Varamedia logo
22+

Technische SEO

Met technische SEO scoort jouw website hoger in de organische zoekresultaten. Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren op vlak van SEO? Het Varamedia SEO-bureau heeft jarenlange ervaring met zelfs de meest ingewikkelde technische SEO-ingrepen.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Technische SEO

Technische SEO is de fundering van je website en je SEO. Hierbij gaat je website hoger ranken door de optimalisatie van de technische aspecten van je website. Varamedia is expert in de technische optimalisatie van websites.

Door geen aandacht te besteden aan de technische kant van je SEO, riskeer je veel minder in zoekmachines gevonden te worden. Het is immens belangrijk om technisch helemaal op punt te staan om zoekmachines als Google op een vlotte manier te ontvangen.

Er bestaan verschillende tools die voor jou een technische SEO-audit uitvoeren zoals SEOptimizer, de Site Audit Tool van SEMrush of Sitechecker.pro. Maar geen van deze tools helpt je eenvoudig met het interpreteren en analyseren van de resultaten.

Wat is technische SEO?

Bij SEO of zoekmachine optimalisatie heb je drie belangrijke onderdelen:

  • Technische optimalisatie: structuur en ervaring van je website (inclusief interne linking)

  • Content optimalisatie: inhoudelijke SEO-kwaliteit van de teksten, content, het gebruikersgedrag op de content pagina’s…

  • Autoriteit optimalisatie: linkbuilding (externe linkstructuur)

Technische SEO optimalisatie is de basis van je SEO, het gaat om de optimalisatie van je backend. Dat betekent dat bezoekers de technische optimalisatie niet zien, aangezien dit gaat over de code van je website.

Waarom is technische SEO belangrijk?

Het doel van zoekmachines is om een zo relevant mogelijk antwoord te bieden op zoektermen. Wat de zoekmachine als relevant ziet, komt dus bovenaan te staan. Om hoog te scoren in de organische resultaten van een zoekmachine, moet je dus relevant zijn.

Vindbaarheid is van groot belang omdat er veel meer geklikt wordt op websites die bovenaan staan. Afhankelijk van je sector, kan er tot wel 43,32% meer geklikt worden op je link als je bovenaan in Google staat, volgens Clicta Digital. Dit heet de CTR of Click Through Rate.

Technische SEO-seo-varamedia

Crawlers moeten je webpagina’s lezen en begrijpen. Zoekmachines gaan crawlers gebruiken om je website te lezen en zo te bepalen of je website als relevant wordt gezien of niet. Daarvoor moet de basis van je website duidelijk zijn. Als de structuur en werking van je website niet duidelijk is, gaat de crawler minder lezen. Hoe minder de crawler leest, hoe meer relevante content hij zal missen.

Daarnaast is de ervaring van de gebruiker een prioriteit voor Google en andere zoekmachines. Je website moet optimaal werken en alles moet snel duidelijk zijn voor de bezoeker. Technische SEO is dus ook belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

Het komt er dus op neer dat je het zo makkelijk mogelijk moet maken voor de gebruiker en de crawlers. Als jij de crawlers helpt, helpen zij helpen zij jou ook om bovenaan in de resultatenpagina te komen.

Technische SEO audit: 15 technische factoren

Om je website te optimaliseren moet je een technische SEO audit maken. Op basis van de volgende factoren kan je je website technisch optimaliseren:

Je website moet leesbaar zijn voor de robots van zoekmachines. Om hem doorzoekbaar te maken, moet er een duidelijke en logische structuur zijn. Daarna gaan de robots of crawlers de pagina’s indexeren.

Een sitemap is de structuur van je website. Het is een overzicht van alle webpagina’s van je website. Voor bezoekers is het de navigatiestructuur. Voor Google of andere zoekmachines is het een hulpmiddel om webpagina’s te indexeren. Soms is het ook wel nuttig om bepaalde pagina’s van je website uitdrukkelijk niet te indexeren, zoals een bedankpagina waar je doeltracking op meet.

