B2B leadgeneratie nodig? Varamedia genereert via uw eigen kanalen kwalitatieve B2B leads

(die van hoge kwaliteit zijn!)

Ben je op zoek naar B2B leadgeneratie? Valt jouw online leadgeneratie strategie tegen en zit jouw website vast aan een beperkt aantal leads? Varamedia kan jou helpen met een online strategie die meer leads genereert. 

Lees hier verder.

Ben je op zoek naar B2B leadgeneratie? Valt jouw online leadgeneratie strategie tegen en zit jouw website vast aan een beperkt aantal leads? Dat komt misschien omdat je niet genoeg inzet in de juiste content marketing technieken.

Het kan zijn dat je nog steeds gebruik maakt van oude lead generatie technieken en zo minder potentiële klanten lokt. Volgens onze ervaringen en het onderzoek van b2bmarketeers en Frankwatching zien we sinds een aantal jaren nieuwe methodes ontstaan rond B2B leads genereren.

Bekijk alle B2B diensten van Varamedia en ontdek hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen groeien.

Hieronder bespreken we de nieuwe B2B methodes die leiden tot kwalitatieve leads. Zo helpen wij jou bezoekers op de juiste manier en op je eigen website te overtuigen om klant te worden.

Voordat we ons verdiepen in de nieuwe leadgeneratie methode, willen we eerst en vooral even stilstaan bij de voor- en nadelen:

Voordeel van B2B leadgeneratie

Door in te zetten op een goede leadgeneratie-strategie, verhoog je de kans op het aantal verkopen en bereik je effectief je verkoopdoelstellingen op een snelle en succesvolle manier.

Denk bijvoorbeeld aan een e-mailmarketing campagne waar je bij jouw doelgroep interesse opwekt in interessante aanbiedingen die leiden naar een websitebezoek of misschien wel een B2B aankoop.

Nadeel van B2B leadgeneratie 

Aan elk voordeel is natuurlijk ook een nadeel verbonden. Dit geldt ook voor B2B leadgeneratie.

Leads genereren is echter maar één fase uit de customer journey, namelijk de afweging fase. Wanneer je enkel op die fase focust en de rest van de customer journey stappen uit het oog verliest, kunnen je online campagnes wel eens in het water vallen.

Dat komt doordat je niet meer inspeelt op merkkennis of awareness. Wanneer je deze factoren vergeet, kan jouw boodschap verkeerd overkomen of impact missen.

Daarom is het belangrijk dat je focust op naamsbekendheid opbouwen aan de ene kant en nieuwe leads genereren aan de andere kant.

6 leadgeneratie methodes die werken

Nu je al wat meer weet over leadgeneratie en het grote voor- en nadeel kent, ben jij klaar voor een succesvolle online campagne met deze zes B2B leadgeneratie methodes van Frankwatching.

1. Leads genereren door online les geven

Er is een grote opmars in virtueel lesgeven sinds 2020 en de wereldwijde Corona pandemie. Dit geldt niet enkel voor de onderwijssector, maar ook in de B2B sector. 

Online opleidingen en workshops aanbieden is een groot succes wanneer we spreken over leads genereren. Dit komt door video software-tools die makkelijk te gebruiken zijn. Denk aan Zoom en Teams die bedrijven dichter bij elkaar brengen. 

Door online lessen te organiseren bewijs je aan jouw doelgroep dat je een echte kenner bent van het vak. Hierdoor krijgt jouw bedrijf een ‘thought leadership’-positie in het brein van de klant en linken ze terug naar jouw cursus wanneer ze hulp nodig hebben bij de materie. 

Daarnaast zijn er minder drempels wanneer het komt op het aantal ‘zitplaatsen’. Tijdens fysieke workshops kan je maar een beperkt aantal mensen toelaten. Online is dat geen probleem en kan er meer publiek aanwezig zijn tijdens jouw cursus. 

Hierdoor creëer je een volle zaal (of in dit geval ‘room’) die leidt naar meer leads.

Online lesgeven

2. Maak gebruik van grappige tests 

Je komt ze nogal vaak tegen: die onnozele tests die jouw vrienden delen op sociale media. Denk hierbij aan “Welke celebrity ben jij?”-tests op Facebook. Ze lijken misschien belachelijk, maar ze werken wel.

Dit type tests zijn een slimme manier voor het online genereren van leads op de B2B-markt. Je kan bijvoorbeeld tests ontwikkelen om te zien welke van jouw diensten het dichtst aanleunen bij de behoeften van jouw potentiële klant.

Deze tests werken omdat ze een snelle en passende oplossing bieden voor het probleem van jouw doelgroep. Daarnaast kan je op een laagdrempelige manier waardevolle informatie inwinnen over je leads zonder interactie of persoonlijk contact. Je weet al iets meer over de behoeften van jouw klant.

Nu is het aan jou: Wat voor tests zijn relevante content voor jouw bedrijf? Een poll? Audit? Quickscan? Of eerder een rekenmodule of quiz? Laat je inspireren voor je aan de slag gaat. Je kan hierbij gebruik maken van handige tools zoals Outgrow en Typeform.

B2B Leadgeneratie - Varamedia

3. Snelle, slimme en succesvolle content

Een leadgeneratie strategie kan je niet gemakkelijk op 1-2-3 ontwikkelen, maar als je genoeg onderzoek doet naar je doelgroep en de behoeften van je prospect kent, dan kan je makkelijk snelle en effectieve content creëren. Dit zorgt voor succes in weinig tijd.

