Varamedia logo
33+

Google web stories: dé SEO feature van 2023

Je hebt waarschijnlijk wel al stories gezien op social media zoals Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok. Google lanceerde recent zijn eigen web stories. Deze nieuwe feature is een moderne manier om content te delen met je doelgroep. Verder lees je alles wat je moet weten over Google web stories en hoe je SEO kan boosten.

Varamedia
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia: als SEO agency hebben wij alles in huis om websites naar de top van Google te brengen. 📈

Verder zijn wij ook podcast host van SEO Connect (bezoek podcast🔗), neem een kijkje! Heb je hulp nodig met jouw SEO-succes? Ons SEO bureau is jouw aangewezen partner. Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Google web stories

Wat zijn Google web stories?​

Een Google web story is een slideshow waarbij je telkens naar de volgende slide gaat door erop te tikken. Het is volledig op maat gemaakt van de mobiele gebruiker. In de slides wordt een story of verhaal verteld. 

Het is een nieuwe contentvorm en het kan moeilijk zijn om eraan te beginnen. Onze specialisten helpen je met het maken en optimaliseren van je Google web stories. Wil je weten hoe je zo’n Google Web story kan integreren in je website, contacteer ons dan! 

Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en worden overspoelt met content. Google web stories zijn een leuke en laagdrempelige manier om informatie te zenden naar je doelgroep. Mensen zullen dus liever snel een Google web story bekijken, dan lange blogs lezen.

Google web stories-SEO-Varamedia

Je verhaal moet dus kort, maar krachtig zijn. Maak ook dat je de aandacht blijft vasthouden door bijvoorbeeld: 

  • visuele eye-candy te gebruiken
  • mensen nieuwsgierig te maken
  • emoties op te wekken
  • bewegende beelden te implementeren
  • leuke muziek of andere audio te gebruiken

Google web stories hebben wel één groot verschil met bijvoorbeeld Instagram stories. Bij social media stories verdwijnt de content na 24 uur. De Google web stories blijven bestaan.

Je Google web stories optimaliseren? Contacteer Varamedia!

Waar kan je de web stories zien?

Wanneer je een zoekterm ingeeft kunnen Google web stories teruggevonden worden bij:

  • De zoekresultaten
  • De afbeeldingen
  • Google Discover

Maar in eerste instantie staan ze op je website. Als Google je web story interessant vindt, dan zal de zoekmachine ze in de tonen. Natuurlijk moet Google je web stories wel goed en relevant vinden om deze als antwoordt aan te bieden op een zoekterm.

Hiernaast zie je een voorbeeld van z’n web story. Je kan ze herkennen aan het witte logo in de rechterbovenhoek. De foto komt van Google Developers en op de webpagina kan je wat meer technische informatie terugvinden over hoe je een web story kan activeren.

Google web stories-SEO-Varamedia

7 Google web story voordelen

Google web stories kunnen je SEO positie een boost geven. Het is een extra mogelijkheid om vindbaar te zijn voor je doelgroep. Je web story kan als antwoord gegeven worden op een vraag in Google.

Er is ook een mogelijkheid tot gesponsorde stories, maar het is goedkoper om goede content te hebben waardoor je organisch hoger rankt.

Je geeft een verhaal weer op een van de leukste manieren voor een bezoeker. Denk maar aan wanneer je een boek opent. We zijn allemaal stiekem wel blij wanneer er veel plaatjes in staan. Mensen houden van visuele beelden en een Google web stories speelt hier perfect op in.

Je verhaal wordt in kleine hapklare stukjes voorgeschoteld. Mensen moeten gewoon kijken en hier en daar wat korte tekst lezen. Dit vraagt heel wat minder inspanning dan een webtekst lezen.

Deze stories zijn vooral gericht op mobiele gebruikers aangezien de stories verticaal zijn en ze laden ook snel. De ervaring voor mensen die op hun smartphones gaan Googlen is cruciaal. Want, volgens een onderzoek van Statista gebruikt meer dan 90% van de wereldwijde internet populatie hun mobiel om online te gaan.

Mensen kennen het principe van stories al. Aangezien wij als mens gewoontedieren zijn, is een feature die we al kennen echt ideaal. Een vertrouwd gevoel is fijn, daarmee verbeter je ook de ervaring. Er is geen grote drempel waarbij bezoekers met iets nieuws moeten leren werken.

