Varamedia logo
20+

Wat kost SEO of een SEO specialist?

Veel bedrijven stellen zich de vraag wat SEO of een SEO expert kost. Deze marketeer heeft search engine marketing als hoofdverantwoordelijkheid en moet de zoekkanalen Google en Bing optimaal laten renderen. Soms wordt dit uitbesteed aan een zoekmachine marketing bureau voor extra hoge kwaliteit.

Als je weet dat Google miljarden zoekopdrachten verwerkt, weet je ook dat de potentiële omzet die je hieruit kan halen, enorm is. Een SEO-marketeer en SEA-marketeer is dus van cruciaal belang voor het slagen van je zaak online. Maar natuurlijk wil je weten wat die persoon zou kosten.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Wat kost SEO en/of een SEO specialist?

Inleiding: hoeveel kost SEO?

Op de vraag hoeveel SEO kost gaan we het hier uitgebreid hebben. Hierbij zijn twee aspecten belangrijk:

  • De financiële kost van SEO
  • De kosten op vlak van tijdsinvestering bij SEO

Waarom investeren in SEO?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is de kunst van het optimaliseren van een website zodat deze hoog in de Google gepositioneerd wordt.

Met andere woorden, je wilt er met SEO alles aan doen zodat Google jouw website als meest relevante zoekresultaat beschouwd op enkele belangrijke zoekwoorden. 


Money keywords

Deze zoekwoorden noemen we ook ‘money keywords’: het zijn de zoekwoorden waar waarschijnlijk ook al je concurrenten op proberen opklimmen in de Google zoekresultaten.

Organisch zoekverkeer is gratis... maar neemt veel tijd in beslag

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

SEO is met andere woorden het bevorderen van je organisch zoekverkeer via Google

Per definitie is organisch zoekverkeer altijd gratis. Daarom hechten veel bedrijven een groot belang aan SEO: het zorgt voor gratis verkeer naar de website.

Hierbij is een belangrijke kanttekening: dit gratis zoekverkeer vraagt veel tijd. 

SEO is dus geen snelle manier van zoekverkeer aantrekken en bovendien biedt SEO-werk geen garanties. Het succes van SEO-werk hangt niet enkel af van de eigen inzet maar ook van de inzet van de concurrenten.

Op zoek naar snelle resultaten?

De vraag die je je dus moet stellen is de volgende: wil ik snel resultaten verkrijgen? Dan is het soms interessanter om SEO te combineren met zoekmachine-advertenties via SEA (Search Engine Advertising) in Google.

Wat kost SEO? Alle aspecten van SEO en hun kostenplaatje

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

SEO is specialistenwerk en wordt uitgevoerd door SEO consultants met jarenlange ervaring. Het is niet mogelijk SEO enkel te reduceren tot ‘het optimaliseren van pagina’s’ want hier komt veel meer bij kijken: 

  1. Technische SEO: interne linking, indexeerbaarheid, meta-omschrijvingen
  2. On page SEO: SEO content, voldoende woorden, de juiste zoekwoorden, relevantie van de content
  3. Off page SEO: link building, citation development, authority development
  4. SEO aan de hand van Google Analytics: Bounce rates, Sessieduur, websitegedrag

SEO bestaat uit verschillende aspecten met elk hun prijskaartje. Wij starten elke SEO-project altijd met een SEO audit. Hierin brengen we de huidige SEO-situatie in kaart en bouwen we een SEO content plan waarin ook een SEO-concurrentieanalyse in verwerkt zit.

Vervolgens hebben we alle eerder genoemde aspecten van SEO samengevoegd in verschillende diensten. 

Wat kost een SEO specialist?

Wij zijn SEO experts die enkel projectmatig werken. Daarom rekenen wij een prijs per project zoals je hierboven ziet. Deze prijzen liggen vast en bevatten ook SEO consultancy via e-mail door onze SEO experts.

In SEO spelen enkele factoren een rol in de prijs:

  • De tijd die we investeren in on-page optimalisatie en content SEO
  • De links en artikels die we bij derde partijen aankopen in het kader van off-page SEO (link building / authority building).

