Wat is Instagram Ads?
Vooraleer we je vertellen over hoe je Instagram ads kan inzetten, moet je natuurlijk weten wat Instagram ads zijn. Volgens de definitie van Hootsuite zijn Instagram ads posts waarvoor organisaties kunnen betalen om ze aan te bieden aan hun doelgroep op Instagram.
In vergelijking met Facebook kunnen Instagram ads overal in de app verschijnen: het nieuwsoverzicht, de explore page, stories, reels, enz. Ze zien eruit als normale posts maar hebben het “gesponsord” tekentje bovenaan staan om aan te geven dat het om een advertentie gaat.
In tegenstelling tot normale Instagram posts, hebben Instagram ads meer functies. Zo kan je er een overtuigende CTA (call-to-action) aan toevoegen om mensen naar je website te lokken. Ook andere mogelijkheden zoals links en productcatalogi kan je in Instagram ads plaatsen. Deze geven je de kans om interactie te creëren met je doelgroep.
Waarom Instagram ads gebruiken?
Instagram Ads biedt je de mogelijkheid om zo goed als al jouw marketingdoelstellingen te realiseren in een B2C-omgeving en sommige B2B-contexten. Dit komt doordat Instagram beschikt over verschillende functies die zorgen voor succesvolle advertenties.
Daarnaast is jouw doelgroep, ongeacht welke niche, te vinden op Instagram door de toename van social media gebruikers in de afgelopen jaren.
Weliswaar is het gemakkelijker om grote volumes te halen in B2C-doelgroepen, hoewel Instagram door B2B-bedrijven ook vaak gebruikt wordt in remarketing strategieën.
Dit zijn enkele marketingdoelstellingen waarvoor Instagram uitstekend geschikt is:
Volgens de cijfers van Instagram hebben 98% van de 700 campagnes die op Instagram zijn uitgevoerd voor advertentie-herinnering gezorgd. Instagram biedt een heleboel mogelijkheden aan die ervoor zorgen dat marketeers zelf kunnen kiezen welke doelstelling ze willen behalen (klinkt dit onduidelijk? Geen nood! We bespreken later in de tekst wat we hiermee bedoelen).
Met de doelstelling voor merkbekendheid kunnen adverteerders hun advertenties laten zien aan mensen die hun advertenties interessant vinden en dus ook zullen herinneren.
Instagram is de perfecte tool om een groot publiek te bereiken. Vooral jongeren maken een groot deel uit van dat publiek. Wist je dat de meeste Instagram gebruikers jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn? Ruim 73% van die groep heeft een Instagram account. Maar dat betekent niet dat volwassenen de app niet gebruiken: 46% van de mensen tussen 20 en 39 jaar heeft een Instagram account. Voor 40 – 64-jarigen is dit 22%. Dit blijkt uit cijfers van Beste Top 5.
Volgens Timmermans Media is Instagram net zoals je website een goede leadgeneratie tool. Een perfecte manier om leads te genereren via Instagram is een gratis weggever. Denk bijvoorbeeld aan winacties. Je ziet ze vaak genoeg verschijnen in de Instagram stories van je vrienden. Dit komt omdat ze werken! Meestal moeten de volgers een aantal handelingen uitvoeren om iets te winnen (zoals de pagina volgen, vrienden taggen of een bezoekje brengen aan de website). Makkelijk leads in the pocket!
Op zoek naar de beste Instagram experts?
Hoe gebruik je Instagram ads?
Het handigste middel om Instagram ads te creëren is de Instagram Ads Manager. Dit wordt je beste vriend in je social media marketingproces. Waarom? Facebook zelf beschrijft het als een alles-in-één tool om jouw advertenties te maken, beheren en analyseren.
Een ander groot voordeel is dat je zelfs je advertenties onderweg in de gaten kan houden door de handige app. Je kan makkelijk op afstand je ads maken, bewerken, prestatie volgen en budgetten en schema’s beheren.
Maar hoe werkt deze tool? Met deze 5 stappen gids van Hootsuite, creëer je impactvolle Instagram advertenties in no time.
Net zoals bij elke campagne, moet je eerst doelstellingen bepalen. Wat wil je graag bereiken met je advertentie? Naamsbekendheid? Leadgeneratie? Conversatie? Wat het ook is, je kan het uit de lijst halen die je voor je krijgt wanneer je klikt op +Create op de startpagina.
Daarna moet je bepalen hoeveel je wil uitgeven aan je advertentie. Je hebt hiervoor twee mogelijkheden:
- Dagelijks budget: Hiermee stel je een maximumbudget op voor je dagelijkse uitgave.