Het is geen passieve tekst die je leest. Je kijkt, klikt, leest en luistert. Het is dus niet alleen leuker, maar ook effectief. De boodschap van je verhaal zal veel beter blijven hangen doordat het interactief is.

Je web stories worden ondersteund door analytics waardoor je dus ook alles kan tracken. Je kan dus alle activiteiten opvolgen en optimaliseren waar het beter kan.

Een CTR of click trough rate is het percentage mensen die op je web story (of link) klikt tegenover alle mensen die de story (of link) zien, maar er niet op klikken. Doordat mensen sneller op een storie zullen klikken dan op een link naar een website, zal je een hogere CTR behalen op je web story. Als je in je web stories goede call-to-actions maakt naar je website, zal ook daar je CTR verhogen.

Maak je web story SEO proof: 8 tips

Een affiliate link is een link naar een andere website om een product of dienst aan te kopen. Het is belangrijk dat je maximaal één affiliate link gebruikt per storie. Als je verhaal te commercieel wordt, zal Google het als minder relevant zien en je dus lager ranken.

Je kan maximaal 30 slides plaatsen. Google raadt aan minstens 5 slides te gebruiken, maar 10 tot 20 slides is ideaal voor je storytelling.

De lengte van een titel heeft maximaal 40 tekens. De tekst mag maximum 200 tekens hebben per slide. Less is more.

Google en andere zoekmachines weten niet altijd wat er op de slides staat. Door structured data toe te voegen leg je uit aan zoekmachines wat er te zien is op het beeld. Gestructureerde data is een technische SEO factor. Wil je meer weten over technische factoren die je website hoger laten ranken? Check dan zeker onze pagina technische SEO.

Gebruik sprekende beelden om je verhaal extra duidelijk te maken. Je kan gerust gebruik maken van foto’s of illustraties, maar bewegende beelden maken wel wat meer impact. Overweeg dus zeker om Video’s en GIF’s te gebruiken.

Wanneer je een video gebruikt is het ook altijd handig van die te ondertitelen. Een GIF is een kort bewegende foto of illustratie die steeds herhaald wordt.

Je kan je web stories toevoegen aan de XML-sitemap van je website. De sitemap geeft de structuur weer van je website en wordt geïndexeerd door zoekmachines.

Elke storie heeft een eigen URL waardoor je ze makkelijk kan delen. Je kan vanuit je stories naar je eigen website linken en ook andersom. Maar je kan de URL ook op andere app’s en pagina’s delen. Deze content is waarschijnlijk ook interessant om op je sociale media te uploaden.

Wil je zeker zijn dat je stories goed geïndexeerd worden en hoog zullen ranken? Gebruik dan de AMP-test van Google.

Hoe maak je Google web stories?

Google stories in WordPress

Werk je met WordPress? Dan is het super eenvoudig om Google web stories te maken. WordPress heeft een handige plug-in die je kan downloaden, voorlopig zit deze wel nog in de bèta-fase voor België. Eens je de WordPress plugin hebt toegevoegd zijn er templates waaruit je kan kiezen. Daarna kan je eenvoudig afbeeldingen, vormen, video’s en tekst toevoegen. 

Google web stories-SEO-Varamedia

Ik werk niet met WordPress

Geen zorgen, je kan nog steeds Google web stories maken. Het zal enkel wat meer werk zijn omdat je extern je stories zult moeten maken, voor je ze op je website kan plaatsen. Gelukkig bestaan er handige tools met voorgestelde templates die het meeste werk al doen voor jou. Een paar voorbeelden waarmee je Google web stories kan maken zijn:


3 voorbeelden

We geven je 3 voorbeelden van Google web stories.

Je Google web stories laten optimaliseren door Varamedia? Goed idee!

SEO checklist

Download gratis de ultieme SEO checklist om bovenaan in Google te komen

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Uitgelichte case: Buildinc

"Met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn."

Pante: “Voor we met Varamedia samenwerkten, hadden we simpelweg geen leads via internet. Nu hebben gemakkelijk 10 à 15 leads per week, die over het algemeen ook kwalitatief zijn. Binnen de zes weken stonden we met een aantal keywords op plaats één in Google. Hoe ze het doen is mij een raadsel, maar met een groei aan leads van meer dan 1500% toont Varamedia wel degelijk dat ze weten waarmee ze bezig zijn.”

SEO-expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun SEO:

Gerelateerde artikels

SEO

Website bovenaan in Google

In de snel evoluerende wereld van digitale marketing is het een hele uitdaging om op te vallen. Als ondernemer is het essentieel om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Een van de meest effectieve manieren om dit te realiseren, is door je website bovenaan in Google te krijgen. Deze techniek wordt ook SEO genoemd en is bijzonder rendabel! Bij het Varamedia SEO Agency is zoekmachineoptimalisatie één van onze hoofdspecialiteiten.

Lees ook: Wil je bovenaan in Google komen? Volg dit overzichtelijk stappenplan!

SEO

SEO Copywriter

Een SEO copywriter schrijft wervende teksten die jou helpen meer omzet en geloofwaardigheid te verkrijgen. Op het internet heb je vaak duizenden concurrenten om de strijd mee aan te gaan. Hoe zorg je er dan voor dat je toch opvalt? SEO is dé oplossing. De beste SEO copywriters uit ons Varamedia team leggen alles in dit artikel aan je uit.

SEO

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is de build-in zoekwoord onderzoek tool van Google Ads. Met GKP kan je gemakkelijk zoekwoorden opzoeken én hun volumes. Lees in dit artikel hoe je ermee aan de slag gaat.

SEO

Wat kost SEO en/of een SEO specialist?

Veel bedrijven stellen zich de vraag wat SEO of een SEO expert kost. Deze marketeer heeft search engine marketing als hoofdverantwoordelijkheid en moet de zoekkanalen Google en Bing optimaal laten renderen. Soms wordt dit uitbesteed aan een zoekmachine marketing bureau voor extra hoge kwaliteit.

Als je weet dat Google miljarden zoekopdrachten verwerkt, weet je ook dat de potentiële omzet die je hieruit kan halen, enorm is. Een SEO-marketeer en SEA-marketeer is dus van cruciaal belang voor het slagen van je zaak online. Maar natuurlijk wil je weten wat die persoon zou kosten.

SEO

Bing Webmaster Tools

Bing Webmaster Tools is een gratis SEO-tool van Bing. Google heeft hier ook een soortgelijke variant: Google Search Console. Hierbij gebruik je deze tool om je aanwezigheid van je website in de Microsoft Bing zoekresultaten te controleren.

SEO

Bovenaan in Google

Tijdens jouw weg naar succes is het van cruciaal belang om je website bovenaan in de Google zoekmachine te krijgen. Met SEO (Search Engine Optimization) als specialiteit, zorgt Varamedia dat Google helemaal gek wordt op je website. In dit artikel vertellen we je hoe je met de juiste strategie en technieken je website bovenaan in Google kunt krijgen, met of zonder Google Ads Campagne.

Een Google Ads Campagne opstarten? Of zoek je een SEO Agency? Wij helpen je graag én met succes!

Lees ook: Zo krijg je je website bovenaan in Google

SEO

SEO: zo vind je de shortcuts naar de top!

Iedereen met een eigen website droomt er uiteraard van om bovenaan de Google Search resultaten te verschijnen. Maar hoe doe je dat precies? Met SEO ben je in staat om je website hoger te laten ranken in zoekmachines en zo meer organisch verkeer te genereren. In dit artikel legt Varamedia je uit hoe je je website toekomst-proof voor Google maakt met behulp van SEO!

SEO

Hoe verschilt Google SEO van Bing SEO?

Heb je je ooit afgevraagd waarom je hoger (bv. Pagina 1) rankt in Google en veel lager rankt (bv. Pagina 4) in Bing? Slechts een kwart van de zoekresultaten op de eerste pagina van Bing en Google zijn hetzelfde. De redenen hierachter zijn voor vele nog een mysterie. Daarom belichten we bij Varamedia in dit artikel het volgende: Verschil Google en Bing in SEO.

SEO

Skyscraper-techniek: de beste SEO-strategie voor 2024

Hoe kan je met je SEO-partner nog uniekere en waardevollere content creëren? Hoe behaal je een betere positie in Google dan jouw concurrentie? Hoe krijg je een link naar jouw pagina op andere websites? Eén antwoord: de Skyscraper Techniek.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?