  • Robot.txt: Wanneer een crawler op je website terecht komt, gaat deze altijd eerst de robot.txt bekijken. Hier kan je zelf instellen welke webpagina’s de crawler wel of niet moet indexeren. Robot.txt is het eerste wat de googlebot bekijkt. Het zegt welke pagina’s mogen worden bekeken en geïndexeerd worden.
  • Meta robots tag: Met robots-metatag kan je de robots van zoekmachines aangeven om bepaalde webpagina’s te indexeren, maar om deze niet te tonen in de zoekresultaten. Of je kan een pagina laten indexeren zonder de links van de pagina te volgen. Dit is natuurlijk zeer complex, maar je kan zo’n dingen altijd uitbesteden aan SEO-experten.

Trage websites zijn een grote no-go voor bezoekers. Aangezien zoekmachines veel waarde hechten aan de beleving van de surfers, gaan ze snelle websites hoger plaatsen.

Gebruik dus geen te grote afbeeldingen, bestanden, etc. want dat zal grote gevolgen  hebben. Lang moeten wachten op het laden van een webpagina is een van de grootste frustraties bij bezoekers.

Laadt de pagina niet binnen enkele seconden, dan gaat de bezoeker gewoon terug weg. Google weet dat ook. Zorg dus dat je de laadtijd beperkt. Er bestaan gratis tools zoals de Google Lighthouse Chrome extension om de laadsnelheid van je website te testen.

 

Veiligheid is zeer belangrijk voor de bezoeker en dus ook voor zoekmachines. Als je geen veilige website hebt, straft Google of een andere zoekmachine je door je niet bovenaan te plaatsen. Hierbij zijn zowel veilige content als een veilige verbinding noodzakelijk.

  • Veilige content: Zorg dat je geen gevaarlijke of misleidende content op je website plaatst. Wanneer je een link legt naar een andere website, zorg dan dat deze ook veilig is. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website geen schadelijke downloads of malware bevat. Malware is kwaadaardige software die schadelijk is voor computersystemen.
  • Veilige verbinding: Om de privacy te garanderen voor gebruikers, moet je een veilige verbinding hebben. Een veilige verbinding verkrijg je door een ‘secure certificaat’ of HTTPS. HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Hoe herken je een HTTPS? Door het slotje dat naast de URL staat.

Waarom is een HTTPS certificaat noodzakelijk? Wanneer je op een HTTP website surft, zonder de ‘S’ van secure, kan de data tussen de server van de website en de gebruiker worden opgepikt door derde partijen. Die derde partijen hebben vaak niet de beste bedoelingen. Hier vind je een artikel hoe Google je beschermt tegen websites met onveilige HTTP-protocols.

 

Een grote frustratie bij veel internetgebruikers is dat een website zich niet aanpast aan het scherm van de gebruiker. Een mobielvriendelijke website is essentieel voor de gebruikerservaring. Je kent het wel, wanneer een website geen mobiele versie heeft en je veel moet inzoomen en dan nog niet altijd deftig kan klikken op knoppen. Volgens een rapport van datareportal.com zouden er in 2022 minstens 92,1% internetgebruikers op het internet surfen vanaf hun mobiele telefoon.

Deze technische problemen kunnen opgelost worden door een goede responsiviteit. Dit betekent dat je website steeds optimaal wordt aangepast aan de grootte van het scherm. Je website zal er van structuur dus wat anders uit zien op groot computerscherm tegenover een smartphonescherm.

Een andere belangrijke factor voor technische SEO is de structuur van je URL. Dit geldt voor elke website, maar hoe groter je website hoe belangrijker dit wordt. Wanneer je website veel subdomeinen, subfolders, protocols, etc. bevat, moet je voor een logische URL-structuur zorgen.

Een zoekmachine kijkt naar 4 factoren, een URL is:

  1. Kort
  2. Beschrijvend
  3. Leesbaar
  4. Consistent

Hou er dus rekening mee wanneer je een nieuwe url maakt, dat deze een logische structuur heeft waarin je duidelijke zoektermen gebruikt. Gebruik dus geen tekens of nietszeggende woorden.

