Varamedia logo
20+

Wat is een CTA (Call to Action)?

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Je bent hier:
CTA – Call To Action

Voorbeelden en Tips voor betere CTA's

Een CTA hoort aanwezig te zijn op elke website en moet steeds kortbondig en aantrekkelijk gebouwd zijn. Als iemand op een pagina landt, zou deze persoon direct moeten zien wat de belangrijkste actie is die je van haar of hem verwacht. Hieronder tonen we een aantal goede voorbeelden voor het maken van betere Call-To-Actions:

cta-sea-varamedia

De ideale kleur voor een CTA bestaat niet. Wat wel doorslaggevend is voor conversie is een knop die contrasteert met de achtergrond van je website.

Ben je niet zeker wat contrast kleuren zijn? Gebruik deze handige kleurenwiel:

cta-sea-varamedia

Een enkele knop is niet altijd even effectief als het gaat om opties. Je geeft een potentiële klant het gevoel dat ze een keuze hebben door meerdere keuzes naast elkaar te zetten.

Heb je drie klikbare opties, dan kan je de voordelen opsommen van de verschillende diensten of producten. Een klant klikt op de knop waarbij hij of zij goed bij voelt.

cta-sea-varamedia

Tegenwoordig gebruiken video-platforms zoals Youtube Ads ook CTA’s in hun video’s. Youtube en livestream kanalen zoals Twitch, Facebook Gaming zijn populaire manieren om interactiviteit te promoten tussen de kijker en je kanaal. Een persoon voelt zich meer aangesproken als ze een persoonlijke band hebben met een content creator. Ook hier gelden de Best practices van goede Call-To-Actions, namelijk dat ze kort en duidelijk moeten zijn.

cta-sea-varamedia

Een klant kan zich aangesproken voelen als je jouw boodschap persoonlijk maakt, hierbij kan je gebruik maken van de eerste persoonsvorm.

cta-sea-varamedia

ik wil graag geholpen worden” zal beter converteren dan “Gratis trial”.

Microsoft Clarity is een gratis tool die gebruikt maakt van video-opnames en heatmaps

Gebruik tools zoals Microsoft ClarityHotjar en Google Analytics in combinatie met Google Tag manager om te zien wat jouw bezoekers doen op jouw website en of ze effectief op je knoppen klikken. Conversietracking is een belangrijk onderdeel van leadgeneratie.

Hierbij kan je gebruik maken van statistieken, heatmaps en playback sessions.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie: een Call-To-Action is maatwerk

De ideale CTA bestaat niet. Veel hangt af van de layout en kleuren van jouw persoonlijke website. Ook het doel speelt een belangrijke rol, wat wil je precies bereiken met je bezoekers?

Daarnaast is testen en feedback super belangrijk! Er bestaan gratis tools die het mogelijk maken om het gedrag van je bezoekers te observeren en je knoppen aan te passen. Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw website.

Heb je hulp nodig bij leadgeneratie en conversie-optimalisatie? Vraag dan zeker een eerste analyse bij ons aan.

cta-sea-varamedia

Wil je betere CTA's én beter rendement?

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit over Bing ads, met ook een persoonlijke strategie.

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze tijden met veel concurrentie nog mogelijk om succes te hebben met leadgeneratie via Google Ads, als je beschikt over een klein budget?

Het kan zeker, maar dan moet je keuzes durven maken en het online advertising-spel slim en creatief spelen. Wij geven je 7 tips die ervoor zorgen dat jij wel succes hebt via Google Ads met een klein budget.

SEA

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

SEA

Welke biedstrategie werkt best in remarketing campagnes?

Remarketing is een prima advertentiestrategie waarbij je mensen een aantal keer opnieuw een touchpoint laat maken met je merk of product. Door de herhaling hoop je het vertrouwen te doen toenemen en de gebruiker finaal te overtuigen om klant te worden.

Remarketingcampagnes draaien om het creëren van vertrouwen. Op deze pagina geven we een aantal remarketingstrategieën mee.

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Google kan halen, zelfs als je niet het grootste marketingbudget hebt!

SEA

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

SEA

Bied ik tegen mezelf met 2 Google Ads campagne?

Kan het kwaad om meerdere Google Ads campagnes te runnen? Bied ik tegen mezelf als ik 2 campagnes heb lopen? In dit artikel kom je er meer over te weten.

SEA

Bing Ads Specialist

Een Bing Ads Specialist nodig in België of Nederland? Zoek dan niet verder!

Met een Freelance Bing Consultant van Varamedia kan je meer bezoekers trekken naar je website met SEA-advertenties in Bing. Als SEA Agency ligt onze specialisatie in het genereren van kwalitatieve, warme leads op je website, app of webshop. Benieuwd hoe wij werken? Lees verder hieronder.

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de voor en -nadelen van beiden.

Wil je betere CTA's én beter rendement?

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?