Het gaat namelijk niet om het volgen van een checklist, maar om het organisch en authentiek groeien van jouw bedrijf via LinkedIn.
LinkedIn is niet enkel een plaats voor een bedrijfsprofiel. Je werknemers zitten hoogst waarschijnlijk ook allemaal op LinkedIn. Ze zijn een belangrijke motor in de online marketing van jouw bedrijf. Toch blijven ze vaak onbenut.
Volgens onderzoek post 50% van alle werknemers iets op sociale media over het bedrijf waar ze werken. Dit is niet altijd even positief, zoals je kan lezen in dit artikel van Tribal Impact. Je kan er via LinkedIn wel iets positief van maken.
Heeft een werknemer onlangs iets fantastisch gedaan op het werk? Laat ze het delen in een mooie status! Zo toon je aan andere mensen op een authentieke manier waar je bedrijf mee bezig is. Het is echter ook goed voor een goede werksfeer. Je moedigt namelijk je werknemers aan om trots te zijn op hun verwezenlijkingen en het niet enkel als een simpele job te zien. Een werknemer die weet dat je hen waardeert, zal ook positiever zijn over je bedrijf.
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via het contactformulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via LinkedIn. Het eerste advies is altijd gratis.