Varamedia logo

Wat is een CTA (Call to Action)?

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker
aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te
doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrief-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken. Wil je meer leadgeneratie voor je website? Lees dan zeker verder.

Je bent hier:
CTA – Call To Action

Voorbeelden en Tips voor betere CTA's

Een CTA hoort aanwezig te zijn op elke website en moet steeds kortbondig en aantrekkelijk gebouwd zijn. Als iemand op een pagina landt, zou deze persoon direct moeten zien wat de belangrijkste actie is die je van haar of hem verwacht. Hieronder tonen we een aantal goede voorbeelden voor het maken van betere Call-To-Actions:

cta-sea-varamedia

De ideale kleur voor een CTA bestaat niet. Wat wel doorslaggevend is voor conversie is een knop die contrasteert met de achtergrond van je website.

Ben je niet zeker wat contrast kleuren zijn? Gebruik deze handige kleurenwiel:

cta-sea-varamedia

Een enkele knop is niet altijd even effectief als het gaat om opties. Je geeft een potentiële klant het gevoel dat ze een keuze hebben door meerdere keuzes naast elkaar te zetten.

Heb je drie klikbare opties, dan kan je de voordelen opsommen van de verschillende diensten of producten. Een klant klikt op de knop waarbij hij of zij goed bij voelt.

cta-sea-varamedia

Tegenwoordig gebruiken video-platforms zoals Youtube Ads ook CTA’s in hun video’s. Youtube en livestream kanalen zoals Twitch, Facebook Gaming zijn populaire manieren om interactiviteit te promoten tussen de kijker en je kanaal. Een persoon voelt zich meer aangesproken als ze een persoonlijke band hebben met een content creator. Ook hier gelden de Best practices van goede Call-To-Actions, namelijk dat ze kort en duidelijk moeten zijn.

cta-sea-varamedia

Een klant kan zich aangesproken voelen als je jouw boodschap persoonlijk maakt, hierbij kan je gebruik maken van de eerste persoonsvorm.

cta-sea-varamedia

ik wil graag geholpen worden” zal beter converteren dan “Gratis trial”.

Microsoft Clarity is een gratis tool die gebruikt maakt van video-opnames en heatmaps

Gebruik tools zoals Microsoft ClarityHotjar en Google Analytics in combinatie met Google Tag manager om te zien wat jouw bezoekers doen op jouw website en of ze effectief op je knoppen klikken. Conversietracking is een belangrijk onderdeel van leadgeneratie.

Hierbij kan je gebruik maken van statistieken, heatmaps en playback sessions.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie: een Call-To-Action is maatwerk

De ideale CTA bestaat niet. Veel hangt af van de layout en kleuren van jouw persoonlijke website. Ook het doel speelt een belangrijke rol, wat wil je precies bereiken met je bezoekers?

Daarnaast is testen en feedback super belangrijk! Er bestaan gratis tools die het mogelijk maken om het gedrag van je bezoekers te observeren en je knoppen aan te passen. Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw website.

Heb je hulp nodig bij leadgeneratie en conversie-optimalisatie? Vraag dan zeker een gratis analyse bij ons aan.

cta-sea-varamedia

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de mensen die jouw SE...

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze ti...

SEA

Youtube adverteren

Op Youtube Adverteren is makkelijker dan je denkt. Reclame op Youtube is niet enkel voor grote be...

SEA

Moet ik voor de toppositie bieden met een gelimiteerd budget?

Veel markteers vragen zich af: als ik een bepaald Google Ads budget hebt... Kan ik dat budget dan...

SEA

Google Ads 75 euro promo nodig?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties ...

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een ...

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij je online marketing? In dit artikel lees je wat dit pre...

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Go...

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een du...

SEA

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA...

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze ti...

SEA

Wat zijn Google zoekwoorden?

Een Google Ads zoekwoord wordt ook wel eens keyword genoemd, dat zijn woord(en) waarop een advert...

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de v...

SEA

CR – Conversieratio

Het conversieratio of conversiepercentage, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes va...

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke fac...

SEA

Wat zijn Display Ads?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties ...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen