SEO-copywriting in een notendop: ook jij kan je website naar plaats #1 in Google brengen!

Als succesvol ondernemer wil je natuurlijk dat je bedrijf op plaats #1 staat in de Google ranking, want het internet is the place to be! Maar hoe begin je daar in godsnaam aan? En hoe overschaduw je je concurrenten? In dit artikel ontdek je hoe je je website door middel van SEO-copywriting naar de top kan brengen en je domein autoriteit aanzienlijk kan vergroten. Een SEO-cursus voor dummies!


Zoekmachine-optimalisatie: breng Google in de verleiding!

Misschien ben je nog niet helemaal bekend met het begrip ‘SEO’, dus laten we dat als eerste definiëren. SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie en betekent eigenlijk letterlijk wat het woord zegt: je gaat je website optimaliseren voor de zoekmachine, in vele gevallen is dat Google.

Om je website te kunnen optimaliseren voor de zoekmachine, moet je natuurlijk eerst begrijpen hoe de zoekmachine precies in zijn werk gaat. Natuurlijk is dat een complex gegeven, maar we kunnen het wel vereenvoudigd uitleggen. Laten we even Google als voorbeeld nemen. Wanneer je iets opzoekt in Google, gaat Google Search als volgt te werk:

  1. Crawlen: via geautomatiseerde programma’s (‘crawlers’) downloadt Google tekst, afbeeldingen, video’s… van het internet.
  1. Indexering: Google analyseert deze tekst, afbeeldingen en videobestanden. Daarna wordt deze informatie opgeslagen in de Google-index, een soort van grote database.
  1. Zoekresultaten weergeven: wanneer iemand een zoekopdracht ingeeft in Google, zal Google de database afgaan en enkel de relevante informatie weergeven.
SEO-copywriting

Uiteraard is SEO-copywriting wat gecompliceerder dan alleen maar het schrijven van een tekst over een onderwerp naar keuze. Je moet rekening houden met de keywords, afbeeldingen, video’s, alt-tekst, internal linking, external linking, H1’s, H2’s, de opbouw van je website… maar vooral ook je eigen creativiteit zal ervoor zorgen dat je website converteert. Er is een overvloed aan factoren die bepalen hoe hoog je website zal scoren in Google. En jíj bent uiteindelijk zelf de grootste factor!

Als een digitale sales associate

SEO-copywriting is een prachtige tool, die je toelaat om je bedrijf te doen groeien op een manier die je nooit voor mogelijk had geschat! Je zorgt er niet alleen voor dat je bedrijf hoger komt te staan in de zoekmachines, maar je bouwt tegelijk ook je website op. Je website zal vanaf nu dienen als een digitale sales associate, die 24/7 klaar staat om (potentiële) klanten te ontvangen en te informeren over jouw producten en diensten.

Wist je trouwens dat nog maar weinig bedrijven in België de voordelen van SEO-copywriting hebben ontdekt? Er zijn nog heel wat sectoren waar het momenteel nog vrij eenvoudig is om je concurrenten te overtreffen. Wees er dus snel bij en start vandaag nog met de SEO-optimalisatie van je website!

SEO of SEA: welke is de beste keuze voor jou?

Wie bekend is met het begrip SEO, heeft misschien ook al gehoord van SEA (Search Engine Advertising). Met SEA worden betaalde advertenties bedoeld. Je kent ze wel, de resultaten die Google boven de organische zoekresultaten verschijnen met het label ‘Advertentie’. Maar welke van deze strategieën is nu de beste voor jou? Zowel SEO als SEA bieden elk hun eigen voordelen. We vergelijken beide strategieën hieronder:

SEO-copywriting

SEO

  • Lange termijn
  • Blijvend resultaat
  • Geen advertentiebudgetten
  • Resultaat lastiger te meten

SEA

  • Korte termijn
  • Niet-blijvend resultaat
  • Advertentiebudgetten
  • Duidelijke resultaten

Een combinatie van zowel SEO als SEA is uiteraard mogelijk. Maar zoals je in de tabel hierboven kan zien, biedt SEO je heel wat lange termijn-voordelen, die SEA je niet biedt (denk bijvoorbeeld aan het blijvende resultaat). Bovendien, en dat weet je misschien uit eigen ervaring, worden betaalde advertenties bovenaan de zoekresultaten vaak ‘geskipt’ door bezoekers.

