Varamedia logo
33+

Wat is een CTA (Call to Action)?

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Je bent hier:
CTA – Call To Action

Voorbeelden en Tips voor betere CTA's

Een CTA hoort aanwezig te zijn op elke website en moet steeds kortbondig en aantrekkelijk gebouwd zijn. Als iemand op een pagina landt, zou deze persoon direct moeten zien wat de belangrijkste actie is die je van haar of hem verwacht. Hieronder tonen we een aantal goede voorbeelden voor het maken van betere Call-To-Actions:

cta-sea-varamedia

De ideale kleur voor een CTA bestaat niet. Wat wel doorslaggevend is voor conversie is een knop die contrasteert met de achtergrond van je website.

Ben je niet zeker wat contrast kleuren zijn? Gebruik deze handige kleurenwiel:

cta-sea-varamedia

Een enkele knop is niet altijd even effectief als het gaat om opties. Je geeft een potentiële klant het gevoel dat ze een keuze hebben door meerdere keuzes naast elkaar te zetten.

Heb je drie klikbare opties, dan kan je de voordelen opsommen van de verschillende diensten of producten. Een klant klikt op de knop waarbij hij of zij goed bij voelt.

cta-sea-varamedia

Tegenwoordig gebruiken video-platforms zoals Youtube Ads ook CTA’s in hun video’s. Youtube en livestream kanalen zoals Twitch, Facebook Gaming zijn populaire manieren om interactiviteit te promoten tussen de kijker en je kanaal. Een persoon voelt zich meer aangesproken als ze een persoonlijke band hebben met een content creator. Ook hier gelden de Best practices van goede Call-To-Actions, namelijk dat ze kort en duidelijk moeten zijn.

cta-sea-varamedia

Een klant kan zich aangesproken voelen als je jouw boodschap persoonlijk maakt, hierbij kan je gebruik maken van de eerste persoonsvorm.

cta-sea-varamedia

ik wil graag geholpen worden” zal beter converteren dan “Gratis trial”.

Microsoft Clarity is een gratis tool die gebruikt maakt van video-opnames en heatmaps

Gebruik tools zoals Microsoft ClarityHotjar en Google Analytics in combinatie met Google Tag manager om te zien wat jouw bezoekers doen op jouw website en of ze effectief op je knoppen klikken. Conversietracking is een belangrijk onderdeel van leadgeneratie.

Hierbij kan je gebruik maken van statistieken, heatmaps en playback sessions.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie: een Call-To-Action is maatwerk

De ideale CTA bestaat niet. Veel hangt af van de layout en kleuren van jouw persoonlijke website. Ook het doel speelt een belangrijke rol, wat wil je precies bereiken met je bezoekers?

Daarnaast is testen en feedback super belangrijk! Er bestaan gratis tools die het mogelijk maken om het gedrag van je bezoekers te observeren en je knoppen aan te passen. Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw website.

Heb je hulp nodig bij leadgeneratie en conversie-optimalisatie? Vraag dan zeker een eerste analyse bij ons aan.

cta-sea-varamedia

Wil je betere CTA's én beter rendement?

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Marketing begrippen

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

Marketing begrippen

Backlinks

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie. En bij linkbuilding zijn backlinks het belangrijkste voor je autoriteit en betrouwbaarheid. Wat betekent het marketing begrip “backlinks” nu precies? Met backlinks win je het vertrouwen van Google en je website positie krijgt een boost op de resultaatpagina.

Marketing begrippen

CR – Conversieratio

Het conversieratio of conversiepercentage, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes van jouw website te meten. Dit in de marketingwereld veelgebruikt ratio drukt het percentage conversies uit die gebeuren ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op jouw website.

Er zijn een aantal technieken die kunnen leiden tot conversie optimalisatie, bijvoorbeeld het toevoegen van testimonial video's aan je landingspagina's. Wil je weten hoe je jouw conversieratio kan verhogen? Dat lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de
mensen die jouw SEA-advertentie hebben gezien ook écht heeft doorgeklikt. Met dit getal krijg je een idee wat je conversie ratio is en of er verbetering nodig is aan jouw website, app of webshop. Ben je benieuwd hoe je jouw Click-Through-Rate kan verhogen? Dat lees je verder in dit artikel.

Marketing begrippen

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

Marketing begrippen

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

Marketing begrippen

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

Wil je betere CTA's én beter rendement?

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?