De vraag wat een SEO-project kost is dus niet makkelijk te beantwoorden. Dat ligt namelijk heel projectmatig vast. Het ene SEO-project is groter en duurt langer dan het andere.

Wel is er één constante in dit verhaal: een SEO specialist ‘kost’ geen geld, maar levert veel nieuwe inkomsten op. Om die reden zetten wij SEO conversietracking heel centraal in onze aanpak. Door alle SEO conversies keurig te meten en op te volgen, meten we tot op de euro het rendement van onze SEO specialisten op jouw project. Als klant ervaar je hierdoor een grote transparantie en ook veel betere resultaten dan bij bureau’s die minder nadruk leggen op conversietracking.

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

Dus… Hoeveel moet je budgetteren voor je SEO-campagnes?

In principe staat er dus geen limiet op hoeveel SEO kan kosten aangezien er altijd werk zal blijven. SEO is nooit ‘klaar’. Daarom kijken wij naar een parameter die véél belangrijker is: rendement

Wat we doen is kijken in Google Analytics naar de pagina’s die de meeste conversies opleveren. Dat zijn de pagina’s die de hoogste prioriteit krijgen in de SEO takenlijst voor de website. Op die manier wordt het rendement snel gehaald en kan opnieuw het budget verder verruimd worden. 

We zorgen er namelijk voor dat we met SEO mikken op gevoelige omzetstijgingen via de belangrijkste webpagina’s. We vermijden ‘algemene SEO’ zonder eerst de data te analyseren waar we onze pijlen het best op richten.

We moeten dus eerder spreken van ‘marketingrendement’ dan van ‘marketingbudget’ als belangrijkste meetpunt.  Het marketingbudget moet een zeker rendement (Return on Ad Spend) opleveren en vervolgens onmiddellijk herbekeken worden. Niets is triestiger dan een rendabele campagne stopzetten omdat het ‘budget’ is bereikt. 

SEO Uitbesteden-SEO-varamedia

SEO conversietracking staat bij ons centraal

Als zoekmachine marketing bureau hoort men niet tevreden te zijn met alleen maar een toename in kliks of weergaven.

Natuurlijk zijn kliks en weergaven leuk. Maar ze betalen de rekening niet.

Wat wel de rekeningen betaalt: echte conversies in de vorm van sales en leads die zuiver via zoekmachines zijn binnengekomen.

Vandaar start onze samenwerking altijd met het allerbelangrijkste: we stellen de conversietracking helemaal op punt voor het meten van conversies via zoekmachines. Alleen zo kunnen onze resultaten objectief worden gemeten en kan jullie bedrijf de digitale marketing verder opschalen op een datagedreven manier.

Eén van onze kenmerken als zoekmachine marketing bureau is het uitgebreid KPI Dashboard via Google Looker Studio dat we delen met jullie. Hierin wordt al ons SEO-werk transparant geregistreerd.

En natuurlijk bezorgen we elke week, twee weken of maand een PDF-rapport van deze evoluties. De conversies zwart op wit op papier. 

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

Kostprijs van SEO versus SEA (Google Ads)

SEA is doorgaans duurder dan SEO omwille van de marketingbudgetten die naar Google gaan.

Wat SEO betreft zijn de investeringen vooral tijdsgebonden en zit het rendement op lange termijn.

SEO heeft een groter rendement dan SEA omdat het zorgt voor gratis zoekverkeer dat vaak ook meer gemotiveerd is. Zeker in leadgeneratie is SEO een absolute prioriteit.

De kostprijs voor een klik in Google Ads wordt berekend op basis van de concurrentie voor een zoekpositie in de veiling. Maar ook de kwaliteitsscore van zoekwoorden en hun landingspagina telt mee in de kostprijsberekening. Hoe kwalitatiever de landingspagina, hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het bedrag hoeft te zijn waarmee je kan winnen in een veiling.

Met andere woorden: begin liefst niet aan SEA alvorens je website eerst SEO-matig goed scoort in de ogen van Google. Google zal dit in SEA belonen met lagere kost-per-kliks.

