Wat is zoekmachine optimalisatie?

Varamedia is een zoekmachine optimalisatie bureau die je helpt om je website te optimaliseren. Zoekmachine optimalisatie of SEO is het makkelijk vindbaar maken van je website binnen zoekmachines in de gratis resultaten. SEO is een techniek waarbij je hogere posities kan behalen in de zoekmachines en zo meer relevante bezoekers aantrekt.

Varamedia zorgt ervoor dat je website volledig SEO-proof is, vraag hier je offerte aan.

Zoekmachines zijn dus online platformen waarbij gebruikers zoekwoorden kunnen ingeven om zo een antwoord te vinden op zijn of haar vraag. Voorbeelden van zoekmachines zijn:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • DuckDuckGo.
  • Ecosia
  • Baidu
  • Ask

Waarom je zoekmachine optimaliseren?

Door zoekmachine optimalisatie bereik je conversies: bezoekers op je website die overgaan tot een gewenste actie. Zoekmachine optimalisatie heeft twee doelen, namelijk een hogere plaats in zoekmachines bereiken en het aantrekken van relevante bezoekers. Op die manier verhoog je de conversies.

De online vindbaarheid van je website is dus belangrijk voor conversies, maar daarnaast is het ook belangrijk om relevante informatie aan te bieden. Want er wordt steeds meer eerst online research gedaan voordat iemand een aankoop doet. Het gaat hier dus om inbound marketing. Bij inbound marketing laat je potentiële klanten naar je toe komen, in plaats van zelf potentiële klanten aan te spreken.

Zoekmachine optimalisatie bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Geïnteresseerd in zoekmachine optimalisatie en op zoek naar een zoekmachine optimalisatie bureau? Bij Varamedia ben je op de juiste plek! Contacteer ons snel.

Hoger in de zoekmachine resultaten

Het eerste doel is een hogere positie behalen in de rankings van zoekmachines. Het is belangrijk om een betere positie te behalen dan je concurrenten in de organische zoekresultaten. Want wanneer iemand iets opzoekt dan klikken ze bijna altijd op de eerste resultaten die getoond worden.

Een onderzoek van Zero Limit Web in 2021 toont aan dat de eerste vijf organische resultaten 67,60% uitmaken van alle klikken. Het komt er dus op neer dat hoe hoger je in de ranking staat, hoe meer kans er is dat iemand op je website klikt.

seo

Relevante bezoekers

Vaak stellen bedrijven een doel op voor de website om zoveel mogelijk bezoekers te verkrijgen. Maar het is eigenlijk nutteloos veel bezoekers te hebben, wanneer deze geen verdere gewenste acties nemen. Het is daarom belangrijker om relevante bezoekers te verkrijgen.

Zoekmachine optimalisatie zoekt een match tussen de bezoeker en de meest relevante content. Wanneer jouw website bovenaan verschijnt en deze persoon klikt door, is de kans groot dat het om een relevante bezoeker gaat. 

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Wanneer je op een zoekmachine zoals Google iets opzoekt, wil Google je een relevant antwoord bieden. Daarom gaat Google alle websites bekijken door middel van Googlebots of spiders. Deze spiders zoeken op de webpagina’s naar relevante content om een goed antwoord te bieden op wat jij in Google opzoekt. 

Om ervoor te zorgen dat de zoekmachine je website als relevant ziet, moet je de kwaliteit en inhoud van webpagina’s verbeteren. Er zijn veel manieren om je website te optimaliseren. Welke acties jij kan ondernemen om je website te optimaliseren, lees je hieronder. 

seo

Organische zoekresultaten

Bij zoekmachine optimalisatie ga je zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekmachine resultaten. Dit betekent dat je zo hoog mogelijk rankt in de gratis resultaten die de zoekmachine weergeeft.

De organische zoekresultaten worden gebaseerd op relevantie tussen de zoekopdracht en de webpagina’s. Wanneer je betaalde resultaten krijgt, is het mogelijk dat het niet altijd de meest relevante content is voor de zoekopdracht.

