Varamedia logo
33+

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een SEO-tool met een van de grootste databanken met backlinks. Deze crawlbot is op Googlebot na, de meest actieve bot en zijn ze heel transparant over hun databank. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van Ahrefs en geven we je een aantal alternatieve tools om SEO mee te doen.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:

Naast SEO staat Ahrefs vooral bekend om hun enorme backlink-databank. Dit blijkt ook uit hun resultaten. Vaak geeft Ahrefs van alle SEO-tools de meeste backlinks terug. Hier kan je alles direct sorteren op categorieën en bespaart dit  je veel tijd. Een nadeel van Ahrefs is dat het geen Google Analytics of Search Console koppeling heeft.

Ahrefs heeft een grote databank waarin België prominent vertegenwoordigd wordt. Hierbij kan je jouw eigen marketingcampagne afstellen naar Belgische zoekopdrachten. Klik op de video hieronder om te zien hoe deze tool werkt:

Ahrefs kan je gratis uitproberen met een proefperiode. 

Wat kan je doen met Ahrefs?

De software van Ahrefs is onderverdeeld in 5 categorieën:

  • Site Explorer: Hiermee controleer je het backlink-profiel van een website en kan je vergelijkingen maken met andere websites in dezelfde sector.
  • Content Explorer: Helpt met het zoeken naar content op basis van je ingebrachte onderwerpen.
  • Keyword Explorer: Maakt het bepalen van relevante zoekwoorden eenvoudiger.
  • Rank tracker: Berekent de zoekwoord ranking op desktop en mobiele apparaten.
  • Site Audit: Analyseert een website om algemene zoekmachine optimalisatie problemen op te sporen en op te lossen.
Ahrefs-SEO-Varamedia

Heb je veel SEO-tools nodig om zoekwoord optimalisatie te doen voor je website?
Het antwoord is nee. Volgens een bevraging aan 137-SEO experts zou je genoeg hebben met 3 SEO-tools.

Hoe werkt een website optimalisatie?

Een website optimalisatie kan je bereiken door een aantal stappen te volgen:

  • Zoekwoord onderzoek: Je zoekt eerst naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt in Google.  (zoals de KWfinder tool van Mangools)
  • Technische optimalisatie: Je verbetert de snelheid en gebruikersvriendelijkheid van je website door middel van tools.  (bijvoorbeeld Microsoft Clarity). 
  • Teksten optimaliseren: Hierbij gebruik je deze handige checklist om je teksten op je website te optimaliseren voor jouw gekozen zoekwoord.
    (met bijvoorbeeld SEMrush SEO Writing Assistant)
  • Interne en externe links: Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om externe verwijzingen (backlinks) en interne links op je website te doen. (bijvoorbeeld met Ahrefs)
  • Onderhoud: Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar. Het onderhouden van je SEO Keyword Ranking een contant proces. Blijf daarom steeds teksten schrijven! (Gebruik SE Ranking om de organische prestaties van je website op te volgen)

De top 10 beste SEO Tools

Volgens een bevraging aan 137 SEO experts heb je enkel maar 3 SEO tools nodigHieronder vind je een lijst met populaire SEO Tools.

SEO ToolWebsite URL
KWfinderBezoek de website
Google Search ConsoleBezoek de website
Bing Webmaster ToolsBezoek de website
Microsoft ClarityBezoek de website
SEMrushBezoek de website
AhrefsBezoek de website
UbersuggestBezoek de website
SE RankingBezoek de website
MangoolsBezoek de website

“Onze SEO-klanten kennen allemaal een serieuze omzetgroei. Als je nog twijfelt: niet twijfelen, gewoon doen. SEO is meer rendabel dan veel andere marketingoplossingen!"

- Jeroen Van Raemdonck

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

SEO Checklist voor Copywriting

Als je denkt aan een SEO Checklist voor copywriting, denk je misschien aan ellenlange SEO lijsten met optimalisaties die je kan doen op websites. In dit artikel kiezen we bewust om enkel te focussen op de belangrijkste SEO checklist items die je nodig hebt om:

  • Krachtige teksten te schrijven voor zoekmachines.
  • Teksten te bouwen die ook de lezers sterk bekoren.

