Wat doet een internet marketing bureau?
In dit digitale tijdperk wordt het steeds belangrijker om in te zetten op online content marketing. Het internet is echter vandaag de dag zo complex dat je niet zomaar alleen aan internet marketing kan doen.
Je hebt hiervoor een goed internet marketing bureau nodig, zoals Varamedia.
Maar wat doet een online marketingbureau eigenlijk? En wat is het verschil tussen online marketing en internet marketing? We leggen het allemaal haarfijn voor je uit!
Lees ook:
Wat is internet marketing?
Volgens de definitie van OnlyHumans is internet marketing alle vormen van marketing die via internet en sociale media verlopen. Het is dus een breed woord voor een heel scala aan marketing middelen die bedrijven inzetten. Het is vaak de beste manier om potentiële klanten te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.
Waarom is online marketing zo effectief?
Online marketeers hebben misschien voor sommige mensen een slechte reputatie, maar in de bedrijfswereld zijn ze compleet onmisbaar. Dat komt omdat online marketing voor betere resultaten zorgt dan traditionele vormen van marketing. Elke onderneming heeft er dus baat bij.
Online marketing is niet enkel effectief omdat iedereen vaak op het internet zit, maar ook omdat je bij online marketing meer doet dan enkel verkopen. Met goede content ga je mensen informeren over de producten die je verkoopt en hen helpen in hun customer journey.
Geen grote advertentie in een tijdschrift voor iets dat je niet interesseert, maar organische zoekresultaten die een antwoord bieden op je vraag.
Zelfs met zoekmachine adverteren ga je mensen niet lastig vallen met bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine terwijl ze informatie nodig hebben over hun kat. Je brengt de juiste oplossing op het juiste moment in de customer journey.
Hiervoor schakel je een zoekmachine marketing bureau in zoals Varamedia.

geïnteresseerd in een digitaal marketingbureau?
Internet marketing vs. online marketing
Je vraagt je misschien af wat het verschil dan is tussen internet marketing en online marketing. Simpel: er is eigenlijk weinig verschil. De volgende termen zijn in principe synoniemen van elkaar:
- Digitale marketing
- Online marketing
- Internet marketing
- Web marketing
Waarom zoveel termen voor hetzelfde? Wel, omdat er toch nog kleine verschillen tussen de types marketing zitten.
Digitale marketing wordt over het algemeen gezien als een parapluterm voor alle vormen van marketing die via digitale kanalen verlopen. Online marketing, zoekmachine marketing en social media marketing vallen hier allemaal onder.
Online marketing is hier natuurlijk een heel groot onderdeel van, maar technisch gezien zijn er ook digitale vormen van marketing die het internet helemaal niet gebruiken.
Denk bijvoorbeeld aan advertenties op televisie of in video games. Je kan er bijvoorbeeld geen zoekmachine optimalisatie op toepassen want het gebeurt allemaal buiten het internet.
Lees meer in dit artikel van White Shark Media over het verschil tussen digitale en online marketing.
Jep, inderdaad. Onze (niet zo lieve) vriendin Corona is nog steeds ons land niet uit. Daarom verkiezen mensen nog steeds online diensten en bevinden jouw consumenten zich dus het meest online.
Als term is internet marketing al verouderd geraakt. Het werd vroeger vaker gebruikt omdat dan online marketing toen enkel via het internet gebeurde. Nu is online marketing al veel breder geworden en wordt er ook vaak gebruikt gemaakt van sociale media. De term wordt soms nog gebruikt voor marketing die specifiek en exclusief het internet gebruikt, maar veel vaker spreken we van online marketing.
In het Nederlandse taalgebied is de term web marketing veel minder bekend. Het wordt vaker in Engelstalige landen gebruikt als alternatief voor “internet marketing”. Het gaat hier dus ook om online marketing die enkel via het internet verloopt.
Internet marketing vroeger
Marketing heeft een rijke geschiedenis die sinds de opkomst van het internet heel wat interessanter is geworden.
Iedereen kent wel de scènes uit de hitserie Mad Men waar een aantal mannen nadenken over slogans en billboards.
Sinds de opkomst van The World Wide Web Project in de jaren 90, is marketing heel wat veranderd en kwam er een nieuwe soort: internet marketing.
E-mail marketing
In het begin was e-mail marketing een belangrijk bron van online marketing voor bedrijven. Marketeers gebruikten e-mail zoals ze ook telefonische marketing of deur-aan-deur-marketing gebruikten: om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te hopen zo genoeg potentiële klanten te bereiken.
Het begin van de zoekmachines met Yahoo! In 1994 en Google in 1997 betekenden het begin van een nieuw soort online marketing: zoekmachine optimalisatie. Hierbij werd er enorm ingezet op zoveel mogelijk keywords in een webpagina duwen en excessieve backlinks, die niet altijd even kwalitatief waren.
Vanaf de opkomst van zoekmachines zoals Google is er dus een grote focus gekomen op online marketing, zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie. Dit is tot op de dag van vandaag enorm belangrijk, al zijn de technieken wel wat veranderd.
Online marketing nu
Een online marketing strategie die een grote focus legt op zoekmachine optimalisatie is nog steeds een geliefde marketingstrategie. Waarom? In een zoekmachine is de koopintentie het hoogste: mensen zoeken naar oplossingen, jij biedt als merk de oplossing aan.
Hierdoor is de salescyclus veel korter en is het gemakkelijker om conversies te realiseren.
De kwaliteit ligt nu wel heel wat hoger. Voornamelijk door veranderingen in de manier waarop Google naar je website kijkt.
Waar vroeger zoekmachines nog een simpel optelsommetje deden, heeft Google nu veel ingewikkeldere algoritmes die berekenen hoe relevant jouw website is voor een bepaalde zoekopdracht.
De focus is nu veel meer op de ervaring en noden van de bezoeker. Om te winnen in Google moet je simpelweg… het meest zoekresultaat creëren. Daarin kruipt uiteraard veel werk, research en relevante optimalisering door SEO-consultants.
Google is ook veel transparanter geworden in het gebruik van data. En dat is ook niet zo bizar. Volgens een studie van SmartInsights heeft 19% van de online bezoekers door welke content commercieel is en welke niet.
We vinden eerlijkheid en transparantie steeds belangrijker in onze (online) marketing.
De dagen van sluwe marketing met een paar leugentjes zijn allang voorbij. Met online marketing breng je content die de bezoeker daadwerkelijk wilt. Dit doe je op de meest toegankelijke manier online via bijvoorbeeld mooie websites die aangenaam lezen.
Bij online marketing is het niet het bedrijf, maar de klant die centraal staat. Zij beslissen volledig welke digitale marketing wel of niet doeltreffend is.
Online leads genereren gaat dus niet om wat je bedrijf wilt, maar wat je bedrijf te bieden heeft.
Varamedia als online marketing bureau
Varamedia is een ambitieus online marketing bureau voor ambitieuze bedrijven. Breng je jouw online marketing strategie graag tot het hoogste niveau?
Graag bekijken we samen met jou voor een sterke online marketing campagne die jouw website pijlsnel doet stijgen in Google.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek en een gratis marketing audit.
geïnteresseerd in een digitaal marketingbureau?