Loont het om Google Ads te gebruiken?
Google-Ads werkt goed louter voor het feit dat veel mensen dagelijks Google gebruiken. Met andere woorden: Het is de nieuwe “digitale winkelstraat” en websites zijn de “winkels”. Je hebt er dus baat bij dat je gevonden kan worden.
Mensen zoeken naar allerlei zaken zoals diensten of producten. Ook zoeken mensen naar bepaalde antwoorden op hun vragen. Weten wat mensen op zoek naar zijn is het belangrijkste startpunt om Google Ads te gebruiken, dan kan het pas lonen.
Ontdek hier hoe je met de juiste keywords meer leads genereert via Google Ads.
Hoe kan je weten wat mensen zoeken op Google?
Om een idee te krijgen van wat mensen op zoek zijn op Google, naar welk product of dienst bijvoorbeeld, kan je gebruikmaken van Keyword Planner.
Die is ontworpen om je te helpen zoeken naar de juiste zoekwoorden. Het is een handige gratis tool van Google die je toelaat om trefwoorden te ontdekken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en de geschatte maandelijkse zoekopdrachten te zien die ze ontvangen, evenals de kosten om ze te targeten.
Wanneer gebruik je best geen Google Ads?
Of je Google Ads mag inzetten, kan je laten afhangen van:
- De zoekintentie van mensen.
- De zoekvolumes in je markt
Een voorbeeld van iets waar Google-advertenties niet goed voor zouden zijn, zou in feite een geheel nieuw product of dienst zijn. Als het een nieuw product of een nieuwe dienst is waar mensen gewoon niet naar op zoek zijn, dan zal het bijna onmogelijk zijn om iemand te bereiken met Google-advertenties. Ze zoeken ons niet, omdat we hun vraag niet echt beantwoorden.
In de praktijk kan je Google Ads voor bijna elke niche gebruiken: zelfs niches met weinig zoekvolumes. Je kan altijd verkeer aantrekken met een bepaalde boodschap of bepaalde zoekintentie en dat verkeer via je landingspagina vervolgens overtuigen om klant te worden.
In heel zeldzame gevallen is Google Ads niet interessant voor bedrijven, maar die redenen zijn meestal niet inhoudelijk maar eerder budgettair (budget wordt gespendeerd aan andere marketingkanalen met groter potentieel, bv. adverteren met social media ads).
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Wat is een Cost-per-click en waarom is dit belangrijk?
Een ander ding om te overwegen, is hoeveel je per klik gaat betalen voor het verkeer. De Cost-per-click (CPC) is een term voor betaald adverteren waarbij een adverteerder kosten betaalt aan een uitgever voor elke klik op een advertentie. Als jouw campagne is ingesteld om voor klikken te betalen (gebruikers moeten op een advertentie klikken), dan zal de CPC jouw maatstaf zijn. Bepaalde branches kosten per klik veel meer dan andere. In sommige gevallen concurreer je op zoekwoorden met een andere branche.
Een advocaat die bijvoorbeeld ongevallen behandelt, kan op dezelfde trefwoorden bieden als een chiropractor die ervoor zorgt dat mensen na een ongeval weer gezond en wel zijn. Welnu, de hoeveelheid geld die een advocaat aan een dergelijke zaak verdient, vergeleken met de hoeveelheid geld die een chiropractor aan de helft van een patiënt zou kunnen verdienen, is enorm verschillend.
Een advocaat en een chiropractor kunnen op dezelfde zoekwoorden bieden. Maar een advocaat die dergelijke zaken behandelt zal waarschijnlijk meer willen bieden, tot het punt waarop het buiten het bereik of budget zou zijn voor de chiropractor. Bovendien zal die advocaat niet de enige zijn die dergelijke zaken behandelt. Ook al zoeken mensen naar bepaalde zoekwoorden, ze zijn misschien gewoon te duur om te betalen voor jouw specifieke bedrijf. Dus sterke concurrentie is een reden waarom je Google-advertenties misschien best niet gebruikt.
Conclusie
Als mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf, zal Google-Ads waarschijnlijk goed werken voor jou. Je kan het in ieder geval uitproberen. Je moet er niet op rekenen dat het altijd zal werken. Geef er dus geen volledige vertrouwen aan zonder dat je wat keywordonderzoek hebt gedaan.
Ontdek hier hoe je met de juiste zoekwoorden meer leads genereert via Google Ads.
Veel bedrijven buiten je eigen sector gebruiken ook Google-Ads en kunnen bieden op dezelfde zoekwoorden en dus indirect met je concurreren. Het is belangrijk dat je altijd je eigen analyse en research doet voor je begint. Je moet bereid zijn om wat geld te verliezen. Maar begrijp wel dat als Google-ads voor jouw werkt, er veel voordelen zijn en dat het nog vele jaren voor jou kan resultaat opleveren.
De volledige podcast over Adverteren op Google kan je hier beluisteren:
Expert voor Google Ads nodig?
Wil je topbegeleiding krijgen bij het instellen van succesvolle Google Ads? Contacteer ons dan vrijblijvend!