Varamedia logo
20+

Wat is de CPC (Cost Per Click)?

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

Je bent hier:
CPC – Cost Per Click

Wanneer gebruik je CPC?

CPC of Cost-Per-Click gebruik je voor marketingcampagnes die bestaan uit social ads, website-banners, display advertenties of zoekwoord-advertenties. Dit komt vooral voor bij:

Afhankelijk van jouw marketingstrategie is het slim om een aantal andere technieken te gebruiken zoals Cost per lead (CPL), Cost per Acquisition (CPA) of Cost per Mille (CPM).

Deze biedstrategieën vind je voornamelijk terug bij de instellingen in je advertentiedashboard van grote advertentieplatformen als Google Ads of Meta: zij vragen jou hoe je wilt deelnemen aan het advertentiegebeuren en waarop het algoritme budgettair de focus moet leggen: bij CPL en CPA focust het algoritme vooral op conversies (leads / sales), bij CPM focus je vooral op veel zichtbaarheid en vertoningen. 

Ergens zijn deze onderverdelingen ook al wat verouderd intussen want de advertentieplatformen bieden daarnaast ook nieuwe AI-gedreven biedtechnieken aan zoals de nieuwe Performance Max campagnes van Google Ads.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Hoeveel kost een CPC?

De CPC die je betaalt, hangt af van de concurrentie in de niche waarin je advertenties wilt plaatsen. Hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de CPC zal zijn die je nodig hebt om een bod te winnen.

De cost per click is met andere woorden dynamisch en verandert altijd.

Je kan in marketingplatformen steeds instellen wat je maximale CPC mag zijn. Zo kan je bijvoorbeeld geautomatiseerd bieden instellen met een Maximum CPC van een paar euro. Dit voorkomt onaangename verrassingen, want CPC’s kunnen in sommige competitieve sectoren oplopen tot meer dan 10 euro per klik of soms zelfs meer. Aangezien niet elke klik zal leiden tot een conversie moet je goed opletten met te hoge CPC’s.

Hoeveel moet je budget zijn in Google Ads of Facebook Ads (Meta Ads)?

Nu komt dé hamvraag: hoeveel mag je budget maximaal zijn voor grote advertentiecampagnes via Facebook Ads of Google Ads?

Eerst en vooral moet de conversietracking helemaal op punt staan: een transactie of lead moet correct worden gemeten. Hiervoor heb je een setup nodig met Google Tag Manager, Google Analytics (GA4) en correcte Event tracking (Gebeurtenistracking) waarbij elke waardevolle “Gebeurtenis” als “Conversie” wordt gemarkeerd in zowel Google Als Facebook.

Als iemand bijvoorbeeld een leadformulier indient, wil je dat dit in Google Analytics, Google Ads en Facebook Ads als conversie geregistreerd wordt. Alleen zo kan je de kwaliteit van verkeer gaan meten en weten of iets rendeert of niet.

Van zodra conversies worden gemeten, kan je campagnes met gelimiteerd budget opstarten. Je steekt met andere woorden je ’teen in het water’ en je probeert met een laag budget verschillende advertenties uit over een aantal doelgroepen (ingesteld over één of meerdere campagnes met diverse advertentiegroepen).

Je blijft uittesten en proberen totdat je merkt dat bepaalde campagnes en/of advertentiegroepen conversies realiseren: hierbij bekijk je dan de KPI cost per conversion grondig: hoeveel budget werd uitgegeven alvorens deze conversie werd bereikt? Dat is je cost per conversion (anders gezegd: je kosten delen door het aantal conversies).

De campagnes met de laagste cost per conversion hou je actief en hier kan je het budget opdrijven. Je kan ontdekken hoeveel extra impressions (weergaves) je nog kan ‘aankopen’ in de veiling met de metric ‘Lost Impression Share‘ in Google Ads.

Meta Ads (Facebook) deelt deze informatie niet, hier moet je dus meer op ‘het gevoel’ gaan adverteren (maar neem als leidraad de conversies).

Een andere Meta Ads metric die je kan gebruiken is de Frequentie (het aantal keer dat je doelpubliek je ads gezien heeft). De Frequentie geeft je een idee van hoeveel je je budget nog kan verhogen of niet.

Samengevat is dit het stappenplan:

  1. Zet conversietracking op
  2. Start een paar advertentiecampagnes aan een beperkt budget. Bekijk wat wel/niet converteert.
  3. Identificeer de campagnes die het meeste conversies opleveren. 
  4. Drijf het budget op voor de succesvolle campagnes en baseer je hierbij op ‘Impression share’ bij Google Ads en Frequentie bij Facebook Ads (Meta Ads).

Leadgeneratie CPC-specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken met Pay Per Click Marketing? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Het Google Tag Manager pixel installeren op je website

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Google Tag Manager je beste vriend wat betreft het meten van websiteperformance.

We gebruiken GTM voor het implementeren van al onze marketingpixels van grote platformen als Facebook / Instagram, LinkedIn, Google Ads (SEA) of Google Analytics. Daarnaast bewaar je via Google Tag Manager een prima overzicht over al je Doelen en Gebeurtenissen uit Google Analytics, ‘Goals’ en ‘Events’ in het Engels.

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... Niemand kent jouw (nieuwe) product en mensen gaan dus bijgevolg ook niet online op zoek waardoor je online niet direct kan verkopen. Hoe je toch voor awareness en voor SEA-advertenties zorgt bij potentiële klanten lees je in dit artikel.

SEA

Moet ik voor de toppositie bieden met een gelimiteerd budget?

Veel markteers vragen zich af: als ik een bepaald Google Ads budget hebt... Kan ik dat budget dan inzetten voor de topposities in Google of beter voor lager gelegen posities? Maakt het een groot verschil en welke strategie kies je best? Dat leer je hier!

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een duidelijke uitleg en conclusie.

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor remarketing?

Een Google Ads Remarketing strategie nodig? Bieden in SEA-advertenties moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil je succesvolle Google-advertentie campagnes leren maken voor remarketing? In dit artikel lees je de beste strategie om in Google Ads te gebruiken om te bieden en welke fouten je best vermijdt!

SEA

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil je beginnen met een succesvolle Google SEA-advertentie campagne?
In dit artikel lees je hoe Google Ads Bidding werkt en welke fouten je best vermijdt!

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Interesse om samen te werken met Pay Per Click Marketing? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?