SEO-teksten laten schrijven: expertise loont
Je wilt online zoveel mogelijk bezoekers aantrekken? Je bent niet alleen. Maar hoe doe je dat nu, goede SEO teksten schrijven? Is SEO teksten laten schrijven echt zo veel beter?
Absoluut, en dat omwille van verschillende redenen:
- Tijd
- Rendement
- Impact
Als je het volgende scenario herkent, dan is het tijd om een SEO copywriting agency in te schakelen:
Je zit steeds met de handen in het haar tijdens het schrijven van SEO-teksten en als je er dan eentje geschreven krijgt, genereert het helemaal niet het gewenste aantal bezoekers. Je vraagt je af: zal ik op dit zoekwoord ooit in Google te vinden zijn? Zou ik mijn concurrenten kunnen voorbij steken? Zou ik meer klanten kunnen halen uit organische zoekresultaten in Google, zonder ervoor te moeten betalen?
Het antwoord: ja, dat kan je zeker. Als je SEO-teksten schrijft volgens de regels van de kunst en op een strategisch goede manier. Het gaat om meer dan goede SEO teksten alleen. Het gaat om meer dan het schrijven van een goede tekst. Het gaat om strategisch SEO-inzicht, on page (interne links) en off page (externe links).
Vrijwel niemand slaagt erin om Google volledig te doorgronden en daarom moet je samenwerken met SEO specialisten om écht goede resultaten in zoekmachines te behalen.
IJzersterke, succesvolle webteksten schrijven is een uitdaging. No worries, Varamedia helpt je uit de nood!
Geïnteresseerd in SEO?
SEO teksten, what’s in a name?
De afkorting SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ oftewel ‘zoekmachineoptimalisatie’. Deze marketingtechniek zorgt ervoor dat je website goed vindbaar wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google.
Zoekmachines beoordelen SEO teksten telkens op basis van bepaalde zoekwoorden die gebruikers vaak ingeven. Google beoordeelt zo of je SEO teksten inhoudelijk relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten.
Maar SEO teksten laten schrijven is meer dan het inschakelen van een professionele copywriter die een bepaald keyword genoeg vernoemt in een tekst. Daarvan bestaan al genoeg ‘SEO copywriting specialisten’.

Recept voor een succesvolle SEO tekst
Om met je SEO teksten écht pagina 1 van een zoekmachine te halen, heb je nodig:
- Een ervaren copywriter
- Een vakspecialist, iemand met kennis van zaken (wat gewone copywriters meestal niet hebben)
- Een volledige analyse van pagina 1 van Google op een gegeven zoekwoord
- Het talent en het doorzettingsvermogen om vervolgens een krachtige tekst te schrijven die alle succesvolle elementen van pagina 1 in Google bevat!
Het voordeel van zoekmachine optimalisatie voor je onderneming of merk? SEO zal het verkeer naar je website optimaal stimuleren en dat helemaal gratis. Bovendien zullen mensen beduidend sneller hun weg vinden naar je content!
Het toegenomen verkeer op je website kan vervolgens worden onthouden met marketing pixels (bv. Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag, Google Remarketing Pixel) ingezet in remarketing of kan bijvoorbeeld wordt aangesproken met een lead magnet, waarmee vervolgens met e-mail marketing automation verder mee gewerkt kan worden.
3 redenen om in te zetten op SEO marketing:
- SEO is volledig gratis: Google geeft je websitebezoekers zonder dat je geld betaalt (in tegenstelling tot wat je doet met Google Ads).
- SEO laat je onderneming/merk hoger scoren in zoekresultaten. Cruciaal voor de marketing van elke onderneming!
- SEO leidt niet enkel tot meer traffic maar ook tot betere traffic en leads.
Laat ons je helpen met op nummer 1 ranken met je WordPress website.
Een SEO Copywriter nodig? Kies voor rendement, kies voor Varamedia. Ontdek hier waarom.
SEO teksten schrijven: enkele tips en tricks
Wat maakt een webtekst nu echt SEO-proof?
1. Keyword Research
Een SEO tekst zonder zoekwoordenonderzoek is zoals een café zonder bier: nutteloos.
In je zoekwoordenonderzoek kan je onder meer achterhalen wat het zoekvolume is van een zoekwoord. Hiermee zie je meteen op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt in zoekmachines.
Op basis hiervan kan je beslissen wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor jouw website. Hiermee ga je niet alleen zoveel mogelijk leads genereren, maar ook meteen de juiste leads binnenhalen.
Er bestaan een aantal tools om deze research te vergemakkelijken:
Lees verder: “15 Best Keyword Research Tools for SEO”

2. Lengte van de SEO-tekst
Geen ellenlange teksten bij SEO, maar compacte SEO teksten die makkelijk leesbaar zijn voor de bezoeker. Hierbij is de lengte een belangrijke factor.
Voldoende witruimte gebruiken, korte en duidelijke zinnen schrijven en korte alinea’s zijn een aantal aspecten waarop een goede leesbaarheid berust.
Maak je SEO-tekst minstens even lang als de gemiddelde tekstlengte van je concurrenten.

