Een (online) marketing manager is – in tegenstelling tot een online marketing consultant – iemand die op vaste basis verantwoordelijk is voor de marketing van een organisatie. Waar een consultant eerder een adviserende rol inneemt als deel en/of aanvulling van het marketingteam, zal de marketing manager een meer coördinerende rol innemen en instaan voor:
- Aansturen voltallig marketingteam
- Uitbouw marketingteam
- Bepalen strategie voor online + offline marketing (het gehele marketingplaatje), wellicht in samenspraak met vakexperts zoals een online marketing consultant voor het online luik, maar ook andere marketingexperts (bv voor drukwerk, branding, PR, …)
- Rapporteren van marketingresultaten aan bedrijfsmanagement
Meestal telt een groot bedrijf 1 marketing manager en verschillende team leaders of channel managers: bijvoorbeeld iemand die verantwoordelijk is voor PPC (pay-per-click), eventueel apart opsplitsbaar in Search en Social, iemand die instaat voor content creation, een SEO copywriting team, enzovoort.
In dit artikel van Stepstone lees je wat een marketing manager zoal doet en/of waar je jobs vindt als online marketeer en/of marketing manager.
Op zoek naar een marketing manager?
Zoek je een ervaren marketing manager als bedrijf? Dan zijn er heel wat uitdagingen: ervaren marketing managers zijn felbegeerde mensen en de kans is klein tot onbestaande dat zo iemand op dit moment ‘werkloos’ is op zoek naar werk. Een echt ervaren marketing manager is sowieso ergens aan de slag op dit moment want talent is normaal nooit werkloos.
Jij moet als bedrijf dus zorgen dat je toptalent aantrekt dat momenteel interesse heeft in een nieuwe opdracht en/of een carrièreswitch. Maar hoe doe je dat?
Varamedia kan hierbij helpen op 2 manieren:
- Wij creëren een magnetische employer branding: we zorgen voor top employer branding voor en rond je marketingteam zodat het voor kandidaat-marketing managers haast een no brainer wordt om bij jullie aan de slag te willen gaan.
- Wij helpen met het hiring proces: we bouwen mee aan een goede selectieprocedure en voeren mee het eerste gesprek waarin we de kennis van de kandidaat testen. Aangezien we zelf marketing experts zijn, kunnen wij onmiddellijk de juiste vragen stellen.
Varamedia biedt als marketingbedrijf geen marketing managers aan: het is namelijk onmogelijk om als extern marketingbureau de rol in te vullen van iemand die normaal gesproken in het bedrijf moet aanwezig zijn.
Als beste marketingbureau van Vlaanderen hebben wij uiteraard uitgesproken specialisaties in bijvoorbeeld Google Ads, SEO, social media marketing en video marketing. Deze diensten zijn een waardevolle aanvulling op een marketingteam maar kunnen nooit een sterke interne coördinatie vervangen.
Ben jij een bedrijf dat haar marketing heel serieus neemt (en uiteraard ben jij zo iemand, want jij hebt deze pagina gevonden en jij informeert jezelf)?
In dat geval heb je (op termijn) nood aan twee soorten marketingteams:
- Een intern marketingteam dat bv. de focus legt op content creation, coördinatie van externe partners, …
- Aangevuld met een extern marketingteam rond specifieke specialisaties die intern moeilijk op te bouwen zijn (bvb. SEO, SEA, …)
Heb je hierover vragen of wil je eens spreken? Contacteer vrijblijvend onze zaakvoerder via de Calendly op deze contactpagina.