 

Duplicate content betekent dat de content van een pagina sterk lijkt of gelijk is aan de content van een andere pagina van je eigen website of een andere website.

Zoekmachines zien elke URL als iets uniek. Dat betekent dat wanneer verschillende URL’s dezelfde content bevatten, de zoekmachine niet ziet welke pagina de juiste is. Daardoor verliest je website waarde en dus ook een hoge plek in de ranking.

Pas op met dubbele content bij webshops. In webshops ga je vaak een filter gebruiken, waardoor er verschillende URL’s ontstaan met dezelfde content. Denk maar aan een jeansbroek die je terug kan vinden onder ‘broeken’ maar ook onder ‘jeansbroeken’. Google zal dit zien als duplicate content.

Als je dus gelijke content hebt die een andere URL heeft, kan je altijd aangeven in de robot.txt om de pagina’s met dubbele content niet te indexeren.

Tip: check de duplicate content op je website met de gratis check-up van Siteliner.

Visuals gebruiken op je website is essentieel om de aandacht te trekken van bezoekers. Je moet daarom je visuals optimaliseren op technisch vlak. Dat betekent dat ze direct moeten laden wanneer iemand de pagina opent. Check dus steeds de grootte van de foto voor je deze plaatst. Is het bestand zeer groot? Dan plaats je de afbeelding beter niet.

Tip: gebruik websites zoals https://tinypng.com/ om je afbeeldingsgrootte te reduceren.

Zorg ook steeds dat je je ALT-tekst correct invult. Dit beschrijft de foto aan Google en andere zoekmachines. Beschrijf de afbeelding dus zo correct mogelijk. De meeste bezoekers lezen of zien de ALT-tekst niet.

Maar wat wel handig is om te weten is dat bijvoorbeeld blinden een screenreader gebruiken. Die leest de webpagina voor en het leest ook wat in de ALT-tekst staat. Zo weet de blinde persoon wat op de afbeelding te zien is.

Wanneer je een zoekterm ingeeft in een zoekmachine kom je op een resultaatpagina. De titel en korte tekst die je er ziet staan zijn de meta title en meta description. De zoekmachine baseert zich daarop om het onderwerp van de webpagina te bepalen. Vul je het niet in? Dan doet Google het zelf, maar zoekmachines nemen dan gewoon een stuk tekst uit de webpagina.

Het is dus belangrijk het stukje tekst steeds in te vullen. Er is slechts een beperkt aantal tekens, dus zorg ervoor dat je to the point bent. Je gebruikt ook best je zoekwoord in de meta titel en beschrijving. Verder moet je ook zorgen dat je meta overeenkomt met de content die op je pagina staat, want een hoge bounce-rate zorgt dat je Google ranking daalt.

Structured data helpt zoekmachines om je webpagina’s beter te begrijpen. Het is een extra stukje code dat aantoont waarvoor bepaalde informatie staat. Welke info geef je mee in de code? Je zegt welke producten of diensten je verkoopt en je kan ook alle details ervan geven, zoals prijs, omschrijving, reviews etc. Voor een evenement kan je ook een datum, locatie en het startuur ingeven.

Doordat je deze gegevens gestructureerd ingeeft in een vast formaat, begrijpen zoekmachines ze beter. Daarnaast genereer je ook rijkere zoekresultaten en die zorgen voor een hogere CTR of click through rate.

Wanneer je een domeinnaam aankoopt voor meerdere jaren, dan ziet Google je als meer relevant. Maar wat nog belangrijker is bij de domeinnaam is de extensie die je kiest. Hierdoor weten zoekmachines of je website internationaal of nationaal is.

TLD’s of Top Level Domains zijn de extensies van je domeinnaam. Je hebt twee soorten, gTLD’s zijn internationaal en ccTLD’s zijn nationaal.

De zoekmachine zal op basis van je locatie voorrang geven aan een ccTDL of een gTDL. Het spreekt voor zich dat wanneer je een nationaal bereik hebt je een ccTLD gebruikt en wanneer je in meerdere landen actief bent je beter een gTLD gebruikt.