Meer weten over SEO vs. SEA?

Kortom, SEO is een interessante zet voor jouw bedrijf. Hieronder lichten we enkele tips toe voor wie graag zelf aan zijn SEO-journey wil beginnen.

Laat je liever al het werk voor je doen? Dat kan!

Wil je graag op plaats #1 komen in de Google Ranking, maar laat je het werk liever over aan een expert? Dat kan! De getalenteerde SEO-copywriters van Varamedia staan paraat en brengen jouw website in no-time naar de top.

SEO-copywriting van A tot Z

Wie een goede SEO-copywriter wil worden, moet van vele markten thuis zijn. Je moet niet alleen voldoen aan de technische aspecten van SEO, maar je moet ook een uitstekend marketeer en wervend schrijver zijn. We zetten even de belangrijkste punten van SEO-copywriting op een rijtje:

SEO-copywriting
SEO copywriting

Alles begint bij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

Vooraleer je zomaar aan de slag gaat met SEO-copywriting, moet je er natuurlijk achter komen waar je doelpubliek precies naar op zoek is. Daarom voer je eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek (ook wel ‘keyword research’) uit, dat je meer inzicht zal geven over de laatste trends op jouw markt, welke zaken het goed doen, enzovoort.

Een goede eerste stap is uiteraard brainstormen over je zoekwoorden. Jij kent je bedrijf het beste, dus jij weet uiteraard ook welke producten en diensten belangrijk zijn, welke het goed doen en welke het minder goed doen.

Uiteraard is het ook belangrijk om even objectief te bekijken welke van je keywords goed zouden scoren en welke niet. Gelukkig bestaan daar enkele handige SEO-tools voor, die je meer informatie kunnen geven over je keywords, zoals het zoekvolume, de ‘SEO difficulty’, en de CPC (cost per click). Enkele tools die je kunnen helpen bij het vinden van relevante keywords zijn:

Google autocomplete

Wanneer iemand zaken opzoekt in Google Search, verschijnen er meteen heel wat suggesties onder. Deze Google autocomplete functie is enorm handig, want die toont alleen zoekwoorden waar in de afgelopen maand minstens 10 keer naar gezocht is. Ze zijn dus ook gebaseerd op de zoekopdrachten van echte gebruikers.

Dus als je bijvoorbeeld kleedjes verkoopt, zoals in dit voorbeeld, weet je alvast dat heel wat mensen op zoek zijn naar ‘kleedje voor trouwfeest’, ‘kleedje met short’, ‘kleedje open rug’, ‘kleedje met spaghettibandjes’, enzovoort. Van deze trends kan je goed gebruik maken op jouw eigen website.

SEO copywriting

Ubersuggest

Ubersuggest helpt je met het genereren van tal van nieuwe keywords, gelinkt aan het keyword dat je ingeeft in de zoekbalk. Bovendien geeft deze tool je ook meer informatie over het zoekvolume, de ‘SEO difficulty’, de CPC (cost per click) en nog veel meer. Een handige tool waar je gratis gebruik kan van maken.

SEO copywriting

Google Trends

Ook Google Trends is een handige tool, die je nog meer nuttige informatie geeft. Zo krijg je de interesse in de loop der tijd te zien, wat heel handig kan zijn om bijvoorbeeld seizoenstrends vast te stellen. Daarnaast krijg je ook de interesse per regio te zien, alsook gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten.

Wanneer we bijvoorbeeld het keyword ‘kleedje’ ingeven in Google Trends, zal je zien dat deze term van 9-15 januari 2022 maar liefst 4x minder wordt opgezocht dan in de periode van 12-18 juni 2022. Logisch, want in de zomer willen meer mensen kleedjes dragen. Toch kunnen deze resultaten je nieuwe inzichten geven over je eigen producten en diensten. Doe dus zeker eens een beroep op Google Trends!

