Wat is Semrush?
Semrush is een bedrijf dat online analyse tools aanbiedt voor SEO-specialisten. Wanneer je de vindbaarheid en kwaliteit van een website wilt optimaliseren heeft Semrush een groot aantal handige tools om de mogelijkheden in kaart te brengen. Naast een betaalde versie is het mogelijk om een gratis quickscan uit te voeren. Wat is Semrush en hoe kan deze software helpen een online strategie invulling te geven?

Semrush heeft een grote databank waarin België prominent vertegenwoordigd wordt. Hierbij kan je jouw eigen marketingcampagne afstellen naar Belgische zoekopdrachten. Klik op de video hieronder om te zien hoe deze tool werkt:
Semrush kan je gratis uitproberen met een proefperiode.
Wat kan je doen met Semrush?
Semrush is een complete tool voor zoekmachine management en alles wat daar mee te maken heeft. Hierbij worden verschillende soorten functionaliteiten geclusterd. Zo legt deze tool een sterke focus op concurrentieonderzoek. Hier zijn enkele functies:
- Een analyse van je website en punten waar deze verbeterd moet worden.
- Inzicht in het gebruik en de concurrentie van zoekwoorden.
- Advertentie analyse inclusief het budget van de concurrentie.
- Backlinks en domein autoriteit zichtbaar maken.
- SEO zoekwoord onderzoek om longtail zoekwoorden te vinden
- De concurrentie in Google Ads en Google Shopping weergeven.

Heb je veel SEO-tools nodig om zoekwoord optimalisatie te doen voor je website?
Het antwoord is nee. Volgens een bevraging aan 137 SEO experts zou je genoeg moeten hebben met 3 SEO-tools.

Wil jij ook beter vindbaar zijn in Google en ervoor zorgen dat jij niet alleen bovenaan komt te staan, maar daar ook blijft?
Vraag een gratis website analyse aan en ontdek waar er voor jou kansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Een deftige Keyword Research is de basis voor ieder SEO-, PPC- of content marketing campagne. Als je niet de juiste zoekwoorden hebt. Dan leidt dit tot minder traffic.

Hoe Semrush je SEO kan verbeteren?
Tegenwoordig is het niet genoeg om een website te hebben en aanwezig te zijn op het internet om gevonden te worden door je doelgroep. Om je zichtbaarheid te verhogen moet je hoger in Google geraken. Hierbij is zoekmachine optimalisatie nodig. Maar om een gebruiker een gewenste actie te laten uitvoeren heb je ook conversieratio optimalisatie nodig om dat te doen. SEO-tools kunnen je hierin inzicht geven.

Hoe werkt een website optimalisatie?
Een website optimalisatie kan je bereiken door een aantal stappen te volgen:
- Zoekwoord onderzoek: Je zoekt eerst naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt in Google. (zoals de KWfinder tool van Mangools)
- Technische optimalisatie: Je verbetert de snelheid en gebruikersvriendelijkheid van je website door middel van tools. (bijvoorbeeld Microsoft Clarity).
- Teksten optimaliseren: Hierbij gebruik je deze handige checklist om je teksten op je website te optimaliseren voor jouw gekozen zoekwoord.
(met bijvoorbeeld Semrush SEO Writing Assistant) - Interne en externe links: Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om externe verwijzingen (backlinks) en interne links op je website te doen. (bijvoorbeeld met Ahrefs)
- Onderhoud: Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar. Het onderhouden van je SEO Keyword Ranking een contant proces. Blijf daarom steeds teksten schrijven! (Gebruik SE Ranking om de organische prestaties van je website op te volgen)
De top 10 beste SEO Tools
Volgens een bevraging aan 137 SEO experts heb je enkel maar 3 SEO tools nodig. Hieronder vind je een lijst met populaire SEO Tools.
SEO Tool | Website URL |
---|---|
KWfinder | Bezoek de website |
Google Search Console | Bezoek de website |
Bing Webmaster Tools | Bezoek de website |
Microsoft Clarity | Bezoek de website |
SEMrush | Bezoek de website |
Ahrefs | Bezoek de website |
Ubersuggest | Bezoek de website |
SE Ranking | Bezoek de website |
Mangools | Bezoek de website |
“Onze SEO-klanten kennen allemaal een serieuze omzetgroei. Als je nog twijfelt: niet twijfelen, gewoon doen. SEO is meer rendabel dan veel andere marketingoplossingen!"
- Jeroen Van Raemdonck