SEO en SEA zijn dus complementair.

SEO Uitbesteden-SEO-varamedia
JEROEN VAN RAEMDONCK

Varamedia specialiseert zich in de krachtigste SEO campagnes in combinatie met doeltreffende online marketing voor leadgeneratie: SEA en sociale media marketing. Onze grafieken liegen er niet om. Wie met ons samenwerkt, krijgt meer omzet via de website en steekt zijn concurrenten voorbij in de Google zoekresultaten. Dat garanderen wij en hebben we al meermaals bewezen. Neem vrijblijvend contact op.

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Varamedia is een zoekmachine optimalisatie bureau die je helpt om je website te optimaliseren. Zoekmachine optimalisatie of SEO is het makkelijk vindbaar maken van je website binnen zoekmachines in de gratis resultaten. SEO is een techniek waarbij je hogere posities kan behalen in de zoekmachines en zo meer relevante bezoekers aantrekt.

Varamedia zorgt ervoor dat je website volledig SEO-proof is, vraag hier je offerte aan.

SEO

De beste SEO tips voor 2023

Als SEO bureau zijn we bij Varamedia continu bezig met het opvolgen van de nieuwste SEO trends. Voor de mensen die zich zelf willen wagen aan het maken van een SEO website, hebben onze experts een top 10 gemaakt van de beste SEO tips voor 2022.

SEO

Zoekmachine optimalisatie

Als zoekmachine optimalisatie bureau heeft Varamedia jarenlange ervaring in het organisch laten ranken van websites in Google. Ons SEO-bureau kent intussen alle ins en outs van hoe Google werkt, wat belangrijk is op vlak van SEO en welke kneepjes van het vak je moet kennen om in zoekmachines hoger te ranken. Wil jij ook weten hoe je je website optimaliseert en zo boven je concurrent(en) springt in Google? Lees dan zeker verder.

SEO

Gevonden worden op Google

In het digitale tijdperk is er één plek waar jouw bedrijf absoluut moet schitteren om te slagen: Google. Het zoekmachinelandschap is de poort naar (online) succes geworden voor bedrijven van alle groottes en industrieën. Je wilt dus absoluut gevonden worden op Google en zo meer leads, sales, ... aantrekken.

Dat is waar Varamedia in beeld komt, als jouw partner in Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel duiken we dieper in op het belang van beter gevonden worden op Google en hoe SEO, relevante zoekwoorden en SEA jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen.

SEO

Off-page SEO

Wil je hoger ranken in de resultaat pagina's van zoekmachines? Enkel je website optimaliseren is niet genoeg. Naast je website zijn er tal van andere zaken die je een SEO boost kunnen geven. Ontdek alle technieken om je website naar een hoger niveau te tillen.

SEO

Google Search Console

Google Search Console is een waardevolle SEO-tool van Google om de aanwezigheid van je website te controleren in de zoekresultaten. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ermee kan doen.

SEO

Website bovenaan in Google

In de snel evoluerende wereld van digitale marketing is het een hele uitdaging om op te vallen. Als ondernemer is het essentieel om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Een van de meest effectieve manieren om dit te realiseren, is door je website bovenaan in Google te krijgen. Deze techniek wordt ook SEO genoemd en is bijzonder rendabel! Bij het Varamedia SEO Agency is zoekmachineoptimalisatie één van onze hoofdspecialiteiten.

Lees ook: Wil je bovenaan in Google komen? Volg dit overzichtelijk stappenplan!

SEO

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is de build-in zoekwoord onderzoek tool van Google Ads. Met GKP kan je gemakkelijk zoekwoorden opzoeken én hun volumes. Lees in dit artikel hoe je ermee aan de slag gaat.

SEO

Mangools

Mangools is een bedrijf dat een all-in-one SEO-tool pakket aanbiedt. Het bedrijf is in 2014 gestart met hun zoekwoordanalyse tool KWfinder en heeft intussen hun gamma uitgebreid met andere handige tools. Lees in dit artikel alles over deze marketing tools.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?