Semrush

Met Semrush krijg je meer inzicht in je zoekwoorden (zoekvolume, trends, CPC…) maar ook op de concurrentie ervan. Deze tool toont ook andere, vergelijkbare zoekwoorden en rankt deze op basis van zoekvolume.

Semrush genereert ook vragen over je zoekwoord, bijvoorbeeld ‘hoe maak je een kleedje?’ of ‘welk kleedje past bij mijn figuur?’ Deze vragen kunnen je enorm helpen bij het creëren van relevante en interessante content voor je website.

Ten slotte kan je ook volledige analyse maken van je website en ontdek je alle zwakke punten ervan.

Meer weten over Semrush?

Website van je concurrenten

Het is ook een goed idee om eens even een kijkje te nemen bij je concurrentie. Welke zoekwoorden gebruiken zij in hun meta title, meta description, H1, H2, inleiding, alt tekst…? Hoe pakken zij de opbouw van de website aan? Op welke manier verdelen ze hun producten en diensten in verschillende categorieën? Al deze zaken kunnen je helpen met de opbouw van je eigen website.

Online forums en reviews

Een laatste belangrijke bron van informatie zijn online forums en reviews. Denk maar aan Reddit, Quora, Wikipedia, Amazon reviews, sociale media, enzovoort. Via deze weg krijg je first-hand te horen waar mensen precies naar op zoek zijn en met welke problemen mensen kampen. Reddit staat vol met vragen van users, over een oneindig aantal producten. Waarschijnlijk staat er ook wel wat bruikbaars over jouw producten en diensten!

reddit post

Neem nu als voorbeeld dat je scheermesjes verkoopt. Bij een eerste Reddit search naar ‘best razor’, vind je meteen bovenstaande post. Uit deze vraag kan je al heel wat afleiden: mensen vinden goedkope scheermesjes maar niets, ze zijn op zoek naar een stevig scheermesje. Bovendien geeft deze Reddit-user nog meer interessante informatie mee: woorden als ‘lubrication’ of ‘protection shield’ maken het verwarrend voor de koper. En blijkbaar zijn abonnementen voor scheermesjes ook een ding. Je ziet: forums als Reddit zijn een goudmijn als het op SEO aankomt.

Eens je je zoekwoorden hebt uitgezocht, is het belangrijk om er de belangrijkste uit te kiezen en ze vervolgens te groeperen per categorie/product/dienst/… Dit zal je later aanzienlijk helpen bij het uitbouwen van je website, want ook de opbouw van je website speelt een belangrijke rol bij het hoog scoren in Google (denk aan internal linking e.d.). Zo kan je bijvoorbeeld één hoofdpagina aanmaken per product/dienst (bv. ‘IT-expert’) en tal van subpagina’s (bv. ‘IT-expert Vlaams-Brabant’, ‘IT-expert in de buurt’, ‘IT-expert jobs’...).

Maak een profiel van jouw klant

Zo, nu je je belangrijkste zoekwoord(en) hebt gevonden, is het tijd om waardevolle content te creëren voor je website. Of dat dacht je maar! Het is geen slim idee om zomaar te beginnen met schrijven. Een goede SEO-copywriter schrijft met het profiel van zijn lezers in het achterhoofd.

Denk daarom eens voor jezelf na: wie is mijn klant? Waar is mijn klant naar op zoek? Op welke vragen en problemen wil mijn klant graag een antwoord zien? Het is van groot belang om goed na te denken over deze triviale vragen, want ze kunnen je enorm helpen bij het creëren van content die mensen aanspreekt en converteert. Want dat is wat we aan het einde van de rit willen, natuurlijk! Je mag dit voor jezelf echt heel simpel voorstellen, als een soort van ‘vriendenboek’:

  • Tot welke leeftijdscategorie behoort mijn klant?
  • Is mijn klant getrouwd? Samenwonend? Single?
  • Heeft mijn klant kinderen?
  • Welk beroep oefent mijn klant uit?
  • Welke financiële achtergrond heeft mijn klant?
  • Wat doet mijn klant in zijn vrije tijd?
B2B Leadgeneratie

Al deze vragen zullen je helpen met het schrijven van doelgerichte SEO-teksten. Verder kan je ook nog even stilstaan bij de perceptie van jouw product bij de klant:

  • 3 dingen die de klant leuk zou vinden aan mijn product?

  • 3 problemen waar mijn klant moeite mee heeft in het dagelijkse leven?

  • 3 redenen waarom de klant mijn product niet zou kopen?

Wees kritisch voor je eigen merk zodat je later, tijdens het schrijven, van jouw ‘negatieve kantjes’ iets positief kan maken.

Zorg voor een straffe ‘verbal branding’

Zorg ervoor dat je weet waar je als merk voor staat. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar voor je je website uitbouwt, is het toch belangrijk dat je een eenduidige strategie aanneemt. Wat zijn mijn kernwaarden? En hoe zal ik deze vertalen in mijn SEO-teksten? Hoe wil ik als bedrijf overkomen bij een klant? Hoe benader ik klanten? Welke tone of voice gebruik ik?

Stof tot nadenken. Lees hier meer over verbal branding.

Laat je het werk toch liever over aan een professional?

Wordt het je allemaal wat teveel? Geen paniek. Je kan ook een beroep doen op een SEO-expert van Varamedia. Onze copywriters hebben een jarenlange ervaring met SEO-copywriting en werkten reeds voor tal van klanten uit verschillende sectoren. Er is geen onderwerp dat we uit de weg gaan: van tiny houses tot zonnepanelen en plastische chirurgie: SEO kent geen geheimen meer voor ons.

Contact Varamedia

Neem vrijblijvend contact op met ons voor een eerste kennismakingsgesprek. We kijken ernaar uit om je te ontvangen op ons kantoor!

En schrijven maar!

Oké, nu komt het moment waarop je ongeduldig hebt gewacht: je kan beginnen aan je eerste SEO-tekst. Ook voor het schrijven van teksten bestaan tal van tools. Denk bijvoorbeeld aan Surfer SEO, een tool die je helpt om je content te optimaliseren op vlak van SEO. Zo zal Surfer SEO bijvoorbeeld richtlijnen geven over het aantal woorden dat je moet gebruiken, maar ook welke woorden je best in je tekst gebruikt om hoog te scoren. Handig.

SEO copywriting

Maar SEO-copywriting houdt natuurlijk meer in dan alleen maar content creëren die geoptimaliseerd is op vlak van SEO. Ook het aspect ‘copywriting’ mag absoluut niet vergeten worden. Je creëert teksten die je lezer transformeren in een klant. En dat is een kunst. Het is niet omdat je tekst 100/100 scoort in Surfer SEO, dat je tekst ook werkelijk zal converteren.

A-ha moment!

‘Match the customer journey’, hoor je wel vaker. Het is cruciaal om je in te leven in het pad dat je lezer aflegt. Dat begint al vanaf het moment dat je je zoekwoord hebt uitgekozen.

Misschien heb je al gehoord van ‘top funnel’, ‘mid funnel’ en ‘bottom funnel’, deze termen staan gelijk met de koopintentie van je lezer. Iemand die zich in de ‘top funnel’ bevindt, is louter informatie aan het opzoeken en heeft nog geen intentie om iets te kopen. Anderzijds is iemand die zich in de ‘bottom funnel’ bevindt al bijna overtuigd en heeft die nog net dat laatste zetje nodig.

Houd - voor je begint met schrijven - zeker in het achterhoofd op welke vraag of op welk probleem je lezer een antwoord wil zien en in welke funnel je lezer zich bevindt. Zorg voor het zogenaamde ‘a-ha moment’: a-ha! Ik vond een antwoord op mijn vraag.

Je hoeft je lezer ook niet voortdurend te bestoken met borderline-pusherige marketingboodschappen. Je kan ook louter informatieve teksten schrijven (met hier en daar een subtiele CTA tussen gegooid). Naarmate meer en meer mensen jouw website bezoeken, zullen ze zich realiseren dat jij heel veel expertise bezit over een bepaald onderwerp en zal hun vertrouwen in jouw merk aanzienlijk groeien.

