Varamedia logo
20+

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een SEO-tool met een van de grootste databanken met backlinks. Deze crawlbot is op Googlebot na, de meest actieve bot en zijn ze heel transparant over hun databank. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van Ahrefs en geven we je een aantal alternatieve tools om SEO mee te doen.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:

Naast SEO staat Ahrefs vooral bekend om hun enorme backlink-databank. Dit blijkt ook uit hun resultaten. Vaak geeft Ahrefs van alle SEO-tools de meeste backlinks terug. Hier kan je alles direct sorteren op categorieën en bespaart dit  je veel tijd. Een nadeel van Ahrefs is dat het geen Google Analytics of Search Console koppeling heeft.

Ahrefs heeft een grote databank waarin België prominent vertegenwoordigd wordt. Hierbij kan je jouw eigen marketingcampagne afstellen naar Belgische zoekopdrachten. Klik op de video hieronder om te zien hoe deze tool werkt:

Ahrefs kan je gratis uitproberen met een proefperiode. 

Wat kan je doen met Ahrefs?

De software van Ahrefs is onderverdeeld in 5 categorieën:

  • Site Explorer: Hiermee controleer je het backlink-profiel van een website en kan je vergelijkingen maken met andere websites in dezelfde sector.
  • Content Explorer: Helpt met het zoeken naar content op basis van je ingebrachte onderwerpen.
  • Keyword Explorer: Maakt het bepalen van relevante zoekwoorden eenvoudiger.
  • Rank tracker: Berekent de zoekwoord ranking op desktop en mobiele apparaten.
  • Site Audit: Analyseert een website om algemene zoekmachine optimalisatie problemen op te sporen en op te lossen.
Ahrefs-SEO-Varamedia

Heb je veel SEO-tools nodig om zoekwoord optimalisatie te doen voor je website?
Het antwoord is nee. Volgens een bevraging aan 137-SEO experts zou je genoeg hebben met 3 SEO-tools.

Hoe werkt een website optimalisatie?

Een website optimalisatie kan je bereiken door een aantal stappen te volgen:

  • Zoekwoord onderzoek: Je zoekt eerst naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt in Google.  (zoals de KWfinder tool van Mangools)
  • Technische optimalisatie: Je verbetert de snelheid en gebruikersvriendelijkheid van je website door middel van tools.  (bijvoorbeeld Microsoft Clarity). 
  • Teksten optimaliseren: Hierbij gebruik je deze handige checklist om je teksten op je website te optimaliseren voor jouw gekozen zoekwoord.
    (met bijvoorbeeld SEMrush SEO Writing Assistant)
  • Interne en externe links: Nadat de tekst en de optimalisatie gedaan is is het relevant om externe verwijzingen (backlinks) en interne links op je website te doen. (bijvoorbeeld met Ahrefs)
  • Onderhoud: Zoekmachine optimalisatie is nooit klaar. Het onderhouden van je SEO Keyword Ranking een contant proces. Blijf daarom steeds teksten schrijven! (Gebruik SE Ranking om de organische prestaties van je website op te volgen)

De top 10 beste SEO Tools

Volgens een bevraging aan 137 SEO experts heb je enkel maar 3 SEO tools nodigHieronder vind je een lijst met populaire SEO Tools.

SEO ToolWebsite URL
KWfinderBezoek de website
Google Search ConsoleBezoek de website
Bing Webmaster ToolsBezoek de website
Microsoft ClarityBezoek de website
SEMrushBezoek de website
AhrefsBezoek de website
UbersuggestBezoek de website
SE RankingBezoek de website
MangoolsBezoek de website

“Onze SEO-klanten kennen allemaal een serieuze omzetgroei. Als je nog twijfelt: niet twijfelen, gewoon doen. SEO is meer rendabel dan veel andere marketingoplossingen!"

- Jeroen Van Raemdonck

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

SEO Consultant

Kies voor onze SEO consultant en voel wat écht rendement in Google teweeg brengt. Als je wil dat jouw bedrijf online gevonden wordt door nieuwe klanten, moet je investeren in zoekmachineoptimalisatie. Een SEO consultant kan hierbij helpen. Maar wat is SEO consultancy precies? Wat houdt dit in? Het Varamedia SEO-team legt het uit!

SEO

SEO of SEA? Prestaties, valkuilen en verschillen

Veel bedrijven twijfelen of ze moeten kiezen voor SEO (organisch zoeken) in Google of SEA (betaald zoeken). Hoe dan ook: je wilt uiteraard bovenaan staan in de zoekresultaten. Hoe meer plaats je kan innemen op cruciale zoekwoorden, hoe groter de kans dat je kwalitatief webverkeer aantrekt dat een aankoop of aanvraag zal doen.

Maar hoe maak je nu de keuze tussen SEO en SEA? Varamedia legt je alles uit in dit artikel.

SEO

SEO Marketing

Wat is SEO marketing precies en hoe optimaliseer je het voor jouw bedrijf? Search Engine Optimization houdt in dat je website aantrekkelijker wordt gemaakt voor zoekmachines. Jij probeert, alleen of samen met een SEO bureau, je ‘organic ranking’ in de zoekresultaten te verbeteren.

Marketing evolueert continu en bedrijven moeten tegenwoordig ook online makkelijk te vinden zijn. Met deze tips kan je ervoor zorgen dat het algoritme van zoekmachines jouw website aanziet als kwalitatief. Hiermee zal je hoger scoren in de zoekresultatenpagina en meer bezoekers trekken naar jouw website.

SEO

SEO Bureau

Varamedia is jouw SEO bureau met alle vereiste in-house kennis voor elk aspect van zoekmachineoptimalisatie: SEO-analyse, content mapping, SEO-teksten laten schrijvenlink building, authority building, citation development en zoekmachineoptimalisatie voor sociale media.

SEO

Google Search Console

Google Search Console is een waardevolle SEO-tool van Google om de aanwezigheid van je website te controleren in de zoekresultaten. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ermee kan doen.

SEO

SEO Copywriter

Een SEO copywriter schrijft wervende teksten die jou helpen meer omzet en geloofwaardigheid te verkrijgen. Op het internet heb je vaak duizenden concurrenten om de strijd mee aan te gaan. Hoe zorg je er dan voor dat je toch opvalt? SEO is dé oplossing. De beste SEO copywriters uit ons Varamedia team leggen alles in dit artikel aan je uit.

SEO

Technische SEO

Met technische SEO scoort jouw website hoger in de organische zoekresultaten. Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren op vlak van SEO? Het Varamedia SEO-bureau heeft jarenlange ervaring met zelfs de meest ingewikkelde technische SEO-ingrepen.

SEO

Wat kost SEO en/of een SEO specialist?

Veel bedrijven stellen zich de vraag wat SEO of een SEO expert kost. Deze marketeer heeft search engine marketing als hoofdverantwoordelijkheid en moet de zoekkanalen Google en Bing optimaal laten renderen. Soms wordt dit uitbesteed aan een zoekmachine marketing bureau voor extra hoge kwaliteit.

Als je weet dat Google miljarden zoekopdrachten verwerkt, weet je ook dat de potentiële omzet die je hieruit kan halen, enorm is. Een SEO-marketeer en SEA-marketeer is dus van cruciaal belang voor het slagen van je zaak online. Maar natuurlijk wil je weten wat die persoon zou kosten.

SEO

SEO expert

Wil je meer organisch verkeer naar je website? Wil je met je website sterk worden in SEO? Blijft je website ergens hangen op pagina 5 van Google? Een SEO expert bij Varamedia kan je organische vindbaarheid verbeteren en je website pijlsnel op de eerste plaats in de Google rankings krijgen.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?