Digital Marketing: klaar om online op te vallen?

Digital Marketing is onmisbaar in dit digitale tijdperk.

Je online aanwezigheid heeft een groot belang wanneer we spreken over een succesvolle marketing aanpak. Waarom? Omdat de meeste van jouw klanten zich op het internet bevinden. 

Wil je graag een kleine intro in de wereld van digital marketing?

Ontdek hieronder de belangrijkste tips voor een knallende strategie


Ben je nieuw in de wereld van digitale marketing en wil je graag weten hoe je jouw online marketingstrategie aanpakt?

Wil je graag een kleine intro in de wereld van digital marketing? Ontdek hieronder de belangrijkste tips voor een knallende strategie.

Zeker in 2020 is dit aantal sterk gestegen volgens een onderzoek van Statistiek Vlaanderen. Toen gaf 86% van de Vlamingen tussen de 16 en 74 jaar aan dat ze (bijna) elke dag op het internet surfen.

Klop dan aan bij Varamedia:

het digital marketing bureau dat de nodige skills heeft om jouw organisatie online in de spotlights te zetten.

Wat is digital marketing?

1. Content marketing

2. Social media marketing

3. E-mail marketing

4. Affiliate marketing

Volgens de definitie van Only Humans gaat content marketing over doelgericht inhoud verspreiden en creëren via verschillende kanalen. Deze inhoud is relevant en kwalitatief voor jouw doelgroep en trekt klanten aan via SEO en sociale media. Bijvoorbeeld interessante blogposts, video’s of infographics leiden naar meer leads. Lees hier hoe je content marketing het best aanpakt? https://www.varamedia.be/content-marketing/  

Social media marketing is alle marketingcommunicatie dat verricht wordt via social media kanalen zoals Instagram, Facebook, Linkedin, Youtube, enz. Uit een onderzoek van Faceless brengen meer en meer mensen tijd online door. Social media gebruikers spenderen gemiddeld 2 uur en 32 minuten aan het scrollen door nieuwsoverzichten op hun smartphone. Sommige tieners brengen zelfs tot 9u per dag door op apps zoals Instagram, Youtube en TikTok.

E-mail marketing is een vorm van digitale marketing waarbij e-mail gebruikt wordt om te communiceren met hun doelpubliek. Denk aan nieuwsbrieven en mails met aanbiedingen of persoonlijke kortingscodes. Het is dus belangrijk om een e-mailadres te verkrijgen wanneer een potentiële klant jouw website bezoekt. Zo kunnen de aanbiedingen die je verstuurt via e mail, jouw klant terug naar de website lokken. 

“Maar werken commerciële e-mails echt?” horen wij jou al denken. Het antwoord is “Ja!”. Velen denken dat communicatie via e-mail niets oplevert, maar niets is minder waar. Wij sommen graag de voordelen kort op: 

  1. Je verbetert de relaties met klanten

Dankzij e-mailmarketing bouw je relaties op met je prospects. Met de juiste inhoud kan je jouw klant laten converteren om een aankoop te doen op de website met behulp van bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen.  

  1. Je hebt een top bereikbaarheid 

E-mail is een veelgebruikt kanaal om klanten direct te kunnen bereiken. Volgens een onderzoek van Frankwatching checken de meeste mensen 1 tot 6 keer per dag hun e-mail. Dat zijn 1 tot 6 kansen die je hebt om jouw doelgroep te bereiken met je campagne. 

  1. Je hebt een vrijheid van content

Sociale media gebruikers hebben een korte aandachtsspanne waardoor mensen vaak langs je bericht scrollen zonder het te bekijken. Je moet meteen je boodschap laten overkomen in een paar zinnen en een aantrekkelijk beeld. Dit probleem heb je niet met e-mailmarketing: je kan je content goed aanpassen aan de boodschap van je mail. De meesten nemen dan ook meer tijd om hun e-mails te lezen. 

