Technische SEO

Met technische SEO scoort jouw website hoger in de organische zoekresultaten. Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren op vlak van SEO? 

Lees hier verder.

Technische SEO is de fundering van je website en je SEO. Hierbij gaat je website hoger ranken door de optimalisatie van de technische aspecten van je website. Varamedia is expert in de technische optimalisatie van websites.

Door geen aandacht te besteden aan de technische kant van je SEO, riskeer je veel minder in zoekmachines gevonden te worden. Het is immens belangrijk om technisch helemaal op punt te staan om zoekmachines als Google op een vlotte manier te ontvangen.

Er bestaan verschillende tools die voor jou een technische SEO-audit uitvoeren zoals SEOptimizer, de Site Audit Tool van SEMrush of Sitechecker.pro. Maar geen van deze tools helpt je eenvoudig met het interpreteren en analyseren van de resultaten.

Tip: wil je graag weten of je website in orde is voor SEO? Vraag dan een Technische SEO audit aan via deze pagina. We behandelen maar 10 inzendingen per maand voor technische SEO dus wacht niet te lang en beslis vandaag nog om jouw website beter vindbaar te maken in Google.

Wat is technische SEO?

Bij SEO of zoekmachine optimalisatie heb je drie belangrijke onderdelen:

  • Technische optimalisatie: structuur en ervaring van je website (inclusief interne linking)

  • Content optimalisatie: inhoudelijke SEO-kwaliteit van de teksten, content, het gebruikersgedrag op de content pagina’s…

  • Autoriteit optimalisatie: linkbuilding (externe linkstructuur)

Technische SEO optimalisatie is de basis van je SEO, het gaat om de optimalisatie van je backend. Dat betekent dat bezoekers de technische optimalisatie niet zien, aangezien dit gaat over de code van je website.

Waarom is technische SEO belangrijk?

Het doel van zoekmachines is om een zo relevant mogelijk antwoord te bieden op zoektermen. Wat de zoekmachine als relevant ziet, komt dus bovenaan te staan. Om hoog te scoren in de organische resultaten van een zoekmachine, moet je dus relevant zijn.

Vindbaarheid is van groot belang omdat er veel meer geklikt wordt op websites die bovenaan staan. Afhankelijk van je sector, kan er tot wel 43,32% meer geklikt worden op je link als je bovenaan in Google staat, volgens Clicta Digital. Dit heet de CTR of Click Through Rate.

Meer kliks, is meer verkeer, is meer potentiële klanten en is dus meer conversies.

Eye crawling

Crawlers moeten je webpagina’s lezen en begrijpen. Zoekmachines gaan crawlers gebruiken om je website te lezen en zo te bepalen of je website als relevant wordt gezien of niet. Daarvoor moet de basis van je website duidelijk zijn. Als de structuur en werking van je website niet duidelijk is, gaat de crawler minder lezen. Hoe minder de crawler leest, hoe meer relevante content hij zal missen.

Daarnaast is de ervaring van de gebruiker een prioriteit voor Google en andere zoekmachines. Je website moet optimaal werken en alles moet snel duidelijk zijn voor de bezoeker. Technische SEO is dus ook belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

Het komt er dus op neer dat je het zo makkelijk mogelijk moet maken voor de gebruiker en de crawlers. Als jij de crawlers helpt, helpen zij helpen zij jou ook om bovenaan in de resultatenpagina te komen.

Technische SEO audit: 15 technische factoren

Om je website te optimaliseren moet je een technische SEO audit maken. Op basis van de volgende factoren kan je je website technisch optimaliseren:

1. Leesbare structuur en navigatie

Je website moet leesbaar zijn voor de robots van zoekmachines. Om hem doorzoekbaar te maken, moet er een duidelijke en logische structuur zijn. Daarna gaan de robots of crawlers de pagina’s indexeren.

Een sitemap is de structuur van je website. Het is een overzicht van alle webpagina’s van je website. Voor bezoekers is het de navigatiestructuur. Voor Google of andere zoekmachines is het een hulpmiddel om webpagina’s te indexeren. Soms is het ook wel nuttig om bepaalde pagina’s van je website uitdrukkelijk niet te indexeren, zoals een bedankpagina waar je doeltracking op meet.

  • Robot.txt: Wanneer een crawler op je website terecht komt, gaat deze altijd eerst de robot.txt bekijken. Hier kan je zelf instellen welke webpagina’s de crawler wel of niet moet indexeren. Robot.txt is het eerste wat de googlebot bekijkt. Het zegt welke pagina’s mogen worden bekeken en geïndexeerd worden.
  • Meta robots tag: Met robots-metatag kan je de robots van zoekmachines aangeven om bepaalde webpagina’s te indexeren, maar om deze niet te tonen in de zoekresultaten. Of je kan een pagina laten indexeren zonder de links van de pagina te volgen. Dit is natuurlijk zeer complex, maar je kan zo’n dingen altijd uitbesteden aan SEO experten.

2. Laadsnelheid

Trage websites zijn een grote no-go voor bezoekers. Aangezien zoekmachines veel waarde hechten aan de beleving van de surfers, gaan ze snelle websites hoger plaatsen.

Gebruik dus geen te grote afbeeldingen, bestanden, etc. want dat zal grote gevolgen  hebben. Lang moeten wachten op het laden van een webpagina is een van de grootste frustraties bij bezoekers.

Laadt de pagina niet binnen enkele seconden, dan gaat de bezoeker gewoon terug weg. Google weet dat ook. Zorg dus dat je de laadtijd beperkt. Er bestaan gratis tools zoals de Google Lighthouse Chrome extension om de laadsnelheid van je website te testen.

laadsnelheid

3. Veiligheid

Veiligheid is zeer belangrijk voor de bezoeker en dus ook voor zoekmachines. Als je geen veilige website hebt, straft Google of een andere zoekmachine je door je niet bovenaan te plaatsen. Hierbij zijn zowel veilige content als een veilige verbinding noodzakelijk.

  • Veilige content: Zorg dat je geen gevaarlijke of misleidende content op je website plaatst. Wanneer je een link legt naar een andere website, zorg dan dat deze ook veilig is. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website geen schadelijke downloads of malware bevat. Malware is kwaadaardige software die schadelijk is voor computersystemen.
  • Veilige verbinding: Om de privacy te garanderen voor gebruikers, moet je een veilige verbinding hebben. Een veilige verbinding verkrijg je door een ‘secure certificaat’ of HTTPS. HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Hoe herken je een HTTPS? Door het slotje dat naast de URL staat.
technische seo

Waarom is een HTTPS certificaat noodzakelijk? Wanneer je op een HTTP website surft, zonder de ‘S’ van secure, kan de data tussen de server van de website en de gebruiker worden opgepikt door derde partijen. Die derde partijen hebben vaak niet de beste bedoelingen. Hier vind je een artikel hoe Google je beschermt tegen websites met onveilige HTTP-protocols.

4. Responsiviteit

Een grote frustratie bij veel internetgebruikers is dat een website zich niet aanpast aan het scherm van de gebruiker. Een mobielvriendelijke website is essentieel voor de gebruikerservaring. Je kent het wel, wanneer een website geen mobiele versie heeft en je veel moet inzoomen en dan nog niet altijd deftig kan klikken op knoppen. Volgens een rapport van datareportal.com zouden er in 2022 minstens 92,1% internetgebruikers op het internet surfen vanaf hun mobiele telefoon.

Deze technische problemen kunnen opgelost worden door een goede responsiviteit. Dit betekent dat je website steeds optimaal wordt aangepast aan de grootte van het scherm. Je website zal er van structuur dus wat anders uit zien op groot computerscherm tegenover een smartphonescherm.

5. URL-structuur

Een andere belangrijke factor voor technische SEO is de structuur van je URL. Dit geldt voor elke website, maar hoe groter je website hoe belangrijker dit wordt. Wanneer je website veel subdomeinen, subfolders, protocols, etc. bevat, moet je voor een logische URL-structuur zorgen.

