Bing en Google zijn verschillend in SEO
Waarom SEO via zowel Google als Bing?
Bing en Google bieden beiden zoekmachines aan waarin je met SEO hogerop in de zoekresultaten kan komen. Voor beiden geldt dat de SEO licht verschillend is en je dus met andere dingen moet rekening houden.

Bing en Google SEO
Bekijk alle Ranking Factoren voor Google SEO en Bing SEO zoals uitgegeven door SearchMetrics. Klik op de knop hieronder om de PDF onmiddellijk te openen.
Relevantie blijft nummer 1 in SEO
Vergeet hierbij echter niet dat de belangrijkste ranking factor bij zowel Google als Bing blijft: de impact die jouw website brengt voor de eindgebruiker.
Welke SEO-optimalisaties je dus ook inplant, vergeet nooit om de eindgebruiker in gedachten te houden! Schakel indien nodig een SEO specialist in om je te begeleiden met de SEO voor Google en voor Bing.
Verschil 1: de SEO Search Consoles
Wil je SEO beheren in Bing of Google, dan kan je gebruik maken van de Search Consoles van beide zoekmachines. Dat zijn Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

SEO begint in je Webmaster Tools Programma!
Met een toegang tot Google Search Console of Webmaster Tools kan je inzichten krijgen in belangrijke SEO-informatie over Bing of Google zoals:
- De zoekopdrachten waarvoor je gevonden wordt in deze zoekmachines.
- Wat je click-through-rate is.
- Welke van je pagina’s het best score in SEO.
- En nog veel, veel meer!
Deze dashboards verschillen sterk van elkaar en dat is een eerste noemenswaardig verschil tussen Bing SEO en Google SEO. Het dashboard is bij Google iets sterker in gebruiksvriendelijkheid dan bij Bing.
Veel marketeers neigen om Bing Webmaster Tools zelfs helemaal links te laten liggen als ze optimaliseren voor SEO. Hierbij kiezen ze vaak voor een instelling in Google Search Console (waarbij de website wordt toegevoegd en een indexering aangevraagd).
Bing Webmaster Tools heeft hierop geanticipeerd en biedt daarom de mogelijkheid om de koppeling te leggen met Google Search Console. Met andere woorden: je kan alles op SEO-vlak instellen in Google en dit daarna importeren in je Bing SEO platform.

Geïnteresseerd in SEO?
Verschil 2: Backlinks in Google en Bing
Eén van de vele SEO-parameters waarmee zoekmachines een websitepagina evalueren is de hoeveelheid backlinks die verwijzen naar deze pagina. Dat zijn de links van andere websites die linken naar deze pagina.
Algemeen geldt: hoe meer backlinks een webpagina heeft, hoe meer autoriteit deze pagina krijgt in zoekmachines. Hierbij blijkt een groot onderscheid te bestaan tussen hoe Bing en Google belang hechten aan backlinks.
SEO consultant nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met ons. Stel je vraag over SEO rechtstreeks aan een SEO expert. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een SEO audit willen ontvangen? Dit is een gratis service voor onze leads. Laat dit dan even weten in het formulier of vraag deze audit aan via het menu op de website!