Digital Marketing: Klaar Om Online Op Te Vallen?
Digital Marketing is onmisbaar in dit digitale tijdperk.
Je online aanwezigheid heeft een groot belang wanneer we spreken over een succesvolle marketing aanpak. Waarom? Omdat de meeste van jouw klanten zich op het internet bevinden.
Ontdek hieronder de belangrijkste tips voor een knallende strategie.

Ben je nieuw in de wereld van digitale marketing en wil je graag weten hoe je jouw online marketingstrategie aanpakt?
Wil Je Graag Een Kleine Intro In De Wereld Van Digital Marketing? Ontdek Hieronder De Belangrijkste Tips Voor Een Knallende Strategie.
ZEKER IN 2020 IS DIT AANTAL STERK GESTEGEN VOLGENS EEN ONDERZOEK VAN STATISTIEK VLAANDEREN. TOEN GAF 86% VAN DE VLAMINGEN TUSSEN DE 16 EN 74 JAAR AAN DAT ZE (BIJNA) ELKE DAG OP HET INTERNET SURFEN.

Klop Dan Aan Bij Varamedia:
Het Digital Marketing Bureau Dat De Nodige Skills Heeft Om Jouw Organisatie Online In De Spotlights Te Zetten.
Wat is digital marketing?
1. CONTENT MARKETING
2. SOCIAL MEDIA MARKETING
3. E-MAIL MARKETING
4. AFFILIATE MARKETING
Volgens de definitie vanĀ Only HumansĀ gaat content marketing over doelgericht inhoud verspreiden en creĆ«ren via verschillende kanalen. Deze inhoud is relevant en kwalitatief voor jouw doelgroep en trekt klanten aan via SEO en sociale media. Bijvoorbeeld interessante blogposts, videoās of infographics leiden naar meer leads. Lees hier hoe je content marketing het best aanpakt?Ā https://www.varamedia.be/content-marketing/Ā Ā
Social media marketing is alle marketingcommunicatie dat verricht wordt via social media kanalen zoals Instagram, Facebook, Linkedin, Youtube, enz. Uit een onderzoek vanĀ FacelessĀ brengen meer en meer mensen tijd online door. Social media gebruikers spenderen gemiddeld 2 uur en 32 minuten aan het scrollen door nieuwsoverzichten op hun smartphone. Sommige tieners brengen zelfs tot 9u per dag door op apps zoals Instagram, Youtube en TikTok.
E-mail marketing is een vorm van digitale marketing waarbij e-mail gebruikt wordt om te communiceren met hun doelpubliek. Denk aan nieuwsbrieven en mails met aanbiedingen of persoonlijke kortingscodes. Het is dus belangrijk om een e-mailadres te verkrijgen wanneer een potentiĆ«le klant jouw website bezoekt. Zo kunnen de aanbiedingen die je verstuurt via e mail, jouw klant terug naar de website lokken.Ā
āMaar werken commerciĆ«le e-mails echt?ā horen wij jou al denken. Het antwoord is āJa!ā. Velen denken dat communicatie via e-mail niets oplevert, maar niets is minder waar. Wij sommen graag deĀ voordelenĀ kort op:Ā
Je verbetert de relaties met klanten
Dankzij e-mailmarketing bouw je relaties op met je prospects. Met de juiste inhoud kan je jouw klant laten converteren om een aankoop te doen op de website met behulp van bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen.Ā Ā
Je hebt een top bereikbaarheidĀ
E-mail is een veelgebruikt kanaal om klanten direct te kunnen bereiken. Volgens een onderzoek vanĀ FrankwatchingĀ checken de meeste mensen 1 tot 6 keer per dag hun e-mail. Dat zijn 1 tot 6 kansen die je hebt om jouw doelgroep te bereiken met je campagne.Ā
Je hebt een vrijheid van content
Sociale media gebruikers hebben een korte aandachtsspanne waardoor mensen vaak langs je bericht scrollen zonder het te bekijken. Je moet meteen je boodschap laten overkomen in een paar zinnen en een aantrekkelijk beeld. Dit probleem heb je niet met e-mailmarketing: je kan je content goed aanpassen aan de boodschap van je mail. De meesten nemen dan ook meer tijd om hun e-mails te lezen.Ā
Je kan je e-maillijst uitbreiden
Je hebt niets aan overtuigende teksten schrijven via e-mail als je geen adressen hebt om ze naar te versturen. Een marketingexpert zorgt ervoor dat je jouw e-maillijst uitbreidt via e-mail lead nurturing op de website.Ā
Affiliate marketing: een term dat misschien minder bekend in de oren klinkt dan content-, social media- of e-mailmarketing. VolgensĀ OnlineSuccessenĀ is de definitie kort en als volgt: Een website waar producten of diensten van andere organisaties gepromoot worden.Ā
Je kan affiliate marketing vergelijken met influencer marketing. Een influencer promoot een bepaald product of dienst via hun online content. Daarna bezoekt de doelgroep jouw website en doet deze een bepaalde actie (inschrijven voor jouw nieuwsbrief, een aankoop doen of een andere conversie maken).Ā
Met affiliate marketing gaan adverteerders hun partners belonen voor de leads die ze hebben gehaald. In België zijn er veel adverteerders actief op het gebied van affiliate marketing.
