Varamedia logo
20+

Wat zijn Google zoekwoorden?

Een Google Ads zoekwoord wordt ook wel eens keyword genoemd, dat zijn woord(en) waarop een adverteerder biedt. Wanneer iemand naar die keywords zoekt, dan verschijnen gerelateerde SEA-advertenties bovenaan je search engine.

Je bent hier:
Wat zijn Google zoekwoorden?

Google besluit zoekwoorden te verbergen

Google zoekwoorden-sea-varamedia

Google heeft in 2020 besloten een deel van de zoekwoorden niet meer te tonen. Dit heeft een impact op de manier waarop je met Google Ads adverteert.

Waarom doen ze dit? Welke zoekwoorden krijgen we wel nog en welke zoekwoorden krijgen we niet meer te zien? Welke invloed heeft dit op je bedrijf?

Dat lees je verder onderaan dit artikel.

Eerst en vooral: wil je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren? Dan zijn er tegenwoordig nieuwe manieren om zoekwoorden te vinden en in een SEO-planning op te nemen. Lees hier meer over deze aanpak.

Waarom verbergt Google zoekwoorden voor ons?

Google heeft dus besloten om een deeltje van de zoekwoorden niet meer te tonen aan de gebruikers. Dit eigenlijk voor 1 simpele reden, namelijk privacy. Google wil op deze manier de privacy van de persoon die de zoekwoorden intypt beter beschermen.

Voordien was het zo dat je elk zoekwoord dat tot klicks leidde kon zien. Via de leads kon ook gezien worden wie deze persoon dan was. Bij zoekwoorden die weinig gebruikt worden kan het zijn dat deze persoon dit niet wou omdat deze info privé is, de persoon te beschaamd is voor een misschien wel absurd zoekwoord.

Wil je met Google Ads starten? Of je Google Ads sterk verbeteren?

Welke invloed heeft dit?

De invloed die deze beslissing heeft zal voor de ene persoon zwaarder doorwegen dan de andere. Het positieve hieraan is dat iedereen evenveel wordt ontnomen. Het is niet dat de ene persoon meer kan zien dan de andere. Het is dus redelijk afhankelijk van welke strategie je hiervoor gebruikte of je veel negatieve invloed zal ondervinden. Wie de strategie had om in te zetten op meerdere minder populaire zoekwoorden zal eens moeten nadenken wat en hoe ze verder gaan doen.

De beslissing van Google heeft vooral een grote impact op kleine zaakjes, de manier waarop mensen nu adverteren is veranderd. Daarom is het belangrijk om mee te zijn met de laatste tools. Ontdek hier hoe je leads genereert via Google Ads.

Google zoekwoorden-sea-varamedia

Welke Google zoekwoorden?

Google zegt zelf alleen nog zoekwoorden te tonen die een ‘aanzienlijk’ aantal keer worden opgezocht, maar hoeveel is dat dan? Dit wil google ons niet specifiek geven. De geschatte hoeveelheid zou tot 20% minder zichtbare zoektermen gaan. 

Conclusie

De reden waarvoor Google deze beslissing neemt is over het algemeen zeker aanvaardbaar en verstaanbaar. De privacy van de gebruiker is iets waar deze bedrijven zeker rekening mee moeten houden. En het feit dat de gevolgen voor iedereen hetzelfde zijn is ook positief. Toch zullen heel wat mensen in het begin geschrokken zijn. Ze gaven hun geld aan deze zoektermen in de hoop zo meer leads te krijgen. Nu zullen ze hier een andere oplossing voor moeten zoeken.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

CR – Conversieratio

Het conversieratio of conversiepercentage, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes van jouw website te meten. Dit in de marketingwereld veelgebruikt ratio drukt het percentage conversies uit die gebeuren ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op jouw website.

Er zijn een aantal technieken die kunnen leiden tot conversie optimalisatie, bijvoorbeeld het toevoegen van testimonial video's aan je landingspagina's. Wil je weten hoe je jouw conversieratio kan verhogen? Dat lees je in dit artikel.

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven. Je kunt clicks kopen van Google Ads via het netwerk van zoekpartners, waarna je advertenties worden weergegeven op deze pagina's die deel uitmaken van het netwerk. Of het loont om in zo'n netwerk te zitten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.

SEA

Google Ads Agency / SEA Marketing Agency

Met Varamedia zijn wij dagelijks bezig met search marketing. Google Ads is één van de biotopen waarmee we opstaan en gaan slapen. Maar onze diensten omvatten meer dan enkel het correct draaien van Google Ads campagnes: wij kijken vooral naar rendement.

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze tijden met veel concurrentie nog mogelijk om succes te hebben met leadgeneratie via Google Ads, als je beschikt over een klein budget?

Het kan zeker, maar dan moet je keuzes durven maken en het online advertising-spel slim en creatief spelen. Wij geven je 7 tips die ervoor zorgen dat jij wel succes hebt via Google Ads met een klein budget.

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de
mensen die jouw SEA-advertentie hebben gezien ook écht heeft doorgeklikt. Met dit getal krijg je een idee wat je conversie ratio is en of er verbetering nodig is aan jouw website, app of webshop. Ben je benieuwd hoe je jouw Click-Through-Rate kan verhogen? Dat lees je verder in dit artikel.

SEA

Het Google Tag Manager pixel installeren op je website

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Google Tag Manager je beste vriend wat betreft het meten van websiteperformance.

We gebruiken GTM voor het implementeren van al onze marketingpixels van grote platformen als Facebook / Instagram, LinkedIn, Google Ads (SEA) of Google Analytics. Daarnaast bewaar je via Google Tag Manager een prima overzicht over al je Doelen en Gebeurtenissen uit Google Analytics, ‘Goals’ en ‘Events’ in het Engels.

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

SEA

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven en personen zich vaak stellen. Maar is dit wel een logische vraag?

Het doel zou niet op de bovenste positie staan mogen zijn. Het is best mogelijk dat je het meest winstgevend bent als je op de bovenste positie staat, maar het is vaak niet zo. De beste plek is meestal niet de bovenste. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?