Een zoekmachine kijkt naar 4 factoren, een URL is:

  1. Kort
  2. Beschrijvend
  3. Leesbaar
  4. Consistent

Hou er dus rekening mee wanneer je een nieuwe url maakt, dat deze een logische structuur heeft waarin je duidelijke zoektermen gebruikt. Gebruik dus geen tekens of nietszeggende woorden.

6. Voorkom duplicate content

Technische SEO

Duplicate content betekent dat de content van een pagina sterk lijkt of gelijk is aan de content van een andere pagina van je eigen website of een andere website.

Zoekmachines zien elke URL als iets uniek. Dat betekent dat wanneer verschillende URL’s dezelfde content bevatten, de zoekmachine niet ziet welke pagina de juiste is. Daardoor verliest je website waarde en dus ook een hoge plek in de ranking.

Pas op met dubbele content bij webshops. In webshops ga je vaak een filter gebruiken, waardoor er verschillende URL’s ontstaan met dezelfde content. Denk maar aan een jeansbroek die je terug kan vinden onder ‘broeken’ maar ook onder ‘jeansbroeken’. Google zal dit zien als duplicate content.

Als je dus gelijke content hebt die een andere URL heeft, kan je altijd aangeven in de robot.txt om de pagina’s met dubbele content niet te indexeren.

Tip: check de duplicate content op je website met de gratis check-up van Siteliner.

7. Afbeelding optimalisatie

Visuals gebruiken op je website is essentieel om de aandacht te trekken van bezoekers. Je moet daarom je visuals optimaliseren op technisch vlak. Dat betekent dat ze direct moeten laden wanneer iemand de pagina opent. Check dus steeds de grootte van de foto voor je deze plaatst. Is het bestand zeer groot? Dan plaats je de afbeelding beter niet.

Tip: gebruik websites zoals https://tinypng.com/ om je afbeeldingsgrootte te reduceren.

Zorg ook steeds dat je je ALT-tekst correct invult. Dit beschrijft de foto aan Google en andere zoekmachines. Beschrijf de afbeelding dus zo correct mogelijk. De meeste bezoekers lezen of zien de ALT-tekst niet.

Maar wat wel handig is om te weten is dat bijvoorbeeld blinden een screenreader gebruiken. Die leest de webpagina voor en het leest ook wat in de ALT-tekst staat. Zo weet de blinde persoon wat op de afbeelding te zien is.

8. Unieke meta titels en meta descriptions

Wanneer je een zoekterm ingeeft in een zoekmachine kom je op een resultaatpagina. De titel en korte tekst die je er ziet staan zijn de meta title en meta description. De zoekmachine baseert zich daarop om het onderwerp van de webpagina te bepalen. Vul je het niet in? Dan doet Google het zelf, maar zoekmachines nemen dan gewoon een stuk tekst uit de webpagina.

Het is dus belangrijk het stukje tekst steeds in te vullen. Er is slechts een beperkt aantal tekens, dus zorg ervoor dat je to the point bent. Je gebruikt ook best je zoekwoord in de meta titel en beschrijving. Verder moet je ook zorgen dat je meta overeenkomt met de content die op je pagina staat, want een hoge bounce-rate zorgt dat je Google ranking daalt.

9. Gestructureerde data

Structured data helpt zoekmachines om je webpagina’s beter te begrijpen. Het is een extra stukje code dat aantoont waarvoor bepaalde informatie staat. Welke info geef je mee in de code? Je zegt welke producten of diensten je verkoopt en je kan ook alle details ervan geven, zoals prijs, omschrijving, reviews etc. Voor een evenement kan je ook een datum, locatie en het startuur ingeven.

Doordat je deze gegevens gestructureerd ingeeft in een vast formaat, begrijpen zoekmachines ze beter. Daarnaast genereer je ook rijkere zoekresultaten en die zorgen voor een hogere CTR of click through rate.

10. Domeinnaam

Wanneer je een domeinnaam aankoopt voor meerdere jaren, dan ziet Google je als meer relevant. Maar wat nog belangrijker is bij de domeinnaam is de extensie die je kiest. Hierdoor weten zoekmachines of je website internationaal of nationaal is.

