Freelance copywriter/ tekstschrijver

Geschreven content, zowel online als offline, is een belangrijk onderdeel van de marketing van een bedrijf. Teksten moeten daarbij niet alleen goed geschreven zijn, maar moeten er ook voor zorgen dat jouw pagina hoog scoort op Google. Helaas heeft niet elk bedrijf een schrijver met een vlotte pen én een sterke SEO-kennis in huis en en dat is net waar copywriters of content marketing bureaus te hulp kunnen schieten. Met hun dubbele expertise en jarenlange ervaring in de sector schrijven ze vlot mee aan de toekomst van je bedrijf.

Wat doet een freelance copywriter?

Vlotte pen

Een copywriter of tekstschrijver is een woordkunstenaar die in een handomdraai de ideale, wervende teksten voor jouw bedrijf op papier kan zetten. De opdrachten die een copywriter krijgt, zijn erg gevarieerd. Zo kunnen bedrijven vragen om teksten ‘from scratch’ te maken of bestaande teksten aan te passen. Vaak vraagt een opdrachtgever om online content te schrijven, zoals blogs, artikelen, SEO-webteksten, persberichten, een verhaal, mailings of posts op sociale media, maar ook offline content, zoals folders en brochures, kan tot hun takenpakket behoren.

Commercieel sterk

Copywriting is meer dan alleen een ‘leuk’ stukje tekst schrijven. De tekst moest, naast vlot leesbaar en grammaticaal correct, ook commercieel sterk zijn. Een copywriter bedenkt de juiste, triggerende zinnen en overtuigende boodschappen om zijn doelpubliek in zijn greep te houden. Het uiteindelijke doel van een copywriter? Het publiek aanzetten tot actie, zoals het inschrijven op een nieuwsbrief of het aankopen van een bepaalde service of product. Een commerciële tekst moet er staan als een huis. En dat kan alleen maar als je het copywriting-vak grondig onder de knie hebt. 

SEO-specialisten

Dat is nog niet alles, want een copywriter moet ook rekening houden met de identiteit van een bedrijf. De taal, zoals de tone-of-voice en de verbal identity, van de teksten moet dan ook naadloos aansluiten bij het DNA van het bedrijf. Zo helpt een copywriter bouwen aan een uitgepuurde, sterke merkidentiteit.

Maar wat is het nut van een goed geschreven tekst als potentiële klanten die niet op Google kunnen vinden? Daarom is het tegenwoordig bij het schrijven van online content erg belangrijk dat bezoekers snel hun weg vinden naar de website van je bedrijf. In plaats van te investeren in kortdurige, betaalde advertenties, is het veel slimmer om te kiezen voor duurzame copy’s die hoog ranken op Google. Een freelance copywriter vertrouwd met SEO weet welke keywords hij moet gebruiken om dat resultaat te bereiken en probeert zo het maximale uit je content te halen. 

Waarom heb je een copywriter nodig?

Content Marketing Bureau - Team Varamedia

Een scorende website op Google

De concurrentie op Google is ontzettend groot geworden. Je bedrijf heeft dan ook nood aan een sterke marketing om met je website steeds bovenaan de lijsten te blijven eindigen. Wil je de concurrenten steeds een stapje voorblijven? Dan is het aanwerven van een freelance SEO-copywriter een echte must. Zij zijn erin gespecialiseerd om via zoekmachine optimalisatie (zoals een keyword research en andere technieken) jouw website zo hoog mogelijk op Google, en andere grote zoekmachines, te doen ranken. Een SEO-copywriter is dus niet enkel schrijver, maar ook een contentmarketeer. Het is een professional die voor premium content zorgt en tegelijkertijd je website doet klimmen op de Google-ladder. Twee vliegen in één klap!

Krijg een goed rendement op je investering

Sommige bedrijven denken dat investeren in betaalde advertenties veel rendabeler is dan het aanwerven van een copywriter. Dat blijkt helemaal niet te kloppen, want volgens ‘the content marketing institute’ is content marketing effectiever dan betaalde zoekopdrachten. Bovendien is content marketing 62% goedkoper dan klassieke marketingstrategieën. Het is dus beter om te kiezen voor een copywriter die goede en duurzame content maakt, dan nodeloos veel geld te pompen in kortstondige, minder rendabele advertenties.