Wij zorgen ervoor dat je tot 3x meer verkeer krijgt via Google

Meer dan 55 bedrijven geholpen

Hoe optimaliseer je je website? 7 tips

1. Zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden is zeer belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. Een zoekwoord is een woord of een combinatie van woorden die wordt ingegeven in een zoekmachine met als doel een relevant antwoord te vinden. Om relevante bezoekers aan te trekken, moet je gebruikmaken van relevante zoekwoorden. 

Zoekwoorden onderzoek 

Om belangrijke zoekwoorden te gebruiken in je content, moet je natuurlijk eerst weten welke woorden dat zijn. Om te weten welke zoekwoorden relevant zijn voor de content die je schrijft, zal je een zoekwoordonderzoek moeten uitvoeren.

Bij een zoekwoordonderzoek wordt gekeken naar welke zoekwoorden populair zijn binnen je onderwerp. De populariteit wordt o.a. bepaald door hoe vaak een zoekwoord wordt ingegeven in een zoekmachine. Een mogelijke aanpak is gerelateerde zoekopdrachten bekijken in Google. Wanneer je je zoekwoord ingeeft in een zoekmachine, geeft deze vaak suggesties van combinaties met je zoekwoord.

Neem contact op met onze SEO consultants om een zoekwoordonderzoek uit te voeren.

2. Technische optimalisatie

Het is belangrijk dat je weet dat je tekst niet enkel naar mensen gericht is, maar ook naar zoekmachines. Je moet dus zorgen dat je een zoekmachine vriendelijke website hebt.

Bij technische fouten, laat je kansen liggen. Je webpagina moet goed functioneren en goed gestructureerd zijn. Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat je geen dode links hebt. Dit zijn links die niet werken of naar een niet-bestaande pagina gaan.

3. Zoekmachine optimalisatie proces

Search engine optimization is een continu proces. Het is geen eenmalige gebeurtenis. Het is belangrijk om de content regelmatig up te daten zodat het relevant blijft en alles nog eens wordt gecontroleerd. De spiders gaan namelijk alles terug herlezen wanneer een webpagina wordt aangepast.

4. De laadsnelheid van je website 

Zoekmachines zoals Google hechten veel belang aan de gebruikerservaring. Google zal pagina’s die snel laden, hoger ranken. Mensen kunnen zeer ongeduldig zijn en zullen de pagina verlaten als deze niet in enkele seconden geladen is. Webpagina’s die snel laden, bieden een optimale ervaring en ranken dus hoger.

5. Structuur van je website

De structuur van je website is gebaseerd op de sitemap. De sitemap moet een duidelijke en leesbare structuur bieden. Dit is belangrijk voor de spiders die je website analyseren, maar ook voor de bezoekers zodat ze alles makkelijk terugvinden.


Bezoekers moeten ook makkelijk kunnen navigeren doorheen je website. Dit kan door internal linking. Op je webpagina’s maak je links en knoppen die naar andere webpagina’s gaan van je website. 

HTML

De code die wordt gebruikt om je website te maken, moet duidelijk en gestructureerd zijn. Alle code wordt gelezen door deze spiders. Maak ook zeker en vast een goede en duidelijke structuur in titels en tussentitels.

Zorg voor een duidelijke H1-titeltag en vermeld zeker het hoofdzoekwoord hierin. Ook de tussentitels moeten H-tags hebben. 

Meta-titel en omschrijving

Naast de structuur is ook de meta-titel en meta-omschrijving noodzakelijk voor zoekmachine optimalisatie. De meta-omschrijving is een korte tekst die je in de zoekresultaten ziet staan. Dit is een soort samenvatting die het belangrijkste weergeeft uit je webpagina.

6. Link building

Voor de zoekmachine optimalisatie is linkbuilding een belangrijk onderdeel om webpagina’s hoger te laten scoren. Bij linkbuilding link je in webteksten naar andere websites.