  1. Je kan je e-maillijst uitbreiden

Je hebt niets aan overtuigende teksten schrijven via e-mail als je geen adressen hebt om ze naar te versturen. Een marketingexpert zorgt ervoor dat je jouw e-maillijst uitbreidt via e-mail lead nurturing op de website. 

Affiliate marketing: een term dat misschien minder bekend in de oren klinkt dan content-, social media- of e-mailmarketing. Volgens OnlineSuccessen is de definitie kort en als volgt: Een website waar producten of diensten van andere organisaties gepromoot worden. 

Je kan affiliate marketing vergelijken met influencer marketing. Een influencer promoot een bepaald product of dienst via hun online content. Daarna bezoekt de doelgroep jouw website en doet deze een bepaalde actie (inschrijven voor jouw nieuwsbrief, een aankoop doen of een andere conversie maken). 

Met affiliate marketing gaan adverteerders hun partners belonen voor de leads die ze hebben gehaald. In België zijn er veel adverteerders actief op het gebied van affiliate marketing.

Affiliate marketing: een term dat misschien minder bekend in de oren klinkt dan content-, social media- of e-mailmarketing. Volgens OnlineSuccessen is de definitie kort en als volgt: Een website waar producten of diensten van andere organisaties gepromoot worden. 

Je kan affiliate marketing vergelijken met influencer marketing. Een influencer promoot een bepaald product of dienst via hun online content. Daarna bezoekt de doelgroep jouw website en doet deze een bepaalde actie (inschrijven voor jouw nieuwsbrief, een aankoop doen of een andere conversie maken). 

Met affiliate marketing gaan adverteerders hun partners belonen voor de leads die ze hebben gehaald. In België zijn er veel adverteerders actief op het gebied van affiliate marketing. Varamedia is een online marketing agency die jarenlange ervaring heeft met het opzetten van partnerships met affiliate partners en influencers.

Hoe bouw je een goede digitale marketingstrategie?

Hoe bouw je nu zo een digital marketing strategie op? Voordat je aan jouw digitale marketing activiteiten begint, moet je jezelf een paar vragen stellen: Wat zijn mijn doelstellingen? Wat is mijn doelgroep? Welk verhaal wil ik vertellen? Met onze eigen vaardigheden en de tips van d-artagnan leggen we jou uit hoe je hier gemakkelijk op kan antwoorden. 

  1. Wat zijn jouw doelstellingen?

Wat zijn de doelen die je wil bereiken met je digitale marketing strategie? Door doelen op te stellen voor je begint, heb je een breder zicht op wat je wil bereiken en hoe je dit gaat aanpakken. Opletten: doelen zoals “500 aankopen in één dag” zijn misschien onhaalbaar voor jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je deze SMART formuleert: 

  • Specifiek 
  • Meetbaar 
  • Acceptabel 
  • Realistisch 
  • Tijdgebonden 

Daarnaast zijn SMART doelstellingen nodig tijdens het evalueren van jouw online marketing strategie op het einde van de rit. Denk aan resultaten meten: resultaten die moeilijk meetbaar zijn, kan je ook moeilijk evalueren. 

  1. Bepaal de doelgroep

Natuurlijk is het essentieel om in alle marketingstrategieën je doelgroep te bepalen. In de online wereld is dat nog belangrijker omdat elke doelgroep zich op verschillende social media platformen bevindt. Zo scrollen de meeste tieners op TikTok en bevindt de oudere doelgroep zich vooral op Facebook . Dit is belangrijk om te weten bij het opstellen van je social media marketing strategie. 

  1. Breng de customer journey in kaart en duik in de reis van je potentiële klanten

De klantreis, ook wel de customer journey genoemd, is volgens icm een visueel beeld van de reis die een consument afneemt en waarin je alle contactmomenten vastlegt die jouw potentiële klant heeft met jouw onderneming. De customer journey bestaat uit vier fases waarin je minstens één contact maakt per fase: 

  1. Bekendheid 

In de eerste fase krijgt de klant het eerste contactmoment met je organisatie. Dit komt meestal door een online advertentie en social media post. Denk bijvoorbeeld aan een Instagram advertententie die tussen de verhalen van jouw doelgroep verschijnt. 

