17

Online marketing: de top 4 online marketing strategieën met het hoogste rendement

Het internet wordt steeds groter en groter en dat betekent dat online marketing of digitale marketing steeds interessanter wordt. Gewone mond-op-mond reclame is meestal niet goed genoeg meer: veel bedrijven willen met behulp van een online marketing specialist of online marketing agency online leads en resultaten behalen.

Je bent hier:
Online marketing

Mond-aan-mondreclame is fantastisch, maar er bestaan veel meer manieren om een zaak te promoten. 

Veel beginnende bedrijven willen daarom aan online marketing doen, maar weten niet goed waar te beginnen. Hier kan een (freelance) online marketing consultant of online marketing bureau hulp bieden. Wij, bij Varamedia, hebben alle expertise in huis.

Dit artikel biedt hier een leidraad: wij overlopen de 4 belangrijkste strategieën die je moet kennen als je aan online marketing wilt doen met een hoog rendement.

Wat kan je verwachten?

Door de informatie op deze pagina over online marketing zal je
  1. Perfect weten wat werkt en wat niet werkt in digitale marketing
  2. Weten hoe je eraan moet beginnen (ook al ben je zelf geen expert)
  3. Ontdekken hoe je een goede specialist kan vinden die je geen blaasjes wijsmaakt
  4. Vooral: leren met welke strategieën je goede resultaten kan behalen

Ben je klaar voor die extra omzet met slimme marketing? Lees dan zeker verder!

Online marketing-digital marketing-varamedia

1. Sociale media

Sociale media gebruiken als hefboom voor je business

Sociale media marketing via Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram wordt steeds belangrijker in de online marketing strategie voor bedrijven. 

Ook voor de consument staat social media namelijk centraal in zijn of haar leven. Sociale mediakanalen vormen daarom hét kanaal bij uitstek om aan ‘push’ online marketing te doen met acquisitiecampagnes of remarketingcampagnes.

Bij ‘push marketing’ duw je als het ware je advertentie-uitingen naar een zelfgekozen doelgroep (waar dit bij zoekmachine-advertenties bijvoorbeeld ‘pull’ zou zijn: de Google-gebruiker zoekt iets en jij zorgt dat je op de juiste plek gevonden wordt).

Op zoek naar social media marketing?

Strategie op sociale media

Afhankelijk van je gekozen online marketing kanaal (Facebook, Instagram, LinkedIn) kan de strategie verschillen. Hier geven we je een inkijk in de meest gebruikte campagnestructuren: 
 
  • Een acquisitiecampagne (= je boort een nieuwe doelgroep aan) gecombineerd met verschillende advertentiegroepen, elk gericht op een andere doelgroep. Hieraan wordt een prikkelende advertentie gekoppeld die mensen stimuleert tot liken, sharen, klikken. 
  • Een lookalikecampagne is een campagne gericht aan ‘lookalikes’ van bv. jouw websitebezoekers of je paginavolgers. In dit soort campagne gebruik je grosso modo dezelfde campagne-instellingen, alleen werk je slechts met 1 advertentieset (aangezien je niet op interessedoelgroepen target maar een lookalikedoelgroep). Om een lookalikedoelgroep te krijgen, moet je deze eerst aanmaken via de optie ‘Doelgroepen’ in Facebook.
  • Een retargetingcampagne: hierbij ‘retarget’ of ‘herbenader’ je je websitebezoekers via een Facebookadvertentie. Je kan ook mensen retargeten die bijvoorbeeld een video helemaal uitkeken of een leadformulier niet helemaal invullen. Er zijn tientallen mogelijkheden. Wil je hulp? Weet dan dat Varamedia voor je klaarstaat. Met weinig tijd en veel expertise bouwen wij voor jou de meest rendabele marketingcampagnes.

Loyaliteit versterken

Social media marketing is niet alleen nuttig om nieuwe klanten aan te trekken, maar vooral ook om de loyaliteit van bestaande klanten te vergroten. Volgens deze marketingstudie getiteld ‘The Impact of Social Media Marketing on Brand Loyalty’ wordt merkloyaliteit bevorderd als het merk in kwestie veel marketingcampagnes uitvoert, relevante content levert, populaire content brengt en verschijnt op verschillende platformen.

