Varamedia logo
33+

Wat kost SEO of een SEO specialist?

Veel bedrijven stellen zich de vraag wat SEO of een SEO expert kost. Deze marketeer heeft search engine marketing als hoofdverantwoordelijkheid en moet de zoekkanalen Google en Bing optimaal laten renderen. Soms wordt dit uitbesteed aan een zoekmachine marketing bureau voor extra hoge kwaliteit.

Als je weet dat Google miljarden zoekopdrachten verwerkt, weet je ook dat de potentiële omzet die je hieruit kan halen, enorm is. Een SEO-marketeer en SEA-marketeer is dus van cruciaal belang voor het slagen van je zaak online. Maar natuurlijk wil je weten wat die persoon zou kosten.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Wat kost SEO en/of een SEO specialist?

Inleiding: hoeveel kost SEO?

Op de vraag hoeveel SEO kost gaan we het hier uitgebreid hebben. Hierbij zijn twee aspecten belangrijk:

  • De financiële kost van SEO
  • De kosten op vlak van tijdsinvestering bij SEO

Waarom investeren in SEO?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is de kunst van het optimaliseren van een website zodat deze hoog in de Google gepositioneerd wordt.

Met andere woorden, je wilt er met SEO alles aan doen zodat Google jouw website als meest relevante zoekresultaat beschouwd op enkele belangrijke zoekwoorden. 


Money keywords

Deze zoekwoorden noemen we ook ‘money keywords’: het zijn de zoekwoorden waar waarschijnlijk ook al je concurrenten op proberen opklimmen in de Google zoekresultaten.

Organisch zoekverkeer is gratis... maar neemt veel tijd in beslag

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

SEO is met andere woorden het bevorderen van je organisch zoekverkeer via Google

Per definitie is organisch zoekverkeer altijd gratis. Daarom hechten veel bedrijven een groot belang aan SEO: het zorgt voor gratis verkeer naar de website.

Hierbij is een belangrijke kanttekening: dit gratis zoekverkeer vraagt veel tijd. 

SEO is dus geen snelle manier van zoekverkeer aantrekken en bovendien biedt SEO-werk geen garanties. Het succes van SEO-werk hangt niet enkel af van de eigen inzet maar ook van de inzet van de concurrenten.

Op zoek naar snelle resultaten?

De vraag die je je dus moet stellen is de volgende: wil ik snel resultaten verkrijgen? Dan is het soms interessanter om SEO te combineren met zoekmachine-advertenties via SEA (Search Engine Advertising) in Google.

Wat kost SEO? Alle aspecten van SEO en hun kostenplaatje

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

SEO is specialistenwerk en wordt uitgevoerd door SEO consultants met jarenlange ervaring. Het is niet mogelijk SEO enkel te reduceren tot ‘het optimaliseren van pagina’s’ want hier komt veel meer bij kijken: 

  1. Technische SEO: interne linking, indexeerbaarheid, meta-omschrijvingen
  2. On page SEO: SEO content, voldoende woorden, de juiste zoekwoorden, relevantie van de content
  3. Off page SEO: link building, citation development, authority development
  4. SEO aan de hand van Google Analytics: Bounce rates, Sessieduur, websitegedrag

SEO bestaat uit verschillende aspecten met elk hun prijskaartje. Wij starten elke SEO-project altijd met een SEO audit. Hierin brengen we de huidige SEO-situatie in kaart en bouwen we een SEO content plan waarin ook een SEO-concurrentieanalyse in verwerkt zit.

Vervolgens hebben we alle eerder genoemde aspecten van SEO samengevoegd in verschillende diensten. 

Wat kost een SEO specialist?

Wij zijn SEO experts die enkel projectmatig werken. Daarom rekenen wij een prijs per project zoals je hierboven ziet. Deze prijzen liggen vast en bevatten ook SEO consultancy via e-mail door onze SEO experts.

In SEO spelen enkele factoren een rol in de prijs:

  • De tijd die we investeren in on-page optimalisatie en content SEO
  • De links en artikels die we bij derde partijen aankopen in het kader van off-page SEO (link building / authority building).

De vraag wat een SEO-project kost is dus niet makkelijk te beantwoorden. Dat ligt namelijk heel projectmatig vast. Het ene SEO-project is groter en duurt langer dan het andere.

