Leads genereren voor B2C en B2B van A tot Z

DEEL DIT

Startpunt voor wie leads wilt genereren in B2C en B2B sectoren

Wil je graag meer leads genereren voor je website of bedrijf en zoek je naar manieren hiervoor? In dit artikel bespreken we hoe je je leadgeneratie sterk aanzwengelt. We bespreken leadgeneratie methodes voor B2C en B2C niches: immers heeft elke niche nood aan een leadstrategie op maat.

Klik via onderstaande module zeker ook even door naar de specifieke tak van leadgeneratie waarin je geïnteresseerd bent. De specifieke leadgeneratie technieken zijn namelijk verschillend afhankelijk van of je in een B2C of B2B sector zit.

Oké, laat ons starten!

B2B B2C

Het allerbelangrijkste: leads moeten kwalitatief zijn

Je hebt er absoluut niets aan als 20 nieuwe leads zich aanmelden en geen een van deze 20 leads converteert tot een klant. Dan wordt je kostbare tijd zeer duur, want het enige wat je in dat geval doet, is het catalogeren van deze slechte leads in de prullenmand.

Maar natuurlijk ben je dan wel veel kostbare tijd kwijt: het maken van een offerte, het opvolgen van de leads, marketingbudget en noem maar op.

Het uitgangspunt in leads genereren moet dus altijd zijn: kwalitatieve leads genereren. Je wilt niet weten hoeveel online marketing bureaus dit onderscheid onvoldoende maken en blij zijn als 'een lead' zich heeft ingeschreven - zonder van dichter nabij te kijken naar de kwaliteit van deze lead.

In dit artikel over leadgeneratie en webverkeer bespreken we het belang van de juiste marketingkanalen en webverkeer: enkel meer websitebezoekers zal geen effect hebben op de hoeveelheid leads. De kwaliteit van je websitebezoekers, daarentegen, heeft een gigantische impact op de instroom van leads. 

Leads

Kies jouw type leadgeneratie: B2C of B2B?

Als je leads wilt genereren in B2C kan je niet op dezelfde technieken vertrouwen als hoe je B2B-leadgeneratie zou aanpakken. Wat voor type leadgeneratie zoek jij?

B2C leadgeneratie

Jouw klanten zijn consumenten: mensen die producten of diensten zoeken om hun gezinsleven te verrijken. Je klanten zijn particulieren en hebben particuliere doelstellingen zoals Shoppen, Reizen, (Ver)bouwen, ...

B2B leadgeneratie

Jouw klanten zijn zelf ook bedrijven. Je verkoopt producten of diensten met als doelgroep andere bedrijven. Je zoekt dus naar professionele leads: mensen die vanuit hun professionele rol of functie een leadformulier invullen.

Alle kanalen voor leadgeneratie

Opnieuw benadrukken we hier even dat elk kanaal een specifieke specialiteit heeft. Zo is Facebook marketing bijvoorbeeld interessant voor B2C-marketing maar in mindere mate interessant voor B2B-marketing. Hetzelfde geldt voor LinkedIn: hierop is het logisch om te werken op B2B-leadgeneratie en in veel mindere mate op B2C-leadgeneratie.

Hieronder geven we een overzicht van de meest gekende leadgeneratie strategieën voor zowel B2C als B2B. 

Leads genereren: alle kanalen

Dit zijn de meest geschikte online kanalen en manieren om leads te genereren via je website of andere digitale kanalen.

B2C

  • Google Search
  • Google Display
  • Google My Business
  • LinkedIn Marketing: Retargeting
  • Website optimalisatie: de beste content (inhoudelijk overtuigend). Vaak onderschat!
  • Website Exit Intent CTA
  • Facebook: Acquisition
  • Facebook: Lookalike
  • Facebook: Retargeting
  • Instagram: Acquisition
  • Instagram: Lookalike
  • Instagram: Retargeting
  • Pinterest: Acquisition
  • Pinterest: Retargeting
  • E-mail: marketing automation
  • Referenties
  • Tiktok
  • SEO: Acquisition
  • Native advertising: krantenartikels, publireportages, ...

