Hoe bereken je een Google Ads budget?

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke factoren er rekening wordt gehouden.

Volg ook onze social media

Ready for the next step?

Neem contact met ons op.

Contactformulier

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)

Hoe bepaal je jouw Google Ads budget?

Een goed Google Ads budget hangt natuurlijk af hoeveel je precies wilt uitgeven voor SEA-advertenties. Maar hoe bereken je een goed budget en hoe weet je of je investering gaat lonen? Dat bespreken we in dit artikel hieronder.

Wat is je doel met je Google Ads Budget?

Eerst moet je weten is je gewenste doel is van je Google Ads campagne. Als het doel van je campagne is om meer leads te genereren via Google Ads, wil je weten hoeveel je precies wilt betalen per lead en hoeveel je eventueel wilt betalen voor leads uit andere bronnen. 

Wanneer het budget bepaald is, kan je wat research doen om na te gaan als het budget wel rendabel is. Om dit na te gaan hoef je enkel maar je budget voor Google Ads te weten om het gewenste resultaat te bereiken. 

Cost-per-click voor Google Ads

Stel dat je bereid bent om € 30 per lead te betalen. Dan ga je naar de Google-zoekwoordplanner en kijk je naar de zoekwoorden die je wilt targeten voor uw bedrijf. Dit doe je op basis van de locatie waarop je richt. Google geeft je zelf de kosten per klik (CPC) mee

Op basis van de bedragen dat Google je geeft kan je nagaan hoe groot kosten zullen worden voor jouw opdracht.  

Hierbij is het altijd belangrijk om na te gaan welk soort verkeer we zouden zullen converteren. Want het ene verkeer converteert namelijk beter dan het andere.
Er zijn een aantal zaken die je rekening mee moet houden:

  • De zoekintentie: Wat hebben mensen nodig, wat zoeken ze?
  • Conversieratio: Hoe bereik je een hogere conversiepercentage?
  • Duidelijkheid: Haken klanten af als je Google Ads niet duidelijk genoeg is?

Vanaf dan heb je ongeveer een beeld van de kosten per klik en de waarschijnlijke conversieratio. Nu kan je beginnen met het berekenen van het juiste Google Ads budget. Hoe je dat doet bespreken we in het luikje hieronder.

Hoe berekenen je een goede Google Ads budget?

Om te beginnen maakt het juiste budget niet zo heel veel uit. Als we erachter komen dat we denken dat we leads kunnen krijgen voor €  100 en je met dit budget ook tevreden bent. Dan zouden we in de loop van de weken of maanden moeten zien dat de gemiddelde kosten per lead binnen het doel vallen. Hieruit kunnen we de volgende zaken beoordelen:

  • Krijgen we de juiste aanwijzingen voor wat we wilden doen? 
  • Zijn we in staat om met deze leads om te gaan? 
  • Zijn de leads slechter of beter dan verwacht?
  • Passen we het budget aan om meer/minder per lead te betalen?

Dit zijn zaken waar we rekening moeten houden als we maar een beperkt Google Ads budget hebben. Het doel is om onze campagne zo winstgevend mogelijk te maken.

Ontdek onze handige tips hoe je meer leads genereert via Google Ads.

Google Ads met een laag budget

Met een klein budget moet je gerichter mikken met je advertentie-campagne. Dan zijn er twee zaken essentieel: 

  • De zoekwoorden die je kiest 
  • De kwaliteitsscore van je website, ads of pagina’s

Zoekwoorden kiezen

Je geld investeren in de toppositie met een gelimiteerd budget is iets wat niet slim is om te doen. Dit kost afhankelijk van het zoekwoord bakken met geld en je zal met een laag budget hier dus maar weinig kliks aan over houden.  

Het grootste voordeel van de toppositie is dat je namelijk veel verkeer gaat veroorzaken op je website. Indien je dus als kleiner bedrijf met een wat lager kapitaal wil adverteren is meer verkeer op je website niet de topprioriteit die je wilt vanuit je advertentiecampagne. 

Met een wat lager budget en vooral bij de start van een nieuwe campagne is het een pak slimmer om meer clicks te produceren en dat zal je heus niet verkrijgen met de toppositie!

Wat is de Google kwaliteitsscore?

Je kan de Google kwaliteitsscore gebruiken om campagnes te verbeteren en goedkoper te maken. De kwaliteitsscore is een schatting die Google maakt op basis van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.

zoekwoorden google ads tips
Google Kwaliteitsscore

Op wat kan je het best bieden met een klein budget?

Indien je als bedrijf meer clicks wilt produceren, dan kan je dat het best doen met enkele posities lager dan de toppositie. Om het met een voorbeeld uit te leggen:

Bij een budget van €100 en een toppositie die je zo’n €10 per klik kost, krijg je 10 kliks per dag. Een wat lagere positie kost je ‘slechts’ €5 per klik en levert je dus 20 kliks op per dag.  Met hetzelfde budget creëer je op die manier dus meer kliks dan de toppositie. Bekijk hieronder de beste tips:

Klikken mensen dan wel nog op mijn advertentie?

Een lagere ranking zorgt er inderdaad voor dat er minder snel op jouw advertentie zal geklikt worden, maar een lagere ranking heeft ook zo zijn voordelen.

Mensen zoeken op internet naar een oplossing van hun problemen en gaan in de meeste gevallen de websites stelselmatig af tot ze een oplossing gevonden hebben voor hun problemen. Het kan dus zeker gebeuren dat de klant gewoon nooit bij jouw website komt. 

Indien het wel bij jou komt, dan kan het zijn dat de klant nog steeds geen oplossing heeft en bij een lagere ranking het misschien ook al wat gehad heeft met zoeken.  Een lagere ranking zorgt dus in de meeste gevallen voor een hogere ROI!

Het fabeltje van “Longtail keywords”

Longtail keywords zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden.  Een eerste mythe die vaak circuleert is de volgende: “Wanneer ik long-tail keywords gebruik moet ik minder betalen bij Google Ads want je gaat je richten op een specifieke doelgroep.”
Dit fabeltje is volledig fout!

longtail-keyword

BRON: SEMrush

Alhoewel deze theorie klopt bij SEO, klopt deze niet bij Google Ads. Dit komt door “keyword matchtypes”. Het zal even moeilijk zijn om te ranken voor een enkel keyword dan om te ranken voor een specifieke combinatie van woorden (long-tail keywords dus). De competitie in Google Ads voor gewone keywords is hetzelfde als die van long-tail keywords. Hieraan is dus verbonden dat de CPC niet lager zal zijn bij het gebruiken van long-tail keywords.

Het is zo dat er geen trucjes zijn om de hoge kost om de toppositie voor keywords te vermijden. Hoe duurder een keyword, hoe meer competitie er aanwezig is maar ook hoe effectiever deze zoekwoorden zijn. Er schuilt dus zeker een bepaalde logica achter de prijs van deze duurdere keywords.

Conclusie

Het is heel belangrijk dat je begint met een comfortabele hoeveelheid. Je moet ervoor zorgen dat je tevreden bent en van daaruit kan je verder gaan. Na verloop van tijd kunt u een berekening maken en ziet u als het Google Ads budget moet verhogen of niet.

Gelimiteerd budget

Een gelimiteerd budget is zeker niet waardeloos en je kan er nog steeds een heleboel aantal klanten mee bereiken en je zal een veel hoger rendement halen uit een iets lagere positie. De toppositie is dus echt iets als je het budget ervoor hebt en wanneer je al de nodige ROI uit voorgaande advertentiecampagnes hebt kunnen halen en dus met een goede strategie zit.

Probeer dus zeker de duurdere zoekwoorden niet te vermijden maar ga op zoek naar zoekwoorden die voor jouw website het meest effectief zijn en dus zorgen voor het meeste resultaat. Het is zeker niet erg wanneer je niet veel wilt investeren maar probeer te investeren wat je kan investeren om op die manier een sneeuwbaleffect te creëren.

Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Contactformulier

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)