Varamedia logo
33+

Backlinks: optimaliseer je linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie. En bij linkbuilding zijn backlinks het belangrijkste voor je autoriteit en betrouwbaarheid. Wat betekent het marketing begrip “backlinks” nu precies? Met backlinks win je het vertrouwen van Google en je website positie krijgt een boost op de resultaatpagina.

Je bent hier:

Wat zijn backlinks?

Even een kleine terugblik op linkbuilding. Linkbuilding kan je op 3 manieren doen:

  • Interne links (de link in je website gaat naar webpagina binnen je website)
  • Externe links (de link in je website gaat naar een andere website)
  • Backlinking (een andere website heeft een link die naar jouw webpagina)

Het is belangrijk om op alle 3 in te zetten. Het hele netwerk van links kan soms wat ingewikkeld worden. Maar voor onze SEO specialisten is dit dagelijkse kost, aarzel niet om met ons contact op te nemen! We helpen je graag groeien naar de top (in Google). 

Waarom zijn backlinks waardevol?

Backlinks en SEO gaan hand in hand. Dat komt omdat Google en andere zoekmachines backlinks zeer waardevol vinden. Backlinks is één van de belangrijkste ranking factoren voor zoekmachine optimalisatie.

Het eerste zoekresultaat heeft gemiddeld 3,8 keer meer backlinks dan de 2 tot 10de plaats volgens een onderzoek van Backlinko.

Google kijkt dus niet alleen naar je eigen acties, maar houd ook rekening met wat andere platformen van je website vinden. Als andere websites naar jouw website verwijzen dan krijg je een hogere autoriteit.

backlinks-Marketing begrippen-Varamedia

Vroeger moest je vooral zoveel mogelijk backlinks verkrijgen. Sinds de Penguin update in 2013 houdt Google ook rekening met de kwaliteit van de backlinks. Zo vermijden ze spam.

Linkbuilding uitbesteden aan Varamedia? Goed idee!

3 soorten backlinks

Er bestaan 3 soorten backlinks: 

Een natuurlijke link is een wanneer een andere website een externe link legt naar jouw website zonder dat jij daar iets voor doet. De backlink wordt gelegd omdat ze je content relevant, interessant en informatief vinden. Natuurlijke links behaal je dus door gewoon een goede website te hebben. 

Bij zelf geïntegreerde links ga je vragen aan andere websites om een link te leggen naar die van jou. De website verwijst vaak niet zomaar wanneer je het vraagt. Zorg dat jij omgekeerd ook iets te bieden hebt.

backlinks-Marketing begrippen-Varamedia

Zelf gerealiseerde links zijn links die je zelf plaatst op andere websites. Het gaat hier bijvoorbeeld over het plaatsen van een link op een forum. Maar dit is niet de beste manier aangezien Google geen fan is van links die je zelf legt. 

Wanneer is een backlink goed? 5 tips

Het aantal links speelt zeker een rol. Probeer ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk backlinks krijgt. Je kan het wat vergelijken met stemmen. Elke website die een link legt naar die van jou, is zoals een stem. Dus veel stemmen is goed, onder 1 voorwaarde, dat het ook kwalitatieve backlinks zijn.

Een goede backlink = een relevante backlink

Relevante backlinks gaan doorverwijzen naar relevante websites. Je moet altijd kijken naar wat relevant is voor je doelgroep. Als je een backlink krijgt van een website die helemaal niets te maken heeft met jou, dan krijg je bezoekers die helemaal geen interesse hebben in je bedrijf of website.

De kwaliteit van je backlink is van groot belang. Naast het feit dat de website relevant is, moet hij ook een hoge autoriteit hebben.

Wat zijn websites met een hoge autoriteit? Deze websites staan vaak hoog in Google. Als Google een website als betrouwbaar aanziet zet hij die hoog.

Tip: Google een paar belangrijke keywords uit je sector en kijk naar welke websites bovenaan staan.