Wel is er één constante in dit verhaal: een SEO specialist ‘kost’ geen geld, maar levert veel nieuwe inkomsten op. Om die reden zetten wij SEO conversietracking heel centraal in onze aanpak. Door alle SEO conversies keurig te meten en op te volgen, meten we tot op de euro het rendement van onze SEO specialisten op jouw project. Als klant ervaar je hierdoor een grote transparantie en ook veel betere resultaten dan bij bureau’s die minder nadruk leggen op conversietracking.

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

Dus… Hoeveel moet je budgetteren voor je SEO-campagnes?

In principe staat er dus geen limiet op hoeveel SEO kan kosten aangezien er altijd werk zal blijven. SEO is nooit ‘klaar’. Daarom kijken wij naar een parameter die véél belangrijker is: rendement

Wat we doen is kijken in Google Analytics naar de pagina’s die de meeste conversies opleveren. Dat zijn de pagina’s die de hoogste prioriteit krijgen in de SEO takenlijst voor de website. Op die manier wordt het rendement snel gehaald en kan opnieuw het budget verder verruimd worden. 

We zorgen er namelijk voor dat we met SEO mikken op gevoelige omzetstijgingen via de belangrijkste webpagina’s. We vermijden ‘algemene SEO’ zonder eerst de data te analyseren waar we onze pijlen het best op richten.

We moeten dus eerder spreken van ‘marketingrendement’ dan van ‘marketingbudget’ als belangrijkste meetpunt.  Het marketingbudget moet een zeker rendement (Return on Ad Spend) opleveren en vervolgens onmiddellijk herbekeken worden. Niets is triestiger dan een rendabele campagne stopzetten omdat het ‘budget’ is bereikt. 

SEO Uitbesteden-SEO-varamedia

SEO conversietracking staat bij ons centraal

Als zoekmachine marketing bureau hoort men niet tevreden te zijn met alleen maar een toename in kliks of weergaven.

Natuurlijk zijn kliks en weergaven leuk. Maar ze betalen de rekening niet.

Wat wel de rekeningen betaalt: echte conversies in de vorm van sales en leads die zuiver via zoekmachines zijn binnengekomen.

Vandaar start onze samenwerking altijd met het allerbelangrijkste: we stellen de conversietracking helemaal op punt voor het meten van conversies via zoekmachines. Alleen zo kunnen onze resultaten objectief worden gemeten en kan jullie bedrijf de digitale marketing verder opschalen op een datagedreven manier.

Eén van onze kenmerken als zoekmachine marketing bureau is het uitgebreid KPI Dashboard via Google Looker Studio dat we delen met jullie. Hierin wordt al ons SEO-werk transparant geregistreerd.

En natuurlijk bezorgen we elke week, twee weken of maand een PDF-rapport van deze evoluties. De conversies zwart op wit op papier. 

Wat kost SEO of een SEO specialist-SEO-varamedia

Kostprijs van SEO versus SEA (Google Ads)

SEA is doorgaans duurder dan SEO omwille van de marketingbudgetten die naar Google gaan.

Wat SEO betreft zijn de investeringen vooral tijdsgebonden en zit het rendement op lange termijn.

SEO heeft een groter rendement dan SEA omdat het zorgt voor gratis zoekverkeer dat vaak ook meer gemotiveerd is. Zeker in leadgeneratie is SEO een absolute prioriteit.

De kostprijs voor een klik in Google Ads wordt berekend op basis van de concurrentie voor een zoekpositie in de veiling. Maar ook de kwaliteitsscore van zoekwoorden en hun landingspagina telt mee in de kostprijsberekening. Hoe kwalitatiever de landingspagina, hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het bedrag hoeft te zijn waarmee je kan winnen in een veiling.

Met andere woorden: begin liefst niet aan SEA alvorens je website eerst SEO-matig goed scoort in de ogen van Google. Google zal dit in SEA belonen met lagere kost-per-kliks.

SEO en SEA zijn dus complementair.

SEO Uitbesteden-SEO-varamedia
JEROEN VAN RAEMDONCK

Varamedia specialiseert zich in de krachtigste SEO campagnes in combinatie met doeltreffende online marketing voor leadgeneratie: SEA en sociale media marketing. Onze grafieken liegen er niet om. Wie met ons samenwerkt, krijgt meer omzet via de website en steekt zijn concurrenten voorbij in de Google zoekresultaten. Dat garanderen wij en hebben we al meermaals bewezen. Neem vrijblijvend contact op.

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

SEO of SEA? Prestaties, valkuilen en verschillen

Veel bedrijven twijfelen of ze moeten kiezen voor SEO (organisch zoeken) in Google of SEA (betaald zoeken). Hoe dan ook: je wilt uiteraard bovenaan staan in de zoekresultaten. Hoe meer plaats je kan innemen op cruciale zoekwoorden, hoe groter de kans dat je kwalitatief webverkeer aantrekt dat een aankoop of aanvraag zal doen.