B2B

  • Google Search
  • Google Display
  • Google My Business
  • LinkedIn Marketing: Acquisition
  • LinkedIn Marketing: Retargeting
  • LinkedIn Marketing: Sales Navigator
  • LinkedIn Marketing: Prospecting Automation
  • Website optimalisatie: de beste content (inhoudelijk overtuigend). Vaak onderschat!
  • Website Exit Intent CTA
  • Facebook: Retargeting
  • Instagram: Retargeting
  • Twitter: Acquisition
  • Twitter: Retargeting
  • E-mail: marketing automation
  • E-mail: partnerships
  • Referenties
  • SEO: Acquisition
  • Networking events 
  • Native advertising: krantenartikels, publireportages, ...


Leads genereren via Google start met de juiste zoekintentie

Immers: het is niet omdat iemand je website bezoekt dat hij of zij automatisch interesse heeft in je producten of diensten. Het is omdat jouw website en je oplossingen de perfecte match vormen met de problemen van je prospect, dat deze uit vrije wil zal converteren tot lead.

Met andere woorden: in het zoeken naar webverkeer via Google moet de focus niet liggen op zoekwoorden maar op de intentie achter deze zoekwoorden.

Welk probleem is achterliggend aan het zoekwoord 'WordPress website laten maken' bijvoorbeeld? Iemand wil een nieuwe website, toch?

Maar het probleem situeert zich dieper: een bedrijf wil een nieuwe website om specifieke doelstellingen te realiseren: namelijk meer leads werven en/of meer online verkopen genereren. 

Leads genereren - zoekintentie

Leg in leadgeneratie de focus op het probleem dat je oplost, niet de oplossing zelf

Daarom focussen wij ons marketing en webdesign bureau niet op het bouwen van nieuwe websites maar het bouwen van nieuwe websites die geoptimaliseerd zijn voor leadgeneratie. Het gevolg? Een prospect voelt onmiddellijk: dit webdesignbureau begrijpt precies wat ik nodig heb!

En dat is ook zo. Bekijk dit maar voor jezelf als je de gratis marketing audit aanvraagt. In al die jaren hebben we nog nooit iemand geweten die spijt had dat hij deze marketing audit had aangevraagd - wel integendeel. 95 procent van de bedrijven rapporteert een zichtbare omzettoename en toename in lead generatie dankzij deze gratis lead generatie audit.  

Lees ook: Ondernemen in digitale tijden: dit moet je weten

Bedrijf

Zorg voor een snelle opvolging van je leads

Van zodra een lead je CRM (zoals Hubspot, Pipedrive, Teamleader of Zoho) binnenkomt, is het alle hens aan dek. Een lead die vers binnenkomt noemen we een warme lead en heeft een hoge prioriteit. Wacht geen week met het terugkoppelen naar deze persoon want hoe langer je wacht, hoe meer de lead afkoelt. Als je te lang wacht, is de lead afgekoeld en heeft deze bijvoorbeeld al extra informatie ingewonnen bij je concurrenten / concullega's.

Opvolging van Leads

Nuttige bronnen

hubspot

E-book: Maak van je website een Lead Generatie Machine (Hubspot)

Het genereren van leads - zowel kwantitatief als kwalitatief - is het belangrijkste doel van een marketeer. Een succesvolle engine voor leadgeneratie zorgt ervoor dat er automatisch prospects binnen komen terwijl jij je bezig houdt met andere zaken. Verrassend genoeg vindt slechts 1 op de 10 marketeers dat campagnes voor lead generation effectief zijn. Waarom?

Scriptiebank

Scriptiebank: Een Online Lead Generation Plan opstellen

In deze interessante bachelorproef, opgesteld door Matthijs Vandendriessche van Howest, bespreekt de auteur alles over inbound lead generatie, outbound lead generatie (via koude prospectie en sales), lead generatie via SEO, leadgeneratie via Google Ads  en sales leadgeneratie.

intracto

Marketing Automation voor B2C

Interessante Whitepaper van Intracto over Marketing Automation voor B2C.

Leadgeneratie expert nodig? 

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in B2B Leadgeneratie. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

VRAGEN?

0 of 350

Reageer of stel een vraag

Naam*
E-mail*
Bericht
0 of 350
>