Mond-aan-mondreclame is fantastisch, maar er bestaan veel meer manieren om een zaak te promoten.
Veel beginnende bedrijven willen daarom aan online marketing doen, maar weten niet goed waar te beginnen. Hier kan een (freelance) online marketing consultant of online marketing bureau hulp bieden. Wij, bij Varamedia, hebben alle expertise in huis.
Dit artikel biedt hier een leidraad: wij overlopen de 4 belangrijkste strategieën die je moet kennen als je aan online marketing wilt doen met een hoog rendement.
Wat kan je verwachten?
- Perfect weten wat werkt en wat niet werkt in digitale marketing
- Weten hoe je eraan moet beginnen (ook al ben je zelf geen expert)
- Ontdekken hoe je een goede specialist kan vinden die je geen blaasjes wijsmaakt
- Vooral: leren met welke strategieën je goede resultaten kan behalen
Ben je klaar voor die extra omzet met slimme marketing? Lees dan zeker verder!
1. Sociale media
Sociale media gebruiken als hefboom voor je business
Sociale media marketing via Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram wordt steeds belangrijker in de online marketing strategie voor bedrijven.
Ook voor de consument staat social media namelijk centraal in zijn of haar leven. Sociale mediakanalen vormen daarom hét kanaal bij uitstek om aan ‘push’ online marketing te doen met acquisitiecampagnes of remarketingcampagnes.
Bij ‘push marketing’ duw je als het ware je advertentie-uitingen naar een zelfgekozen doelgroep (waar dit bij zoekmachine-advertenties bijvoorbeeld ‘pull’ zou zijn: de Google-gebruiker zoekt iets en jij zorgt dat je op de juiste plek gevonden wordt).
Op zoek naar social media marketing?
Strategie op sociale media
- Een acquisitiecampagne (= je boort een nieuwe doelgroep aan) gecombineerd met verschillende advertentiegroepen, elk gericht op een andere doelgroep. Hieraan wordt een prikkelende advertentie gekoppeld die mensen stimuleert tot liken, sharen, klikken.
- Een lookalikecampagne is een campagne gericht aan ‘lookalikes’ van bv. jouw websitebezoekers of je paginavolgers. In dit soort campagne gebruik je grosso modo dezelfde campagne-instellingen, alleen werk je slechts met 1 advertentieset (aangezien je niet op interessedoelgroepen target maar een lookalikedoelgroep). Om een lookalikedoelgroep te krijgen, moet je deze eerst aanmaken via de optie ‘Doelgroepen’ in Facebook.
- Een retargetingcampagne: hierbij ‘retarget’ of ‘herbenader’ je je websitebezoekers via een Facebookadvertentie. Je kan ook mensen retargeten die bijvoorbeeld een video helemaal uitkeken of een leadformulier niet helemaal invullen. Er zijn tientallen mogelijkheden. Wil je hulp? Weet dan dat Varamedia voor je klaarstaat. Met weinig tijd en veel expertise bouwen wij voor jou de meest rendabele marketingcampagnes.
Loyaliteit versterken
Social media marketing is niet alleen nuttig om nieuwe klanten aan te trekken, maar vooral ook om de loyaliteit van bestaande klanten te vergroten. Volgens deze marketingstudie getiteld ‘The Impact of Social Media Marketing on Brand Loyalty’ wordt merkloyaliteit bevorderd als het merk in kwestie veel marketingcampagnes uitvoert, relevante content levert, populaire content brengt en verschijnt op verschillende platformen.
2. SEO (Search Engine Optimisation)
Bij SEO of Search Engine Optimisation kies je – in tegenstelling tot sociale media – voor een strategie van gevonden worden in zoekmachines. Eén van de grootste zoekrobots is natuurlijk Google, hoewel ook Bing een behoorlijk marktaandeel heeft in België en Nederland. SEO in beide zoekmachines is ook verschillend.
Om in Google hoog te ranken, heb je dus andere online marketing strategieën nodig dan om in Bing hoog te scoren in de zoekresultaten. Search engine optimization is afhankelijk van met wélke search engine je te maken hebt.
Bij SEO of Search Engine Optimisation kies je – in tegenstelling tot sociale media – voor een strategie van gevonden worden in zoekmachines. Eén van de grootste zoekrobots is natuurlijk Google, hoewel ook Bing een behoorlijk marktaandeel heeft in België en Nederland. SEO in beide zoekmachines is ook verschillend.
Om in Google hoog te ranken, heb je dus andere online marketing strategieën nodig dan om in Bing hoog te scoren in de zoekresultaten. Search engine optimization is afhankelijk van met wélke search engine je te maken hebt.
Natuurlijk, want niet betalen en toch je website goed laten renderen klinkt geweldig, niet? En bedenk je ook even dat de vijf hoogste zoekresultaten in Google zijn goed voor 67.60% van alle kliks! Je plaats op de zoekpagina is dus cruciaal!
neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Naar de top in Google: het SEO stappenplan
- Ten eerste is het een langzaam proces: je zal niet van de ene dag op de andere bovenaan in Google staan. Het groeiproces verloopt hier op je eigen tempo: je krijgt betere resultaten naarmate je veel energie en resources in SEO stopt.
- Ten tweede is SEO behoorlijk moeilijk: waar je met zoekmachine-advertenties simpelweg moet betalen om bovenaan de lijst te prijken, moet je met SEO door Google zélf worden geselecteerd als meest relevante zoekresultaat.
Love from Google
Je moet dus zorgen dat Google ‘verliefd’ wordt op jouw website en je content. Hierdoor kom je hoger in de rankings én krijg je meer relevante bezoekers naar je website.
