Varamedia logo
20+

Google web stories: dé SEO feature van 2023

Je hebt waarschijnlijk wel al stories gezien op social media zoals Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok. Google lanceerde recent zijn eigen web stories. Deze nieuwe feature is een moderne manier om content te delen met je doelgroep. Verder lees je alles wat je moet weten over Google web stories en hoe je SEO kan boosten.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Google web stories

Wat zijn Google web stories?​

Een Google web story is een slideshow waarbij je telkens naar de volgende slide gaat door erop te tikken. Het is volledig op maat gemaakt van de mobiele gebruiker. In de slides wordt een story of verhaal verteld. 

Het is een nieuwe contentvorm en het kan moeilijk zijn om eraan te beginnen. Onze specialisten helpen je met het maken en optimaliseren van je Google web stories. Wil je weten hoe je zo’n Google Web story kan integreren in je website, contacteer ons dan! 

Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en worden overspoelt met content. Google web stories zijn een leuke en laagdrempelige manier om informatie te zenden naar je doelgroep. Mensen zullen dus liever snel een Google web story bekijken, dan lange blogs lezen.

Google web stories-SEO-Varamedia

Je verhaal moet dus kort, maar krachtig zijn. Maak ook dat je de aandacht blijft vasthouden door bijvoorbeeld: 

  • visuele eye-candy te gebruiken
  • mensen nieuwsgierig te maken
  • emoties op te wekken
  • bewegende beelden te implementeren
  • leuke muziek of andere audio te gebruiken

Google web stories hebben wel één groot verschil met bijvoorbeeld Instagram stories. Bij social media stories verdwijnt de content na 24 uur. De Google web stories blijven bestaan.

Je Google web stories optimaliseren? Contacteer Varamedia!

Waar kan je de web stories zien?

Wanneer je een zoekterm ingeeft kunnen Google web stories teruggevonden worden bij:

  • De zoekresultaten
  • De afbeeldingen
  • Google Discover

Maar in eerste instantie staan ze op je website. Als Google je web story interessant vindt, dan zal de zoekmachine ze in de tonen. Natuurlijk moet Google je web stories wel goed en relevant vinden om deze als antwoordt aan te bieden op een zoekterm.

Hiernaast zie je een voorbeeld van z’n web story. Je kan ze herkennen aan het witte logo in de rechterbovenhoek. De foto komt van Google Developers en op de webpagina kan je wat meer technische informatie terugvinden over hoe je een web story kan activeren.

Google web stories-SEO-Varamedia

7 Google web story voordelen

Google web stories kunnen je SEO positie een boost geven. Het is een extra mogelijkheid om vindbaar te zijn voor je doelgroep. Je web story kan als antwoord gegeven worden op een vraag in Google.

Er is ook een mogelijkheid tot gesponsorde stories, maar het is goedkoper om goede content te hebben waardoor je organisch hoger rankt.

Je geeft een verhaal weer op een van de leukste manieren voor een bezoeker. Denk maar aan wanneer je een boek opent. We zijn allemaal stiekem wel blij wanneer er veel plaatjes in staan. Mensen houden van visuele beelden en een Google web stories speelt hier perfect op in.

Je verhaal wordt in kleine hapklare stukjes voorgeschoteld. Mensen moeten gewoon kijken en hier en daar wat korte tekst lezen. Dit vraagt heel wat minder inspanning dan een webtekst lezen.

Deze stories zijn vooral gericht op mobiele gebruikers aangezien de stories verticaal zijn en ze laden ook snel. De ervaring voor mensen die op hun smartphones gaan Googlen is cruciaal. Want, volgens een onderzoek van Statista gebruikt meer dan 90% van de wereldwijde internet populatie hun mobiel om online te gaan.

Mensen kennen het principe van stories al. Aangezien wij als mens gewoontedieren zijn, is een feature die we al kennen echt ideaal. Een vertrouwd gevoel is fijn, daarmee verbeter je ook de ervaring. Er is geen grote drempel waarbij bezoekers met iets nieuws moeten leren werken.

Het is geen passieve tekst die je leest. Je kijkt, klikt, leest en luistert. Het is dus niet alleen leuker, maar ook effectief. De boodschap van je verhaal zal veel beter blijven hangen doordat het interactief is.

Je web stories worden ondersteund door analytics waardoor je dus ook alles kan tracken. Je kan dus alle activiteiten opvolgen en optimaliseren waar het beter kan.

Een CTR of click trough rate is het percentage mensen die op je web story (of link) klikt tegenover alle mensen die de story (of link) zien, maar er niet op klikken. Doordat mensen sneller op een storie zullen klikken dan op een link naar een website, zal je een hogere CTR behalen op je web story. Als je in je web stories goede call-to-actions maakt naar je website, zal ook daar je CTR verhogen.

Maak je web story SEO proof: 8 tips

Een affiliate link is een link naar een andere website om een product of dienst aan te kopen. Het is belangrijk dat je maximaal één affiliate link gebruikt per storie. Als je verhaal te commercieel wordt, zal Google het als minder relevant zien en je dus lager ranken.

Je kan maximaal 30 slides plaatsen. Google raadt aan minstens 5 slides te gebruiken, maar 10 tot 20 slides is ideaal voor je storytelling.

De lengte van een titel heeft maximaal 40 tekens. De tekst mag maximum 200 tekens hebben per slide. Less is more.

Google en andere zoekmachines weten niet altijd wat er op de slides staat. Door structured data toe te voegen leg je uit aan zoekmachines wat er te zien is op het beeld. Gestructureerde data is een technische SEO factor. Wil je meer weten over technische factoren die je website hoger laten ranken? Check dan zeker onze pagina technische SEO.

Gebruik sprekende beelden om je verhaal extra duidelijk te maken. Je kan gerust gebruik maken van foto’s of illustraties, maar bewegende beelden maken wel wat meer impact. Overweeg dus zeker om Video’s en GIF’s te gebruiken.

Wanneer je een video gebruikt is het ook altijd handig van die te ondertitelen. Een GIF is een kort bewegende foto of illustratie die steeds herhaald wordt.

Je kan je web stories toevoegen aan de XML-sitemap van je website. De sitemap geeft de structuur weer van je website en wordt geïndexeerd door zoekmachines.

Elke storie heeft een eigen URL waardoor je ze makkelijk kan delen. Je kan vanuit je stories naar je eigen website linken en ook andersom. Maar je kan de URL ook op andere app’s en pagina’s delen. Deze content is waarschijnlijk ook interessant om op je sociale media te uploaden.

Wil je zeker zijn dat je stories goed geïndexeerd worden en hoog zullen ranken? Gebruik dan de AMP-test van Google.

Hoe maak je Google web stories?

Google stories in WordPress

Werk je met WordPress? Dan is het super eenvoudig om Google web stories te maken. WordPress heeft een handige plug-in die je kan downloaden, voorlopig zit deze wel nog in de bèta-fase voor België. Eens je de WordPress plugin hebt toegevoegd zijn er templates waaruit je kan kiezen. Daarna kan je eenvoudig afbeeldingen, vormen, video’s en tekst toevoegen. 

Google web stories-SEO-Varamedia

Ik werk niet met WordPress

Geen zorgen, je kan nog steeds Google web stories maken. Het zal enkel wat meer werk zijn omdat je extern je stories zult moeten maken, voor je ze op je website kan plaatsen. Gelukkig bestaan er handige tools met voorgestelde templates die het meeste werk al doen voor jou. Een paar voorbeelden waarmee je Google web stories kan maken zijn:


3 voorbeelden

We geven je 3 voorbeelden van Google web stories.

Je Google web stories laten optimaliseren door Varamedia? Goed idee!

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

SEO copywriter Gent

SEO copywriter in Gent nodig? Wil je graag op nummer 1 eindigen in de zoekresultaten van Google? Welkom bij Varamedia: een wervelend copywriting bureau met een uitgebreid team aan ervaren SEO copywriters.

SEO

SEO of SEA? Prestaties, valkuilen en verschillen

Veel bedrijven twijfelen of ze moeten kiezen voor SEO (organisch zoeken) in Google of SEA (betaald zoeken). Hoe dan ook: je wilt uiteraard bovenaan staan in de zoekresultaten. Hoe meer plaats je kan innemen op cruciale zoekwoorden, hoe groter de kans dat je kwalitatief webverkeer aantrekt dat een aankoop of aanvraag zal doen.

Maar hoe maak je nu de keuze tussen SEO en SEA? Varamedia legt je alles uit in dit artikel.

SEO

SEO in WordPress

Op zoek naar tips over SEO in je WordPress website? We vertellen je hier alles dat je moet weten en welke tools jou kunnen helpen!

Als online marketing agency heeft Varamedia een ruime ervaring in het realiseren van sterke omzettoenames. Content is namelijk de meest effectieve manier om webverkeer én conversies te doen toenemen. Ons content marketingkantoor heeft vele jaren ervaring in leadgeneratie en SEO en heeft hier een ruime expertise in opgebouwd.

SEO

De beste SEO tips voor 2023

Als SEO bureau zijn we bij Varamedia continu bezig met het opvolgen van de nieuwste SEO trends. Voor de mensen die zich zelf willen wagen aan het maken van een SEO website, hebben onze experts een top 10 gemaakt van de beste SEO tips voor 2022.

SEO

Zoekmachine marketing bureau

Varamedia is een zoekmachine marketing bureau dat ook keiharde garanties aanbiedt aan haar partners. We garanderen een minimumrendement en houden ons hier ook aan. Centraal in ons werk staat conversietracking.

Naast zoekmachine marketing doet ons SEO Bureau dus ook aan campagne-optimalisatie voor zoekmachines.

Met een hoge positie in zoekmachines ben je namelijk niet veel: je wilt nadien ook deze nieuwe websitebezoekers kunnen overtuigen als klant.

SEO

Hoe verschilt Google SEO van Bing SEO?

Heb je je ooit afgevraagd waarom je hoger (bv. Pagina 1) rankt in Google en veel lager rankt (bv. Pagina 4) in Bing? Slechts een kwart van de zoekresultaten op de eerste pagina van Bing en Google zijn hetzelfde. De redenen hierachter zijn voor vele nog een mysterie. Daarom belichten we bij Varamedia in dit artikel het volgende: Verschil Google en Bing in SEO.

SEO

Ubersuggest

Ubersuggest is een van de favoriete SEO-tools bij ons op het kantoor. Dit is zeker handig voor mensen die met zoekmachine optimalisatie bezig zijn. Met deze marketing tool van Neil Patel kan je makkelijk een keyword research doen. Hierbij gebruikt Ubersuggest data afkomstig uit Google zelf en wordt dit op een gebruiksvriendelijke dashboard vertoond. Lees hieronder meer over deze SEO-tool.

 

SEO

Bovenaan in Google

Tijdens jouw weg naar succes is het van cruciaal belang om je website bovenaan in de Google zoekmachine te krijgen. Met SEO (Search Engine Optimization) als specialiteit, zorgt Varamedia dat Google helemaal gek wordt op je website. In dit artikel vertellen we je hoe je met de juiste strategie en technieken je website bovenaan in Google kunt krijgen, met of zonder Google Ads Campagne.

Een Google Ads Campagne opstarten? Of zoek je een SEO Agency? Wij helpen je graag én met succes!

Lees ook: Zo krijg je je website bovenaan in Google

SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Varamedia is een zoekmachine optimalisatie bureau die je helpt om je website te optimaliseren. Zoekmachine optimalisatie of SEO is het makkelijk vindbaar maken van je website binnen zoekmachines in de gratis resultaten. SEO is een techniek waarbij je hogere posities kan behalen in de zoekmachines en zo meer relevante bezoekers aantrekt.

Varamedia zorgt ervoor dat je website volledig SEO-proof is, vraag hier je offerte aan.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?