3. SEO-titel en SEO-intro
You never get a second chance to make a first impression.
Dat geldt natuurlijk ook voor SEO teksten. Het is uiterst belangrijk dat je webtekst beschikt over een aantrekkelijke en verrassende titel. Je webtekst mag nog zo goed zijn, heb je geen unieke titel? Forget it! Zeg nu zelf, klik je liever op “Beschikbare honden” of “Deze hondjes staan te popelen om geadopteerd te worden!”?
Naast een aantrekkelijke titel is ook een boeiende intro onmisbaar. Deze hoort de bezoeker meteen te ‘triggeren’.
Een goede aanpak is om in de inleiding een probleem aan te kaarten om vervolgens doorheen de tekst de oplossing uit de doeken te doen. Je wilt niet pas halverwege je tekst ineens geïnteresseerd worden, maar meteen vanaf de eerste paragraaf.
4. De juiste zoekwoorden gebruiken
Het klinkt eenvoudig, maar tijdens het schrijven durven beginnende copywriters het al eens vergeten. SEO teksten moet voornamelijk hoog scoren in Google op specifieke zoektermen zodat de online vindbaarheid vergroot.
Zorg er dus voor dat je genoeg van de beoogde zoekwoorden doorheen je tekst gebruikt. Zet ook je belangrijkste zoekwoord vooraan. Zo ziet Google meteen dat je SEO tekst daadwerkelijk over het juist onderwerp gaat.
Zorg voor een keyword density rond de 2,5%. Overdrijf dus niet met je keywords en doe nooit aan keyword stuffing.
5. Eenvoudig taalgebruik
Last but not least: schrijf niet te ingewikkeld. Dit zorgt ervoor dat je een groter publiek kunt bereiken. We weten allemaal hoe het voelt om iemand te horen praten die te veel vakjargon gebruikt.
Een andere webdesigner wil misschien alles weten over CSS, breakpoints, meta tags, sitemaps, …. maar je klanten willen gewoon weten waarom jij de beste website voor hen kan maken.
Handige tip! Bepaal je doelgroep en pas je schrijfstijl in functie hiervan aan.
Tips tegen (copy)writer's block!
1. Zoek andere webpagina's op bij een bepaald zoekwoord
Je wilt natuurlijk dat jouw SEO teksten hoger scoren in Google dan andere concurrenten.
Waarom dan niet eens kijken hoe andere websites het doen? Kijk daarbij vooral naar veel verschillende websites die echt concurrenten zijn voor jouw website.
Om die reden analyseren de SEO specialisten van Varamedia telkens de volledig pagina 1 in Google op een gegeven keyword, alvorens we starten met SEO copywriting.
Misschien kom je ergens een structuur tegen die jou helpt. Een goede SEO tekst kan je soms inspiratie geven over wat jij eventueel nog beter kan schrijven.
Let wel op: steel niet zomaar van andere websites! Dat heeft Google snel door (en is sowieso niet echt oké).
Vind je super interessante websites? Misschien kan je ze wel gebruiken om externe links te leggen vanuit je webpagina! Dat komt je linkbuilding vaak ten goede.
2. Scroll nog eens door je keyword research
Is de inspiratie op? Kijk eens terug naar je keyword research. Je kan kijken naar semantisch gerelateerde zoekwoorden of nog eens zien met welke onderwerpen je belangrijkste zoekwoord verbonden is.
Zit je nog steeds vast? Lees dan het artikel “How to Beat Writer’s Block and Craft Persuasive Copy That Generates Sales” van New York Times bestselling auteur Neil Patel.
SEO webtekst versus een doorsnee webtekst
Kort en bondig: een doorsnee webtekst is er niet specifiek op gericht om verkeer te genereren naar je website terwijl een SEO webtekst dat nu juist wel doet.
Bovendien zorgen SEO webteksten ervoor dat exact de juiste doelgroep wordt aangesproken. Ze zijn daarenboven cruciaal om je onderneming of merk succesvol te maken. Geen leadgeneratie, geen bezoekers.
SEO teksten laten schrijven: Waarom Varamedia?
Welkom bij Varamedia, een online marketing bureau met de beste in-house copywriters!
Je SEO teksten laten schrijven door echte SEO experten is bijzonder nuttig en goed voor jouw bedrijf. De ultieme doelstelling van een webtekst is namelijk: zoveel mogelijk een potentiële klant naar je website begeleiden.
Hoe kan je deze doelstelling zo goed en snel mogelijk bereiken? Via de expertise van Varamedia!
Varamedia is het SEO-bureau bij uitstek om je onderneming hier optimaal mee te helpen. Geen valse beloftes, enkel doeltreffende resultaten! Wat dacht je van gemiddeld €30.000 euro aan SEO verkeer per klant per maand? En dat enkel met de ‘white hat’-technieken.
Lees meer: “Wat is white hat seo?”
Dat doen we zo:
- De beste SEO-experts: Gepassioneerd, altijd up-to-date en met een portie creativiteit, dat zijn onze SEO experts! Ze kennen alle geheimen van Google, Bing en sociale media
- Hoogkwalitatieve content creatie: Ons content team zorgt voor de beste content op tekstueel, grafisch en lay-outvlak. Een mooie visual zegt meer dan 1000 woorden.
- Geen enkele parameter wordt vergeten. In SEO spelen meer dan 300 parameters mee. Met onze all-in-one aanpak zal er geen enkel aspect vergeten worden.
Contacteer ons vandaag nog!
Kortom, wil je jouw onderneming naar een hoger niveau tillen en de omzet van je bedrijf verhogen? Varamedia helpt je hierbij: met passie, plezier en kennis van zaken!
Het resultaat: veel hogere posities in Google, veel meer leads én bijgevolg een grote omzet via digitale marketing.
Contacteer ons voor een eerste vrijblijvende kennismakingsgesprek!