Affiliate marketing: een term dat misschien minder bekend in de oren klinkt dan content-, social media- of e-mailmarketing. VolgensĀ OnlineSuccessenĀ is de definitie kort en als volgt: Een website waar producten of diensten van andere organisaties gepromoot worden.Ā
Je kan affiliate marketing vergelijken met influencer marketing. Een influencer promoot een bepaald product of dienst via hun online content. Daarna bezoekt de doelgroep jouw website en doet deze een bepaalde actie (inschrijven voor jouw nieuwsbrief, een aankoop doen of een andere conversie maken).Ā
Met affiliate marketing gaan adverteerders hun partners belonen voor de leads die ze hebben gehaald. In België zijn er veel adverteerders actief op het gebied van affiliate marketing. Varamedia is een online marketing agency die jarenlange ervaring heeft met het opzetten van partnerships met affiliate partners en influencers.
Hoe bouw je een goede digitale marketingstrategie?
Hoe bouw je nu zo een digital marketing strategie op? Voordat je aan jouw digitale marketing activiteiten begint, moet je jezelf een paar vragen stellen: Wat zijn mijn doelstellingen? Wat is mijn doelgroep? Welk verhaal wil ik vertellen? Met onze eigen vaardigheden en de tips vanĀ d-artagnan leggen we jou uit hoe je hier gemakkelijk op kan antwoorden.
Wat zijn jouw doelstellingen?
Wat zijn de doelen die je wil bereiken met je digitale marketing strategie? Door doelen op te stellen voor je begint, heb je een breder zicht op wat je wil bereiken en hoe je dit gaat aanpakken. Opletten: doelen zoals ā500 aankopen in ƩƩn dagā zijn misschien onhaalbaar voor jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je deze SMART formuleert:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Daarnaast zijn SMART doelstellingen nodig tijdens het evalueren van jouw online marketing strategie op het einde van de rit. Denk aan resultaten meten: resultaten die moeilijk meetbaar zijn, kan je ook moeilijk evalueren.
Bepaal de doelgroep
Natuurlijk is het essentieel om in alle marketingstrategieƫn je doelgroep te bepalen. In de online wereld is dat nog belangrijker omdat elke doelgroep zich op verschillende social media platformen bevindt. Zo scrollen de meeste tieners op TikTok en bevindt de oudere doelgroep zich vooral op Facebook . Dit is belangrijk om te weten bij het opstellen van je social media marketing strategie.
Breng de customer journey in kaart en duik in de reis van je potentiƫle klanten
De klantreis, ook wel de customer journey genoemd, is volgens icm een visueel beeld van de reis die een consument afneemt en waarin je alle contactmomenten vastlegt die jouw potentiële klant heeft met jouw onderneming. De customer journey bestaat uit vier fases waarin je minstens één contact maakt per fase:
BekendheidĀ
In de eerste fase krijgt de klant het eerste contactmoment met je organisatie. Dit komt meestal door een online advertentie en social media post. Denk bijvoorbeeld aan een Instagram advertententie die tussen de verhalen van jouw doelgroep verschijnt.
Overweging
In deze fase vergelijkt de klant jouw product of dienst met die van de concurrentie en toetst af welk merk het meest kan voldoen aan hun behoeften. Hier is het belangrijk dat je duidelijk communiceert over je USP (Unique selling proposition): wat maakt jouw merk beter dan die van de concurrentie?
AankoopĀ
Hier heeft de klant beslist om te kiezen voor jouw merk en doet een aankoop. Hoera! Maar hier stopt de klantreis niet.
Loyaliteit
In de loyaliteitsfase is het tijd dat je jouw klant omzet naar een trouwe ambassadeur van je bedrijf. Het doel is om jouw klant terug te lokken naar je website en anderen vertelt over jouw product of dienst. Dit doe je bijvoorbeeld door e-mailmarketing.
Veel ondernemingen maken gebruik van customer journey mapping om een beter
beeld te krijgen van hun consumenten. Door het aankoopgedrag van je doelgroep te
analyseren weet je hoe jouw doelgroep zich online gedraagt en werk je effectief naar
een succesvolle digitale marketingstrategie.
Welk verhaal wil je vertellen?
EƩn van de belangrijkste aspecten in digitale marketing, meer specifiek in contentmarketing, is storytelling. Zorg dat je een verhaal vertelt wanneer je communiceert met je doelgroep en hun emoties opwekt. Door in te spelen op de emoties van jouw doelgroep voelen ze zich meer betrokken en hebben ze het gevoel dat ze een speciale band hebben gecreƫerd met je organisatie. Daarnaast delen mensen vaak verhalen die hen doen huilen of lachen op hun social media kanalen.
Varamedia: jouw digital marketing expert

Waarom Varamedia?
- Meer dan 15 jaar ervaring binnen SEO
- Meer dan 30 Vlaamse bedrijven domineren nu Google dankzij onze diensten
- Dynamisch team met SEO specialisten
Kevin Duyvejonck
Mosgigant

Django Sterckx

Jeroen Bolle