In de SEO checklist zal je twee zaken naar voren zien komen: optimalisaties die belangrijk zijn voor zoekmachines (technische SEO) en optimalisaties die belangrijk zijn voor mensen: de websitebezoekers en lezers van je content dus (content SEO).

Varamedia heeft ruime ervaring met zoekmachine optimalisatie en helpt je graag verder met het hoger krijgen van je website in Google.

SEO

SEO expert

Wil je meer organisch verkeer naar je website? Wil je met je website sterk worden in SEO? Blijft je website ergens hangen op pagina 5 van Google? Een SEO expert bij Varamedia kan je organische vindbaarheid verbeteren en je website pijlsnel op de eerste plaats in de Google rankings krijgen.

SEO

On-page SEO

Droom je ervan dat jouw website in de top 10 van Google staat? Wil je meer bezoekers verwelkomen op jouw website? Dan is on-page SEO dé SEO-praktijk die je snel wil beheersen. SEO-agency Varamedia dompelt je onder in de wondere wereld van on-page zoekmachineoptimalisatie.

SEO

SEO zelf doen of uitbesteden?

Wil je SEO zelf doen of uitbesteden? Varamedia helpt je met kiezen of je beter zelf aan de slag gaat met SEO of dat je beter een SEO-expert onder de arm zou nemen. Er zijn pro's en contra's. Ontdek ze hier!

SEO

SEO uitbesteden

Wil je je SEO uitbesteden aan specialisten in zoekmachinemarketing? Varamedia is de specialist die je zoekt!

Dan heb je waarschijnlijk nood aan:

  1. Meer groei voor je bedrijf
  2. Meer leads en sales via de website
  3. Echte SEO-expertise en geen "SEO expertise" tussen aanhalingstekens (door iemand die zegt expert te zijn, maar in realiteit matig werk levert)

 

Ontdek in dit artikel waarom je je SEO aan ons zou kunnen uitbesteden.

SEO

SEO in WordPress

Op zoek naar tips over SEO in je WordPress website? We vertellen je hier alles dat je moet weten en welke tools jou kunnen helpen!

Als online marketing agency heeft Varamedia een ruime ervaring in het realiseren van sterke omzettoenames. Content is namelijk de meest effectieve manier om webverkeer én conversies te doen toenemen. Ons content marketingkantoor heeft vele jaren ervaring in leadgeneratie en SEO en heeft hier een ruime expertise in opgebouwd.

SEO

Gevonden worden op Google

In het digitale tijdperk is er één plek waar jouw bedrijf absoluut moet schitteren om te slagen: Google. Het zoekmachinelandschap is de poort naar (online) succes geworden voor bedrijven van alle groottes en industrieën. Je wilt dus absoluut gevonden worden op Google en zo meer leads, sales, ... aantrekken.

Dat is waar Varamedia in beeld komt, als jouw partner in Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel duiken we dieper in op het belang van beter gevonden worden op Google en hoe SEO, relevante zoekwoorden en SEA jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen.

SEO

SEO Bureau

Varamedia is jouw SEO bureau met alle vereiste in-house kennis voor elk aspect van zoekmachineoptimalisatie: SEO-analyse, content mapping, SEO-teksten laten schrijvenlink building, authority building, citation development en zoekmachineoptimalisatie voor sociale media.

SEO

SEMrush

Semrush is een van de grootste SEO-toolszo niet de bekendste. Naast SEO heeft dit platform ook aparte tools voor advertentiessociale mediacontent creatie en concurrentieanalyse.

Dit is dan ook een van de nadelen: Het is geen toegewijde tool meer. We bespreken in dit artikel een aantal voordelen en nadelen van Semrush en geven we je ook een aantal gratis alternatieven. Wil je meer weten over deze tool? Lees meer hieronder.

 

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?