- Lifetime budget: Hiermee stel je een maximumbudget op voor je hele campagne. Handig als je advertenties maakt met een duidelijke einddatum.
Onder Ad Scheduling kan je kiezen of je jouw advertenties continu wil laten vertonen of alleen op bepaalde tijdstippen van de dag (bijvoorbeeld Deliveroo die enkel advertenties in de avond plaatst wanneer mensen honger krijgen).
Vervolgens bepaal je de doelgroep. Wie wil je targeten met je advertentie? Je kan in deze stap ofwel een nieuwe doelgroep kiezen of een opgeslagen doelgroep. Opgeslagen doelgroepen zijn handig wanneer je al beschikt over aangepaste doelgroepgegevens (eerdere websitebezoekers).
Ben je helemaal nieuw? Geen nood! Je kan gewoon een nieuwe doelgroep aanmaken met behulp van demografische gegevens, interesses en gedrag.
In deze stap beslis je waar de advertenties verschijnen. Er zijn twee mogelijkheden:
- Automatisch: hier worden advertenties getoond waar ze het best presteren.
- Handmatig: hier kan u handmatig beslissen waar de advertentie moet worden geplaatst. Als je wilt dat je advertentie enkel op Instagram wordt geplaatst (en niet Facebook) duidt je dit aan in de instellingen.
Tot slot kan je eindelijk beginnen aan je advertentie. Hier kan je jouw voorkeur van advertentieformaat selecteren. Vervolgens vul je de rest van de details aan onder “Ad Creative”.
Laat Varamedia jou met Instagram begeleiden. En krijg veel naamsbekendheid!
Instagram ads trends
Net zoals Facebook, TikTok en andere social media kanalen heeft Instagram trends die voortdurend veranderen. Het is belangrijk om deze trends continu op te volgen, om up-to-date te blijven over wat werkt en wat niet werkt op Instagram.
We sommen hier graag de huidige en belangrijkste trends op in een duidelijk overzicht met de hulp van Socialinsider:
1. Instagram shopping
Weet je nog in 2019, toen er een Instagram update kwam waardoor de notificatie knop veranderde naar een shopping knop? We lieten ons vaak vangen wanneer we onze meldingen wouden checken maar uitkwamen op een soort van online shopping platform. Misschien even vervelend voor ons maar een slimme zet van Instagram.
Deze shopping functie is bedoeld om marketeers te helpen om van Instagram een handige e-commerce tool te maken. Zo kunnen marketeers een shopping bag icoontje plaatsen op elk van hun product die wat extra informatie weergeeft (zoals de productnaam of prijs) en een link naar hun webshop. Dit werkt niet enkel op posts maar ook Instagram stories kunnen deze functie dragen.
Met maar liefst 400 miljoen dagelijkse gebruikers creëer je met Instagram stories de perfecte kans om je doelgroep te bereiken als e-commerce speler.
2. Influencer Marketing
Volgens een onderzoek van Nielsen vertrouwen individuen meer de aanbeveling van een influencer dan wanneer de advertentie rechtstreeks van een merk komt. Dat komt doordat reclame gemaakt door influencers eerder beschouwd wordt als een soort van review in plaats van een advertentie.
De meeste ondernemingen zien Influencer marketing dus als een perfecte marketingvorm om dicht bij hun doelgroep te geraken. Bovendien creëren influencers niet alleen geloofwaardige content, maar vertellen ook authentieke verhalen waar we later meer over vertellen.
Daarnaast lanceert Instagram in 2022 hun “native creator affiliate program”, waar content creators commissies kunnen verdienen voor de verkopen die ze stimuleren. Heel interessant nieuws to keep your eye on!
3. Community engagement
Niets is zo belangrijk als jouw publiek betrekken bij de content die je maakt. Community engagement speelt dus een grote rol wanneer het komt op adverteren via Instagram.
Instagram staat bekend voor zijn manieren om te communiceren met de doelgroep. Zo heb je bijvoorbeeld emoji-reacties, interactieve storystickers en Instagram polls.
Om de betrokkenheid verder te vergroten kan je de story-functies van Instagram gebruiken, zoals de vraag sticker: hiermee kan je de meningen van je volgers vragen over het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt.
4. Verticale video’s in Instagram stories en Reels
Door de opkomst van TikTok zijn verticale video’s zeer populair geworden onder social media gebruikers. Uit een bekende Instagram Stories studie van Social Insider blijkt dat video’s op stories succesvoller zijn dan foto’s. Dit komt omdat gebruikers meer blijven haken wanneer je een video plaatst. Ze hebben namelijk een tap forward rate die 0,80% lager ligt dan bij afbeeldingen.
Naast de populariteit van stories, heb je natuurlijk nog de nieuwe Instagram video functie “Reels”. Reels is vergelijkbaar met TikTok, waarbij je korte video’s kunt plaatsen op je feed. Net zoals TikTok kan je gebruik maken van tekst, stickers, camera-effecten en muziek. Het grote voordeel aan Reels is dat het een gloednieuwe functie is waarmee je kan profiteren van een boost. Daarnaast bestaat er ook een grote kans dat jouw reel in de explorer page terecht komt van de doelgroep.
Verticale video’s vergroten de flexibiliteit van je merk wat zich vertaalt in meer bereik en betrokkenheid.
5. Authenticiteit
Content is key natuurlijk wanneer we spreken over Instagram. Maar wat voor soort inhoud werkt nu? Authentieke content maken blijft een waardevolle vaardigheid in 2022.
Mensen zien perfecte, zwaar overbewerkte foto’s namelijk niet meer graag op hun feed verschijnen. Deze komen zeer snel “fake” over en leiden naar ongeloofwaardigheid. Ze houden ervan wanneer organisaties het menselijk aspect van hun merk laten zien. Ga voor herkenbare verhalen en echte, natuurlijke foto’s.
Daarnaast werkt DIY content ook heel erg goed. Zo maak je authentieke content en betrek je jouw doelgroep ermee. Een win-win situatie dus!
Wholefoods doet het bijvoorbeeld heel erg goed wanneer het komt op authentieke foto’s met DIY content.
6. Instagram live
Instagram live is een tool die in 2020 een enorme vlucht heeft genomen. Zo steeg het gebruik van Instagram live in april met maar liefst 70% volgens Business Insider. De oorzaak hiervan was de wereldwijde pandemie die mensen verplicht om nieuwe manieren van communicatie met elkaar te vinden.
Uit onderzoek blijkt dat mensen niet gebouwd zijn om een lange tijd in isolatie te leven. Door de quarantaine regels raakten mensen de verbondenheid met elkaar kwijt en was Instagram live de perfecte tool om deze verbondenheid te herstellen.
Denk bijvoorbeeld aan muzikanten die vanuit hun woonkamer hun fans moesten entertainen. Maar ook merken gebruiken Instagram live om hun producten te promoten. Influencers onder andere gebruiken deze tool om een “unboxing” te filmen van hun PR-pakketten. Ook DIY of explainer live video’s zijn zeer populair.
7. Merk persoonlijkheid
Het is geen geheim dat Instagram geëvolueerd is van een app die alleen draaide om esthetische foto’s naar een platform waar community, engagement en conversatie een grote rol speelt. Dit betekent dus dat merken hun persoonlijkheid moeten laten zien door de Instagram content die ze plaatsen.
Je persoonlijkheid naar voren brengen is dus een echte must in 2022. Of je dit nu doet via post, stories of Reels. Ga op zoek naar welke indruk je wil maken bij je doelpubliek. Wil je graag een merk zijn die bekend staat om hun serieuze aanpak of eerder hun humoristisch kantje? Of allebei? Dat beslis jij natuurlijk.
Een merk die dit heel goed doet is het digitaal bureau WRONG. Met hun grappige memes en achter de schermen content op hun Instagram stories laten ze hun merkpersoonlijkheid zien aan hun volgers.
8. Link sticker
Instagram verving de “swipe up” functie in Instagram stories met de link sticker in augustus 2021. De reden hiervan is niet bekend, maar we hebben zo een vermoeden dat deze meer leads genereert.
Deze functie zorgt er namelijk voor dat je website op een veiligere manier bij je publiek terecht komt. De oorzaak hiervan is dat mensen zien op welke link ze klikken in plaats van dat ze al automatisch op de pagina terechtkomen.
In tegenstelling tot de “swipe up” functie, kan je gebruik maken van de link sticker ongeacht hoeveel volgers je hebt. Vroeger kon je de swipe up-functie enkel toepassen als je een geverifieerd account met 10k volgers had.
9. Analytics tools
Voordat je start aan jouw Instagram marketingplan en meteen al begint uit te geven, moet je natuurlijk eerst zorgen voor meetinstrumenten die jouw prestaties volgen en rapporteren.
Om een succesvolle marketingaanpak in 2022 te creëren, heb je analytische tools nodig (zoals Instagram Ads manager) om jouw succes te meten met die van de concurrent. Op die manier weet je waar je het goed doet en op welk vlak je verbetering nodig hebt.