Een volledige handleiding en de beste SEO-tools voor zoekwoordenonderzoek in 2023

Een SEO zoekwoordenonderzoek, hoe begin je daar nu aan? Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is moeilijker dan gedacht. Maar na het lezen van dit artikel zou er al het een en ander duidelijk moeten worden. Lijkt er toch geen beginnen aan? Vraag dan de hulp van een van onze experten bij het Varamedia SEO agency en wij begeleiden jou doorheen het hele proces.

Als copywriting bureau zorgen wij bij Varamedia, onder leiding van onze SEO-specialisten, steeds voor de perfecte, en natuurlijk taalkundig correcte teksten. Wie denkt dat deze teksten er zomaar komen, zonder enige voorbereiding, vergist zich.

Met een keyword research voor SEO bepaal je de SEO architectuur van je website. Het is dus één van de belangrijkste SEO-voorbereidingen die je moet doen!

Zoekwoorden

We beginnen bij het begin. Wat zijn nu precies zoekwoorden?Zoekwoorden zijn als een kompas voor jouw SEO-campagnes: ze vertellen je waar je heen moet en of je vooruitgang boekt. 

Bovendien helpt het onderzoeken van zoektermen je om jouw doelgroep beter te begrijpen. Maar hoe begin je nu zoektocht naar nieuwe zoekwoorden?

In dit artikel geven we je een volledige handleiding met de nodige tips en tricks. De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:
Zoekwoordenonderzoek

1. Wat is een zoekwoordenonderzoek?

2. Hoe begin je eraan?

3. Waarom is keyword research belangrijk?

4. Moeilijkheidsgraad van een zoekwoord

5. Wat zijn de resultaten van een zoekwoordenonderzoek?

6. Wat kost een zoekwoordenonderzoek?


Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een SEO zoekwoordenonderzoek is het proces van het zoeken naar en ontdekken van zoektermen die mensen gebruiken in zoekmachines zoals Google, Bing, YouTube.

Het uiteindelijke doel van een zoekwoordenonderzoek is het vinden van de juiste zoekwoorden waar de website op kan adverteren of op geoptimaliseerd kan worden, om zo meer bezoekers naar de website te trekken. Het is ook niet voor niets dat een zoekwoordenonderzoek de eerste stap is voor een succesvolle SEO- en SEA-strategie.

Google zoekwoorden

SEO agency nodig voor je zoekwoorden-onderzoek? Varamedia it is!

Meer dan 55 bedrijven geholpen

Hoe begin je aan een zoekwoordenonderzoek?

Hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Een zoekwoordenonderzoek gebeurt aan de hand van onderstaand vijf stappenplan. Het laat je zoekwoorden ontdekken die je concurrentie niet kent. De moeite waard om eens te lezen dus. Het keyword research stappenplan gaat als volgt:

Stap 1: Identificeer jouw doelgroep

De meeste mensen (zelfs sommige minder ervaren SEO copywriters die zich wagen aan een zoekwoordonderzoek) vergeten deze eerste en heel belangrijke stap in het maken van een goed zoekwoordenonderzoek. 

Maar wat betekent het nu juist: jouw doelgroep identificeren? Voordat je een target doelgroep gaat vastleggen, zijn er enkele interessante feiten die we met jullie willen delen.

Feit #1: Je klant spendeert zo'n 99% van de tijd online zonder op zoek te zijn naar wat jij verkoopt.

Feit #2: Als je enkel jouw doelgroep target wanneer ze op zoek zijn naar exact datgene wat jij aanbiedt, dan misloop je honderden kansen om bij hen in het oog te springen.

Uit deze feiten willen we jullie leren dat jouw target doelgroep niet per se exact dezelfde zoekterm moet ingeven in Google als jouw gekozen zoekwoord. Vaak geven mensen gerelateerde zoekopdrachten in. Deze zoekopdrachten zijn gerelateerd aan de producten of diensten die jij als bedrijf aanbiedt. Daarom is het belangrijk om deze gerelateerde zoektermen mee te nemen in jouw strategie. 

TIP: Kies zoekwoorden die passen bij het product of dienst dat je aanbiedt. Relevante zoekwoorden scoren altijd beter in Google.

De kracht van zoekwoordenonderzoek is gebaseerd op jouw target doelgroep. Je wil top of mind zijn bij je doelpubliek. Dit wil zeggen dat jij de eerste persoon bent waaraan mensen denken wanneer ze jouw product willen kopen.

Stap 2: Vind topics waarin jouw doelgroep interesse heeft

Het is essentieel om topics te vinden van waar jouw doelgroep zich voor interesseert. Ga na waar jouw doelpubliek online rondhangt. Dit kunnen platformen zijn zoals Pinterest, Reddit, YouTube, enzovoort. Uiteraard moet je alleen rekening houden met de topics die ook relevant zijn voor jouw business.

Eens je weet waar je potentiële klanten te vinden zijn, kijk je naar de topics die belangrijk zijn voor hen. Vind zo vijf topics waar jouw doelpubliek het over heeft.

Stap 3: Zoekwoorden gezocht: ideeën genereren

Er zijn vijf tactieken om aan keyword idea generation te doen.

  • Google Suggest: Hier tip je bepaalde zoekwoorden in en kan je alle suggesties zien die Google je geeft. Deze suggesties zijn ongetwijfeld sterke zoekwoorden want ze komen van Google zelf. Zie onderstaande afbeelding die toont hoe Google Suggesties eruitziet.
Zoekwoordenonderzoek
  • Quora.com: Deze zoekwoorden tool is een enorme gemeenschap die vragen en antwoorden over elk onderwerp. Geef je onderwerp in in Quora en bekijk welke zoekwoorden eruit komen.
  • Reddit: Reddit is ook een enorme gemeenschap die vragen en antwoorden over elk onderwerp, van huisdieren tot politiek.
  • Google Searches Related To Feature: Bij een Google zoekwoordenonderzoek komen er onderaan de resultatenpagina de zogenaamde LSI keywords. Google geeft zijn suggesties van gerelateerde zoektermen. Deze zoekopdrachten gerelateerd aan jouw zoekwoorden zijn altijd interessant om te bekijken, omdat de zoekwoorden van Google zelf komen. Bovendien zitten er regelmatig heel goede zoekwoorden bij die je mee kan nemen in jouw zoekwoorden analyse.
Zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek
  • Google Trends: Google Trends is een dienst van Google die door middel van grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op bepaalde zoektermen is gezocht met de zoekmachine van Google..

Stap 4: Analyseren van de commerciële intentie van elk zoekwoord

Onder de commerciële intentie van een zoekwoord verstaan we de waarschijnlijkheid dat iemand naar jouw zoekterm zoekt ook effectief van jou zal kopen. Om deze intentie van de zoekterm te analyseren, gebruiken we de tool Google Keyword Planner. In de Google zoekwoordplanner kan je voor een van jouw potentiële zoektermen analyseren hoe hoog de biedingssom is per klik op het zoekwoord. Hoe hoger de suggested bid is, hoe waardevoller het keyword.

Zoekwoordenonderzoek

Stap 5: Kijken naar het zoekwoordvolume

Via deze twee gratis tools kan je kijken hoeveel er naar jouw potentiële zoekwoord wordt gezocht per maand. Via de gratis tools SEMrush en Kwfinder kan je zien hoeveel er naar het keyword wordt gezocht per maand.

Waarom is keyword research belangrijk?

Een zoekwoordenonderzoek invloed op elke andere SEO-taak die je uitvoert, inclusief het vinden van content, on-page SEO, e-mailmarketing, enzovoort. Door een zoekwoordenonderzoek weet je met welke woorden gebruikers zoeken en voeg je extra waarde toe aan de content op jouw website. Je legt met deze zoekwoordenonderzoek de basis om jouw content te optimaliseren voor SEO en dit is essentieel om goed te scoren.

SEO Bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Geïnteresseerd in een zoekwoordenonderzoek voor je website en op zoek naar een SEO bureau? Bij Varamedia ben je op de juiste plek! Contacteer ons snel.

Moeilijkheidsgraad van het zoekwoord

Wanneer je nieuwe zoekwoorden zoekt, is het belangrijk om de moeilijkheidsgraad ervan in te schatten. Een zoekwoord dat heel competitief is kan moeilijkheden geven om hoog te ranken in Google. Maar als je het zoekwoord vindt zonder al teveel concurrentie, dan heb je een grote kans om binnen de top 3 van de Google zoekresultaten te eindigen.
Hier zijn enkele weetjes waarmee jij de SEO moeilijkheidsgraad van zoekwoorden kan achterhalen.

Long tail zoekwoorden zijn meestal minder competitief dan short tail zoekwoorden

Long tail zoektermen zijn zoektermen met een relatief laag zoekvolume en concurrentie niveau. Deze long tail termen zijn vaak langer dan de meeste andere zoektermen.

De meeste mensen in SEO verdelen hun zoekterm in drie hoofdcategorieën:

Zoekwoordenonderzoek
  • Head Terms: Dit zijn meestal de zoektermen van een woord met een hoog zoekvolume én concurrentie. Dit soort zoektermen converteert meestal niet goed, omdat het te vaag is.

  • Body Keywords: Dit zijn zinnen van 2-3 woorden die een behoorlijk zoekvolume opleveren. Deze zoektermen converteren iets beter, omdat ze specifieker worden.

  • Long tail keywords: dit zijn lange 4+ woordzinnen die meestal heel specifiek zijn, waardoor de competitie voor dit soort zoekwoorden kleiner is.

Autoriteit van websites op Google's eerste pagina

Het bekijken van de eerste pagina in het Google zoekwoorden onderzoek is interessant om te kijken hoe groot de concurrentie juist is voor jouw ingevoerde zoekterm. Geef jouw zoekterm in in Google en kijk naar de het eerste zoekresultaat.
 
Let wel, kijk naar de organische resultaten en niet de betalende advertenties.

Wat zijn de effecten van een zoekwoordenonderzoek?

Het weten van de belangrijkste zoektermen in je branche heeft impact op alle andere aspecten van zoekmachine marketing. Het is vaak de eerste stap die gezet wordt bij een zoekmachine marketing campagne. Zoektermen vertellen je namelijk waar je doelgroep zit en laten je zien waar je gaten laat vallen of juist progressie boekt.

Maar waar veel mensen zich in vergissen, is dat zoekwoorden onderzoeken niet alleen effectief zijn voor je SEA– of SEO-strategie. Tegenwoordig kan je in een aantal uur de hele marktvraag blootleggen met een zoekwoordenonderzoek. 

Dus doe je een zoekwoordenonderzoek alleen voor SEO of SEA? Dan is het een gemiste kans. Zoekwoordenonderzoek bieden veel meer dan enkel input voor je online marketingstrategie.

Een goed zoekwoordenonderzoek is essentieel voor een SEO- en SEA-strategie. Maar waar veel mensen geen rekening mee houden, is dat je het ook kunt gebruiken om inzicht te krijgen in wat er in het hoofd omgaat van jouw klant. Weet je wat je doelgroep vraagt in welke fase van het aankoopproces, dan kan je:
  • Termen gebruiken die je doelgroep ook gebruikt
  • Vragen beantwoorden die spelen bij jouw klant
  • Producten inkopen waar meetbaar vraag naar is
  • Offline marketing aanpassen op de marktvraag

Onderstaande afbeelding toont je de verschillende fases in het aankoopproces van een potentiële klant.

Zoekwoordenonderzoek

Wat kost een zoekwoordenonderzoek?

Over de kosten van een zoekwoordenonderzoek zijn de meningen verdeeld. Sommige bedrijven bieden deze dienst gratis aan. Een gratis zoekwoorden analyse lijkt vrij onrealistisch. Want een goed onderbouwd onderzoek vraagt tijd, energie, is niet te automatiseren en kan dus om deze redenen niet gratis zijn. 

Handige SEO-tools voor zoekwoordenonderzoek in 2022

Een zoekwoorden tool kan je voorzien van nuttige informatie over jouw zoekwoorden. Bij Varamedia werken we met de meest geavanceerde zoekwoorden tools van 2022.

Zoekwoorden… wat? Zie je de bomen door het bos niet na het lezen van dit artikel? Niet gevreesd. Neem contact op met onze experten van Varamedia en wij bezorgen jou een klare kijk op jouw bedrijf.

Geïnteresseerd in zoekwoordenonderzoek?

Ben je geïnteresseerd in een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf en wil je dit uitbesteden aan een professioneel SEO-bureau? Aarzel niet langer en neem contact met ons op via onderstaande knop!