Er zijn een aantal soorten websites die vaak een hoge autoriteit hebben, bijvoorbeeld:

Zoekmachines zien backlinks, tenzij de code nofollow links aangeeft. Je kan beide follow en nofollow links gebruiken in je tekst, maar focus vooral op follow links. Wanneer je een backlink krijgt, moet dit een (do)follow link zijn. Anders zal Google niet weten dat de website naar jouw verwijst.

Het verschil tussen een follow en nofollow link is dat de Google bot (die je website leest en info doorgeeft) een nofollow link niet zal volgen en bekijken. Bij een follow link klikt de bot op de link en gaat die kijken naar de webpagina dat hij op toekomt.

Een nofollow link telt dus niet mee in de zoekmachine algoritmes.

Een anchor tekst of anchor text is het woord of zijn de woorden die de link vormen naar een andere webpagina of website. Hieronder zie twee voorbeelden. In de eerste zin is het woord ‘contact’ de anchor text en bij de tweede zin zijn het de woorden ‘klik hier’. 

Neem contact met ons op.

Klik hier om contact op te nemen.

Wat gebruik je best bij backlinks? Hier speelt het natuurlijk profiel ook een belangrijke rol. Het is dus best dat verschillende websites die naar jou linken niet allemaal ‘klik hier’ of niet allemaal je bedrijfsnaam gebruiken. Zorg dat er een natuurlijke verdeling is tussen: 

  • Klik hier
  • Een URL
  • Merknaam
  • Relevant zoekwoord
  • Zin met een zoekwoord in
  • Verwante woorden i.v.m. het zoekwoord

SEO backlinks bureau nodig? Contacteer Varamedia!

Wanneer is een backlink goed? 5 tips

De content van je website is belangrijk om je bezoekers de gewenste acties te laten ondernemen. Maar daarnaast is het ook belangrijk voor de technische SEO. Deze manier ligt misschien wat voor de hand, maar zorg dat je content zo interessant is zodat andere websites naar die van jou willen verwijzen.

Andere websites verwijzen vaak naar blogs. Blogs zijn meestal overzichtelijk en het heeft één duidelijk onderwerp. Het is dus interessant om een aantal blogs te schrijven met handige informatie.

Onze copywriting specialisten zorgen ervoor dat je content niet alleen SEO optimaal is. Ze zorgen er ook voor dat je bezoekers blijven verder lezen en klikken door op een actieve manier te schrijven en veel CTA’s of call-to-actions gebruikt.

Je kan altijd vragen aan andere websites om een backlink te leggen naar een webpagina van jou. Het moeilijke hieraan is dat andere webmasters vaak niet snel akkoord gaan. Maak dus dat je ook iets kan doen voor hen zodat het eerder een transactie wordt. Bijvoorbeeld dat jij ook een backlink legt naar hun website.

De websites die je kiest, moeten relevant zijn. Dat betekent dat hun bezoekers interessant kunnen zijn voor jou. Websites met een hoge autoriteit zijn ook interessant puur omwille van hun domeinautoriteit.

Persberichten schrijven en versturen is niet alleen goed voor je publiciteit. De persberichten die worden gepubliceerd zijn ook ideaal voor je linkbuilding. Je schrijft zelf het persbericht dus je kan er verschillende backlinks insteken. Overdrijf ook niet hierin, het hoofddoel is informeren en niet linkbuilding.

Het voordeel is dus dat je zelf in de hand hebt welke backlinks je maakt. Maar persberichten worden ook vaak gedeeld en zo verdubbelen ook je backlinks. Maar dan moet het natuurlijk ook een interessant en relevant persbericht zijn, zodat anderen het delen.

Je kan ook sociale media inzetten om backlinks te verkrijgen. Zowel van andere accounts als die van jezelf. Zorg er dus zeker op z’n minst voor dat je op je eigen sociale media kanalen een backlink legt naar je website.

Maar wat ook belangrijk is bij social media is dat het ook een populariteits indicator is. Heeft je sociale media veel interactie dan zal Google ook zien dat anderen je relevant vinden en daar rekening mee houden.

Je kan contact opnemen met relevante websites en vragen om een gastblog te schrijven. Dit is een win-win omdat jij een uniek artikel schrijft voor hen en omgekeerd staan er backlinks in die naar jouw website verwijzen. Dit is een zeer goede manier om aan natuurlijke linkbuilding te doen, waar zoekmachines veel waarde aan hechten.

Via startpagina’s kan je backlinks vergaren. Een startpagina is een webpagina die per onderwerp allemaal links heeft staan naar websites die daar mee te maken hebben. Deze optie was vroeger veel relevanter dan nu. Ondertussen staan er zodanig veel links en verliest het dus wat zijn waarde, maar het is nog altijd een optie om backlinks te krijgen.

Een voorbeeld is Startpagina.nl en die ziet er zo uit:

Tip: Onderhoud je backlinks! Check regelmatig of je backlinks nog werken. Als de pagina niet meer bestaat, krijg je een 404-foutmelding… pure horror.

Wat doe je beter wel en wat juist niet?

Backlinks: wel of niet kopen?

Google heeft een hekel aan backlinks kopen. Google geeft ook aan dat dit een negatieve impact kan hebben op je ranking plaats. Dit geldt ook voor overmatig gebruik van links wisselen, wanneer jij en andere websites afspreken om een externe link naar elkaar te leggen. Om op veilig te spelen, koop je beter geen backlinks.

Maar als we gaan kijken naar de realiteit dan ga je zien dat bij de bovenste zoekresultaten heel vaak backlinks gekocht worden, zeker bij competitieve zoekwoorden. Het wel of niet kopen is eigenlijk een grijze zone. 

Wat wij aanraden is van het niet te doen of enkel bij zoekwoorden die zeer competitief zijn.

Een yes-yes of een no-go

yes-yes

  • Een natuurlijk linking profiel hanteren
  • Interne, externe en backlinks regelmatig controleren en onderhouden
  • Backlinks uit websites met een hoge autoriteit
  • Regelmatig kijken welke websites interessant zijn voor backlinks
  • Hou sites met backlinks op de hoogte wanneer je je webpagina’s aanpast

no-go

  • Backlinks kopen (tenzij bij een hoog competitief zoekwoord)
  • Overdreven veel backlinks wisselen 
  • Een backlink uit een spam website krijgen
  • Zelf links plaatsen naar onbetrouwbare webpagina’s
  • Plaats je eigen webpagina’s niet overvol met externe links

Linkbuilding uitbesteden

‘Zorg voor backlinks’, makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Varamedia zorgt voor de optimale linkbuilding van jouw website. Meer weten over onze link building agency diensten

Neem vrijblijvend contact op om je SEO uit te besteden en maak je klaar voor fantastische resultaten! 

Wil je de beste backlinks voor link building?

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Marketing begrippen

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan gaan over een actie die aantoont dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld een telefoontje, een e-mail of in de ideale omstandigheid een ingevuld contactformulier. In dit artikel bespreken we alles dat je moet weten over dit onderwerp.

Marketing begrippen

Marketing begrippen

We geven een overzicht van alle marketingbegrippen die courant zijn in de online marketingwereld. Eéntje ervan is bijvoorbeeld marketing backlinks, maar er zijn er zoveel meer!

Marketing begrippen

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

CR – Conversieratio

Het conversieratio of conversiepercentage, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes van jouw website te meten. Dit in de marketingwereld veelgebruikt ratio drukt het percentage conversies uit die gebeuren ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op jouw website.

Er zijn een aantal technieken die kunnen leiden tot conversie optimalisatie, bijvoorbeeld het toevoegen van testimonial video's aan je landingspagina's. Wil je weten hoe je jouw conversieratio kan verhogen? Dat lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

Marketing begrippen

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Marketing begrippen

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

CPA – Cost Per Action / Acquisition

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

Wil je de beste backlinks voor link building?

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?