Online marketing-digital marketing-varamedia

2. SEO (Search Engine Optimisation)

Bij SEO of Search Engine Optimisation kies je – in tegenstelling tot sociale media – voor een strategie van gevonden worden in zoekmachines. Eén van de grootste zoekrobots is natuurlijk Google, hoewel ook Bing een behoorlijk marktaandeel heeft in België en Nederland. SEO in beide zoekmachines is ook verschillend.

Om in Google hoog te ranken, heb je dus andere online marketing strategieën nodig dan om in Bing hoog te scoren in de zoekresultaten. Search engine optimization is afhankelijk van met wélke search engine je te maken hebt. 

Online marketing-digital marketing-varamedia

Bij SEO of Search Engine Optimisation kies je – in tegenstelling tot sociale media – voor een strategie van gevonden worden in zoekmachines. Eén van de grootste zoekrobots is natuurlijk Google, hoewel ook Bing een behoorlijk marktaandeel heeft in België en Nederland. SEO in beide zoekmachines is ook verschillend.

Om in Google hoog te ranken, heb je dus andere online marketing strategieën nodig dan om in Bing hoog te scoren in de zoekresultaten. Search engine optimization is afhankelijk van met wélke search engine je te maken hebt.

Online marketing-digital marketing-varamedia

Natuurlijk, want niet betalen en toch je website goed laten renderen klinkt geweldig, niet? En bedenk je ook even dat de vijf hoogste zoekresultaten in Google zijn goed voor 67.60% van alle kliks! Je plaats op de zoekpagina is dus cruciaal!

neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Naar de top in Google: het SEO stappenplan

SEO is een gratis verkeerskanaal maar heeft ook verschillende keerzijden: 
 
  • Ten eerste is het een langzaam proces: je zal niet van de ene dag op de andere bovenaan in Google staan. Het groeiproces verloopt hier op je eigen tempo: je krijgt betere resultaten naarmate je veel energie en resources in SEO stopt.
  • Ten tweede is SEO behoorlijk moeilijk: waar je met zoekmachine-advertenties simpelweg moet betalen om bovenaan de lijst te prijken, moet je met SEO door Google zélf worden geselecteerd als meest relevante zoekresultaat.

Love from Google

Je moet dus zorgen dat Google ‘verliefd’ wordt op jouw website en je content. Hierdoor kom je hoger in de rankings én krijg je meer relevante bezoekers naar je website.

Relevantie in Google bouw je op met deze belangrijkste pijlers:

Online marketing-digital marketing-varamedia

Interesse in een SEO traject?

3. PPC (Pay-per-click) met search marketing

Een derde grote pijler van online marketing is betaald verkeer via zoekmachines. Dit zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over PPC-marketing via Google en Bing:

Waarom organisch ook belangrijk is

Onderschat nooit organisch zoekverkeer in je online marketing mix, ook niet als je bereid bent om te betalen voor PPC-marketing met Google Ads of Bing Ads. Waarom? Dat leggen we hier uit.

Als je enkel zou afhangen van betaald verkeer, is je marketing ecosysteem heel gevoelig aan plotse budgetverlagingen. En je budget is niet oneindig uiteraard. Mocht je dus ooit wat minder budget inzetten, wil je dat je websiteverkeer niet drastisch wordt aangetast.

Ten tweede kan je organisch gezien niet hoog ranken als je user experience (UX) niet optimaal is. Omdat je met SEO sowieso niet hoog kan ranken met een slechte UX, is het dus een verstandig idee om reeds hoog scorende SEO-pagina’s in te zetten in je Google Ads strategieën.

Online marketing-digital marketing-varamedia

4. E-mail marketing

Een vierde belangrijke online marketing component is e-mail marketing. Als leadgeneratie tool is e-mail onmisbaar want het kan zorgen voor meerdere touchpoints met je doelgroep.

Dankzij e-mail marketing kan je bovendien meer leads genereren omdat deze marketingtool je toelaat om leads te genereren met bijvoorbeeld een gratis informatiebrochure, waarna je de lead (de klant) verder inspireert via e-mail in de hoop dat ze bijvoorbeeld een afspraak maken.

