CONTENT MARKETING

De vraag of een bedrijf content marketing nodig heeft, wordt de dag van vandaag zelfs niet meer gesteld. Content is namelijk dé motor geworden van de moderne marketing. Zoals marketinggoeroe Seth Godin al in 2008 verkondigde: ‘content marketing is the only marketing left’. Zonder kan je het in een sterk gedigitaliseerde wereld onmogelijk redden. Bedrijven moeten verhalen vertellen en informatie verspreiden om online gevonden te kunnen worden en klanten te werven. Maar hoe werkt content marketing precies? Welke mogelijkheden zijn er? En wat is de beste strategie? In dit artikel laten we geen enkele vraag over content marketing onbeantwoord. 

Content marketing bureau

Varamedia is content marketing bureau met tonnen ervaring

Copywriting bureau

Copywriting bureau nodig voor straffe content? Look no further!

Vind de beste copywriter

Bij Varamedia vindt u de beste copywriter, gespecialiseerd in uw niche

Content marketing is een mindset 

Content marketing is niet nieuw; het bestaat al lang via traditionele kanalen zoals tv, kranten en tijdschriften. Maar door de komst van het internet is het gedrag en de behoeften van de hedendaagse, potentiële klant voorgoed veranderd. Maar liefst 4.6 miljard mensen gebruiken dagelijks het internet. Elke dag stellen we Google vragen. Van recepten voor een kersentaart tot lessen over bitcoins; voortdurend gaan we langs bij professor Google om informatie te verschaffen of een antwoord te krijgen op onze vragen. 

En dat is nu net waar content marketing zo goed op is ingespeeld. Marketing vertrekt altijd vanuit een behoefte. En die behoefte wordt door de juiste content ingevuld om zo het gewenste doelpubliek te bereiken. Men deelt betekenisvolle en nuttige informatie met het doelpubliek met als intentie klanten te werven en, liefst, ook te behouden.

De Waij: “Contentmarketing is een consistent meetbare marktbenadering die de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste vorm aan de juiste klant presenteert, met als doel een winstgevende klantrelatie te realiseren.”

De grootste kracht van contentmarketing is dat men inspeelt op bepaalde vragen of noden die de bevolking heeft. Jij biedt hen iets aan dat hen interesseert en niet omgekeerd. De tijden waarin een bedrijf met smekende puppy ogen achter mensen loopt aan te hollen om hun product of service aan de man te krijgen, is voorbij. Content marketing gaat juist tegenovergesteld te werk. Antal de Waij, baas van het grote content marketing bedrijf Engagement Media, vergelijkt content marketing in zijn boek met zuurstof. Wanneer je de juiste informatie, op het juiste moment aan de juiste persoon verschaft dan is dat als zuurstof voor je klant, want hij heeft je op dat moment ook echt nodig. 

Seth Godin: “Content marketing is the only marketing left”

Bart Lombaerts noemt content marketing in zijn boek dan weer ‘meaningful marketing’. Vaak worden marketeers beschouwd als gladde verkopers in strak pak die de bevolking graag blaasjes wijsmaken. Dat cliché imago moet men proberen naast zich neer te leggen en het vertrouwen moet worden hersteld. Daarom moeten bedrijven met hun content veel meer inspelen op de meerwaarde die zij bieden in de maatschappij. Geven ze het publiek inspiratie, zorgen ze voor entertainment of helpen ze een community opbouwen? Het zijn allemaal voorbeelden van meaningful content marketing.

Hoewel content marketing in België nog in zijn kinderschoenen staat, is de techniek stilletjesaan aan het uitgroeien tot een mindset. Dat komt omdat deze manier van werken zijn vruchten begint af te werpen en bedrijven of marketing bureaus content marketing dus ook steeds meer beginnen toe te passen op andere domeinen en in andere disciplines. Volgens het jaarlijkse rapport van the content marketing institute is content marketing zelfs hét terrein waar bedrijven in de toekomst het meeste in willen investeren:

content marketing

Elk bedrijf heeft tegenwoordig contentmarketing in zijn marketingmix en dat zal in de volgende jaren alleen nog maar drastisch stijgen. Het nadelige gevolg hiervan is natuurlijk dat er steeds meer competitie komt en de lat dus steeds hoger moet worden gelegd. Veel bedrijven hebben dan ook nood aan een professioneel content marketing bureau die de optimale strategie kan bedenken om als bedrijf boven de concurrentie in Google uit te stijgen.


leads search console
Contact opnemen met expert
Gratis marketing audit

Ontdek de 5 tips van marketingexperts.

Samen met 2 experts verscheen Varamedia op 9 juni 2021 in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd.

Content strategie

Digitale content executie

Optimalisatie

Succesvolle projecten

Deze klanten zagen hun onderneming in enkele maanden groeien door hun website
om te zetten in kwalitatieve leadgenerators. Wij meten succes maar op één manier: door reële resultaten.