Show, don’t tell

Naar onze mening de belangrijkste tip - en het is er een die veel SEO-copywriters over het hoofd zien - is ‘show, don’t tell’. De enige manier om je lezer te converteren naar een klant, is door te tonen dat je over de juiste ervaring en expertise beschikt om een oplossing te bieden voor de vraag/het probleem van de lezer. Je schrijft dus geen droge Wikipedia-pagina met paragrafen aan informatie.

Staaf je tekst met voldoende voorbeelden, dat maakt het makkelijker voor de lezer om zich in te leven. Anderzijds moet je natuurlijk ook uitpakken met eerdere klanten, goede reviews, enzovoort. Ook dát is ‘showen’. Een lezer zal zich meteen veel meer vertrouwd voelen met je merk, wanneer hij weet dat eerdere klanten tevreden zijn.

Vermijd ‘keyword stuffing’

Wanneer je aan de slag zal gaan met je tekst en gebruik maakt van een tool als Surfer SEO, zal je merken dat je misschien soms de neiging hebt om aan ‘keyword stuffing’ te doen. Daarmee wordt bedoeld dat je keyword(s) enorm vaak terugkomen in je tekst (meer dan nodig).

Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden, want Google is slimmer dan je denkt! Volgens Google leidt dit tot een negatieve gebruikerservaring en dus zal je website er eigenlijk lager door gaan ranken. Keyword stuffing zal dus met andere woorden eerder in je nadeel werken dan in je voordeel.

En dat is eigenlijk het belangrijkste om in je achterhoofd te houden tijdens de SEO-copywriting: volg je hart, niet de SEO-tool. De SEO-tool is louter een richtlijn, mensen zijn geen robots. Schrijf content die relevant is en vul je content met zaken die waar je zelf 100% achter staat. Want onthoud: de SEO-tool heeft het niet altijd aan het rechte eind!

Beweeg je lezers met een overtuigende Call-To-Action!

Vergeet ook zeker geen overtuigende Call-To-Actions (CTA’s) toe te voegen aan je tekst, ook wanneer het om eerder informatieve teksten gaat. Op de juiste momenten in je tekst kan je je lezer er even aan doen herinneren dat jij de juiste keuze bent voor hem/haar. Dit kan op een subtiele manier of net op een heel duidelijke manier, afhankelijk van de ‘sfeer’ van je tekst (denk aan top/mid/bottom funnel).

De juiste CTA’s zullen je conversion rate aanzienlijk verhogen, mark our words! Lees hier meer over Call-To-Actions.

Optimaliseer je title tag(s)

Helaas ben je nog niet klaar. SEO-copywriting houdt meer in dan alleen maar teksten schrijven, maar dat had je intussen wel al door.

De volgende stap is je title tag(s) optimaliseren. Een title tag is een HTML-element dat de titel van je pagina aangeeft. Het zijn de korte titels die je in de Google Search resultaten ziet en waar je op klikt wanneer je een pagina wilt bezoeken. Deze zijn van cruciaal belang, want het is het eerste wat mensen zien wanneer ze hun zoekterm ingeven in Google. You have one chance to shoot your shot!

Niet alleen je meta titel, maar ook je meta beschrijving en alt-tekst zijn belangrijke elementen van een goede SEO-tekst. Alt-teksten zijn alternatieve teksten, die je invult bij bijvoorbeeld afbeeldingen. Mensen met een visuele beperking kunnen dan zonder problemen je volledige tekst lezen.

Vergeet de technische SEO niet

Wanneer je je website hebt opgebouwd, is het tijd voor de technische SEO. Je gaat de technische aspecten van je website optimaliseren, zodat je nog hoger kan ranken in de Google zoekresultaten.

De technische SEO bestaat uit 3 belangrijke onderdelen:

  1. Technische optimalisatie: verbeter de structuur en ervaring van je website (inclusief interne links)

  1. Content optimalisatie: verbeter de inhoudelijke SEO-kwaliteit van je teksten en andere content

  1. Autoriteit optimalisatie: link building (externe linkstructuur)

technische SEO

Omdat dit artikel louter gaat over SEO-copywriting, verwijzen we je voor meer info over technische SEO graag door naar deze pagina, waar we alle aspecten ervan uitgebreid toelichten.

