Wat is ROAS - Return on ad spend?
Een Return on advertising spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.
Hoe bereken je het ROAS?
Hier is de ROAS formule:
Een voorbeeld: Je hebt €100 uitgegeven op Google Ads en het heeft tot sales geleid ter waarde van €200. Dan deel je €200/€100 en je hebt dus een ROAS van €2.
Waarom is de ROAS belangrijk ?
Het gaat erom dat je inzicht wilt krijgen in je marketinginspanningen en of deze winstgevend zijn. De ROAS is een manier om dit goed te kunnen berekenen. Als je dus exact weet welke Return on ad spend je zou moeten behalen voor je campagne dan loop je in principe niet meer tegen budget-beperkingen op.
Vaak worden marketing budgetten zoals Google Ads van ervoor vastgesteld en dan mag het niet overschreden worden terwijl je waarschijnlijk goed op weg bent om conversie te behalen. Als je budget op is zou je in principe je campagne stop zetten terwijl je misschien nog véél meer conversies had kunnen behalen. Door te werken met een ROAS weet je of je op een goede lijn zit qua kosten en baten.
Hoe kan ik mijn ROAS - Return on ad spend verbeteren?
Belangrijk is dat je conversie-tracking op punt staat. Er zijn hier verschillende tools voor. We sommen een aantal gratis tools op die je kan gebruiken:
Een conversie-tracking consultant nodig?
Als je hulp nodig hebt met het tracken van jouw Google Ads of conversies kan je een
gratis een Google Analytics analyse vragen.
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!
Neem contact met ons op voor meer informatie