Maar hoe maak je nu de keuze tussen SEO en SEA? Varamedia legt je alles uit in dit artikel.

SEO

SEO optimalisatie

SEO optimalisatie, ook wel bekend als "search engine optimization" of zoekmachineoptimalisatie, is een cruciaal onderdeel van inbound marketing en dé sleutel tot online succes. Maar wat houdt het precies in en hoe kan je het gebruiken om je website te verbeteren? In dit artikel duiken we dieper in de wereld van SEO en leggen we uit hoe je een effectieve zoekmachine optimalisatie strategie kunt opzetten.

SEO

SEO Checklist voor Copywriting

Als je denkt aan een SEO Checklist voor copywriting, denk je misschien aan ellenlange SEO lijsten met optimalisaties die je kan doen op websites. In dit artikel kiezen we bewust om enkel te focussen op de belangrijkste SEO checklist items die je nodig hebt om:

  • Krachtige teksten te schrijven voor zoekmachines.
  • Teksten te bouwen die ook de lezers sterk bekoren.

In de SEO checklist zal je twee zaken naar voren zien komen: optimalisaties die belangrijk zijn voor zoekmachines (technische SEO) en optimalisaties die belangrijk zijn voor mensen: de websitebezoekers en lezers van je content dus (content SEO).

Varamedia heeft ruime ervaring met zoekmachine optimalisatie en helpt je graag verder met het hoger krijgen van je website in Google.

SEO

Bovenaan in Google

Tijdens jouw weg naar succes is het van cruciaal belang om je website bovenaan in de Google zoekmachine te krijgen. Met SEO (Search Engine Optimization) als specialiteit, zorgt Varamedia dat Google helemaal gek wordt op je website. In dit artikel vertellen we je hoe je met de juiste strategie en technieken je website bovenaan in Google kunt krijgen, met of zonder Google Ads Campagne.

Een Google Ads Campagne opstarten? Of zoek je een SEO Agency? Wij helpen je graag én met succes!

Lees ook: Zo krijg je je website bovenaan in Google

SEO

SEMrush

Semrush is een van de grootste SEO-toolszo niet de bekendste. Naast SEO heeft dit platform ook aparte tools voor advertentiessociale mediacontent creatie en concurrentieanalyse.

Dit is dan ook een van de nadelen: Het is geen toegewijde tool meer. We bespreken in dit artikel een aantal voordelen en nadelen van Semrush en geven we je ook een aantal gratis alternatieven. Wil je meer weten over deze tool? Lees meer hieronder.

 

SEO

SEO uitbesteden

Wil je je SEO uitbesteden aan specialisten in zoekmachinemarketing? Varamedia is de specialist die je zoekt!

Dan heb je waarschijnlijk nood aan:

  1. Meer groei voor je bedrijf
  2. Meer leads en sales via de website
  3. Echte SEO-expertise en geen "SEO expertise" tussen aanhalingstekens (door iemand die zegt expert te zijn, maar in realiteit matig werk levert)

 

Ontdek in dit artikel waarom je je SEO aan ons zou kunnen uitbesteden.

SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Varamedia is een zoekmachine optimalisatie bureau die je helpt om je website te optimaliseren. Zoekmachine optimalisatie of SEO is het makkelijk vindbaar maken van je website binnen zoekmachines in de gratis resultaten. SEO is een techniek waarbij je hogere posities kan behalen in de zoekmachines en zo meer relevante bezoekers aantrekt.

Varamedia zorgt ervoor dat je website volledig SEO-proof is, vraag hier je offerte aan.

SEO

Google Search Console

Google Search Console is een waardevolle SEO-tool van Google om de aanwezigheid van je website te controleren in de zoekresultaten. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ermee kan doen.

SEO

Zoekmachine optimalisatie tips

Zoekmachine optimalisatie of SEO zijn alle activiteiten die worden ondernomen om een webpagina hoog te laten ranken in de organische zoekresultaten. Je onderneemt acties om een betere ranking te verkrijgen en zo krijg je dan ook meer verkeer van relevante bezoekers naar je website.

Je kan je webpagina optimaliseren op basis van drie factoren: techniek, autoriteit en content. Voor elk van deze domeinen geven we handige tips mee.

Nog meer tips ontvangen? Download hier onder onze ultieme SEO whitepaper om jouw website hoog te ranken in Google.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?