Google besluit zoekwoorden te verbergen

Google heeft in 2020 besloten een deel van de zoekwoorden niet meer te tonen. Dit heeft een impact op de manier waarop je met Google Ads adverteert.
Waarom doen ze dit? Welke zoekwoorden krijgen we wel nog en welke zoekwoorden krijgen we niet meer te zien? Welke invloed heeft dit op uw zaak? Dat lees je in dit artikel.
Waarom verbergt Google zoekwoorden voor ons?
Google heeft dus besloten om een deeltje van de zoekwoorden niet meer te tonen aan de gebruikers. Dit eigenlijk voor 1 simpele reden, namelijk privacy. Google wil op deze manier de privacy van de persoon die de zoekwoorden intypt beter beschermen. Voordien was het zo dat je elk zoekwoord dat tot klicks leidde kon zien. Via de leads kon ook gezien worden wie deze persoon dan was. Bij zoekwoorden die weinig gebruikt worden kan het zijn dat deze persoon dit niet wou omdat deze info privé is, de persoon te beschaamd is voor een misschien wel absurd zoekwoord.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Welke invloed heeft dit?
De invloed die deze beslissing heeft zal voor de ene persoon zwaarder doorwegen dan de andere. Het positieve hieraan is dat iedereen evenveel wordt ontnomen. Het is niet dat de ene persoon meer kan zien dan de andere. Het is dus redelijk afhankelijk van welke strategie je hiervoor gebruikte of je veel negatieve invloed zal ondervinden. Wie de strategie had om in te zetten op meerdere minder populaire zoekwoorden zal eens moeten nadenken wat en hoe ze verder gaan doen.
De beslissing van Google heeft vooral een grote impact op kleine zaakjes, de manier waarop mensen nu adverteren is veranderd. Daarom is het belangrijk om mee te zijn met de laatste tools. Ontdek hier hoe je leads genereert via Google Ads.

Welke Google zoekwoorden?
Google zegt zelf alleen nog zoekwoorden te tonen die een ‘aanzienlijk’ aantal keer worden opgezocht, maar hoeveel is dat dan? Dit wil google ons niet specifiek geven. De geschatte hoeveelheid zou tot 20% minder zichtbare zoektermen gaan.
Conclusie
De reden waarvoor Google deze beslissing neemt is over het algemeen zeker aanvaardbaar en verstaanbaar. De privacy van de gebruiker is iets waar deze bedrijven zeker rekening mee moeten houden. En het feit dat de gevolgen voor iedereen hetzelfde zijn is ook positief. Toch zullen heel wat mensen in het begin geschrokken zijn. Ze gaven hun geld aan deze zoektermen in de hoop zo meer leads te krijgen. Nu zullen ze hier een andere oplossing voor moeten zoeken.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!