Relevantie in Google bouw je op met deze belangrijkste pijlers:
- Technische basis: je website moet technisch helemaal in orde en klaar zijn om geïndexeerd te worden door zoekmachinecrawlers.
- Kwalitatieve content: hiervoor heb je een gespecialiseerd team SEO copywriters nodig.
- Inkomende links: het aantrekken van nieuwe inkomende links noemt men link building. Varamedia is een ervaren link building bureau dat jou hierbij helemaal kan ontzorgen.
- Sociale signalen: je ranking in zoekmachines wordt voor een stukje mee bepaald door hoe ‘populair’ je content is op sociale media. Die populariteit meet Google aan de hand van likes, shares en engagement met je content.
- Top user experience: Google laat je website hoger ranken als het merkt dat de gebruikers een topervaring beleven op je landingspagina’s. Dat meet Google door te kijken naar sessieduur, scrollgedrag en nog veel meer factoren. Dit zijn allemaal KPI’s die thuishoren onder de noemer conversie optimalisatie.
Interesse in een SEO traject?
3. PPC (Pay-per-click) met search marketing
Een derde grote pijler van online marketing is betaald verkeer via zoekmachines. Dit zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over PPC-marketing via Google en Bing:
- Experimenteer gerust met Google Ads maar doe dat nooit zonder een degelijke conversietracking. Meet als conversies enkel echte conversies zoals leads of telefoonoproepen, nooit willekeurige paginaweergaves of sessieduurtijd. Zonder te meten wat converteert, kan je nooit de interessante campagnes onderscheiden van de verlieslatende.
- Via Google Ads kan je zoekadvertenties opstarten maar kan je ook Youtube advertenties opbouwen. Gebruik deze zeker ook als je video’s ter beschikking hebt. Met tools als Lumen5 kan je gemakkelijk video’s maken.
- Zorg dat ongeveer 60 procent van al je websiteverkeer organisch is om een grote rentabiliteit in je online marketing te hebben. Werk hiervoor samen met het beste SEO agency dat je kan vinden, bij voorkeur met ons, natuurlijk.
- Maak aangepaste landingspagina’s voor al je zoekcampagnes. Richt nooit verkeer simpelweg naar je homepagina. Hiermee verspil je advertentiebudget. Ook kunnen de kwaliteitsscores voor je homepagina lager zijn dan als je werkt met aangepaste landingspagina’s boordevol relevante content.
- Schakel een Google Ads bureau in als alle bovengenoemde puntjes te abstract zijn voor jou. Een online marketing professional inschakelen zal je veel geld en tijd besparen. Je wilt niet weten hoeveel geld er vandaag in Google verspild wordt door een gebrek aan kennis.
Waarom organisch ook belangrijk is
Onderschat nooit organisch zoekverkeer in je online marketing mix, ook niet als je bereid bent om te betalen voor PPC-marketing met Google Ads of Bing Ads. Waarom? Dat leggen we hier uit.
Als je enkel zou afhangen van betaald verkeer, is je marketing ecosysteem heel gevoelig aan plotse budgetverlagingen. En je budget is niet oneindig uiteraard. Mocht je dus ooit wat minder budget inzetten, wil je dat je websiteverkeer niet drastisch wordt aangetast.
Ten tweede kan je organisch gezien niet hoog ranken als je user experience (UX) niet optimaal is. Omdat je met SEO sowieso niet hoog kan ranken met een slechte UX, is het dus een verstandig idee om reeds hoog scorende SEO-pagina’s in te zetten in je Google Ads strategieën.
4. E-mail marketing
Een vierde belangrijke online marketing component is e-mail marketing. Als leadgeneratie tool is e-mail onmisbaar want het kan zorgen voor meerdere touchpoints met je doelgroep.
Dankzij e-mail marketing kan je bovendien meer leads genereren omdat deze marketingtool je toelaat om leads te genereren met bijvoorbeeld een gratis informatiebrochure, waarna je de lead (de klant) verder inspireert via e-mail in de hoop dat ze bijvoorbeeld een afspraak maken.
E-mail marketing gaat hand-in-hand met PPC-marketing want dankzij e-mailmarketing is het met PPC-kanalen als Google Ads veel makkelijker om een goed rendement te behalen.
Inhoud telt bij e mailcampagnes
Bij deze strategie van online marketing is het vooral belangrijk om jouw mails aantrekkelijk te maken zodat mensen ze openen en niet ongelezen in de prullenmand weggooien.
Hierbij is het belangrijk om te experimenteren met verschillende soorten inhoud, koppen, afbeeldingen, call-to-actions. E-mailmarketing kenmerkt zich door één kernwoord: testen, testen en nog eens testen.
E-mailmarketing heeft een nog breder bereik dan social media marketing omdat nog niet iedereen een social media account heeft. Net zoals bij social media marketing kan je het makkelijk zelf op zetten en in hand houden of je kan het aan experts overlaten door gebruik te maken van online tools.
Volgens het Nederlandse Nationaal E-mail onderzoek laat 76% van de mensen zich door e-mails verleiden tot het aankopen van producten of diensten. Het is dus bewezen: online marketing met e-mail wérkt zeer doeltreffend.
Samenvatting
Met dit artikel hopen we je in de goede richting te zetten van wat werkt in online marketing en wat niet. Of je nu in e-commerce of lead generation zit: het is belangrijk dat je de vier online marketing strategieën die wij noemden tot in de puntjes uitwerkt.
En je staat hierbij niet alleen!
Wil je meer omzet halen uit je website, makkelijker prospecten overtuigen en je advertising naar het hoogste niveau tillen? Kies dan voor Varamedia, één van de beste marketingbureaus van Vlaanderen. Wij weten precies wat goede SEO kan doen met een website en zijn specialisten in internetmarketing op het hoogste niveau.