Het is belangrijk voor technische SEO om ervoor te zorgen dat je website optimaal werkt. Dit doe je door regelmatig je website te controleren en te kijken of alles functioneert zoals het moet.

Let vooral op voor 404-pagina’s. Wanneer een bezoeker op een dode link klikt en een foutmelding krijgt, zorgt dat voor frustratie. Zoekmachines gaan websites met dode links lager plaatsen. Het maken van een website is een continu proces, dus het gebeurt wel vaker dat er een aantal dode links zijn.

Je kan zelf checken of je website dode links heeft met broken link checker.

Bij doeltracking worden de contactformulieren en kliks op knoppen getrackt. Als veel bezoekers op je website doorklikken op knoppen of formulieren invullen, zullen zoekmachines je website als nuttig zien.

Het is dus belangrijk om alle activiteiten op je website op te volgen en te optimaliseren. Dit kan zeer complex zijn en als je niet de juiste doelen trackt, verlies je veel data en loop je zo veel potentiële internet-inkomsten mis.

Contacteer daarom onze experts, zij helpen je graag verder. Wij doen in een SEO-traject eerst een nulmeting en stellen daarna de conversietracking en/of doeltracking van je website in. Zo meten we alles en kijken we voortdurend waar we kunnen optimaliseren.

Heeft je website meertalige content? Dan is het belangrijk om de talen goed zichtbaar te maken in zoekmachines. Dit is belangrijk voor technische SEO, omdat verschillende landen dezelfde taal kunnen hebben. Denk aan Frankrijk en Wallonië, de content gaat zeer goed op elkaar lijken en daardoor kan Google dit zien als duplicate content.

Met een hreflang-tag kan je talen en regio’s van elkaar onderscheiden en dit duidelijk maken aan de zoekmachine. Met deze tag kan je ook verschillende landen die eenzelfde taal hebben aanduiden.

De grootste multilingual SEO-tool voor WordPress is bijvoorbeeld WPML: ook zij kennen de kracht van hreflang-tags voor je meertalige website.

Een splash page is een pagina die als eerste wordt getoond op je website, voor de homepagina. Deze pagina’s dienen vaak om een taal of land te kiezen, maar dit kan negatief zijn voor de technische SEO.

Dat komt omdat zoekmachines ervan uitgaan dat de homepagina de belangrijkste is en veel relevante content heeft. Als de splash pagina als eerste komt met weinig relevante content, zullen zoekmachines je als irrelevant zien. Dit kan op twee manier opgelost worden:

  • Overlay: Een overlay komt over een pagina, maar is dus zelf geen webpagina. Zo kan je dus nog steeds je bezoekers een taal laten kiezen, maar zal het geen negatief effect meer hebben op je SEO.
  • Canonical tag: Met een canonical tag kan je aangeven aan zoekmachines wat de originele pagina is. Zo kunnen beide pagina’s blijven bestaan en heeft dit geen negatieve invloed op je technische SEO.

De laatste factor die belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie is de SEO footer. Een footer is een belangrijk onderdeel om de structuur van je website weer te geven. Een SEO footer is een kleine user sitemap die de belangrijkste categorie en subcategrieën van je website weergeeft. 

Varamedia is dé partner voor jouw Technische SEO

Technische optimalisatie implementeren

We kunnen dus stellen dat technische SEO zeer belangrijk is om hoger te kunnen scoren in de rankings van zoekmachines. De structuur van je website is belangrijk voor de leesbaarheid naar zoekmachines toe. De functionering van je website is dan weer belangrijk om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Het toepassen van technische SEO vraagt echter heel wat tijd en kennis. De kosten voor zij die deze bal misslaan, zijn groot (want niet gevonden worden in Google is bij veel bedrijven synoniem aan geen leads genereren).

Schakel daarom één van onze SEO-consultants in om een goede technische SEO te implementeren, waardoor je resultaten in Google drastisch zullen stijgen.