Woorden leiden tot verkoop. De juiste copywriter doet dat via zijn persuasieve, vlotte taalgebruik, maar ook via slimme call-to-actions kan hij zijn lezerspubliek net dat juiste duwtje in de rug te geven.

Last but not least: time is money. Teksten schrijven kost heel veel tijd. Werf een freelance copywriter aan en laat je team zich focussen op de echte kerntaken.

Het tarief van een freelance copywriter

Het tarief kan van copywriter tot copywriter vrij sterk verschillen. Beginners schrijven vaak aan spotgoedkope prijzen, terwijl de heel ervaren copywriters een flinke cent meer durven vragen; kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Ook wordt de prijs vaak op een verschillende manier bepaald. Sommige werken aan uurtarieven, maar er zijn er ook veel die een kost per woord hanteren. Varamedia heeft dan weer een andere manier van werken: wij werken met forfaitaire prijzen per artikel.

Daarnaast hangt de prijs af van de opdracht. Een kleine tekst met een hoge moeilijkheidsgraad kan qua prijs gelijk lopen met een veel grotere, eenvoudige tekst.

Een goeie tip: Soms kun je ook een totaalprijs voor je project laten schatten. Zo weet je op voorhand al hoeveel je zal moeten betalen.

Nog beter is om te opteren voor een langdurige samenwerking. Zo leert de copywriter jouw bedrijf beter kennen en kan hij op die manier nog kwalitatievere content gaan maken. 

Freelance copywriter of copywriting bureau?

Op zoek naar de flexibiliteit van een freelance copywriter? Of wil je liever een full-service copywriting agency? Je hoeft niet te kiezen. Ga voor ‘the best of both worlds’ en kies voor Varamedia. Bij ons heb je zowel de wendbaarheid van een freelancer als de zekerheid en jarenlange expertise van een gevestigde agency.

Daarbij hebben wij als digitaal marketing bureau zowel digitale marketingexperts als SEO-copywriters in huis. Bij ons kan je zo niet alleen terecht voor kwalitatieve content, maar ook voor advies over marketing, het opzetten van een website, grafische vormgeving én leadgeneratie

Copywriters bij Varamedia

Lange epistels of korte, catchy teksten, een professionele toon of een goeie hoek af,.... Bij Varamedia schrijven wij commerciële teksten voor ondernemingen in heel het land. 

Onze visie? Schrijven met impact. Met onze SEO copywriting mag je erop rekenen dat jouw website niet alleen heel wat bezoekers zal trekken, maar ook de kans op conversies zal maximaliseren. Dat is toch altijd het uiteindelijke doel, niet? 

Wij houden daarbij steeds rekening met jouw wensen en gaan op zoek naar de beste manier om jouw merkidentiteit zoveel mogelijk tot z’n recht te laten komen. Met veel plezier verdiepen we ons in eender welk onderwerp en zorgen we ervoor dat niet enkel bezoekers op de website, maar ook  Google de teksten prettig vindt. 

Onze troeven als freelance copywriting bureau

  • Kwaliteit: Kwaliteit is ons stokpaardje. Wij gaan steeds voor aantrekkelijke, foutloze content die naadloos aansluit bij het DNA van jouw bedrijf. Onze copywriters werken steeds nauw samen en controleren elkaars werk, waardoor we u echte kwaliteit kunnen garanderen. 
  • SEO: Onze in-house copywriters kennen de regels van de SEO-kunst. Zij zijn getraind om webpagina’s hoog te laten eindigen op zoekmachines. 
  • Tonnen ervaring: Onze copywriters zijn taalkundige tovenaars met al heel wat copy meters op hun teller. Inmiddels hebben we daardoor enorm veel kennis over allerlei, uiteenlopende onderwerpen: van voedingssupplementen, tot vakantiehuizen. Geen enkel thema schrikt ons af.
  • Maximaal resultaat: Het doel van onze copywriters? Resultaten boeken: meer leads genereren, meer verkoop, meer inschrijvingen, enzovoort.
Contact opnemen met expert
Gratis marketing audit

Succesvolle projecten

Deze klanten zagen hun onderneming in enkele maanden groeien door hun website
om te zetten in kwalitatieve leadgenerators. Wij meten succes maar op één manier: door reële resultaten.