Link naar betrouwbare websites en branche gerelateerde websites. Met andere woorden link naar websites met waardevolle content. Hoe beter het onderwerp van de websites bij die van jou past, hoe hoger je positie zal zijn.

Google zal je als autoriteit aanzien wanneer andere websites naar die van jou linken. Als je dit haalbaar kan maken, zal je zeker hoger scoren in de zoekresultaten. Dit is een voorbeeld van off-page SEO. Off-page SEO is alles buiten je website die impact heeft op je ranking.

Naast de externe links, maak je best ook gebruik van interne links. Dit is bovendien zeer gebruiksvriendelijk voor de bezoeker om snel en makkelijk te navigeren doorheen je website.

7. Content optimalisatie

Zorg ervoor dat de content die je schrijf ook relevant is. Dit betekend dat je content een antwoord moet vormen op wat mensen online zoeken. Zorg voor juiste content waar je doelgroep interesse in heeft. Je hebt sterke content wanneer het makkelijk leesbaar is en de behoefte van de bezoeker vervult. Kwaliteit is key. De inhoud moet een hoge kwaliteit hebben om zoekmachine vriendelijk te zijn.

Je tekst wordt meer leesbaar door reliëf. Zorg ervoor dat je geen lange doorlopende tekst hebt. Je kan je tekst onderbreken met: witruimtes, tussentitels, afbeeldingen, bullet lists, etc. Dit trekt bezoekers ook veel meer aan om de tekst te lezen.

Checklist voor zoekmachine optimalisatie

Waarop moet je letten bij het schrijven van content op je website? Om je op weg te helpen bij het optimaliseren van je website, hebben we een handige checklist gemaakt. In deze lijst staan SEO tips die je helpen bij het optimaliseren van je website.

seo checklist

1. Schrijf relevante en unieke content

Zorg ervoor dat je copy relevant is voor je bezoekers. De insteek moet duidelijk zijn voor de zoekmachines, maar het is op de eerste plaats nog steeds geschreven voor de bezoekers. Zorg ook voor unieke content. Neem dus niet letterlijk tekst over van andere artikels.

2. Gebruik relevante zoekwoorden

Zorg voor zoekwoorden die populair zijn binnen je onderwerp. Meer informatie wordt gegeven onder zoekwoorden.

3. Optimaliseer de structuur van je website

Verschillende factoren die je structuur kunnen optimaliseren, worden hier uitgelegd.

4. Optimaliseer je hoofd- en tussentitels

Gebruik je hoofdzoekwoord zeker in je hoofdtitel (de H1-titeltag). En laat het zoekwoord ook minstens eenmaal terugkomen in je tussentitels.

5. Doe aan link building

Gebruik links die naar externe websites gaan, maar gebruik ook interne links binnen je website. Zorg daarnaast ook voor backlinking. Dit betekent dat een andere webpagina naar je eigen website linkt.

6. Herhaal de belangrijkste zoektermen doorheen de tekst

Het is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie om je zoekwoorden doorheen je tekst te herhalen.

7. Plaats de zoekwoorden in de introductie 

De introductie of inleiding is zeer belangrijk voor de zoekmachine. Het is dan ook belangrijk dat het direct duidelijk is waarover je webpagina gaat. Gebruik dus zeker de zoekwoorden in de introductie van je tekst.

8. Gebruik afbeeldingen

Voor de zoekmachine optimalisatie is het aangeraden dat je elke afbeelding een passende naam en alt-tekst geeft. Dit geeft extra structuur en duidelijkheid voor de spiders en als je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, gaan ze ook terug te vinden zijn onder de afbeeldingen van de zoekmachine bv. op Google afbeeldingen.

SEO expert nodig?

Hier vind je meer over SEO of search engine optimization en hoe wij je website een hogere positie geven. Wil je graag je zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan ons? Neem dan hier contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

SEO Bureau nodig? Contacteer Varamedia

Geïnteresseerd in SEO copywriting en op zoek naar een SEO bureau? Bij Varamedia ben je op de juiste plek! Contacteer ons snel.