TLD’s of Top Level Domains zijn de extensies van je domeinnaam. Je hebt twee soorten, gTLD’s zijn internationaal en ccTLD’s zijn nationaal.

technische seo

De zoekmachine zal op basis van je locatie voorrang geven aan een ccTDL of een gTDL. Het spreekt voor zich dat wanneer je een nationaal bereik hebt je een ccTLD gebruikt en wanneer je in meerdere landen actief bent je beter een gTLD gebruikt.

11. Optimale werking

Het is belangrijk voor technische SEO om ervoor te zorgen dat je website optimaal werkt. Dit doe je door regelmatig je website te controleren en te kijken of alles functioneert zoals het moet.

Let vooral op voor 404-pagina’s. Wanneer een bezoeker op een dode link klikt en een foutmelding krijgt, zorgt dat voor frustratie. Zoekmachines gaan websites met dode links lager plaatsen. Het maken van een website is een continu proces, dus het gebeurt wel vaker dat er een aantal dode links zijn.

Je kan zelf checken of je website dode links heeft met broken link checker.

12. Doeltracking

Bij doeltracking worden de contactformulieren en kliks op knoppen getrackt. Als veel bezoekers op je website doorklikken op knoppen of formulieren invullen, zullen zoekmachines je website als nuttig zien.

Het is dus belangrijk om alle activiteiten op je website op te volgen en te optimaliseren. Dit kan zeer complex zijn en als je niet de juiste doelen trackt, verlies je veel data en loop je zo veel potentiële internet-inkomsten mis.

Contacteer daarom onze experts, zij helpen je graag verder. Wij doen in een SEO-traject eerst een nulmeting en stellen daarna de conversietracking en/of doeltracking van je website in. Zo meten we alles en kijken we voortdurend waar we kunnen optimaliseren.

technische seo

13. Multilingual SEO

Heeft je website meertalige content? Dan is het belangrijk om de talen goed zichtbaar te maken in zoekmachines. Dit is belangrijk voor technische SEO, omdat verschillende landen dezelfde taal kunnen hebben. Denk aan Frankrijk en Wallonië, de content gaat zeer goed op elkaar lijken en daardoor kan Google dit zien als duplicate content.

Met een hreflang-tag kan je talen en regio’s van elkaar onderscheiden en dit duidelijk maken aan de zoekmachine. Met deze tag kan je ook verschillende landen die eenzelfde taal hebben aanduiden.

De grootste multilingual SEO-tool voor WordPress is bijvoorbeeld WPML: ook zij kennen de kracht van hreflang-tags voor je meertalige website.

14. Splash page

Een splash page is een pagina die als eerste wordt getoond op je website, voor de homepagina. Deze pagina’s dienen vaak om een taal of land te kiezen, maar dit kan negatief zijn voor de technische SEO.

Dat komt omdat zoekmachines ervan uitgaan dat de homepagina de belangrijkste is en veel relevante content heeft. Als de splash pagina als eerste komt met weinig relevante content, zullen zoekmachines je als irrelevant zien. Dit kan op twee manier opgelost worden:

  • Overlay: Een overlay komt over een pagina, maar is dus zelf geen webpagina. Zo kan je dus nog steeds je bezoekers een taal laten kiezen, maar zal het geen negatief effect meer hebben op je SEO.
  • Canonical tag: Met een canonical tag kan je aangeven aan zoekmachines wat de originele pagina is. Zo kunnen beide pagina’s blijven bestaan en heeft dit geen negatieve invloed op je technische SEO.
technische seo

Technische optimalisatie implementeren

We kunnen dus stellen dat technische SEO zeer belangrijk is om hoger te kunnen scoren in de rankings van zoekmachines. De structuur van je website is belangrijk voor de leesbaarheid naar zoekmachines toe. De functionering van je website is dan weer belangrijk om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Het toepassen van technische SEO vraagt echter heel wat tijd en kennis. De kosten voor zij die deze bal misslaan, zijn groot (want niet gevonden worden in Google is bij veel bedrijven synoniem aan geen leads genereren).

Schakel daarom één van onze SEO consultants in om een goede technische SEO te implementeren, waardoor je resultaten in Google drastisch zullen stijgen.

Categorie: