Hoe goed werkt Google Ads en waarom?

Om te kunnen wetenĀ hoe goed je Google Ads werkt, is het misschien beter dat we eerst een paar vragen beantwoorden. Vragen zoals, werkenĀ SEA-advertentiesĀ even goed voor het ene andere product/bedrijf als voor een andere? Waarom werkenĀ Google-AdsĀ en wat is hetĀ budgetĀ van een advertentiecampagne? Dat bespreken we in het artikel hieronder.

Deel dit
Google Ads campaign
Google Ads Campaign

Loont het om Google Ads te gebruiken?

Google-AdsĀ werkt goed louter voor het feit dat veel mensen dagelijks Google gebruiken. Met andere woorden: Het is de nieuwe “digitale winkelstraat” en websites zijn de “winkels”. Je hebt er dus baat bij dat je gevonden kan worden.Ā 

Mensen zoeken naar allerlei zaken zoals diensten of producten. Ook zoeken mensen naar bepaalde antwoorden op hun vragen.Ā Weten wat mensen op zoek naar zijnĀ is het belangrijkste startpunt om Google Ads te gebruiken, dan kan het pas lonen.

Ontdek hier hoe je met de juiste keywords meerĀ leads genereert via Google Ads.

Hoe kan je weten wat mensen zoeken op Google?

Om een idee te krijgen van wat mensen op zoek zijn op Google, naar welk product of dienst bijvoorbeeld, kan je gebruikmaken vanĀ Keyword-planner.

Die is ontworpen om je te helpen zoeken naar deĀ juisteĀ zoekwoorden. Het is een handige gratis tool van Google die je toelaat om trefwoorden te ontdekken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en de geschatte maandelijkse zoekopdrachten te zien die ze ontvangen, evenals de kosten om ze te targetten.

Search Ads

Wanneer gebruik je best geen Google Ads?

Hoe goed werkt Google Ads?Ā DatĀ is afhankelijk van de zoekintentie van mensen. Een voorbeeld van iets waar Google-advertenties niet goed voor zouden zijn, zou in feite een geheel nieuw product zijn. Als het een nieuw product of een nieuwe dienst is waar mensen gewoon niet naar op zoek zijn, dan zal het bijna onmogelijk zijn om iemand te bereiken met Google-advertenties. Ze zoeken ons niet, omdat we hun vraag niet echt beantwoorden.

Wat is een Cost-per-click en waarom is dit belangrijk?

Een ander ding om te overwegen is hoeveel je per klik gaat betalen voor het verkeer.
Cost-per-click (CPC)Ā is een term voor betaald adverteren waarbij een adverteerder kosten betaalt aan een uitgever voor elke klik op een advertentie. Als jouw campagne is ingesteld om voor klikken te betalen (gebruikers moeten op een advertentie klikken), dan zal de CPC jouw maatstaf zijn. Bepaalde branches kosten per klik veel meer dan andere. In sommige gevallen concurreer je op zoekwoorden met een andere branche.

Concurrentie buiten je eigen sector

Een advocaat die bijvoorbeeld ongevallen behandelt, kan op dezelfde trefwoorden bieden als een chiropractor die ervoor zorgt dat mensen na een ongeval weer gezond en wel zijn. Welnu, de hoeveelheid geld die een advocaat aan een dergelijke zaak verdient, vergeleken met de hoeveelheid geld die een chiropractor aan de helft van een patiƫnt zou kunnen verdienen, is enorm verschillend.

Pay Per Click
PPC (Pay Per Click) – Je betaalt per keer er iemand klinkt op uw advertentie

Een advocaat en een chiropractor kunnen op dezelfde zoekwoorden bieden. Maar een advocaat die dergelijke zaken behandelt zal waarschijnlijk meer willen bieden, tot het punt waarop het buiten het bereik of budget zou zijn voor de chiropractor. Bovendien zal die advocaat niet de enige zijn die dergelijke zaken behandelt. Ook al zoeken mensen naar bepaalde zoekwoorden, ze zijn misschien gewoon te duur om te betalen voor jouw specifieke bedrijf. Dus sterke concurrentie is een reden waarom Google-advertenties misschien best niet gebruikt.

Conclusie

Als mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf, zalĀ Google-AdsĀ waarschijnlijk goed werken voor jou. Je kan het in ieder geval uitproberen. Je moet er niet op rekenen dat het altijd zal werken. Geef er dus geen volledige vertrouwen aan zonder dat je wat keyword-onderzoek hebt gedaan.Ā 

Ontdek hier hoe je met deĀ juiste zoekwoordenĀ meerĀ leads genereert via Google Ads.

Veel bedrijven buiten je eigen sector gebruiken ook Google-Ads en kunnenĀ biedenĀ op dezelfdeĀ zoekwoordenĀ en dus indirect met je concurreren. Het is belangrijk dat je altijd je eigen analyse en research doet voor je begint. Je moet bereid zijn om wat geld te verliezen. Maar begrijp wel dat als Google-ads voor jouw werkt, er veel voordelen zijn en dat het nog vele jaren voor jou kan resultaat opleveren.

De volledige podcast over Adverteren op GoogleĀ kan je hier beluisteren.

Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag eenĀ LeadgeneratieĀ Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Neem vandaag nog contact op met ons:

varamedia-webdesign-bureau