De beste leads genereren: kwalitatieve leads
Je hebt er absoluut niets aan als 20 nieuwe leads zich aanmelden en geen een van deze 20 leads converteert tot een klant. Dan word je tijd zeer duur, want het enige wat je in dat geval doet, is het catalogeren van deze slechte leads in de prullenmand.
Maar natuurlijk ben je dan wel veel kostbare tijd kwijt: het maken van een offerte, het opvolgen van de leads, marketingbudget en noem maar op.
Het uitgangspunt in leads genereren moet dus altijd zijn: kwalitatieve leads genereren. Je wilt niet weten hoeveel online marketing bureaus dit onderscheid onvoldoende maken en blij zijn als ‘een lead’ zich heeft ingeschreven – zonder van dichter nabij te kijken naar de kwaliteit van deze lead.
In dit artikel over leadgeneratie en webverkeer bespreken we het belang van de juiste marketingkanalen en webverkeer: enkel meer websitebezoekers zal geen effect hebben op de hoeveelheid leads. De kwaliteit van je websitebezoekers, daarentegen, heeft een gigantische impact op de instroom van leads.
We bespreken leadgeneratie methodes voor B2C en B2C niches op maat. Wil je specifieke strategieën te weten komen voor B2C en B2B? Klik dan op één van de links.
Veel bedrijven willen hun leadgeneratie uitbesteden en zeker zijn van leads. Da’s wat Varamedia doet: ontdek hier wat onze werkwijze is.
Als ondernemer heb je nood aan een vindbare website die je agenda vult met warme leads. Je kan als extra garantie ook leads gaan aankopen bij een leadgenerator, daar heb je echter (meestal) geen exclusiviteit. Voorbeelden zijn Solvari, Bobex, Offrea, Advanza, …
Deze leadgeneratoren leveren prima werk, maar de lead is natuurlijk niet via je eigen kanalen gegenereerd.
Wil je nog meer onafhankelijkheid inbouwen én een hoger conversieratio van lead tot verkoop realiseren? Genereer dan leads via je eigen webplatform.

Waarom leads genereren?
We zitten steeds meer op onze computers en smartphones en willen zo snel mogelijk de geschikte oplossing of het juiste product vinden. Online leads genereren is dus cruciaal om jouw bedrijf te doen groeien en de beoogde klanten op een goede manier aan te trekken.
Bovendien is online leads genereren veel minder tijdsintensief dan een verkoopteam de baan opsturen.
Bedrijven die geen strategie hebben om consequent inbound leads te genereren, ondervinden hier vaak problemen mee. Ze trekken te weinig klanten aan en zien hun cijfers significant dalen. Of ze krijgen wel leads, maar deze leiden niet tot klanten. Potentiële klanten moeten niet enkel je merk leren kennen, ze moeten ook geïnteresseerd blijven. Via verschillende methodes van lead management, zoals en lead scoring, wordt interesse gewekt, maar blijven de klanten ook langer.
Kies jouw type leadgeneratie: B2C of B2B?
Als je leads wilt genereren in B2C kan je niet op dezelfde technieken vertrouwen als hoe je B2B-leadgeneratie zou aanpakken. Wat voor type leadgeneratie zoek jij?
B2C leadgeneratie
Jouw klanten zijn consumenten: mensen die producten of diensten zoeken om hun privéleven te verrijken. Je klanten zijn particulieren en hebben particuliere doelstellingen zoals shoppen, reizen, consumeren, …
B2B leadgeneratie
Je verkoopt producten of diensten met als doelgroep andere bedrijven. Je zoekt dus naar professionele leads: mensen die vanuit hun professionele rol of functie een leadformulier invullen.
Geïnteresseerd in leadgeneratie?
Wij kijken naar 1 parameter om leads te genereren: rendement
Leads kunnen verschillende vormen aannemen. Voor sommige bedrijven zijn leads geïnteresseerde prospecten. Denk hierbij aan contactaanvragen via de website of inkomende oproepen. Andere bedrijven hebben dan weer enkele knelpuntberoepen als bottleneck. Zij zijn in hun leadgeneratie dus het meest gebaat bij een strategie die zorgt voor een efficiëntere rekrutering (zonder fortuinen te betalen aan rekruteringskantoren).
Beide types leadgeneratie pakt Varamedia tot in de wortel aan met maar één focus: het beste rendement. Op basis van onze ruime ervaring kennen we natuurlijk al de juiste technieken, maar het zit in ons DNA om te blijven zoeken naar nieuwere, efficiëntere, meer doeltreffende methodes om nog efficiënter leads te genereren.
Alle kanalen bij leads genereren
Elk marketingkanaal kan op haar manier ingezet worden voor het genereren van leads. Op LinkedIn zoek je bijvoorbeeld naar B2B-leads, dat is logisch. Het verschil tussen een onervaren en een ervaren marketeer zit hem in de kennis van de juiste combinatie van de verschillende marketingkanalen. Daarnaast moet de marketeer ook goed weten welke content op welke kanalen het best werkt om leads te doen instromen.
Hier helpt Varamedia met jaren ervaring in het genereren van leadaanvragen via websites. Hieronder geven we een lijst met alle mogelijke marketingkanalen die vandaag de dag op hun manier goed werken in leadgeneratie.

B2C:
- Google Search: SEO en SEA
- Google Display
- Google My Business
- LinkedIn Marketing: Retargeting
- Content marketing
- Website CTA's
- Facebook: Acquisition
- Facebook: Lookalike
- Facebook: Retargeting
- Instagram: Acquisition
- Instagram: Lookalike
- Instagram: Retargeting
- Pinterest: Acquisition
- Pinterest: Retargeting
- E-mail: marketing automation
- Mond-aan-mond-reclame en testimonials
- Native advertising: krantenartikels, publireportages, ...
B2B:
- Google Search: SEO en SEA
- Google Display
- Google My Business
- LinkedIn Marketing: Acquisition
- LinkedIn Marketing: Retargeting
- LinkedIn Marketing: Sales Navigator
- LinkedIn Marketing: Recruiter Lite
- LinkedIn Marketing: Prospecting Automation
- Content Marketing
- Website CTA's
- Facebook: Retargeting
- Instagram: Retargeting
- Twitter: Acquisition
- E-mail: marketing automation
- E-mail: partnerships
- Mond-aan-mond-reclame en testimonials
- Networking events
- Native advertising: krantenartikels, publireportages, ...
Neem contact met ons op voor meer informatie over leadgeneratie
Leads genereren via Google, start met de juiste zoekintentie

Immers: het is niet omdat iemand je website bezoekt dat hij of zij automatisch interesse heeft in je producten of diensten. Het is omdat jouw website en je oplossingen de perfecte match vormen met de problemen van je prospect, dat deze uit vrije wil zal converteren tot lead.
Met andere woorden: in het zoeken naar webverkeer via Google moet de focus niet liggen op zoekwoorden maar op de intentie achter deze zoekwoorden. Welk probleem is achterliggend aan het zoekwoord ‘WordPress website laten maken‘ bijvoorbeeld? Iemand wil een nieuwe website, toch?
Maar het probleem situeert zich dieper: een bedrijf wil een nieuwe website om specifieke doelstellingen te realiseren: namelijk meer leads werven en/of meer online verkopen genereren.
1. Leads genereren: Leg de focus op het probleem dat je oplost, niet de oplossing zelf.
Daarom focussen wij ons marketing en webdesign bureau niet op het bouwen van nieuwe websites maar het bouwen van nieuwe websites die geoptimaliseerd zijn voor leadgeneratie. Het gevolg? Een prospect voelt onmiddellijk: dit webdesignbureau begrijpt precies wat ik nodig heb!
En dat is ook zo. Bekijk dit maar voor jezelf als je de gratis marketing audit aanvraagt. In al die jaren hebben we nog nooit iemand geweten die spijt had dat hij deze marketing audit had aangevraagd – wel integendeel. 95 procent van de bedrijven rapporteert een zichtbare omzettoename en toename in lead generatie dankzij deze gratis lead generatie audit.
2. Leads genereren: Zorg voor een snelle opvolging van je leads
Van zodra een lead je CRM (zoals Hubspot, Pipedrive, Teamleader of Zoho) binnenkomt, is het alle hens aan dek. Een lead die vers binnenkomt noemen we een warme lead en heeft een hoge prioriteit. Wacht geen week met het terugkoppelen naar deze persoon want hoe langer je wacht, hoe meer de lead afkoelt. Als je te lang wacht, is de lead afgekoeld en heeft deze bijvoorbeeld al extra informatie ingewonnen bij je concurrenten / concullega’s.
Neem contact met ons op voor onderzoek
Experts in online B2B leadgeneratie

Business to business (B2B) leadgeneratie kan op verschillende manieren gebeuren. De direct sales methode is hierin veelgebruikt: hierbij prospecteert men fysiek bij interessante kandidaat-klanten in de B2B-sector. Deze methode is outbound gericht: als verkoper of zaakvoerder benadert u het bedrijf waaraan u diensten wilt verkopen, niet omgekeerd.
Inbound leadgeneratie bevordert het latere salesproces
Bij het genereren van leads in B2B worden de rollen omgekeerd: de prospecten (kandidaat-klanten) die actief zoeken naar B2B-oplossingen komen naar u en vragen u om advies, informatie of tips.
Hierbij worden de rollen dus helemaal omgedraaid. In tegenstelling tot de traditionele outbound methode, spreken we hier van inbound leadgeneratie.
We willen met andere woorden dat de leads bij ons aankloppen in plaats van omgekeerd. Dat verandert de latere salesdynamiek voor 100%. Als de klant bij u om advies vraagt, krijgt u veel beter de kans om via consultative selling ook daadwerkelijk te kunnen verkopen.
Bovendien is deze methode veel minder tijdrovend dan de outbound methode.
Beste B2B kanalen om leads te genereren
Wij zijn als marketingbedrijf specifiek gespecialiseerd in B2B leadgeneratie. Voor veel van onze klanten voorzien wij strategieën om leads te genereren die hen in staat stellen om hun afhankelijkheid van leadgeneratoren af te bouwen.
We kunnen hiervan verschillende voorbeelden noemen maar garanderen: onze methodes en specifieke specialiteit in SEO Leadgeneratie zorgen voor een rendement dat jaren, zelfs decennia vruchten blijft afwerpen.
Enkele van de beste B2B kanalen voor leadgeneratie zijn onder meer:
- Warme referenties (aanbevelingen van kennissen, vrienden, familie, klanten)
- De telefoon
- SEO voor B2B
- E-mail marketing automatisatie (in combinatie met Lead Magnets op de website)
- LinkedIn Sales Navigator
- Dux-Soup / LinkedIn Helper / Prospectin.fr / Phantombuster
- Advertenties in kranten en vaktijdschriften
- Google Ads Remarketing
- Facebook Ads Remarketing
- Reply.io / Mailshake
- Trendstop (België)
- KVK (Nederland)
- Fastbase.com
- en nog veel meer…
Essentiële tools voor B2B leadgeneratie

Als je in de B2B-sector verkoopt, moet je goed opvolgen in welk stadium je zit met welke klant. Hiervoor is een Sales CRM onmisbaar. Het beste voorbeeld van zo’n CRM is Pipedrive, dat nog altijd de koploper is onder alle CRM’s voor B2B verkopers.
Verder bestaan voor B2B prospectie ook enkele nuttige LinkedIn tools voor LinkedIn Automatisatie. Phantombuster en Prospectin zijn hier twee voorbeelden van en gecombineerd met een maandabonnement op LinkedIn Sales Navigator. Met deze instrumenten kan je via LinkedIn bedrijven benaderen op een geautomatiseerde manier. Enkele voorbeelden hiervan zijn automatische connectieverzoeken of automatisch berichten versturen. Met andere woorden: met dergelijke tools kan je in no-time je LinkedIn netwerk uitbreiden en nieuwe interessante gesprekken opstarten via ’s werelds grootste sociaal netwerk voor professionelen.
Nuttige bronnen

E-book: Maak van je website een Lead Generatie Machine (Hubspot)
Het genereren van leads – zowel kwantitatief als kwalitatief – is het belangrijkste doel van een marketeer. Een succesvolle engine voor leadgeneratie zorgt ervoor dat er automatisch prospects binnen komen terwijl jij je bezig houdt met andere zaken. Verrassend genoeg vindt slechts 1 op de 10 marketeers dat campagnes voor lead generation effectief zijn. Waarom?

Scriptiebank: Een Online Lead Generation Plan opstellen
In deze interessante bachelorproef, opgesteld door Matthijs Vandendriessche van Howest, bespreekt de auteur alles over inbound lead generatie, outbound lead generatie (via koude prospectie en sales), lead generatie via SEO, leadgeneratie via Google Ads en sales leadgeneratie.
Leadgeneratie expert nodig?