  1. Overweging

In deze fase vergelijkt de klant jouw product of dienst met die van de concurrentie en toetst af welk merk het meest kan voldoen aan hun behoeften. Hier is het belangrijk dat je duidelijk communiceert over je USP (Unique selling proposition): wat maakt jouw merk beter dan die van de concurrentie? 

  1. Aankoop 

Hier heeft de klant beslist om te kiezen voor jouw merk en doet een aankoop. Hoera! Maar hier stopt de klantreis niet. 

  1. Loyaliteit

In de loyaliteitsfase is het tijd dat je jouw klant omzet naar een trouwe ambassadeur van je bedrijf. Het doel is om jouw klant terug te lokken naar je website en anderen vertelt over jouw product of dienst. Dit doe je bijvoorbeeld door e-mailmarketing.

Veel ondernemingen maken gebruik van customer journey mapping om een beter 

beeld te krijgen van hun consumenten. Door het aankoopgedrag van je doelgroep te 

analyseren weet je hoe jouw doelgroep zich online gedraagt en werk je effectief naar 

een succesvolle digitale marketingstrategie. 

  1. Welk verhaal wil je vertellen?

Eén van de belangrijkste aspecten in digitale marketing, meer specifiek in contentmarketing, is storytelling. Zorg dat je een verhaal vertelt wanneer je communiceert met je doelgroep en hun emoties opwekt. Door in te spelen op de emoties van jouw doelgroep voelen ze zich meer betrokken en hebben ze het gevoel dat ze een speciale band hebben gecreëerd met je organisatie. Daarnaast delen mensen vaak verhalen die hen doen huilen of lachen op hun social media kanalen. 

Varamedia: jouw digital marketing expert

Varamedia is gespecialiseerd in digital marketing en kan jouw bedrijf helpen online te groeien tot een succesvolle onderneming. We helpen jou graag bij het opstellen van een digitale marketingstrategie die jouw online relatie met de doelgroep verbetert

Voornaam *
E-mail *
Website
Telefoonnummer
Huidig marketingbudget:*
Maak een keuze
  • < €300
  • €300 - €1000
  • €1000 - €2000
  • €2000 - €3000
  • €3000 +
0 of 350

Waarom Varamedia? 

  • Meer dan 15 jaar ervaring binnen SEO 
  • Meer dan 30 Vlaamse bedrijven domineren nu Google dankzij onze diensten
  • Dynamisch team met SEO specialisten

Cedric Pante

CEO BUILDINC

BUILDINC: "Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Het innovatieve bouwbedrijf BUILDINC was op zoek naar een betrouwbare partner die voor een nieuwe, professionele website kon zorgen en hun zichtbaarheid in Google kon vergroten. Dankzij Varamedia kenden Jan en Cedric van BUILDINC een groei in leads van meer dan 1500% (!) en steeg voor tientallen keywords naar de eerste plaats in Google Search.

Chris Cotteleer

Samenwerken met Jeroen (Varamedia) is samenwerken met een 'partner' die mee nadenkt over de vele mogelijkheden om een strategische online marketing-campagne op te zetten. Jeroen heeft niet enkel de kennis, maar ook het enthousiasme en de flexibiliteit om van een dergelijke samenwerking een succes te maken. Wat ons betreft ... een aanrader van formaat.

VanSprint: "Varamedia is mijn geheim"

Door de stijgende populariteit van elektrische fietsen en fatbikes van elektrische fietsen en fatbikes wordt het voor handelaars binnen deze sector steeds moeilijker om hoog te scoren in Google. E-bike specialist VanSprint zocht daarom naar een marketing agency die kon helpen om hun zichtbaarheid op het internet te vergroten.