Varamedia logo
33+

Wat is een CTR? (Click-Through-Rate)

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de
mensen die jouw SEA-advertentie hebben gezien ook écht heeft doorgeklikt. Met dit getal krijg je een idee wat je conversie ratio is en of er verbetering nodig is aan jouw website, app of webshop. Ben je benieuwd hoe je jouw Click-Through-Rate kan verhogen? Dat lees je verder in dit artikel.

Je bent hier:
CTR – Click-through rate

Wat is een goede CTR cijfer?

Een goede Click-Through-Rate is moeilijk te bepalen. Want het is afhankelijk van je product, service of sector. De gemiddelde CTR in Google Ads ligt rond de 2%. Klik op de video hieronder om een uitleg te zienwat een goede Click-Through-Rate percentage is.

Click Through Rate berekenen

Om het CTR te berekenen neem je het aantal kliks dat je advertentie heeft ontvangen en deel je dat getal door het aantal keer dat je advertentie werd gezien (= de impressies of weergaven van je advertentie). Dat cijfer is je procentuele CTR.

CTR-sea-varamedia

Hoe verhoog je jouw CTR?

Wil je de beste manier weten om je Click-Through-Rate te verbeteren? Google zelf geeft een aantal suggesties hoe je jouw CRT met 10-15% kan verhogen. We zetten de suggesties op een rijtje hieronder:

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

De kwaliteitsscore verbeteren in Google Ads is de beste manier om met hetzelfde Ads budget een hogere positie te verkrijgen. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe dit precies werkt:  

Een andere methode is door Ad extensies te gebruiken in Google Ads. Met Ad Extensions kan je bijkomende info geven zodat het verleidelijk wordt om op je advertentie klikken. Klik op de video hieronder om daar meer over te weten:

Je mag de rol van koppen of titels van je Ads niet onderschatten om je advertentie aantrekkelijker te maken. Door je titels aantrekkelijker te maken met woorden zoals “Vraag een offerte”, “Gratis levering” of “Vandaag besteld, morgen in huis”, val je meteen op bij potentiële website bezoekers. Mensen willen namelijk zo snel mogelijk hun bestelde diensten of producten gebruiken. Dit zijn extra methodes om potentiële bezoekers aan te moedigen om op jouw website te klikken.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Marketing begrippen

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

Marketing begrippen

Marketing begrippen

We geven een overzicht van alle marketingbegrippen die courant zijn in de online marketingwereld. Eéntje ervan is bijvoorbeeld marketing backlinks, maar er zijn er zoveel meer!

Marketing begrippen

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Marketing begrippen

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

Marketing begrippen

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

Backlinks

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie. En bij linkbuilding zijn backlinks het belangrijkste voor je autoriteit en betrouwbaarheid. Wat betekent het marketing begrip “backlinks” nu precies? Met backlinks win je het vertrouwen van Google en je website positie krijgt een boost op de resultaatpagina.

Marketing begrippen

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?