- Home >
- SEO Bureau >
- SEO Tools >
- Ahrefs >
Wat is Ahrefs?
Ahrefs is een SEO-tool met een van de grootste databanken met backlinks. Deze crawlbot is op Googlebot na, de meest actieve bot en zijn ze heel transparant over hun databank. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van Ahrefs en geven we je een aantal alternatieve tools om SEO mee te doen.
Naast SEO staat Ahrefs vooral bekend om hun enorme backlink-databank. Dit blijkt ook uit hun resultaten. Vaak geeft Ahrefs van alle SEO-tools de meeste backlinks terug. Hier kan je alles direct sorteren op categorieën en bespaart dit je veel tijd. Een nadeel van Ahrefs is dat het geen Google Analytics of Search Console koppeling heeft.
Ahrefs heeft een grote databank waarin België prominent vertegenwoordigd wordt. Hierbij kan je jouw eigen marketingcampagne afstellen naar Belgische zoekopdrachten. Klik op de video hieronder om te zien hoe deze tool werkt:

Ahrefs kan je gratis uitproberen met een proefperiode.
Wat kan je doen met Ahrefs?
De software van Ahrefs is onderverdeeld in 5 categorieën:
- Site Explorer: Hiermee controleer je het backlink-profiel van een website en kan je vergelijkingen maken met andere websites in dezelfde sector.
- Content Explorer: Helpt met het zoeken naar content op basis van je ingebrachte onderwerpen.
- Keyword Explorer: Maakt het bepalen van relevante zoekwoorden eenvoudiger.
- Rank tracker: Berekent de zoekwoord ranking op desktop en mobiele apparaten.
- Site Audit: Analyseert een website om algemene zoekmachine optimalisatie problemen op te sporen en op te lossen.

Heb je veel SEO-tools nodig om zoekwoord optimalisatie te doen voor je website?
Het antwoord is nee. Volgens een bevraging aan 137-SEO experts zou je genoeg hebben met 3 SEO-tools.
Hoe werkt een website optimalisatie?
Een website optimalisatie kan je bereiken door een aantal stappen te volgen:
- Zoekwoord onderzoek: Je zoekt eerst naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt in Google. (zoals de KWfinder tool van Mangools)
- Technische optimalisatie: Je verbetert de snelheid en gebruikersvriendelijkheid van je website door middel van tools. (bijvoorbeeld Microsoft Clarity).
- Teksten optimaliseren: Hierbij gebruik je deze handige checklist om je teksten op je website te optimaliseren voor jouw gekozen zoekwoord.
(met bijvoorbeeld SEMrush SEO Writing Assistant) - Interne en externe links: Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om externe verwijzingen (backlinks) en interne links op je website te doen. (bijvoorbeeld met Ahrefs)
- Onderhoud: Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar. Het onderhouden van je SEO Keyword Ranking een contant proces. Blijf daarom steeds teksten schrijven! (Gebruik SE Ranking om de organische prestaties van je website op te volgen)
De top 10 beste SEO Tools
Volgens een bevraging aan 137 SEO experts heb je enkel maar 3 SEO tools nodig. Hieronder vind je een lijst met populaire SEO Tools.
SEO Tool | Website URL |
---|---|
KWfinder meer info | Bezoek de website |
Google Search Console meer info | Bezoek de website |
Bing Webmaster Tools meer info | Bezoek de website |
Microsoft Clarity meer info | Bezoek de website |
SEMrush meer info | Bezoek de website |
Ahrefs meer info | Bezoek de website |
Ubersuggest meer info | Bezoek de website |
SE Ranking meer info | Bezoek de website |
Mangools meer info | Bezoek de website |