E-mail marketing gaat hand-in-hand met PPC-marketing want dankzij e-mailmarketing is het met PPC-kanalen als Google Ads veel makkelijker om een goed rendement te behalen.

Inhoud telt bij e mailcampagnes

Bij deze strategie van online marketing is het vooral belangrijk om jouw mails aantrekkelijk te maken zodat mensen ze openen en niet ongelezen in de prullenmand weggooien. 

Hierbij is het belangrijk om te experimenteren met verschillende soorten inhoud, koppen, afbeeldingen, call-to-actions. E-mailmarketing kenmerkt zich door één kernwoord: testen, testen en nog eens testen. 

E-mailmarketing heeft een nog breder bereik dan social media marketing omdat nog niet iedereen een social media account heeft. Net zoals bij social media marketing kan je het makkelijk zelf op zetten en in hand houden of je kan het aan experts overlaten door gebruik te maken van online tools. 

Volgens het Nederlandse Nationaal E-mail onderzoek laat 76% van de mensen zich door e-mails verleiden tot het aankopen van producten of diensten. Het is dus bewezen: online marketing met e-mail wérkt zeer doeltreffend.

Samenvatting

Met dit artikel hopen we je in de goede richting te zetten van wat werkt in online marketing en wat niet. Of je nu in e-commerce of lead generation zit: het is belangrijk dat je de vier online marketing strategieën die wij noemden tot in de puntjes uitwerkt. 

En je staat hierbij niet alleen!

Wil je meer omzet halen uit je website, makkelijker prospecten overtuigen en je advertising naar het hoogste niveau tillen? Kies dan voor Varamedia, één van de beste marketingbureaus van Vlaanderen. Wij weten precies wat goede SEO kan doen met een website en zijn specialisten in internetmarketing op het hoogste niveau.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Digital marketing

Online marketing bureau

Nood  aan goede digital marketing van een top online marketing bureau? Wil je meer leads, een bet...

Digital marketing

Digitale marketing agency in Antwerpen

Varamedia is een digital marketing agency met voet aan de grond in Antwerpen. Ons Antwerps webdes...

Digital marketing

Online Marketing Consultant

Online marketing is een belangrijke bron van inkomsten voor veel bedrijven: door verstandig in te...

Digital marketing

Internet marketing bureau

Zoek je een goed internet marketing bureau voor jouw bedrijf? Wil je het verschil weten tussen in...

Digital marketing

Online Marketing Agency

Varamedia heeft een jarenlange ervaring als online marketing agency en onderscheidt zich van ande...

Digital marketing

Freelance digitale marketing

Dit artikel bespreekt alle voordelen van samenwerken met een Freelance Digitale Marketing Special...

Digital marketing

Internet Marketing

Internet marketing: een term die vandaag de dag onvermijdelijk is in de digital marketing wereld,...

Digital marketing

Freelance Online Marketing Consultant

Een freelance online marketing consultant hoort een Zwitsers zakmes te zijn als het aankomt op ma...

Digital marketing

Digitaal marketing bureau

Als bedrijf kan je ook niet alles zelf doen, laat staan gespecialiseerd zijn in alle aspecten van...

Digital marketing

Internet Marketing

Internet marketing: een term die vandaag de dag onvermijdelijk is in de digital marketing wereld,...

Digital marketing

Internet marketing bureau

Zoek je een goed internet marketing bureau voor jouw bedrijf? Wil je het verschil weten tussen in...

Digital marketing

Freelance Online Marketing Consultant

Een freelance online marketing consultant hoort een Zwitsers zakmes te zijn als het aankomt op ma...

Digital marketing

Freelance digitale marketing

Dit artikel bespreekt alle voordelen van samenwerken met een Freelance Digitale Marketing Special...

Digital marketing

Freelance digitale marketing

Dit artikel bespreekt alle voordelen van samenwerken met een Freelance Digitale Marketing Special...

Digital marketing

Digital Marketing

Ben je nieuw in de wereld van digitale marketing en wil je graag weten hoe je jouw online marketi...

Digital marketing

Digitale marketing agency in Antwerpen

Varamedia is een digital marketing agency met voet aan de grond in Antwerpen. Ons Antwerps webdes...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen