Varamedia logo

Wat is CPA - Cost Per Action of Acquisition?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
Wat zijn Display Ads?

Display Ads vs. Zoekwoord Ads

Zijn Display Ads goedkoper? Dit is een vraag die zeer gemakkelijk te beantwoorden valt, JA! Ze zijn goedkoper omdat ze niet zoveel kosten per klik (Pay-Per-Click) als een zoekadvertentie. Ook zijn ze goedkoper omdat ze niet even waardevol zijn.

Hier vergelijk je twee totaal verschillende dingen. Display Ads zijn vergelijkbaar met advertenties in kranten. Ze zijn bedoeld om een persoon te verstoren waarmee ze bezig zijn en te dwingen om iets anders te doen. Sommige bedrijven gebruiken Display Ads enkel voor merkbekendheid. Maar hierbij heb je natuurlijk nog andere vormen van marketing nodig. Dit moet gebaseerd zijn op de directe reactie van een potentiële klant. 

Ze zijn heel effectief om meer mensen te bereiken en om voor meer mensen in de smaak te vallen. Misschien ook om een verkoop te promoten die aan de gang is. Stel dat je een plaatselijke supermarktketen hebt waarbij je drie winkels in de stad hebt en aanwezig bent. Je maakt reclame met bijvoorbeeld het verzenden van advertenties per post, het plaatsen van advertenties in de krant en advertenties op tv. Misschien klikt niemand op de advertentie, maar ze krijgen informatie in de Display-advertentie waardoor ze daadwerkelijk naar de supermarkt gaan. Zo’n campagnes kunnen lokaal werken.

Kijk naar de grote merken zoals Coca-Cola. Je kan vrijwel in elke winkel in een stad gaan en een cola kopen. Doordat iets in die advertentie je aanzet om een cola te kopen, kun je de volgende keer wanneer de gelegenheid zich voordoet een cola kopen. Display-advertenties kunnen in dit geval dus goed werken.

Als je je op het juiste type persoon kunt richten en je hebt een aanbieding die aantrekkelijk voor hen zal zijn op het moment dat ze ergens voor kiezen. Dan ga je na een verloop van tijd een langere dialoog met hen aan. Het is moeilijk om dit te realiseren, maar het is mogelijk als je het juiste type product, het juiste type aanbieding en het juiste type targeting hebt.

Zoekadvertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden die mensen in een zoekmachine typen. Deze mensen zijn nu op zoek achter iets, ze willen een bepaald product kopen of ze zijn op zoek naar een bepaald type bedrijf. Daarom werken Search Ads zeer goed omdat je mensen geeft wat ze willen wanneer ze het willen. Er is wel een beperkte capaciteit advertenties. Het zullen slechts vier tot zeven advertenties op een pagina zijn voor een bepaalde zoekopdracht, en dat drijft de prijs op. Dus je betaalt meer voor zoekadvertenties, maar meestal zullen ze winstgevender zijn.

Ontdek hier hoe je op een correcte manier leads genereert via Search Ads.

Bij zoekadvertenties worden de kosten nu bepaald door de concurrentie. Je moet voor de toppositie bieden. Als je met andere bedrijven voor dezelfde advertentieruimte vecht, kom je in een biedoorlog terecht. Als Google Ads nieuw is voor je, is die waarde meestal bepaald door andere adverteerders. Dus door gewoon naar de voorspellingen van Google te kijken voor de kosten per klik, kun je een goed idee krijgen van wat je gaat betalen. Andere adverteerders hebben dit al ontdekt op basis van hoe winstgevend die advertenties voor hen zijn.

De prijs wordt meer bepaald door de soorten websites waarop je adverteert als de advertenties die worden weergegeven op meer bekende websites, grotere merken, grotere nieuwsuitzendingen of grotere blogs. Als de advertenties worden weergegeven op willekeurige onbekende websites, geparkeerde domeinen (dat soort dingen), wordt dit verkeer een stuk goedkoper.

Conclusie: Display Ads vs Search Ads

Dus als je overweegt Display-advertenties weer te geven, moet je kijken of je een product of aanbieding heeft dat echt een kans heeft om met Display Ads te werken. Je gaat geen Display Ads gebruiken alleen omdat het goedkoper is dan Search Ads.

Ontdek hier hoe je toch op een goedkope manier leads genereert via Google Ads.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Neem contact met ons op voor meer informatie

Interesse in veel meer leads? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Kies Varamedia als jouw PPC Expert

Gerelateerde artikels

SEA

Concurrenten targetten op Google Ads?

De naam van je concurrenten targetten, waarom zou je dat niet doen? Is het slim en mag het wel? D...

SEA

Waarom je best Google Ads bodaanpassingen gebruikt

Bodaanpassingen zijn cruciaal bij het opstellen van SEA-advertenties binnen in het platform van G...

SEA

Het Google Tag Manager pixel installeren op je website

Met Google Tag Manager (GTM) kun je al je marketingpixels beheren vanop één plek. Daarnaast is Go...

SEA

Bing Ads Specialist

Een Bing Ads Specialist nodig in België of Nederland? Zoek dan niet verder! Met een Freelance Bin...

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer in op bepaalde belangrijke zoekopdracht...

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een ...

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke fac...

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

“Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven e...

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google same...

SEA

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiël...

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een ...

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... N...

SEA

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA...

SEA

Conversietracking – Wat zijn de voordelen en hoe zet je het klaar?

Conversietracking ook wel conversion tracking genoemd is een zeer krachtig hulpmiddel waarmee u k...

SEA

Bing Ads Specialist

Een Bing Ads Specialist nodig in België of Nederland? Zoek dan niet verder! Met een Freelance Bin...

SEA

Moet ik voor de toppositie bieden met een gelimiteerd budget?

Veel markteers vragen zich af: als ik een bepaald Google Ads budget hebt... Kan ik dat budget dan...

Interesse in veel meer leads? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen