De do's en don'ts van een digital marketing agency
In dit digitale tijdperk heeft je bedrijf nood aan het beste digital marketing agency. Maar waaraan herken je een goed online marketing agency? We geven je een lijst van wat een digital marketing agency hoort te doen voor jouw bedrijf. Daarnaast zeggen we je ook wat zo’n marketing agency zeker NIET mag doen!
Lees ook:
Do: Sterke zoekmachine marketing
Binnen een sterke digital strategy is zoekmachine marketing onmisbaar. Het is dé manier om op een organische manier te groeien als bedrijf en meer naamsbekendheid te genereren. Een zoekmachine zoals Google blijft een van de belangrijkste kanalen om aan digital marketing te doen.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een van de grote strategieën binnen zoekmachine marketing is SEO (Search Engine Optimization). Met SEO marketing ga je de organische vindbaarheid van je website verbeteren door doelgerichte SEO copywriting, goede webdesign en technische SEO.
SEO is een belangrijke tool binnen digital marketing. Je zorgt er namelijk voor dat potentiële klanten je op het juiste moment vinden: wanneer ze een oplossing zoeken voor een probleem of vraag.
Zoekmachine adverteren (SEA)
Naast SEO heb je ook SEA: search engine advertising. Dit zijn advertenties met Google Ads die bovenaan in Google verschijnen. Het werkt heel doeltreffend in combinatie met een sterke marketing strategie.
Het zorgt ervoor dat een bepaalde pagina even onder de aandacht komt van je doelgroep.
Je richt met SEA op een specifieke zoekwoorden die belangrijk zijn voor je onderneming. Op die manier kan je ineens een boost in leads krijgen omdat mensen je voor het eerst leren kennen.
Ook interessant: waarom Varamedia uitblinkt als Google Ads bureau

Do: Adverteren op sociale media
Social media is een belangrijk platform dat zeker niet vergeten mag worden binnen een digital marketing strategie.
Ook voor professionele klanten is het goed om te letten op je online aanwezigheid. Een duidelijke bedrijfspagina op Facebook kan al heel wat doen om bereikbaar en open over te komen naar klanten.
Via een Facebook-pagina kun je bijvoorbeeld ook gemakkelijk reviews verzamelen. Niet enkel informatief voor jouw onderneming, maar ook interessant voor potentiële klanten! Zo kunnen zelfs sceptische klanten overtuigd worden door de expertise van je bedrijf.

Do: Duidelijke communicatie
Een digital marketing agency is meer dan een bedrijf dat zich simpelweg bezig houdt met een afgebakend takenpakket. Het is een team dat gepassioneerd is in online marketing én jouw brand!
De communicatie moet daarom ook zo transparant en duidelijk mogelijk verlopen, zodat jij exact weet hoeveel rendement je uit je samenwerking haalt.
Een goede digital marketing agency zal je regelmatig een overzicht geven de belangrijkste cijfers. Zo’n rapport is meer dan een simpel mailtje met “we zijn goed bezig hoor!”
Cijfermateriaal is de meeste betrouwbare indicator binnen online marketing.
Belangrijk hierbij is cijfermateriaal dat aantoont hoeveel leads er worden gegenereerd, of de conversie goed getrackt wordt en hoe bezoekers omgaan met je website.
In het begin van je samenwerking met een marketing agency moet er dus eerst een nulmeting gedaan worden. Zo zie je exact hoeveel je verbetert ten opzichte van vroeger.
Het gaat hier ook niet enkel over de cijfers te zien stijgen. Soms heb je eens een mindere maand. Een marketing agency hoort dan wel uitleg te geven door wat dat precies komt en hoe ze in de toekomst hun aanpak gaan bijsturen.
Af en toe ligt het ook aan iets anders. Had Facebook een lange tijd serverproblemen? Dan zal dat de reden zijn dat je minder engagement had. Een digital marketing bureau moet dit dan natuurlijk ook aangeven! Anders kan je op die manier veel excuses maken.
Uitleg bij de belangrijkste KPI's
KPI’s (key performance indicators) zijn tools om te zien hoe goed je website presteert. Ze zijn precies afgesteld per segment in je marketing/sales funnel en kunnen nauw opgevolgd worden.
Een sterke marketing agency weet niet enkel hoe deze KPI’s goed te bepalen. Ze weten ook hoe met jou te bespreken waarom ze zo belangrijk zijn! Sommige marketing bedrijven geven amper uitleg omdat ze denken dat hun klanten toch niet geïnteresseerd zijn in al die details. Het is echter interessant om zelf te weten hoe goed je campagnes online werken.

Je moet hiervoor zeker geen opleiding SEO krijgen van je marketing agency. Je moet in een meeting echter wel exact weten waarvoor je hen betaalt. Klinkt er iets verwarrend? Vraag dan altijd extra uitleg! Het is tenslotte de online marketing van jouw business.
Informatie over jouw merk
Communicatie werkt natuurlijk langs twee kanten. Een goed digital marketing agency zal ook vragen stellen over waar jouw bedrijf mee bezig is. Welke nieuwe producten komen er in de toekomst? Hoe onderscheidt je bedrijf zich van de concurrentie?
Een marketing agency hoort niet zomaar generische content te maken. De online marketing van je bedrijf moet focussen op wat jouw bedrijf nu net zo sterk maakt. Zo zal je duurzaam groeien omdat je de doelgroep aantrekt die je echt nodig hebt.
Varamedia: een full-service digitaal marketingbureau
Do: Breed portfolio
Een goede online marketing agency kan een divers portfolio aan klanten en sectoren voorleggen, waarbij ze resultaten boeken voor elk bedrijf. Bekijk daarom zeker de pagina met referenties van Varamedia!
Veel marketingbureaus beweren wel dat ze veel ervaring hebben. Hier geldt echter altijd: geen woorden, maar daden.
Het is precies voor deze reden ook dat je voor een marketing agency kiest in plaats van een freelance digital marketeer of freelance online marketing consultant. Durf als klant gerichte vragen te stellen. Hoe gaan ze bijvoorbeeld jouw online marketing aanpakken? Wat werkt voor jouw sector, maar niet voor een andere sector?
In een portfolio zie je ook meteen of ze telkens hetzelfde doen of een geïndividualiseerde aanpak uitdenken per bedrijf. Je ziet dit bijvoorbeeld snel aan de web design van de verschillende websites.

Gebruiken ze telkens hetzelfde WordPress thema? Dan gebruiken ze waarschijnlijk ook dezelfde marketing aanpak voor alle bedrijven in hun klantenbestand.
Bij Varamedia geloven wij niet in een one size fits all aanpak. We bekijken bij elk bedrijf wat zij precies willen en optimaliseren alles binnen de persoonlijke huisstijl van het bedrijf.
Geïnteresseerd in onze referenties? Contacteer ons en we bezorgen je graag ons portfolio.
Do: Divers team aan experts
Je kiest natuurlijk voor een agency omdat ze een heel team aan specialisten hebben. Een sterk digital marketing agency zal dus een bijzonder divers team hebben voor verschillende aspecten van online marketing.
Denk dan bijvoorbeeld aan een video production manager bij bureaus die sterk zijn in video marketing. Of een specialist op vlak van web development en web design die je website volledig functioneel kan maken.
Daarom hebben wij bij Varamedia onder andere een team copywriters met elk hun eigen specialisatie in een bepaalde sector.

Don't: Te grote focus op paid media
Paid media is alle media waarvoor je moet betalen om je onderneming te promoten. Denk hier aan zoekmachine advertenties (SEA), advertenties via sociale media en reclame via kranten, radio en TV.
Binnen je hele online marketing campagne zal er natuurlijk plaats zijn voor dergelijke middelen van advertising. Een marketing agency die echter te veel focust op deze vormen van marketing, verspillen gewoon veel geld.
Er zijn namelijk veel manieren om via owned en earned media te zorgen voor veel leads. Het gaat hier bijvoorbeeld om SEO marketing of email marketing. Zij zorgen ervoor dat klanten organisch aangetrokken worden omdat je het antwoord bent op een vraag of een product aanbiedt dat ze echt nodig hebben.
Binnen social media marketing ga je ook snel een verschil zien tussen marketing agencies die te veel focussen op paid media: ze steken veel geld in advertising, maar niet in het organisch groeien van je brand.
Wil je graag meer lezen over de verschillende types media? BrightSocial legt het voor je uit.
Don't: Black hat SEO
Bij SEO marketing spreken we van white hat en black hat SEO. Het gaat hier over het verschil tussen hoe goed de SEO technieken de richtlijnen van Google volgen.
Een marketing agency die te veel gebruik maakt van Black hat SEO technieken, nemen het dus niet zo nauw met regels en ethische marketing.
White hat technieken gaan zoveel mogelijk de kwaliteit van je eigen website verbeteren. Er wordt dus gefocust op kwalitatieve content, goede backlinks die voor meer autoriteit zorgen en een functionele website die snel laadt.
Je volgt alle regels van Google, waardoor je de bezoekerservaring optimaliseert en voor succes op lange termijn zorgt. Het kan soms trager op gang komen, maar uiteindelijk is het de beste en veiligste manier.
Voor sommige SEO experts gaat white hat SEO veel te traag, dus ze manipuleren het algoritme van Google op verschillende manieren. Het gaat hier dan bijvoorbeeld om:
- Keyword stuffing: het vullen van een tekst met focuszoekwoorden, waardoor de tekst eigenlijk onleesbaar wordt voor bezoekers.
- Onzichtbare tekst: het toevoegen van verborgen tekst in de webpagina. De bezoekers ziet de tekst daardoor niet, maar de zoekmachines wel.
- Backlinks kopen: in plaats van kwalitatieve backlinks te verdienen, ga je er een heleboel opkopen om veel link juice te krijgen.
Op korte termijn zullen deze tactieken misschien voor resultaten zorgen, maar ze dragen ook een groot risico met zich mee. Google is steeds beter geworden in het ontdekken van Black hat SEO technieken en zal je website een penalty geven of zelfs blacklisten.
Heeft je website een penalty gekregen? Marketingfacts geeft 11 mogelijke redenen waarom je die gekregen hebt.
Don't: Budget negeren
Er is niets zo irritant als een budget doorgeven en op het einde van de maand ineens veel meer moeten betalen. Bij de eerste gesprekken moet altijd gekeken worden naar welk marketingbudget jouw bedrijf heeft en hoe je best kan betalen: per uur, per tekst of per pakket.
Zou er iets toch duurder uitkomen? Dan zal een goed marketingbureau dit op tijd melden en bespreken wat de opties zijn. Een marketingbureau mag geen one size fits all-werkwijze hebben, maar een based on your budget-strategie.
Hierbij wordt er gekeken naar een goede marketingstrategie die het geld echt waard is.
Don't: Geen referenties
Sommige beginnende freelancers hebben nog niet zo veel referenties. Daarbij maak je dan ook een keuze om iemand nieuwe ervaring te bieden. Bij een digital marketing agency wil je echter veel referenties kunnen zien.
Als een marketing agency geen referenties heeft, kan dat twee dingen betekenen:
- Ze hebben nog te weinig ervaring in het vak
- De klanten zijn zo ontevreden dat ze niet als referentie opgegeven willen worden
In het eerste geval kan je zelf nog de keuze maken om te geloven in een gloednieuw gepassioneerd marketing bedrijf. In het tweede geval moet je echter zo snel mogelijk weglopen!
Marketing gaat nog steeds om het bedrijf zelf. Jij moet zoveel mogelijk leads, conversies en sales binnenhalen, niet het marketingbureau.
