Varamedia logo
22+

Hoe goed werkt Google Ads en waarom?

Om te kunnen weten hoe goed je Google Ads werkt, is het misschien beter dat we eerst een paar vragen beantwoorden. Vragen zoals, werken SEA-advertenties even goed voor het ene andere product/bedrijf als voor een andere? Waarom werken Google-Ads en wat is het budget van een advertentiecampagne? Dat bespreken we in het artikel hieronder.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia en zijn gebeten door Search Engine Advertising. Wil je meer rendement halen uit je lopende Google Ads campagnes en wil je weten hoe je de advertenties nog beter kunt maken? Laat dan je campagnes beheren en optimaliseren door Varamedia. Ons Google Ads agency heeft Google Ads-gecertificeerde professionals in huis die ervoor zorgen dat je meer leads, omzet én klanten krijgt. Van een Google Ads audit tot campagne management. Varamedia zorgt ervoor dat elk aspect van jouw Google Ads tiptop in orde is.

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Hoe goed werkt Google Ads?

Loont het om Google Ads te gebruiken?

Google Ads werkt goed louter voor het feit dat veel mensen dagelijks Google gebruiken. Met andere woorden: Het is de nieuwe “digitale winkelstraat” en websites zijn de “winkels”. Je hebt er dus baat bij dat je gevonden kan worden. 

Mensen zoeken naar allerlei zaken zoals diensten of producten. Ook zoeken mensen naar bepaalde antwoorden op hun vragen. Weten wat mensen op zoek naar zijn is het belangrijkste startpunt om Google Ads te gebruiken, dan kan het pas lonen.

Ontdek hier hoe je met de juiste keywords meer leads genereert via Google Ads.

google ads campagne-sea-varamedia

Hoe kan je weten wat mensen zoeken op Google?

Om een idee te krijgen van wat mensen op zoek zijn op Google, naar welk product of dienst bijvoorbeeld, kan je gebruikmaken van Keyword Planner.

Die is ontworpen om je te helpen zoeken naar de juiste zoekwoorden. Het is een handige gratis tool van Google die je toelaat om trefwoorden te ontdekken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en de geschatte maandelijkse zoekopdrachten te zien die ze ontvangen, evenals de kosten om ze te targeten.

Wanneer gebruik je best geen Google Ads?

Of je Google Ads mag inzetten, kan je laten afhangen van:

  • De zoekintentie van mensen.
  • De zoekvolumes in je markt

Een voorbeeld van iets waar Google-advertenties niet goed voor zouden zijn, zou in feite een geheel nieuw product of dienst zijn. Als het een nieuw product of een nieuwe dienst is waar mensen gewoon niet naar op zoek zijn, dan zal het bijna onmogelijk zijn om iemand te bereiken met Google-advertenties. Ze zoeken ons niet, omdat we hun vraag niet echt beantwoorden.

In de praktijk kan je Google Ads voor bijna elke niche gebruiken: zelfs niches met weinig zoekvolumes. Je kan altijd verkeer aantrekken met een bepaalde boodschap of bepaalde zoekintentie en dat verkeer via je landingspagina vervolgens overtuigen om klant te worden.

In heel zeldzame gevallen is Google Ads niet interessant voor bedrijven, maar die redenen zijn meestal niet inhoudelijk maar eerder budgettair (budget wordt gespendeerd aan andere marketingkanalen met groter potentieel, bv. adverteren met social media ads).

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Wat is een Cost-per-click en waarom is dit belangrijk?

Een ander ding om te overwegen, is hoeveel je per klik gaat betalen voor het verkeer. De Cost-per-click (CPC) is een term voor betaald adverteren waarbij een adverteerder kosten betaalt aan een uitgever voor elke klik op een advertentie. Als jouw campagne is ingesteld om voor klikken te betalen (gebruikers moeten op een advertentie klikken), dan zal de CPC jouw maatstaf zijn. Bepaalde branches kosten per klik veel meer dan andere. In sommige gevallen concurreer je op zoekwoorden met een andere branche.

Een advocaat die bijvoorbeeld ongevallen behandelt, kan op dezelfde trefwoorden bieden als een chiropractor die ervoor zorgt dat mensen na een ongeval weer gezond en wel zijn. Welnu, de hoeveelheid geld die een advocaat aan een dergelijke zaak verdient, vergeleken met de hoeveelheid geld die een chiropractor aan de helft van een patiënt zou kunnen verdienen, is enorm verschillend.

Een advocaat en een chiropractor kunnen op dezelfde zoekwoorden bieden. Maar een advocaat die dergelijke zaken behandelt zal waarschijnlijk meer willen bieden, tot het punt waarop het buiten het bereik of budget zou zijn voor de chiropractor. Bovendien zal die advocaat niet de enige zijn die dergelijke zaken behandelt. Ook al zoeken mensen naar bepaalde zoekwoorden, ze zijn misschien gewoon te duur om te betalen voor jouw specifieke bedrijf. Dus sterke concurrentie is een reden waarom je Google-advertenties misschien best niet gebruikt.

Conclusie

Als mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf, zal Google-Ads waarschijnlijk goed werken voor jou. Je kan het in ieder geval uitproberen. Je moet er niet op rekenen dat het altijd zal werken. Geef er dus geen volledige vertrouwen aan zonder dat je wat keywordonderzoek hebt gedaan. 

Ontdek hier hoe je met de juiste zoekwoorden meer leads genereert via Google Ads.

Veel bedrijven buiten je eigen sector gebruiken ook Google-Ads en kunnen bieden op dezelfde zoekwoorden en dus indirect met je concurreren. Het is belangrijk dat je altijd je eigen analyse en research doet voor je begint. Je moet bereid zijn om wat geld te verliezen. Maar begrijp wel dat als Google-ads voor jouw werkt, er veel voordelen zijn en dat het nog vele jaren voor jou kan resultaat opleveren.

De volledige podcast over Adverteren op Google kan je hier beluisteren:

Expert voor Google Ads nodig?

Wil je topbegeleiding krijgen bij het instellen van succesvolle Google Ads? Contacteer ons dan ons team Google Ads specialisten.

Jeroen Van Raemdonck

Jeroen Van Raemdonck

Marketingondernemer met 15+ jaar ervaring

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Google Ads expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun nieuwe converterende website:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

SEA

Google Ads 75 euro promo nodig?

Wil jij met Google Ads aan de slag? Zorg dan dat je mooie kortingen niet misloopt waarmee Google je overtuigt om van haar advertentieplatform gebruik te maken. In deze pagina lichten de experts van ons Google Ads Agency je toe hoe je onmiddellijk je eerste korting te pakken krijgt bij Google advertenties!

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij jouw online marketing? In dit artikel lees je wat dit precies is en hoe je leads via Google genereert voor jouw business of product met SEA.

We bekijken hier ook de fundamentele vragen en hoe je Google Advertenties gebruikt.

SEA

Google Ads Specialist

Zoek je een Google Ads specialist met expertise in succesvolle SEA-advertenties via Google Ads en/of Bing Ads? Varamedia heeft een deskundig Google-team en gespecialiseerd Bing-team voor je klaarstaan. Wij specialiseren ons in:

  • Google Ads technisch opzetten / beheren / monitoren
  • Succesvolle landingspagina's creëren en bijsturen
  • KPI's opvolgen: rendement en conversies monitoren

 

Met de Google Ads specialisten van Varamedia wordt jouw Google verhaal een pak aangenamer: je krijgt meer zekerheid van succes.

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer op bepaalde belangrijke zoekopdrachten voor je niche. Er zijn verschillende redenen waarom Google Ads heel doeltreffend is als lead generator of als motor van e-commerce.

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de voor en -nadelen van beiden.

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... Niemand kent jouw (nieuwe) product en mensen gaan dus bijgevolg ook niet online op zoek waardoor je online niet direct kan verkopen. Hoe je toch voor awareness en voor SEA-advertenties zorgt bij potentiële klanten lees je in dit artikel.

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven en personen zich vaak stellen. Maar is dit wel een logische vraag?

Het doel zou niet op de bovenste positie staan mogen zijn. Het is best mogelijk dat je het meest winstgevend bent als je op de bovenste positie staat, maar het is vaak niet zo. De beste plek is meestal niet de bovenste. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.

SEA

Youtube adverteren

Op Youtube Adverteren is makkelijker dan je denkt. Reclame op Youtube is niet enkel voor grote bedrijven met een groot SEA-advertentie budget. Geloof je ons niet? Blijf dan zeker lezen.

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven. Je kunt clicks kopen van Google Ads via het netwerk van zoekpartners, waarna je advertenties worden weergegeven op deze pagina's die deel uitmaken van het netwerk. Of het loont om in zo'n netwerk te zitten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?