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

On-page SEO

Droom je ervan dat jouw website in de top 10 van Google staat? Wil je meer bezoekers verwelkomen op jouw website? Dan is on-page SEO dé SEO-praktijk die je snel wil beheersen. SEO-agency Varamedia dompelt je onder in de wondere wereld van on-page zoekmachineoptimalisatie.

SEO

SEO of SEA? Prestaties, valkuilen en verschillen

Veel bedrijven twijfelen of ze moeten kiezen voor SEO (organisch zoeken) in Google of SEA (betaald zoeken). Hoe dan ook: je wilt uiteraard bovenaan staan in de zoekresultaten. Hoe meer plaats je kan innemen op cruciale zoekwoorden, hoe groter de kans dat je kwalitatief webverkeer aantrekt dat een aankoop of aanvraag zal doen.

Maar hoe maak je nu de keuze tussen SEO en SEA? Varamedia legt je alles uit in dit artikel.

SEO

Gevonden worden op Google

In het digitale tijdperk is er één plek waar jouw bedrijf absoluut moet schitteren om te slagen: Google. Het zoekmachinelandschap is de poort naar (online) succes geworden voor bedrijven van alle groottes en industrieën. Je wilt dus absoluut gevonden worden op Google en zo meer leads, sales, ... aantrekken.

Dat is waar Varamedia in beeld komt, als jouw partner in Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel duiken we dieper in op het belang van beter gevonden worden op Google en hoe SEO, relevante zoekwoorden en SEA jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen.

SEO

SEO in WordPress

Op zoek naar tips over SEO in je WordPress website? We vertellen je hier alles dat je moet weten en welke tools jou kunnen helpen!

Als online marketing agency heeft Varamedia een ruime ervaring in het realiseren van sterke omzettoenames. Content is namelijk de meest effectieve manier om webverkeer én conversies te doen toenemen. Ons content marketingkantoor heeft vele jaren ervaring in leadgeneratie en SEO en heeft hier een ruime expertise in opgebouwd.

SEO

Bing Webmaster Tools

Bing Webmaster Tools is een gratis SEO-tool van Bing. Google heeft hier ook een soortgelijke variant: Google Search Console. Hierbij gebruik je deze tool om je aanwezigheid van je website in de Microsoft Bing zoekresultaten te controleren.

SEO

SEO Copywriting

Als succesvol ondernemer wil je natuurlijk dat je bedrijf op plaats #1 staat in de Google ranking, want het internet is the place to be! Maar hoe begin je daar in godsnaam aan? En hoe overschaduw je je concurrenten? In dit artikel ontdek je hoe je je website door middel van SEO-copywriting naar de top kan brengen en je domein autoriteit aanzienlijk kan vergroten. Een SEO-cursus voor dummies!

SEO

Zoekmachine optimalisatie tips

Zoekmachine optimalisatie of SEO zijn alle activiteiten die worden ondernomen om een webpagina hoog te laten ranken in de organische zoekresultaten. Je onderneemt acties om een betere ranking te verkrijgen en zo krijg je dan ook meer verkeer van relevante bezoekers naar je website.

Je kan je webpagina optimaliseren op basis van drie factoren: techniek, autoriteit en content. Voor elk van deze domeinen geven we handige tips mee.

Nog meer tips ontvangen? Download hier onder onze ultieme SEO whitepaper om jouw website hoog te ranken in Google.

SEO

Google web stories

Je hebt waarschijnlijk wel al stories gezien op social media zoals Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok. Google lanceerde recent zijn eigen web stories. Deze nieuwe feature is een moderne manier om content te delen met je doelgroep. Verder lees je alles wat je moet weten over Google web stories en hoe je SEO kan boosten.

SEO

De beste SEO tips voor 2023

Als SEO bureau zijn we bij Varamedia continu bezig met het opvolgen van de nieuwste SEO trends. Voor de mensen die zich zelf willen wagen aan het maken van een SEO website, hebben onze experts een top 10 gemaakt van de beste SEO tips voor 2022.

Wil je een website zonder 1 technische SEO-fout?

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?