Doordat je uit je comfort zone stapt en nieuwe dingen uitprobeert, kom je erachter dat iets wat je normaal niet zou doen kan zorgen voor veel leads.

Daarnaast is ‘snackable content’ een hit wanneer het komt op 
contentmarketing. Mensen hebben nu eenmaal een korte aandachtsspanne en houden van content die snel is om te lezen en te delen.

Werk slimmer in plaats van harder: Zoek naar snackable content-ideeën die in de smaak vallen bij je doelgroep en maak hiervan een checklist.

Daarnaast is het ook slim om bestaande content te hergebruiken: ga op zoek naar die oude blogs die het eerst niet zo goed deden en probeer hen te updaten.

Ook kun je op zoek gaan naar bestaande whitepapers en deze omtoveren tot een nieuw blogartikel of e-mail.

Je kan ook werken met nieuwe landingspagina’s of makkelijk leads genereren door te adverteren op Linkedin. Linkedin is daarnaast ook de perfecte manier om bedrijven te bereiken. Lees ook ons artikel over
leads genereren op LinkedIn.

4. Graaf dieper met een e-book of whitepaper

Laat zien dat je een echte kenner bent van je vak door wat dieper in te gaan op onderwerpen. Zo toon je dat je geen amateur bent en beschouwt de doelgroep je als een professional binnen je vakgebied.

Gratis info werkt: je kan makkelijk aan persoonlijke gegevens raken in ruil voor gratis informatie van een expert. Voorbeelden hiervan zijn e-books of whitepapers. Dit is waardevolle content waarvan de doelgroep houdt en dus ook sneller gaat downloaden.

Daarnaast gebeurt het in de B2B wereld ook wel vaak dat je aan je prospects moet uitleggen wat hun probleem juist is. Met een whitepaper of e-book weet je perfect raad met hun probleem. Ook overtuig je de doelgroep die zich al verder in de klantreis en koopproces bevindt door diepere content aan te bieden.

Dit soort van content is een effectieve leadgeneratie strategie, maar hoe begin je daar nu aan? Stel jezelf wat vragen over de inhoud: over welk onderwerp wil jouw doelgroep meer weten? Wat zorgt voor toegevoegde waarde? Denk ook aan hoe je deze content naar buiten wil brengen. Dit kan bijvoorbeeld door een landingspagina aan te maken, maar hou ook externe en social media in het achterhoofd. Tot slot is het ontwerp ook een belangrijk onderdeel: mensen klikken snel weg als ze zien dat de informatie geen mooie lay-out heeft.

5. Verras jouw potentiële klanten met gratis content

Voordat je begint aan leadgeneratie, moet je natuurlijk weten wat de behoefte is van je potentiële klant. Een slimme zet is in je communicatie duidelijk maken dat je iets gratis weggeeft met waardevolle informatie, en dit ook doet.

Als je gratis content weggeeft die waardevol is, zal je doelgroep bijvoorbeeld sneller hun e-mailadres ingeven voor meer informatie. Door de manier van content consumeren laagdrempelig te maken, zorg je dat je meer mensen bereikt en dit is natuurlijk goed voor je naamsbekendheid en leadgeneratie.

Maak eerst en vooral een lijst met content die je gratis wil weggeven, zoals een blog of quickscan. Geen inspiratie of geen tijd om hieraan te beginnen? Ons leadgeneratie bureau staat voor je klaar.

Content zoals een e-book is misschien zonde om gratis weg te geven omdat je hier zoveel tijd in hebt gestopt. Denk bijvoorbeeld terug aan die ‘snackable content’ die makkelijk te maken is, maar wel effectief is voor jouw leadgeneratie.

6. Treed in dialoog

We willen natuurlijk dat onze doelgroep interactief is en met ons praten, maar zo makkelijk gaat dat niet. Mensen schrijven zich niet zomaar in op een nieuwsbrief of vragen een offerte aan van een bedrijf die ze niet zo goed kennen. Gelukkig bestaan er veel opties om mensen kennis te laten maken op een laagdrempelige manier.

Je websitebezoekers vinden sneller naar wat ze op zoek zijn door interactieve elementen toe te voegen aan je pagina’s. Je leert je prospect ook beter kennen en komt sneller te weten wat hun behoefte is. Het zorgt voor een persoonlijke aanpak en leidt zo naar meer leads.

Laat jouw doelgroep een afspraak inplannen in je digitale agenda. Een handige tool hiervoor is Calendly. Wat ook een populaire optie is de chatbox of een live chatfunctie op je website die makkelijk de vragen van jouw websitebezoekers beantwoordt. Tot slot is er nog de handige tool Convertflow, die werkt als een FAQ pagina waar bezoekers snel kunnen navigeren naar het antwoord op hun vraag.

Wil je nog meer weten over leadgeneratie methodes voor zowel B2B als B2C? Lees dan dit artikel.

Varamedia helpt jou met B2B leadgeneratie!  

Ben jij één van die bedrijven die niet precies weet wat ze nodig heeft en niet weet waar er verbetering nodig is? 

Hier kan Varamedia mee helpen: via een gratis marketing audit maken we een volledige analyse van je huidige website. Benieuwd naar wat er allemaal verbeterd kan worden? Contacteer ons dan nu!