Na SEO volgt CRO

Goede teksten zijn helaas geen wervende teksten. Conversion Rate Optimization (CRO) is daarom van groot belang voor je website. Het is niet omdat je alle richtlijnen van je SEO-tool (bv. Surfer SEO) nauwkeurig bent nagekomen, dat je tekst ook je lezer zal converteren naar een terugkerende klant. Je beschikt dan misschien over een goede vindbaarheid en scoort hoog in Google (én andere zoekmachines), maar het kan zijn dat je klant je tekst louter gebruikt om meer informatie te vinden over een bepaald onderwerp.

Ga daarom op onderzoek uit en probeer te achterhalen waar de zwakke punten van je website liggen. Wat is de Click Through Rate op mijn pagina’s? Op welk moment klikt een lezer weg? Wat zou die reden hiervan zijn? Al deze vragen zullen je helpen met het verder optimaliseren van je website. Je kan waarde toevoegen aan je pagina’s door je content te optimaliseren (teksten herschrijven, CTA’s toevoegen, internal en external linking…). Op die manier zal je betere webpagina’s creëren die je kans op conversie aanzienlijk zullen doen groeien.

Houd het Google-algoritme in de gaten

Het algoritme van Google wordt regelmatig geüpdatet. Houd daarom zeker steeds de recentste ontwikkelingen in de gaten, zodat je je content er zo goed mogelijk op kan afstemmen. Als je je website verwaarloost, zullen je concurrenten je maar al te snel voorbijsteken.

Hoe lang duurt het voor ik ga ranken?

Hoe lang het duurt vooraleer je op de eerste pagina zal verschijnen in de Google Search resultaten, valt moeilijk op voorhand te voorspellen. Dit hangt af van tal van factoren (denk maar aan de ‘SEO difficulty’). Voor sommige keywords zal je al in enkele maanden kunnen ranken, voor andere kan dat dan weer 1 of zelfs 2 jaar tijd in beslag nemen. Maar zoals je intussen weet is SEO een project op lange termijn, so you’re in it for the long haul!

SEO-copywriting

SEO: zelf doen of uitbesteden?

Nu rijst de vraag misschien: SEO, zelf doen of uitbesteden? Dit is een belangrijke keuze die alleen jij kan maken. Beide keuzes hebben hun eigen voor- en nadelen.

Links

SEO-teksten laten schrijven door professionals, zoals Varamedia, biedt natuurlijk tal van voordelen. Met hun jarenlange expertise weten deze SEO-specialisten immers waar ze mee bezig zijn en zullen ze erin slagen je pagina’s snel te laten ranken in Google. Het is ook in veel gevallen goedkoper dan je eigen SEO-medewerker in te zetten.

Maar misschien kan jouw vaste SEO-medewerker wel sneller de brug leggen tussen jouw bedrijf en je doelgroep dan een extern marketingbureau? Of misschien houd je wel gewoon liever de touwtjes in eigen handen?

Wil je graag meer weten over de voor- en nadelen van het uitbesteden van je SEO? Neem dan zeker eens een kijkje op deze pagina.

Laat je liever al het werk voor je doen? De SEO-copywriters van Varamedia staan paraat!

Liever je SEO uitbesteden aan mensen met kennis van zaken? Dan kan je steeds een beroep doen op de expertise van een SEO-expert van Varamedia. Varamedia heeft als online marketingbureau reeds een jarenlange ervaring in SEO-copywriting. Onze SEO-copywriters zijn elk gespecialiseerd in hun eigen onderwerpen, waardoor we onze beste SEO-copywriter kunnen koppelen aan jouw bedrijf en zo zorgen voor een uitstekende match. Er is geen enkel onderwerp dat we uit de weg gaan.

Lees hier alvast enkele van onze succesverhalen, zoals dat van de Kaasconnaisseur: “De eerste resultaten waren verbluffend snel zichtbaar. Na enkele weken kregen we dagelijks al een tiental leads binnen.”

Waar wacht je nog op? Onze medewerkers kijken er alvast naar uit om je te ontvangen in ons kantoor in Beernem voor een eerste kennismakingsgesprek!

Wij zorgen ervoor dat je tot 3x meer verkeer krijgt via Google

Meer dan 30 bedrijven geholpen

Categorie: