Krijg inzicht in hoe je website presteert met een SEO audit

Een SEO audit en SEO in het algemeen zijn onze grootste specialiteit. De reden is simpel: met zoekmachine optimalisatie rank je hoog in Google zonder te betalen. Het rendement ligt bij deze vorm van marketing dus bijzonder hoog.

Presteert je website niet zo goed als je zou willen, maar zie je niet wat het probleem is? Dan kan een SEO audit helpen. Varamedia helpt je graag op weg naar een hoge ranking in Google.

Nieuwsgierig naar hoe jij met SEO op de eerste plaats kunt staan in Google?

Lees hier verder.

Wat is een SEO audit?

Bij een SEO audit wordt je website helemaal onderzocht op vlak van SEO. Er wordt gekeken hoeveel organisch verkeer je krijgt, hoe goed je online vindbaarheid is en hoe geoptimaliseerd je website is. 

Het is dus een soort van diagnose op vlak van SEO prestaties.

De factoren waar je op moet letten om hoog in de Google Rankings te scoren, worden steeds complexer. Volgens SEO guru Neil Patel kon je vroeger met een paar aanpassingen al snel hoog scoren. Vandaag de dag is Google een pak ingewikkelder geworden.

Het wordt daarom voor SEO-leken steeds moeilijker wordt om op 1 oogopslag te zien waarom je website niet goed presteert en weinig leads binnenhaalt. Als dit het geval is, moet je zeker beginnen onderzoeken wat er beter kan. Een website is namelijk dé manier om leads te genereren.

Een SEO audit die uitgevoerd is door een marketingbureau is niet enkel een uitgebreide analyse van de cijfers, het is ook een handleiding voor wat beter kan. Niet enkel problemen, maar ook oplossingen dus!

Hoe belangrijk is een SEO audit?

Je kan natuurlijk altijd zelf via Google Analytics en de Google Search Console gaan kijken naar de cijfers, maar dat betekent niet dat je meteen weet wat er mis is. Daarvoor moet je ook daadwerkelijk weten welk aspect van je website een ranking factor is voor Google en wat niet. 

Je kan misschien denken dat een bepaalde prestatie al goed is. Een kwalitatieve SEO audit kan echter vaak tonen dat je nog veel meer uit je website kan halen! Het zorgt er ook voor dat je efficiënt aan zoekmachineoptimalisatie kan doen en niet gewoon maar wat moet proberen.

Tiplaat je een nieuwe website maken? Plan dan in de site-architectuur ook een solide SEO-basis in. Een SEO audit kan hierbij helpen!

In zo'n uitgebreid rapport over je webpagina's, zal je ook snel zien of er (technische) fouten zijn. Zijn er externe links die eigenlijk niet meer werken? Zijn er backlinks van websites die helemaal niet zo kwalitatief zijn? In een SEO audit ga je de problemen zien die anders onzichtbaar voor slechte resultaten zouden blijven zorgen.

Een SEO audit is dus heel belangrijk om de beste resultaten te kunnen verzekeren voor je website. Zelfs wanneer je denkt dat je website wel goed presteert, is het aan te raden om een audit aan te vragen. Zeker als je enkel copywriters hebt en geen technische SEO specialist, is een technische SEO audit belangrijk. 

Wat wordt er bekeken bij een audit?

Je website wordt op de volgende punten beoordeeld: 

  • Technische SEO
  • On Page SEO
  • Off Page SEO
  • Concurrentieanalyse
  • Zoekwoordenanalyse

Je website krijgt een SEO score op basis van al deze elementen. Zo zie je hoe je website algemeen scoort. Daarnaast kan je via de uitgebreide analyse aanbevelingen krijgen over hoe je website te verbeteren.

Via tools zoals Google Search Console en Google Analytics wordt gekeken hoe je website op dit moment presteert. Afhankelijk van de concurrentieanalyse wordt dan ook gekeken of je veel achterstand hebt op de grootste namen in jouw niche. Als je in een hyperspecifieke branche werkt, gaat je zoekvolume van nature heel wat lager liggen.

SEO audit

Er bestaan nog heel wat tools om de prestaties van je website te analyseren. Elk SEO bureau heeft zowat hun favoriete tools waar ze het best mee werken. Bij Varamedia gebruiken we onder andere SEMRush en SERanking.

Wanneer vraag je best een SEO audit?

Nu vraag je je waarschijnlijk af wanneer je best zo'n SEO audit aanvraagt en waarom juist op die momenten? Je kan natuurlijk altijd beslissen om op eender welk moment een audit aan te vragen, maar er zijn een aantal momenten wanneer het slim is om een audit te (laten) doen. 

Je website presteert slecht

Heb je weinig conversies en leads? Wordt je website maar niet gevonden in Google, ook al heb je een sterk product? Dan ligt het waarschijnlijk aan je SEO. Het is best om niet te veel moeite te verspillen aan doelloos te knutselen aan je website. Je hebt dan nood aan SEO expertise.

Via een audit kan je dan zien wat je zeker wel of niet moet doen. SEO copywriting is bijvoorbeeld heel goed voor on-page SEO, maar zal weinig doen aan de laadtijd van je website. Bij laadtijd kan het probleem dan weer een heleboel andere oorzaken hebben: te zware afbeeldingen, geen geoptimaliseerde webdesign, …

Een SEO audit wijst niet enkel op problemen, het kan ook een aantal factoren uitsluiten. Zo moet je niet ineens tijd verspillen aan veel copywriting terwijl je on-page SEO al goed is.

Je bent een beginnend bedrijf

Nieuwe bedrijven denken vaak aan het laten maken van een logo en huisstijl, het aannemen van het beste personeel en het huren van een goed kantoor. Toch wordt een SEO audit snel vergeten. 

Om een SEO audit aan te vragen, moet je helemaal nog geen uitgebreide website hebben. Zelfs bij een kleine website of het bouwen van een nieuwe site kan je al heel veel hebben aan een SEO audit. Zo begin je meteen met een sterke website in je online marketing strategie!

Je neemt een nieuw marketingbureau aan

Bij het aanvragen van een SEO audit bij een marketingbureau of freelance marketeer zal je snel merken hoe goed ze echt zijn in hun vak. Het is daarom vaak standaard inbegrepen bij het aanwervingsproces. 

Via deze audit kan je namelijk het antwoord vinden op een aantal vragen:

  • Leggen ze alles uit in begrijpelijke taal of smijten ze te veel met hyperspecifieke termen? 

  • Gebruiken ze wel goede tools? 

  • Geven ze bruikbare tips die je meteen zelf kan toepassen op je website?

Een SEO audit kan al snel tonen hoe gedetailleerd een marketing bureau te werk gaat. Om je website hoog in de rankings te krijgen, moeten ze namelijk exact weten hoe ze voor de beste zoekmachineoptimalisatie zorgen.

Je wilt de SEO prestaties van je websites hoog houden

Misschien presteert je website al heel goed, maar zie je graag waarom het nu zo goed gaat. Een SEO audit is zeker niet enkel nuttig als alles slecht gaat. Een regelmatige audit zorgt ervoor dat je alert blijft over de prestaties van je website.

Zo zie je ook vaak al heel vroeg of er bepaalde problemen zijn. Merk je al een lichte daling bij een bepaalde belangrijke metric? Dan weet je dat je dat aspect iets meer in het oog gaat moeten houden de komende tijd. Het zorgt ervoor dat de resultaten van je website niet vaag blijven, maar nauwkeurig kunnen worden opgevolgd.

Geïnteresseerd in een SEO audit?

Krijg tot 3x meer verkeer via Google in max. 6 maanden tijd met onze succesformule.

De meest voorkomende SEO problemen

Wat zijn nu juist de meest voorkomende problemen die opgespoord worden met zo'n SEO audit? 

Gebroken links

Gebroken links zijn links die nergens naartoe wijzen. Ze komen op error-pagina's uit, waardoor de bezoeker vaak gefrustreerd geraakt en wegklikt. Het gaat hier om zowel externe als interne links.

Deze links komen vaak door veranderingen in de structuur van de website. Bij interne links gebeurt dit wanneer je eens heel wat pagina's geconsolideerd hebt in 1 webpagina of wanneer je pas na een tijdje met categorieën werkt waardoor de URL veranderd is.

Probeer deze gebroken links snel genoeg op te sporen zodat je ze kan veranderen en de structuur van je website intact blijft.

Oninteressante content

Soms ligt een slechte prestatie niet altijd aan de technische SEO. Je maakt je webpagina's namelijk niet enkel voor zoekmachines, maar ook voor mensen. Als de teksten helemaal niet aanspreken, zullen mensen van nature wegklikken. 

Dit heeft dan helemaal niet te maken met zoekwoorden of laadtijd. Sterke copywriting is meer dan zoekwoorden in een tekst proppen. Online marketing heeft ook altijd wat creativiteit en innovativiteit nodig. Het is op die manier dat je echt klanten kunt aantrekken. 

Daarom hebben wij bij Varamedia een heel team SEO copywriters die op een creatieve manier interessante, commerciële webteksten kunnen schrijven.

Duplicate content

Het is soms moeilijk om steeds nieuwe teksten te schrijven, zeker als je op gelijkaardige zoekwoorden hoog wil scoren. Het is echter een slecht idee om zomaar te beginnen copy-pasten. Dit heeft Google namelijk snel door.

Zogenaamde "duplicate content" wordt door zoekmachines opgemerkt en vaak afgestraft door een lagere ranking. Google wil namelijk niet dezelfde pagina vijf keer tonen in de zoekresultaten. De gebruikerservaring staat nog steeds centraal. Duplicate content zorgt daarom voor een slechte prestatie van jouw website.

Duplicate content

In hun infodatabank Google Search Central legt Google uit hoe je duplicate content best kan vermijden.

Geen backlinks

In je website wil je niet enkel naar andere kwalitatieve websites verwijzen. Google ziet ook graag websites waar veel naar verwezen wordt. Je moet voor je website dus ook veel backlinks kunnen genereren.

Linkbuilding is een van de moeilijkste praktijken bij zoekmachineoptimalisatie. Sommige marketingbureau's wagen zich er zelfs niet aan! Backlinks zijn echter enorm doeltreffend om een hogere ranking te bekomen in Google.

Bij Varamedia zetten we ons daarom in voor kwalitatieve SEO linkbuilding. Hiermee krijg je niet enkel meer organisch verkeer naar je website, je website krijgt ook veel meer autoriteit. Je toont hiermee aan Google dat je echt relevant bent en zo hoog mogelijk getoond moet worden aan mensen met een bepaalde vraag.

Wij zorgen ervoor dat je tot 3x meer verkeer krijgt via Google

Meer dan 30 bedrijven geholpen

Kan ik zelf zo'n audit doen?

Je kan natuurlijk beslissen om zelf je website eens te analyseren. Er zijn verschillende tools waarbij je dit kan doen die heel toegankelijk zijn voor SEO beginners. Ze kunnen je al een eerste inzicht geven in hoe goed je website presteert.

Als je graag zelf al eens checkt hoe SEO-proof je website is, kan je een account aanmaken bij Google Search Console en Google Analytics. Hierbij heb je meteen een duidelijker zicht op hoeveel bezoekers je website aantrekt.

Een grondige SEO audit laat je echter beter over aan professionele SEO experten. Zij hebben al veel ervaring en kunnen de analytische gegevens meteen contextualiseren. Zo weet jij welk cijfer omhoog moet en welk omlaag.

Hoeveel kost een SEO audit?

De kosten van een SEO audit hangen enorm af van bureau tot bureau. Sommige freelance SEO specialisten zullen een bepaald uurtarief aanrekenen voor een SEO audit bij losse opdrachten. 

Bij bepaalde bureau's zitten audits inbegrepen in hun diensten, maar dan moet je vaak wel al een samenwerking aangaan.

Bij Varamedia kost het weinig: namelijk niets! Omdat wij geloven dat we jou met onze expertise kunnen overtuigen, bieden wij een gratis marketing audit aan. 

Hierbij bekijken we niet enkel je SEO, maar ook de leadgeneratie van je website. Je hebt namelijk niet enkel meer bezoekers nodig, maar ook meer verkopen.

SEO expertise bij Varamedia

Varamedia als digital marketing agency betekent: resultaten! Wij hebben een uitgebreid team aan copywriters, webdesigners en marketeers die klaarstaan om van jouw website een echte leadgenerator te maken.

Contacteer ons voor een vrijblijvend eerste gesprek en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen doen!

0 of 1000

Categorie: